Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 12:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Det første år uden TV. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Klan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Maj 2003
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Sendt: 06 Juli 2005 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

Det var da imponerende som folk har noget imod at man ikke har fjernsyn. Pludselig er man uoplyst, farvet af den avis man læser, skal pludselig sælge bilen, bliver pludselig skudt i skoen at man er "professorer af en art" osv.

Jeg var ikke klar over at jeg var en frelst type, men desværre viser tråden her at folk tager det som et personligt angreb på deres måde at bruge deres fritid på.

Jeg synes det er fint at netbjarne her en dag opdager at han har levet et år uden tv. Det er de samme nyheder der bliver vist på samtlige kanaler, ofte de samme billeder også. Så hvorfor i alverden dog zappe rundt og se så mange kanaler...

Lad nu os stakler uden tv have lov til at være glade og uvidende, og så småsludre lidt med hinanden...

Til top Vis Klan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Klan

netbjarne
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 06 Juli 2005 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

Altså nu bliver jeg lige nødt til at kommentere på kommentarerne...

Spurnaldo skrev:

Uhha, hvor er jeg ved at brække mig over den del af jer, der ikke kan forstå folk der sker tv.

Den lader vi lige stå et øjeblik

Behnready skrev:

Ja de såkaldte spændende, interessante, sociale og kulturelle mennesker uden tv, mangler åbenbart lidt forståelse for os kedelige mennesker der ser tv

Ingen har påstået vi var mere spændende, interessante, sociale eller kulturelle end folk med TV. Vi har blot konstateret at vi vores hverdag blev enklere med fraværet at TV'ets sendetidstyrani og at vi overhovedet ikke savner det.

Behnready skrev:

Desuden er det vist også ret snævertsynet at mene at tv kun består af propaganda og hjernetom humor. Næh et balanceret forhold til tingene er det bedste efter min mening, hvilket gælder de fleste ting. At nogen så altid skal søge ekstremerne, det er jo deres fornøjelse/problem, bare ikke når vi andre skal nedgøres for ikke at følge dem.

Snævertsynet?. Ekstremist?  Helt ærligt Behnready, hvem nedgører hvem? Føler du dig forfulgt?? - denne tråd handler ikke om at se TV, den handler om ikke at se TV - den handler altså slet ikke om dig, så slap helt af

hrmand skrev:

Det kan da godt være man skal vælge fjernsynet fra ... og nu vi er i gang, skal vi så ikke sælge bilen, skrotte cyklen, rydde køkkenet og brække nogle huse ned ...

Jeg kan slet ikke forstå sammenligningen mellem TV og køkken/bil/hus?. Det ene er et passivt underholdningsmedium og har ud over dette ikke rigtig nogen nytteværdi. De andre er hvad man kan kalde værktøjer der kan gøre hverdagen lettere, mere effektiv eller mere bekvem.

hrmand skrev:

... afbryd strømmen og gå nogle ture, sove under åben himmel, samle ind til bål og lave mad efter naturmetoden.

Lyder som en god idé - børnene vil helt sikkert elske det!

hrmand skrev:

... til en vis grad er det blevet "nødvendigt" med diverse kasser omkring os (tv, huse, biler ...) for at vi kan fungere i den tid vi er i.

Påstår du jeg ikke fungerer?  Læs mit første indlæg. Det handler jo netop om hvor overraskende godt det fungerer uden TV. Nej, jeg har ikke lyst til at undvære bilen - det er meget lettere at aflevere ungerne i børnehaven efter vi fik den.

hrmand skrev:

Men det hele bliver meget mere besværligt!

Kan du komme med et eksempel på hvad præcist der bliver mere besværligt, hvis man ikke ser TV?

hrmand skrev:

... denne nemme løsning på et informationsbehov inden for rækkevidde ...

Hvis det var et Jeopardy svar ville spørgsmålet være "Hvad er Internettet?". Der er de samme informationer, når og hvornår du du har brug for dem, så detaljeret eller overfladisk du ønsker det.

Det var alt for denne gang. Men lad mig for en ordens skyld minde om at denne tråd ikke er en hetz mod tv-kiggere. (selvom vi selvfølgelig føler med jer )

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 Juli 2005 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Folk må da selv om hvad de gør, bare de selv syntes det er det rigtige . Der hvor jeg bliver småirriteret er når man har den påduttende tone på og man absolut mener det man selv gør er rigtige for alle andre . Jeg kan da sagtens leve uden TV, især i travle tider som eks. sommerferien ser jeg næsten ikke TV i 3 uger, men jeg vil sgu se Le Mans og det ligger jo i Juni .

Nu er det jo ikke alt TV der er sæbeoperaer og Doktor Skalde der giver ovægtige amerikanske husmødre gode råd om hvordan de holder sig under 400 pund . Kanaler som Discovery, Animal Planet osv. hører til blandt de mest sete her i huset . Og så lige en ting mere, hvorfor hulan skal de altid sende films kl. 21 og senere ? Før i tiden startede de altid kl. 20 så os der skal tidligt op havde en chance for at se dem, men nej nu skal der absolut en eller andet crap serie ind foran fordi sender de l**tet bagefter er folk gået i seng     

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 06 Juli 2005 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

Tja, det var de her kommentarer der fik mig op af stolen:

netbjarne skrev:

Vores liv er blevet, ihvertfald en smule, mere interessant.

F.Christians skrev:

Folk uden TV har et sundere og mere alsidigt liv end dem med TV!

Lyder lidt som når Linn'isterne påstår at Linn spillere mere MUSIK.

Lad være med at tro at det gælder for alle andre end Jer selv. Jeg har i perioder hvor jeg har arbejdet i Kina været uden TV (dog ikke film) i 2 måneder. Det var IKKE berigende eller interessant.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

hrmand
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Bruger siden: 18 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 Juli 2005 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

netbjarne skrev:
hrmand skrev:
Det kan da godt være man skal vælge fjernsynet fra ... og nu vi er i gang, skal vi så ikke sælge bilen, skrotte cyklen, rydde køkkenet og brække nogle huse ned ...

Jeg kan slet ikke forstå sammenligningen mellem TV og køkken/bil/hus?. Det ene er et passivt underholdningsmedium og har ud over dette ikke rigtig nogen nytteværdi. De andre er hvad man kan kalde værktøjer der kan gøre hverdagen lettere, mere effektiv eller mere bekvem.

Njah, skrev det også mere som en metafor overfor, hvad vi ellers indrammer vores hverdag med. Blandt andet ved at opfatte tv´et som et produkt - et forbrugsgode på linje med en bil - af udviklingen på samme måde med anden udvikling i vores tid. Legede med tanken om, at AL tv blev afskaffet og at det ville mangle i vores dages kultur som sådan - måske ville den blive fattigere uden.

netbjarne skrev:
hrmand skrev:
... til en vis grad er det blevet "nødvendigt" med diverse kasser omkring os (tv, huse, biler ...) for at vi kan fungere i den tid vi er i.

Påstår du jeg ikke fungerer?  Læs mit første indlæg. Det handler jo netop om hvor overraskende godt det fungerer uden TV. Nej, jeg har ikke lyst til at undvære bilen - det er meget lettere at aflevere ungerne i børnehaven efter vi fik den.

Det kunne jeg nu ikke finde på at påstå. "Nødvendigt" er da også i anførselstegn til illustration af den gængse opfattelse af, hvad man (tror man ...) skal have af materielle goder for at klare sig. Jeg er bestemt med på, at man kan klare sig uden  - uden at det nødvendigvis er facit. Men samfundet er (desværre) et langt stykke af vejen indrettet på, at vi har flere af dagens goder - især inden for teknologi - omkring os, se bare hvordan det er gået med mobiltelefoni.

netbjarne skrev:
hrmand skrev:
Men det hele bliver meget mere besværligt!

Kan du komme med et eksempel på hvad præcist der bliver mere besværligt, hvis man ikke ser TV?

Ikke kun skrevet mht. til det at se tv. Det skal ses i sammenhæng med min tekst over dette udsagn. I indlægget hiver jeg tv´et ind blandt andre forbrugsgoder og prøver at sætte det lidt i relief ved at forestille et farvel til "alt" af dette, både mht. privatliv og job. Der ville "det hele" blive meget mere besværligt ved ikke at bruge det, som udviklingen tilbyder os. Herunder tv, og som Svend P lige er inde på, så tror jeg tv´et er berigende for os. Underforstået, at vi er i stand til at sortere skidt fra kanel. Jeg betragter tv´et som supplement, et tilbud om at se med på, hvad der foregår omkring os - ja, ja - det kan Internet også, men mit bedste argument er, at på tv bliver det levendegjort og mere synligt.

DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd

KEF
4 x Q7 + Q9c
Til top Vis hrmand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hrmand

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 06 Juli 2005 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Der er altid nogen sarte jantelovshåndhævere som får ondt bagi, når man har en anden mening end dem selv. Deres ømskindethed tager jeg som et extra krydderi på dette forum.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juli 2005 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
Der er altid nogen sarte jantelovshåndhævere som får ondt bagi, når man har en anden mening end dem selv. Deres ømskindethed tager jeg som et extra krydderi på dette forum.

Kan du ikke uddybe hvad janteloven har med det her at gøre? Jeg forstår det ikke...

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 Juli 2005 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

Jeg orker ikke lige at læse alle svar. Men for pokker da:
RESPEKT!

Du og familien har da fattet det. Ingenting med glasur er stadig ingenting når alt kommer til alt.

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 06 Juli 2005 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

jamen helt enig, meget af det nyere danske tv er elendigt, og de andre kanaler sender noget der ikke er veærd at se.

men aldrig om jeg vil undvære de mange musikudsendelser eks dr2 sender, eller min daglige dosis tvavis.

man skal, som med alt andet i livet (imho) finde den gyldende middelvej 

M&M!
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 07 Juli 2005 kl. 01:48 | IP-adresse registreret  

Inden tråden fuldkommen falder fra hinanden vil jeg også være med!..
Det er da fair at i lever uden tv, men hvad med din datter? Når hun kommer i skole og det er hun vel allerede startet på? Man begynder i skole når man er 6, ik?... noget tid siden.
Hvad med hende, det kan godt være hun bare kan sige, " vi har bare et 80" lærred osv." Men tror du ikke hun mister noget af den social kontakt med de andre børn? I den alder påvirkes børn en del af tv og tror du ikke hun kan falde ud fra fællesskabet når hun ikke kan tale med på hvad børnetimen handlede om eller julekalenderen? Om du vil det eller ej, så er tv'et en stor del af vores liv og er kommet for at blive og medierne former vores liv mere og mere!
Ikke min mening at blande mig i det private... Må du på ingen måde tro! Håber og tror jeg også du forstår, kun en kommentar når du selv smider det ud. Men den overvejelse har I sikkert gjort... Så igen, kun en kommentar...

Mvh....

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 07 Juli 2005 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

Som jeg også skrev M&M (PS: Spis de gule først!): Det er lidt syndt for datteren; hendes kammarater taler jo om børneudsendelser, omhandlende blandt andet intimbarbering og så har hun slet ikke set det!  

Jeg citerer lige mig selv: Folk uden TV har et mere sundere og mere alsidigt liv end dem med TV! (Svend P:) Er det ikke berigende at arbejde i Kina? Er der ingen oplevelser i dette, eller savnede du TV forfærdeligt?

TV er det mest manipulerende medie som findes og folk vil gerne give indtryk af, at de kun ser 1-2 timer om dagen. Det gør de måske nok, hvis tiden hvor de følger med i programmerne, uden at nikke, bliver målt med et stopur! Meeen de fleste tænder klokken 16-18 stykker og slukker når de går i seng klokken midnat! Altså kører det væsentligt længere end folk vil være ved! Hos de arbejdsløse er det helt galt; der kører l*rtet hele dagen.

M&M har et andet guldkorn: ...I den alder påvirkes børn jo en del af TV... Det gør de voksne vist også!

Guldkysten: Eks. vis har jeg 10hver10fald selv fundet på!

Acer; TV-avisen bliver sendt uden billeder på DR P1 fra ved 16-tiden om eftermiddagen og den varer i mange timer! TV er for dem, som ikke selv gider at lave billeder!

Klan har fat i den lange ende; folks dårlige samvittighed over deres umådeligt dumme TV-forbrug og deres manglende evne til at skjule dette faktum, gør at de bliver sure og modangriber, det er helt naturligt! Nå, den var lidt grov, undskyld! 

Husk at det er Net-Bjarnes tråd og dem uden TV skal altså vinde! OK?

Hvad kommer der i TV i aften? "Fint skal det være", "Hunde på job" og så et læs serier og film fra Hollywood!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 07 Juli 2005 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

Bare kør dem over.

"Mit problem" uden tv viden er at jeg til "team - samba  -fælles   kanindræber og kul og grimasse kurser" er ude af stand til at deltage i de fleste abnormiteter - da jeg ikke kender eller har set opskrifterne og tegnsproget fra diverse familielege på TV. Jeg har det nu fint - kan godt lide kaniner  og hader tvungen gangbang.

Til top Vis SES.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SES.

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 07 Juli 2005 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

"Kan du ikke uddybe hvad janteloven har med det her at gøre?"

Jo da. Når en skriver, at det er fedt at undvære TV, kommer der en nærtagende mand med mindreværdskomplekser og råber "Tror du måske du er bedre end os andre?" Det er jantelov.

Spurnaldo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2004
Sendt: 07 Juli 2005 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

TV er det mest manipulerende medie som findes og folk vil gerne give indtryk af, at de kun ser 1-2 timer om dagen. Det gør de måske nok, hvis tiden hvor de følger med i programmerne, uden at nikke, bliver målt med et stopur! Meeen de fleste tænder klokken 16-18 stykker og slukker når de går i seng klokken midnat! Altså kører det væsentligt længere end folk vil være ved! Hos de arbejdsløse er det helt galt; der kører l*rtet hele dagen.

Du tror ikke du skulle til at læse noget andet stof, end det du har gang i ? Jeg tror det er et meget manipulerende medie, hvori du har fundet de informationer, for det er vist ikke danmarks statistik det kommer fra. Magen til en gang generaliserende sammenkog af fejlinformationer, skal man lede længere efter.

Hvor svært kan det være at forstå, at for dig er den rigtige løsning ikke den rigtige løsning for mange andre. Jeg syntes det er fint for netbjarne at han også har fundet en anden løsning, og syntes det er super han skriver om det. Men pådutte andre folk en løsning som du konstrant har prøvet, det hører ingen steder hjemme.
Indlæget kunne bruges til en lille reminder der fortæller om at der er alternativer, ikke at det er LØSNINGEN 

Til top Vis Spurnaldo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spurnaldo

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juli 2005 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:

"Kan du ikke uddybe hvad janteloven har med det her at gøre?"

Jo da. Når en skriver, at det er fedt at undvære TV, kommer der en nærtagende mand med mindreværdskomplekser og råber "Tror du måske du er bedre end os andre?" Det er jantelov.

Så hvis jeg hævder at man bliver klogere af at drikke 3 liter benzin om dagen, og du ikke mener det er tilfældet, så kan jeg bare affeje det med Janteloven? Meget billigt argument, der i hvert fald for mit tilfælde ikke holder.

Jeg mener at jeg sagligt og rationelt har argumenteret for, hvorfor jeg mener dem uden tv ikke er klogere end dem med. Jeg har endnu tilgode at blive overbevist om det modsatte.  

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 07 Juli 2005 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

Her bruger vi også bare knappen der kan tænde og slukke efter eget hovede, så vi føler os ikke tyranniserede, når vi bestemmer selv.

Så kan vi både være herre over egen tid og stadig grine med når talen kommer på morsomme reklamer. Og vi behøver ikke forklare, hvorfor vi ikke har tv, men til gengæld har noget andre ikke har.

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

Guldkysten
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter bruges ønske!

Bruger siden: 06 Januar 2005
Sendt: 07 Juli 2005 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

hmm - man bliver helt lost her.

Om man har tv eller ej, hvad har det overhovedet med livsindhold, intelligens, interessant liv, etc. og hvor kommer lige janteloven ind ? jeg kan ikke se sammenhængen overhovedet, og det er da mig ligegyldig om man har tv eller ej - det er jo et valg eller holdning man vælger, og det gør da ikke en hverken dummere eller klogere end andre, ens liv er da heller ikke mere eller mindre interessant af den grund - det er vel noget man selv vurdere - og det er fint, det ville da være kedeligt hvis alle havde samme holdning, liv etc.

Bare min mening

Til top Vis Guldkysten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guldkysten

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 07 Juli 2005 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

"Jeg mener at jeg sagligt og rationelt har argumenteret for, hvorfor jeg mener dem uden tv ikke er klogere end dem med."

Det er der jo heller aldrig nogen, der har påstået. Det er -som jeg skrev- det underholdende i denne tråd: skallesmækkende mimoser på fri fod!

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juli 2005 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:

"Jeg mener at jeg sagligt og rationelt har argumenteret for, hvorfor jeg mener dem uden tv ikke er klogere end dem med."

Det er der jo heller aldrig nogen, der har påstået. Det er -som jeg skrev- det underholdende i denne tråd: skallesmækkende mimoser på fri fod!

Jo der er. Læs venligst tråden igen, inden du tillægger folk motiver de ikke har.  

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 07 Juli 2005 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Jeg hader når folk siger "jeg har ikke tid".

JO, du har. Alle har lige meget tid = 24 timer i døgnet.

De 24 timer kan man så bruge som man vil; se TV, lytte til musik, chatte på nettet, fiske, bade, elske, lege med børnene, gå på arbejde osv. osv.

Hvis man ikke ser TV, ja så er der tid til noget andet. Hvis det andet så er bedre eller gør mig klogere, vil jeg ikke udtale mig om. Det må være op til den enkelte, men jeg synes da alle skylder sig selv om sine omgivelser at overveje hvad man vil bruge tid på.

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

<< Forrige Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes