Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 10:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: DIY gråt lærred (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
J. Skovgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 16 August 2005 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

Det er Hoya filtere begge to, FL-d (day) er et rødt filter, som kompensere for at at pæren i en projektor typisk mangler lidt på den røde side, samtidig med at den så sænker det totale lysmængde, og derved sænker sortniveauet.

Samtidigt betyder det så, at i mit tilfælde, kan jeg køre i den indstilling på projektoren der giver mest lys, på en panasonic AE700 er det "Video", som normalt giver et meget blåt men lysstærk billede, som så ved hjælp af et FL-D filter (eller et andet rødt filter) kan indstilles, så farverne passer, og derved kan opnå den højeste mulige kontrastniveau.

ND2 filteret (Neutral density) er et gråt filter, som er beregnet til at sænke lysniveauet, men uden af farve billedet i nogen retning, tallet indikere hvor meget filteret sænker lyseniveauet, jeg har set dem op til ND8, men så kommer der næsten ingen lys igennem.

I alle tilfælde, så er det kun at forsøge sig frem, indtil man rammer et billede, som man er tilfreds med.

J. Skovgaard
Til top Vis J. Skovgaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af J. Skovgaard

Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 17 August 2005 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

Så har jeg fået købt Goo og sort molton - nu mangler jeg bare en plade og nogle lister (nåede desværre ikke tømmerhandlen i dag ). Can't wait to see the result!

Jeg handlede hos John ved QualityScreen. Super service han har kørende der.

/Bellini

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2005
Sendt: 19 August 2005 kl. 03:55 | IP-adresse registreret  

Belini >> Husk at se filmen som ligger på Qualityscreens hjemmeside igennem inden at du starter.

Det som er vigtigt at huske (IMO) er lave de sidste maler rul fra øverste top til bund. Ligeledes er det en fordel hvis du er presset malingsmæssigt (jeg var selv lige på kanten i forhold til hvor det kunne dække) at vacum pakke din maler rulle (det ville dog nok være en dårlig ide hvis du ikke forsætter med at male det andet lag indenfor 3 timer efter det første lag.

Hvilken plade har du planer om at bruge - hvilken størrelse og hvor meget maling har du bestilt?

Der er IMO ingen grund til at gå over 10MM i tykkelsen. Mange har valgt MDF plader men den spånplade jeg har brugt fungerer perfekt plus at den vejer væsenligt mindre. MDF er helt sikkert af bedre kvalitet (jeg tror næppe at det gør en forskel i dette projekt) men den vejer også noget mere end spånpladen.

Anyway lad os høre hvad der sker. Jeg vil prøve at tage nogle billder at mit lærred i funktion men blitzen ødelægger det og jeg kan ikke lige pt finde ud af hvordan jeg slår den fra

Til top Vis Fenris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fenris

Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 19 August 2005 kl. 06:58 | IP-adresse registreret  

Hej igen,

jeg har købt 500 ml af hver (base og top) til at dække 2,1 kvm. Pladen blev en melamin spånplade - for det første fordi den ikke er sugende (som Goo Systems anbefaler), og for det andet fordi den er afprøvet af en anden bruger (har lige glemt navnet). En god solid plade på 16 mm.

Fenris -> Har du brugt alm. spånplade? Det bliver da normalt vældig 'ruflet' ved vand-påvirkning. Eller har jeg misforstået....

Jeg har set videoen og læst alt hvad jeg kan komme i nærheden af - tror jeg. Inkl. rådene herinde - og tak for dem.

/Bellini

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 August 2005 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke haft problemer med spånpladen endnu men netop pga at jeg vidste at træet kunne suge maling sørgede jeg for at grunde den efterfulgt af et lag tynd hvid maling.

Så forløbet så sådan her ud:

Sleb pladen med 120mm sandpapir

Grund

Sleb endnu en gang

Tyndt lag hvid maling

Sleb endnu en gang

Base coat

Topcoat.

Når du har valgt en malamin plade er det nok en god ide at slibe den lidt da jeg ellers kunne forstille mig at maling kan have svært ved at binde.

dr0zie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 April 2005
Lokalitet: København
Sendt: 10 Januar 2006 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

lytter lige med.. Da jeg selv overvejer goo eller købe dug men så vidt jeg kan høre er der store besparelser at spare..

Skulle høre er i alle godt tilfredse med resultatet og er en MDF plade god nok til det eller findes der bedre plader.?

Skal nok have størrelsen : 250*140 eller 240*135

Kan i hjælpe

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2006 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

Goo er en rigtig god løsning IMO og en MDF plade er hvad de fleste vælger.

Jeg har selv brugt en spånplade da vægten betød en del for min opsætningen men tilgengæld er spånplade en anelse mere skrøbelig ved kanter og hjørnerne (dog ikke noget der betyder noget særligt medmindre du skal flytte meget rundt på den).

dr0zie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2006 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

Fenris skrev:

Goo er en rigtig god løsning IMO og en MDF plade er hvad de fleste vælger.

Jeg har selv brugt en spånplade da vægten betød en del for min opsætningen men tilgengæld er spånplade en anelse mere skrøbelig ved kanter og hjørnerne (dog ikke noget der betyder noget særligt medmindre du skal flytte meget rundt på den).

Ok så har jeg lige nogle spørgsmål hvis det er i orden?

1: Hvor meget maling skal jeg bruge til en 240*135 m plade?

2: Hvilken maling hvis jeg har en sanyo z3 og kan mørklægge rummet 90%

3: hvilken plade er bedst til den maling og vil give det flotteste resultat..

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2006 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

1: Umiddelbart vil jeg skyde på at du skal bruge en liter base coat og en liter top coat. Du kan se det på screen goo´s hjemmeside.

2: Du skal bruge Digital Gray. Den bliver anbefalet til de fleste nyere LCD projektorer og det er den som lagt de fleste bruger sammen med en Z3/AE700

3: Jeg tror ikke at der er forskel på en MDF og en spånplade hvis de begge ellers er ordenligt grundet. Alternativt ved jeg at nogle har brugt melamin plader men jeg kan ikke udtale mig om hvordan resultatet af dette ser ud.

dr0zie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2006 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

ok, hvis man køber en mdf plade skal man så også slibe og grunde den og så bagefter først give den base coat?

dr0zie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2006 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

OG har kigget lidt på dette sæt:

Samlet Kit til 4 m2

Kr.

1.600,00

Men har man brug for den der sorte og er den til siderne? 

CRT White, Digital Grey Lite eller Digital Grey          
    Basecoat 1000 ml          
    Topcoat 1000 ml          
    250ml Ultra Black, Roller og bakke 

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2006 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

Jeg gav min plade grunder inden at jeg brugte base coat på den (det kan du læse om længere tilbage i tråden) men det var primært fordi at jeg lå meget tæt på det maksimale dækningsareal i forhold til den mængde maling som at jeg havde købte.

Hvis du skal ud og bruge 1700,- på det her projekt så kan du ligeså godt grunde pladen først for en sikkerheds skyld.

Den sorte maling syntes jeg ikke at du skal bruge direkte på pladen. Anskaf i stedet nogle lister som du maler og så sætter på pladen.

Og husk at ligge listernes bredde til din plades mål.

dr0zie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2006 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

Ok, har læst at du grundede din og så gav du den lidt hvid, er det sådan jeg skal gøre dvs.

Grund - tynd lag hvid normal maling - bace coat - normal maling.?

og betaler det sig at købe sættet bare pga det der sorte maling? dvs noget specielt ved det som der ikke er ved andrE?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes