Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2024 | 21:03   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: SVS SUB & Høytalere- Offisiell tråd ! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 6631
Sendt: 05 August 2005 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Jens L skrev:

Ro på drenge, fin debat


Det jeg mener er bare at hvis et anlæg ikke kan spille en musik cd uden sub, hvor er man så henne, men lad nu, det ligge!


Skal det hele ryste for at det er god lyd, hmm. Jeg har været i gode hjemmebiografer men desværre i alt for mange hvor det det bare er så ringe at nydelsen er væk.


Det er da sjov med hjemmebio men det er mange penge at sætte i det bare for at høre at en hund der siger vov i baghøjttaleren, men lad det nu ligge.


Ja nogen biografer er sgu ikke for gode med deres lyd, men så er det jo ikke der man kommer næste gang!


For min skyld kan i købe alle de <SPAN style="FONT-SIZE: 8.5pt; COLOR: black; FONT-FAMILY: Verdana">subwoofer i vil, det var bare for at gøre jer opmærksom på at der også er en verden uden bulder og brag og rystende sofa!</SPAN>


<SPAN style="FONT-SIZE: 8.5pt; COLOR: black; FONT-FAMILY: Verdana"></SPAN><SPAN style="FONT-SIZE: 8.5pt; COLOR: black; FONT-FAMILY: Verdana">Hyg jer drenge</SPAN>


<SPAN style="FONT-SIZE: 8.5pt; COLOR: black; FONT-FAMILY: Verdana"></SPAN> 


<SPAN style="FONT-SIZE: 8.5pt; COLOR: black; FONT-FAMILY: Verdana">Mvh Jens</SPAN>



hvis det hele ryste så er der jo noget galt .

kunsten er at finde den styrke subben skal have , men mange giver den eller dem for meget .

du skal ikke høre på en sub du skal mærke den .

Hvis du har tid en dag så kik forbi så skal jeg give dig bare lidt bund , jeg kan gøre det med 70db men også med 110db uden du høre dem .

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen
 
Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Direktør, Earthquake Danmark

Bruger siden: 29 Juni 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 955
Sendt: 05 August 2005 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

Jens L skrev:

Ro på drenge, fin debat

Det jeg mener er bare at hvis et anlæg ikke kan spille en musik cd uden sub, hvor er man så henne, men lad nu, det ligge!

Skal det hele ryste for at det er god lyd, hmm. Jeg har været i gode hjemmebiografer men desværre i alt for mange hvor det det bare er så ringe at nydelsen er væk.

Det er da sjov med hjemmebio men det er mange penge at sætte i det bare for at høre at en hund der siger vov i baghøjttaleren, men lad det nu ligge.

Ja nogen biografer er sgu ikke for gode med deres lyd, men så er det jo ikke der man kommer næste gang!

For min skyld kan i købe alle de subwoofer i vil, det var bare for at gøre jer opmærksom på at der også er en verden uden bulder og brag og rystende sofa!

Hyg jer drenge

 

Mvh Jens

Hvis du tar et skridt tilbage og anskuer problematikken fra en teknisk synsvinkel:   Det er indiskutabelt, at aktiv deling muliggør højere dæmpning af enheden end passiv ved lave frekvenser.

Det betyder dog ikke at alle aktive løsninger pr definition er bedre, slet ikke.

Hvis man ønsker respons under 80 hz så er aktiv deling ikke til at komme uden om.

Skulle du være i tvivl omberettigelsen af aktiv deling ved lave frekvenser, så tag en basenhed, kortslut den og bank på den. Sæt derefter en stor spole på (kortslut) og bank igen..så har du svaret :) 

 



__________________
Thomas Mygind
Til top Vis Hasselhof's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hasselhof
 
Flageborg
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
kringlyd.no

Bruger siden: 18 Juni 2005
Lokalitet: Norge
Status: Offline
Indlæg: 105
Sendt: 06 August 2005 kl. 09:47 | IP-adresse registreret  

Jens L skrev:
........Det er min filosofi at hvis et anlæg eller højttalere ikke levere den dynamik der skal til, er der noget galt.

Det er INGEN høytalerprodusenter som leverer løsninger med komplett dynamikk i 1 kasse, DERFOR er en SUBwoofer et must i HiFi-systemet. Av en eller annen grunn...........holder du fast i en filosofi som reduserer din evne til opplevelse. Du bør få litt mer erfaring med "aktive" HiFi-systemer.

 

Til top Vis Flageborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flageborg Besøg Flageborg's Websted
 
skruerselv
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

heltny/cujo

Bruger siden: 05 Juni 2005
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 522
Sendt: 06 August 2005 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

En SUBWOOFER er jo stortset en "ting" der hjælper hvor alm ht ikke kan være med.

SUBområdet ligger mellem 20 og 40 hz (hvis man skal gå i små sko) og mange af de subwoofrere der er på markedet, har intet med en subwoofer at gøre - nærmere et BAStilskud, der hvor de alm ht faktisk også spiller.

En alm ht kan godt sige noget ved 25 hz, men det er typisk 10-20 eller 40 db lavere i niveau end "resten" af bassen - det er så her du kan sætte en aktiv bas (subwoofer) ind og skrue DEN op.

I mange tilfælde, får man også en noget bedre mellemtonegengivelse fordi de alm HT (og forstærker) så ikke skal lave det tunge arbejde - DERFOR bruges der også sub til "store" HT

En subwoofer kan være svær at integrere i et system, men SPILLER det først, så kan DEN kombination noget man MEGET SJÆLDENT "ser" i en alm HT.

Så fordi en HT er skrevet til at gå ned til 20 HZ er det ikke ensbetydende med at det ikke bliver bedre med en subwoofer - kravet til subben er blot større - og bliver den ordentligt integreret, så får man mange gange et system der er KLART bedre end UDEN sub - - også selv om det er et sæt HT til 50.000,- og en sub til 10.000,-

Til top Vis skruerselv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skruerselv
 
Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4622
Sendt: 06 August 2005 kl. 10:03 | IP-adresse registreret  

Jens L skrev:

Hvad skal man egentlig med en Subwoofere. Er det ikke bare et tegn på at man har nogle elendige højttalere?

Hvis man skal tage dit signaturbillede for gode varer, så benytter du dig af et sæt Eben X2. De går kun ned til 40 Hz(-3dB). Mener du seriøst at der ikke befinder sig information mellem 20 og 20 Hz? Svarer vel til at en Lotus Elise-kører påstår man ikke behøver kunne køre mere end 200 km/t? (svaret er jo: det gør livet meget sjovere)

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted
 
ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3488
Sendt: 09 August 2005 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Flageborg skrev:
Mine påstander kan kanskje virke litt "direkte" noen ganger, men uten å detaljere for mye, er min uttalelse basert på faktisk test og direkte sammenligning. Det hjelper ikke at B&W koster skjorta.........når SVS'n står for den beste prestasjonen

Jeg har eid en PB10 i et ½ år, og første gangen jeg hørte den ble jeg ikke bare overrasket, men overumplet  den var så mye bedre enn mine forrige subs.

Sound&Vision har testet ASW675, og målt den. Hometheatrehifi har testet og målt PB10. ASW675 ble testet innenfor, PB10 utenfor så testene er ikke direkte sammenlignbare.

 Det skal trekkes noen db fra på målingene av ASW675 siden den får støtte fra vegg, gulv og tak, og PB10 kun får støtte fra gulv. Jeg tror som regel det skiller 6db fra ekkofritt til utendørs, og ytterligere 6db derifra og til innendørs måling.

Men det morsomme er at selv før man trekker 6db fra ASW675's resultater spiller PB10 dypere, og høyere. Se gjerne selv:

http://www.soundandvisionmag.com/assets/download/81820031653 3.pdf

http://www.hometheaterhifi.com/volume_11_4/svs-pb10-subwoofe r-10-2004.html

PB10@20hz:93.9db,

ASW675@20hz:81.2db

Hvis jeg så i tillegg nevner at 6db representerer en fordobling av lydstyrken blir tallene ikke noe mindre enn utrolige. Og et eksempel på hvor meget sub for pengene PB10 egentlig er

Du må gjerne gå litt mere i detalj om hvilke B&W det er du har prøvd Flageborg? jeg har fremdeles litt tungt for å tro at PB10 drar i fra 800 serien.



__________________
Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner
 
Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4622
Sendt: 09 August 2005 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

En test af SVS'en på tysk: http://www.areadvd.de/hardware/svs_pb_10isd.shtml

Jeg kan se at der sidder TC enheder i SVS'en. Det er de samme som der sidder i mine selvbyg, i Aerial's SW 12 sub og i Krell's den helt store Reference sub. Formentlig leverer de til en hel del andre, da der nok ikke er så mange producenter af long-throw enheder som man tror?

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted
 
Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Direktør, Earthquake Danmark

Bruger siden: 29 Juni 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 955
Sendt: 09 August 2005 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

Det er ikke en "TC"enhed som sådan, men en oem fremstilling udfra specs givet af  SVS. TC laver dem nu da de underbød Shiva.

__________________
Thomas Mygind
Til top Vis Hasselhof's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hasselhof
 
Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4622
Sendt: 09 August 2005 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Hasselhof skrev:
Det er ikke en "TC"enhed som sådan, men en oem fremstilling udfra specs givet af  SVS. TC laver dem nu da de underbød Shiva.

Minder mig lidt om et citat fra Armageddon:

"Did you know we are sitting on 2 million gallons of fuel, a nuclear weapon and a thing with 270,000 loose parts that was built by the lowest bidder. Kinda makes you feel good dont it? "

 

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted
 
p.las
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Marts 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1271
Sendt: 09 August 2005 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

En sub som går længere end en anden,gør den vel ikke til en bedre sub.Der er vel også andre parameter så som fasthed og om den kan spille nyanceret.
Til top Vis p.las's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p.las
 
Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Direktør, Earthquake Danmark

Bruger siden: 29 Juni 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 955
Sendt: 09 August 2005 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  



__________________
Thomas Mygind
Til top Vis Hasselhof's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hasselhof
 
ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3488
Sendt: 09 August 2005 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

Hasselhof skrev:
Det er ikke en "TC"enhed som sådan, men en oem fremstilling udfra specs givet af  SVS. TC laver dem nu da de underbød Shiva.

Minder mig lidt om et citat fra Armageddon:

"Did you know we are sitting on 2 million gallons of fuel, a nuclear weapon and a thing with 270,000 loose parts that was built by the lowest bidder. Kinda makes you feel good dont it? "

Uden at udtale mig for sikkert vil jeg tro at det er en god grund for at SVS selv designer sine elementer. Hvis de hadde brugt standard elementer ville hvem som helst kunnet bygge en identisk subwoofer, og da ville ikke SVS's produkter ha vært noget specielt.

men de har slaglengden i orden, fra 50 til 56mm



__________________
Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner
 
ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3488
Sendt: 09 August 2005 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

p.las skrev:
En sub som går længere end en anden,gør den vel ikke til en bedre sub.Der er vel også andre parameter så som fasthed og om den kan spille nyanceret.

Er det nogen grund for at vi skal diskutere om hvorvidt man behøver en sub der spiller dybt til film, eller skal vil bare la det fakta at LFE sporet indeholder lyd ned til 5hz være nok sagt?

Selvfølgelig er dybde alene ikke godt nok, men det grundleggende en subwoofer skal gøre er at spille dybt. Mine højtalere har brugbart output ned til ca 43hz. Hvis jeg så køber en subwoofer der har sitt faktiske f3 ved 33hz har jeg købt mig 10hz extension. Køber jeg en sub der har sitt f3 ved 18hz har jeg købt mig 25hz extension. Så der alene kan vi si at den er 2,5x mere subwoofer

Til musik er det selvfølgelig ikke ofte at du har brug frekvensene under 30hz, men jeg kan godt like å vide at de er der. Da vil jeg ikke gå glipp af en eneste lyd når jeg lytter til Enya, Gladiator soundtracket m.m.

Men det at feks PB10 spiller dybt betyr da  ikke at den ikke er i besidtelse af andre egenskaber. Jeg købte min efter 3 måneder i selskab med en Infinity Kappa Sub som det vel hersker stor enighed om at er en højst kapabel sub for musik. Og før den hadde jeg haft en Ace Bass 2, som selv om den har fået gode kritikker blev opfattet af meg som litt unuanceret.

Sammenlignet med de 2 stiller PB10 i en helt anden division hvad filmlyd angår. Højere, dybere og med lavere forvrængning.

Til musik har jeg litt mere delte meninger. Den er langt bedre enn Ace Bass 2, men Kappaen har et anstrøg af luftighed, om kan kan si det, som PB10 savner. Men PB10 har også sine fordeler med musikk, den slår hårdere, er mere dynamisk, og taber ikke pusten når musikken bliver krevende.

Jeg kan godt forstå at det er svært at tro at en subwoofer skal være så meget bedre enn andre i prisklassen, det hadde jeg problemer med selv den gang jeg bestillte den. Men i skal være velkomne til at prøvelytte den hjemme hos mig

 



__________________
Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 09 August 2005 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

@skruerselv
Jeg vil give dig helt ret.

Det er ikke mange af de mest solgte subwoofere, der har noget med "sub" at gøre. I langt de fleste tilfælde er det blot en bassektion, der kompensere en smule for for små højttalere.

Mange gange er der oven i købet tale om "snydebas". Det vil sige blot en bassektion, der "feder" musikken op ved 40-60Hz.

Subwoofere er en kompensation for for små højttalere.


__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
torkild
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Produktionsteknikker, Dynaudio

Bruger siden: 15 Juli 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1309
Sendt: 09 August 2005 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:

Subwoofere er en kompensation for for små højttalere.

 

Uenig, Der er jo selv store højtaler så kan bruge en sub hvis de f.eks. ikke kan spille ned til 20Hz.

Men det er ikke noget problem at lave en højtaler som ikke har brug for en sub !
Man bygger jo bare en sub bas enhed ind i højtaleren i sit eget kabinet.

 

Tror at vi alle kan blive enig om dette :
Hvis ikke højtalerene er bygget med en sub bas enhed som spille sub bas, så har man gravn af en subwoofer.

 



__________________
Med denne udtalelse repræsentere jeg kun mig selv, og ikke Dynaudio.
Til top Vis torkild's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torkild
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 10 August 2005 kl. 00:04 | IP-adresse registreret  

Der er ikke noget der hedder en "sub bas".

Det er bare en basenhed. Ordet "sub" er blot et buzz-ord, som er blevet allemands ord, efter heftigt brug fra sælgere.

En basenhed som Scan-Speak 25W8565, kan uden de store problemer fås til at spille linært til 20Hz. Ligeledes med Peerlees SLS 12".

Og ja, det er ikke noget problem at lave en højttaler, der ikke "har brug" for en subwoofer. Men de færreste vil have et sæt store højttalere. De foretrækker at dele det hele ud, med placeringsproblemer til følge.

Mindes jeg rigtigt, var det Miller & Kreisel der opfandt subwooferen, og det var for at lave et sattelit-system - og altså kompensere for højttalernes manglende evne til at spille bas.

Men det er helt ok med dem der mener man ikke kan undvære en subwoofer. Jeg vil ikke genere dem, ligesom jeg heller ikke genere dem der mener at Cerwin-Vega spiller godt....


__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3488
Sendt: 10 August 2005 kl. 00:11 | IP-adresse registreret  

Min mening er den at man fint kan undvære en sub, det meste af musikken ligger uansett fra 40hz og opover. Men det er sjovere med, dybere, og mere dynamisk enn hva en surround receiver og et par halvgode højtalere kan levere.

Til film er ville jeg ikke kunde leve uden en sub, har man først oplevet subsonisk bass holder man med at ta i biografen

Problemet er bare så at jeg ikke har fått set siste Star Wars.....



__________________
Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner
 
kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 5749
Sendt: 10 August 2005 kl. 00:31 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
Der er ikke noget der hedder en "sub bas".

Det er bare en basenhed. Ordet "sub" er blot et buzz-ord, som er blevet allemands ord, efter heftigt brug fra sælgere.

En basenhed som Scan-Speak 25W8565, kan uden de store problemer fås til at spille linært til 20Hz. Ligeledes med Peerlees SLS 12".

det vil jeg gerne  høre. gerne ved 110 db....? jeg har hørt både 12" og 15" studio monitors, der ikke går længere ned end 50 hz, af den ene grund at de så vil forvrænge... men hvis peerlees har løst det problem, og billigt endda, så lutter jeg øre-.----

daniels skrev:

Og ja, det er ikke noget problem at lave en højttaler, der ikke "har brug" for en subwoofer. Men de færreste vil have et sæt store højttalere. De foretrækker at dele det hele ud, med placeringsproblemer til følge. 


jeg synes hasselhof og andre har beslyst problematikken omkring dæmpning og forvræning, men jeg vil da gerne høre dit sysnpunkt herpå? du afviser måske argumentationen herfor?



__________________
Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
Til top Vis kim olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kim olsen
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 10 August 2005 kl. 00:46 | IP-adresse registreret  

@kim olsen
Jeg har ikke nogen dB måler, men mine Scan-Speak 25W8565 skulle gerne gå over 103-4dB v/20Hz uden brug af room-gain. Teorien siger et F3 på 18Hz og 108dB, men det kan jeg ikke bekræfte i praksis uden måling som bevis.

50Hz grænsen er da forholdsvis nem at bryde med høj dB volumen. Det er området fra 20-30Hz, der begynder at stille de store krav til enhederne. Men det er jo også en mulighed at bruge mere end én enhed, for at opnå større lydtryk. Aktiv deling og gain er en selvfølge her.

Hvordan skulle en subwoofer gøre problemer med dæmpning og forvrængning nemmere? Der er intet der forhindre en selvbygger i at indbygge en "subwoofer" i sine højttalere.

Måske er højeffektive systemer en vej ud af forvræningningsproblematikken(?) Et system med f.eks. 100dBs følsomhed har unægtelig en del fordele.

- Tror vi(=jeg) kommer ud på et sidespor her... Kan tage det op i en anden tråd.


__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
270961
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Konto lukket efter anmodning fra bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 889
Sendt: 10 August 2005 kl. 00:51 | IP-adresse registreret  

 

.....men uanset hvad man mener om subs.....så må det være et personligt valg om man vil have den ekstra mulig for bedre bas......og ikke nødvendigvis fejlagtigt opfattet..... mere pumpetung bas. Hos mig virker det rigtig rigtig godt og det klæder især grammofonen med et lille ekstra tilskud af bas. Jeg vill have svært ved at undvære mine subber. ...især 2 er godt....faktisk sindsygt meget bedre en 1.

Mvh

Dr. Lyd

Til top Vis 270961's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 270961
 

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes