Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 09:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: EAR forstærkere? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 29 August 2005 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:

45A kontinuerlig? Det tror jeg ikke kan la
sig gøre uden at noget et sted mellem sikringsskabet og højtalerene
brender sammen

Hvorfor det? Den trækker jo ikke nødvendigvis 45A fra lysnettet. Alt
andet lige må en klasse-D forstærker kunne levere mere strøm qua
en lavere udgangsimpedans? Til gengæld er de færreste forstærkere
dimensioneret til den slags belastninger så om ikke andet vil den
blive meget varm i løbet af kort tid. "kontinuert" er et relativt begreb,
men her menes der bare mere end det ene millisekund der ellers er
standarden for peakstrømsmålinger

/U.

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 29 August 2005 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Akkurat, min opfatning af kontinuerligt er ad uendelighed. Og jo, jeg tror godt den kan levere 45A den tiden det tager at tømme kondensatorene, også hvis det tar lengre tid enn 1ms. Og jeg kan godt se at spendingen ud er lavere enn spendingen ind, så den kan levere mere enn de 10A den kan dra fra stikket (jeg gik 1 år på teknisk skole for 12 år siden )

Men det står i brochuren at de 45A er en peak verdi, og det er på niveau med en middels surroundreceiver, Jeg skulle ønske at noget seriøs hifipresse gad teste nogle af ICE forstærkerene så man fik se hvad de er gode for

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 29 August 2005 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

High Fidelity testede AR EAR TWO til 86A i 0,6 Ohm, så den må komme tæt på Rotellen som Hifi & Musik testede til det dobbelte af hvad High Fidelity gjorde.

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 August 2005 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Jeg læser ikke High Fidelity ofte, men har du set nogle strømmålinger af HK forstærkere i HF, og hvordan så de ud sammenlignet med HKs egne specs? H&M's målinger af HK plejer at matche HK's egne tall.

Ear Two er vel også en langt dyrere konstruktion enn feks 1001?

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 29 August 2005 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

der er også Gryphons Antileon, 100 ampere, og Gamuts 600 blokke, deres side er nede , så jeg kan desværre ikke bekræftige det.

ellers er der min egen dc300A, 230 grundet begræsningen som selve strømforsyningen sætter (der er 12 300 ampere transistorer i den)

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 29 August 2005 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

Jeg synes ikke strømopgivelserne er særligt interessante. Jeg har haft en Harman Kardon Citation 22, der kan afgive uanede mængder strøm. Når den kørte for fuld blæs på mine Dali 18 mkII, blinkede lyset i stuen i takt med musikken, og forstærkeren blev rødglødende i løbet af kort tid. Med min Tripath klasse-D forstærker kunne jeg spille højere, det lød mindre anstrengt, og lyset blinkede ikke i stuen. Den udnyttede simpelthen bare energien bedre.
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 August 2005 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

dumt spørgsmål. men er forstærkerens spændingsformåen ikke også en vigtig faktor? har hørt tale om at nogle højttalere er strømkrævende, mens andre kræver spænding?

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 August 2005 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

Svend: Varme og blinkende lys kommer af strømforbrug, ikke af hvor meget effekt der afgives

Kim: Med ohms lov som ballast så burde høytalere med høy impedans, og lav følsomhed behøve høj spending, men det er ikke noget jeg kan garantere for

Men spending alene kan ikke lave effekt, like lite som den elektriske tænderen til en lighter kan det selv om den laver masser af volt.

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 August 2005 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

nej, jeg tænker mere på om en høj spændingsformåen, eks 150 eller 180 volt ikke vil eliminerer behovet for mange ampere. eller at det er "ren" strøm, altså ampere der er et must ved nogle typer højttalere

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 30 August 2005 kl. 00:12 | IP-adresse registreret  

Mange højttalere belaster vidt forskelligt ved forskellige frekvenser, og i særdeleshed elektrostater.

Der er skrevet en udemærket artikel her:
http://www.st-and.demon.co.uk/AudioMisc/57and303/interact.ht ml

Kombinationen af en ikke ideel højttalerbelastning, med en ikke ideel forstærker, hvor de to arbejder fint sammen, da forstærkeren er konstrueret til at spille ulineært på den rigtige måde.

Også B&W har mange modeller der er hård kost for forstærkeren, hvis lyden skal være lineær i frekvens.

Den ideelle forstærker der leverer dobbelt effekt ved halvering af impedansen, findes desværre ikke, da det kræver en superleder både i forstærker og højttalerkabel, samt i selve højttalerens svingspoler og delefilter.

Svingspolers impedans stiger med højere temperatur, og begrænser strømmen, med komprimering som resultat.

Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 30 August 2005 kl. 10:09 | IP-adresse registreret  

ManicMiner: Jeg kan ikke lige finde nogle af HK produkter men svjh. passede det vist rimeligt fornuftigt mht. til deres integrerede.

Og nej, prisen var der ikke den store forskel på, jo i starten var Ear Two noget dyrere men den blev sat ned til 11K og det er jo også ca. hvad et sæt ASP1000A koster hos de fleste.

Malbjerg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2005
Sendt: 30 August 2005 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

meget spænding eller eller stor strømstyrke...

Det er bare at studere Ohm's lov... Hvis en højtaler er lavimpedant, vil den kunne trække flere ampere, ved lavere volt... Det er derfor en forstærker skal doble effekten i den halve impedans... En forstærker vil have et max volt, den kan give af sig, og det er det samme, om det er i 16 eller 2 Ohm... Men amperene ændrer sig....

Malbjerg

Til top Vis Malbjerg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Malbjerg

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 August 2005 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

ok, så prøver jeg at omformulerer mit spørgsmål----

det har intet med højttalerens følsomhed eller impedans (umiddelbart), men simpelthen om hvorvidt en eller flere dele af den måde man opbygger højttaleren der fordre et krav om enten høj spænding eller mange ampere. her tænker jeg specifikt i komponenter, materialer og den metpde/det princip den er opbygget på.?????

eller forholder det sig blot således at den udvidede spændingsformåen skal sørge for at minimerer det direkte træk af ampere fra stikkontakten, da det som oftest er heri begræsningen ligger? 

Malbjerg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2005
Sendt: 30 August 2005 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Det er et spørgsmå om om at jo mere effekt du ønsker, des flere volt... Men en forstærker der giver 500w ud i 8Ohm, er voldsom dyr at gøre stabil i 2 Ohm, da den skal give 2000w ud. Det er som regel i bas området at en højtaler er lav impedant, og det er det, der et problem for en strømsvag forstærker. Det får den til at lyde tynd, De fleste forstærkere kan eksempelvis afgive 150w i 8 Ohm, 180 i 4 Ohm, og 200 i 2 Ohm...

Men hvis du har en højtaler der ligger mellem 8 og 16 Ohm i impedans, så er det vigtigere, at den kan afgive en høj spænding end at den er stabil i 2 Ohm...

Og så er der lige dæmpningsfaktoren( Mener jeg at det hedder...)
Den afgør hvor stabil en forstærker er overfor den kraft højtaleren sender tilbage. Jeg har selv et par subber med en kæmpe svingspole (mener at det er omkring en 7"), Når man bevæger en jernkerne igennem en spole, skaber man strøm. Så når enheden er på vej tilbage, sparker den en strøm tilbage mod forstærkeren.

Så det er på 2 måder at man skal sikre sig at forstærkeren er stabil.

Malbjerg

Til top Vis Malbjerg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Malbjerg

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 August 2005 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

mjah, nu bevæger vi os over i emf retur strøm, der så vidt jeg ved ikke er direkte  i funktion med dæmpningsfaktoren, der udelukkende er en målbar konstant, og som sådant er et impedanskorrektionsværktøj, men stadigt det tætteste vi kommer på en målbar faktor for højttaler(enheds) kontrol.

men nu har jeg da fået afklaret at det udelukkende handler om højttalerens min/max impedans, og at der egentlig ikke er mere i det spørgsmål . tak.

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 August 2005 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

Ikke kun max/min impedans, men også fasevendninger hvor strømmen kommer forskudt sammenlignet med spendingen. Fasevendninger sammen med lave impedanser er grunden for at feks B&W's højtalere bliver en for stor udfordring for mange forstærkere.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 August 2005 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

Ja, der er ingen tvivl om at det er højttalerens impedans der styrer showet mht. hvor meget strøm der trækkes.

Men tit er højttelere opgivet lidt optimistisk, og går dybere i impedans end der står på papiret. Altså lidt pynt på måledata, der let kan få tingene til at lyde som en tynd kop te, hvis man bruger en forstærker der ikke har det godt under 4 ohm.

En PA-forstærker der konstruktionsmæssigt er født brokoblet (visse Crown-forstærkere f.eks.) vil helst ikke udsættes for alt for lave impedanser.

Til gengæld sparker de hårdt, når højttalerene er tilpasset forstærkeren, hvilket den der indkøber anlæg jo har sørget for.

Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Sendt: 30 August 2005 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

Jeg tror faktisk at, i er meget enige..!? Men udtrykker jer lidt forskelligt. Men alt i alt er det jo Ohm`s lov.

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 August 2005 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

Ja, der er ingen tvivl om at det er højttalerens impedans der styrer showet mht. hvor meget strøm der trækkes.

En PA-forstærker der konstruktionsmæssigt er født brokoblet (visse Crown-forstærkere f.eks.) vil helst ikke udsættes for alt for lave impedanser.

hvilket vel også er grunden til at de kan brokobles på flere måde, men stadigt bibeholder "gode" egenskaber ved fasedrej---?

cph- helt enig, som 30 mennesker der råber på øl, men med hver sit sprog

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 September 2005 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

Oh - pas på!!

De duer desværre kun til herrestemmer!

http://www.hifi4all.dk/tilbudsavis/annonce.asp?ad_id=6178

<< Forrige Side af 3 Næste >>