Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2025 | 02:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: SUB 8 x 12" IB måling (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jonas hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 21 September 2005 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

Har du ikke nogle billeder du kan vise? Var lige inde på Torkild's projekt, men kunne ikke se nogle billeder af hans projekt. Til gengæld er der nogle seje projekter på http://f20.parsimony.net/forum36475/index.htm 

Sådan en skal jeg helt sikkert også bygge... når jeg engang ikke bor i leje-lejlighed mer

Jonas

Til top Vis jonas hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jonas hansen

Gyzz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 21 September 2005 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

Hej

jeg tager nogle billeder i aften, så kan i se dyret

der var noget med at torkild havde lagt hans billeder på en server, hvor de kunne få lov til at ligge i 3mdr, derefter blev de fjernet, og kunne ikke længere ses  det var ellers et fint projekt.

Jeg syntes personligt at jeg har fundet "The holy grale" da jeg har mit eget hus, men man kan lave nogle løsninger med monster bas, som er næsten skjult, (så beviljer konen også flere penge til projekterne) og forholdsvis billigt, eller det bedre

Kristian

Til top Vis Gyzz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gyzz

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 September 2005 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

IB er nok sjov for de der har evnerne, og muligheden for at bygge selv. Jeg skrev det her:

Citér:
Forklart enkelt kan en sub med et stort kabinet sammenlignes med et hjul der er rundt. En sub med et lille kabinet kan sammenlignes med et hjul der er firkantet.

For at få det firkantede hjulet til at dreje behøves der riktig mange krefter, det stiller så igjen større krav til styrken af akselen. Den øgede styrken fører til øget vægt, som så igen fører til at der kreves ennu flere kræfter for at få hjulet til at dreje rundt, osv.

om store vs små kabinetter, og i den sammenligningen må jo IB være et superrundt hjul, med teflonbehandlede lejer   Jeg gleder mig til at se nogle flere målinger når du får EQ'et. Husk også at teste ved det volumet hvor du vanligvis ser film sådan at du får med dig eventuel kompression.

Jeg frygter dog for at mine praktiske evner hurtigt ville komme til at begrænse mig om jeg selv skulle gå i gang med et IB projekt, det er ikke helt uden grund at jeg køber færdig opskåret brød

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

Gyzz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 September 2005 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

lige mine ord.

jeg har lige fundet en behringer dsp1124 brugt til 500, så det kan være at den kommer før jeg regnede med .

jeg tror når alt kommer til at at man skal bygge selv fordi at man syntes at det er sjovt, og ikke for at spare penge. Jeg går og overvejer at købe et par Dali 850 til fronterne ca. 3-4000 kr brugt, det kan man sku næsten ikke bygge selv til samme pris.

IB er nok lige en undtagelse, da jeg ikke tror at jeg kunne finde en lignende ydelse til den pris ~2000 , og så er de svære at købe færdige

Kristian

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 21 September 2005 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

Gyzz skrev:

Jeg har lige fundet en behringer dsp1124 brugt til 500, så det kan være at den kommer før jeg regnede med .

Ack! Hadde jeg set det ville jeg købt den selv  Men den koster kun 730kr pp ny, så det burde jeg nok overleve.

torkild
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Produktionsteknikker, Dynaudio

Bruger siden: 15 Juli 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 September 2005 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

Gyzz skrev:

Hej

jeg tager nogle billeder i aften, så kan i se dyret

der var noget med at torkild havde lagt hans billeder på en server, hvor de kunne få lov til at ligge i 3mdr, derefter blev de fjernet, og kunne ikke længere ses  det var ellers et fint projekt.

Jeg syntes personligt at jeg har fundet "The holy grale" da jeg har mit eget hus, men man kan lave nogle løsninger med monster bas, som er næsten skjult, (så beviljer konen også flere penge til projekterne) og forholdsvis billigt, eller det bedre

Kristian

Yes billederne er væk, og jeg har slettet dem fra min computer.

Tylle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 21 September 2005 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

He det lyder jo vældigt stort dit projekt der, ganske spændende! Men har dog misset en ting som du lige må fortælle mig  Hvor meget forstærkerkraft bruger du til at trække de 8 enheder? For har ikke helt lige forstået det

M.v.h.

Tylle

Setup: Crown Studio Reference II, Crown K1, Audiolab 8000C, H/K HD970, Cerwin Vega AT-100, 18" sub
Til top Vis Tylle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tylle

torkild
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Produktionsteknikker, Dynaudio

Bruger siden: 15 Juli 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 September 2005 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Tylle skrev:

He det lyder jo vældigt stort dit projekt der, ganske spændende! Men har dog misset en ting som du lige må fortælle mig  Hvor meget forstærkerkraft bruger du til at trække de 8 enheder? For har ikke helt lige forstået det

M.v.h.

Tylle

en Akai forstærker på ca. 300W i 4 Ohm
(fra side 1)

Gyzz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 September 2005 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

ja ja de eneste dumme spørgsmål er dem der ikke bliver spurgt

enhederne bliver drevet af en Akai forstærker på 2x300w i 4Ohm, dvs. at 4 enheder bliver drevet af en kanal på 300w eller ca. 75w pr enhed.kan iøvrigt ses på billede nr to.

her ser i så monstret, de 8 enheder er centreret i rummet, og sidder fordelt i to frontplader der kan afmonteres.......undskyld rodet

lidt tættere på.

porten er under døren til venstre, fjernsynet er en midlertidig løsning, og står på bordet på grund af enhedernes magneter.

dette er udgangen/porten under døren ud til det tilstødende rum.

her er højre forplade med 4 enheder afmonteret, og afstivningen inden i og jernpladen for at skærme magneterne kan ses.

sidst men ikke mindst, et billede taget ind i hullet og mod højre ud mod væggen, hvor der er lukket af, og afstivningen kan ses.

Det er i disse felter mellem lægterne jeg ville lægge 50mm rockwool, og evt i felterne i "loftet" montere endnu en 20mm MDF plade for yderligere afstivning. Væggene i kassen er på nuværende tidspunkt "kun" 20mm MDF.

kristian

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 21 September 2005 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

Gyzz skrev:

Det er i disse felter mellem lægterne jeg ville lægge 50mm rockwool, og evt i felterne i "loftet" montere endnu en 20mm MDF plade for yderligere afstivning. Væggene i kassen er på nuværende tidspunkt "kun" 20mm MDF.

Nu vil jeg ikke påstå at jeg har gennemskuet konstruktionen 100%, men hvis du har en port der leder luft ud i rummet, ville jeg nok ikke isolere sub'en med rockwool(hvis det er det du har tænkt dig?). Det støver noget så forfærdeligt, og det er usundt for helbredet. Så heller noget fåreuld eller lign.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Gyzz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 September 2005 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

JA det kan sku godt være at jeg skal vente lidt med rockwoolen .

men subben er bygget efter Infinite Baffled princippet, altså et uendeligt stort kabinet, i mit tilfælde min garage/værksted, som kassen er i forbindelse med under døren (se billed nr.1, døren til venstre i rummet er skåret over, døren fra den anden side kan du se på billede nr. 3).

kristian

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 22 September 2005 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

Fedt at se billederne. Dejligt vildt projekt. Nu vil jeg osse ha' en IB sub!

Mon ikke jeg kunne have en kasse stående på hver side af reolen - lige under fronterne og så med 2 - 4 enheder i hver? Så skulle jeg jo bare lave hul ind til rummet bag væggen. Det er badeværelset, så det er ikke så veldæmpet, men der er da volumen nok at tage af. Spørgsmålet er, om jeg får lov...

Men er mundingen ind til dit værksted stor nok til at det kan betegnes som en "rigtig" IB?

Det ser umiddelbart ud til at arealet er noget mindre end membranarealet, så lufthastigheden er højere end membranhastigheden.

Jeg spørger, fordi jeg tænker på om det lange kabinet muligvis kan have nogle stående bølger, som er med til at give ujævnhederne i målingen.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

Gyzz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 September 2005 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Hov hvad var det.........Men er mundingen ind til dit værksted stor nok til at det kan betegnes som en "rigtig" IB?

Nå men både ja og nej, jeg tror helt sikkert at det har en effekt på lyden, men er umiddelbart så stort jeg kunne gøre hullet, jeg lavede på et tidspunkt en tråd på "Cult of infinite baffled", hvortil de svarede at det bedste resultat kommer med den største munding.

men der er flere projekter hvor der er mindre mundinger en min, så jeg vil klart kalde mit monster en RIGTIG IB

se et godt eksempel her.:

http://home.comcast.net/~klone-audio/page13-12Shiva1.html

min fordel er at lydtrykket rammer mig samtidig og ikke forsinket på grund af den forskellige afstand fra første til sidste enhed, som jeg har erfaret at nogle har fået med for lange manifold.

men jeg skal ærligt indrømme at jeg blev lidt overrasket da jeg slog til den ene enhed, og de 7 andre slog igen . hvis det var helt optimalt, skulle jeg mene at de ikke skulle komprimere luften så meget at de andre enheder vil blive "ramt".

men jeg er stadig tilfreds med lyden, helt ned til 10 Hz (og ikke omkring 50Hz....ingen kommentarer)

kristian

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 September 2005 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Øhh - det var nu ikke for at nedgøre dit projekt. Det var et rent teknisk spørgsmål  Du kan roligt være tilfreds med monsteret. - Jeg er sikkert bare lidt misundelig.

Det er helt klart en fordel at du ikke lytter på manifoldsiden, men på den anden side, hvor afstanden til enhederne er mere ensartet, så du ikke får faseproblemer enhederne imellem.

Desuden så har du reduceret problemet med stående bølger mellem sidevæggene ved at have enheder placeret hele vejen langs bagvæggen.

Når vi har at gøre med så lave frekvenser og de dertil hørende voldsomme bølgelængder, så vil dimensionerne følge med. Jeg forestiller mig at luftmassen i kassen og mundingens størrelse vil svare til en lille smule forøget membranmasse og et lettere ændret Qts i forhold til en helt åben uendelig baffel - det var bare det, jeg mente med en "rigtig" IB.

Men sig mig, er der nogen der har gjort sig overvejelser om problemer med memranbevægelser når man åbner og lukker døre og vinduer i rummet samt termisk isolering (dampspærrre og kondensproblemer) mod det rum bagsiden af enhederne spiller ind i, som jo kan være et uopvarmet loft eller ligefrem den fri luft?

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 September 2005 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

Er der nogen i nærheden af Århus der har IB? Jeg kunne svært gerne tenke mig at høre det en dag om det var mulig.

Gyzz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 September 2005 kl. 12:09 | IP-adresse registreret  

Hej boye

det er heller ikke taget ilde op, og spørgsmålet er helt berettiget.

hvis jeg havde haft modet til det ville jeg klart have lavet et hul i min bærende murstensvæg til enhederne, men jeg er ingeniør ig ikke håndværker. Det vil klart have været den mest IBbede løsning.

Men for at gøre det til et overskueligt projekt, og fordi jeg ikke havde nogle erfaringer med om det overhovedet kom til at lyde godt, valgte jeg denne løsning.

Hvis alt gik galt, kunne jeg sætte to porte i forsiden og lukke mundingen, og have en fornuftig basrefleks istedet (ikke længere aktuelt).

Angående fugt er det jo ofte bilstereo enheder der bruges, som kan tåle en del fugt, men de projekter med enheder på loftrum og lign, var fra USA og Australien, hvor det ikke så ud som om det ville blive et problem.

jeg har heldigvis forholdsvis varmet op i mine tilstødende rum, og tror/håber ikke at det vil blive et problem, men det kan være at jeg bliver klogere til vinter.

Når jeg åbner døren ind til mit ~50m2 biorum, bevæger alle 8 membraner sig ca. 0,5cm frem og tilbage, og det er sku da et forholdsvis stort rum. Men det er jo ikke nogen skade til for mit vedkommende.

kender desværre overhovedet ikke andre der har IB (endnu)

Kristian

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 September 2005 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

Gyzz skrev:
...men jeg skal ærligt indrømme at jeg blev lidt overrasket da jeg slog til den ene enhed, og de 7 andre slog igen . hvis det var helt optimalt, skulle jeg mene at de ikke skulle komprimere luften så meget at de andre enheder vil blive "ramt".

Hej Kristian

Det strejfede mig lige at det måske er den elektriske sammenkobling af enhederne der gør at ihvertfald de tre enheder slår igen..Kan det være tilfældet? Eller er du sikker på at de 7 slår igen? For så tror jeg snarere det er pga. opbygning af tryk i dit lytterum -eller rummet bagved.

Har du prøvet om det er det samme, hvis du åbner døre eller vinduer i både værelse og værkstedet?

Coolzone
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 23 September 2005 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

Hej Gyzz

hvor deler du på din IB sub og hvor stejlt ?

Til top Vis Coolzone's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Coolzone

Gyzz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 September 2005 kl. 09:35 | IP-adresse registreret  

Hej

først til Boye

når jeg slår til den ene, slår alle tilbage samme vej, Udad.

jeg vil formode at det er pga. opbygning af tryk i rummet bagved, da det er det mindste og det med flest "forhindringer" (port, manifold etc.).

angående vinduer, skal jeg lige gøre forsøget i aften, men hvis jeg gør "luftpuden" tilsvarende mindre på begge sider af membranen, så vil bevægelsen vel i teorien blive den samme,

Det mest intrassante vil vel være at åbne vinduerne i biorummet for at minimere luftpuden i rummet, og holde vinduer og døre lukket i værkstedet, for at bevare modtrykket

coolzone

Jeg har ikke noget delefilter på, eller nogle andre dikkedarer, men direkte sluttet til LFE udgangen på min snurrerundt forstærker (med et effekttrin mellem naturligvis). Jeg ved umiddelbart ikke om surroundforstærkeren deler eller cutter de nederste frekvenser .

Kristian

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 September 2005 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

Hej Kristian.

Vi er enige om dine betragtninger om opbygning af tryk.

Min ide med at åbne vinduer i henholdsvis det ene, det andet og begge rum, er for at prøve at finde ud af om enhederne slår tilbage, fordi trykket opbygges i hele rummet, eller om det er "forhindringerne" som du nævner, der gør at trykket opbygges i det "lille" volumen i kassen til enhederne.

Hvis du har dine subs koblet til LFE-udgangen, er de filtreret opad. Det er din surroundreceivers bass-management-indstillinger, der bestemmer hvilken frekvens og hvor stejlt der skæres.

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes