Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 02:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: hvordan lyder Linn? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 14
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 27 September 2005 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

Hej Kurt,

Nu kørte du jo også lidt hårdt på at det var billigt lavede produkter, men skal vi tage udgangspunkt i at det væsentlige nu er holdningerne fra Scala, må jeg da sige at jeg tror ikke du har ret. Det at Scala for nogle er kontroversielle og deler vandene er netop en styrke istedet for at folk bare er indifferente. Om dem der ikke bryder sig om Linn ikke gør det af den ene eller anden grund er vel ligemeget, de ville alligevel aldrig komme til at købe Linn. Men dem der får vækket deres nysgerrighed, går vel ind i Scala for at opleve produkterne. Scala har derfor ikke brug for at være et varehus med et stort sortiment, men er derimod en forretning der fokuserer på det de tror på og sælger det de selv kan stå inde for. Det må også siges at være trenden på markedet, de gode forhandlere får færre og færre mærker, som de til gengæld sælger med større og større overbevisning, fordi de virkeligt mener de sælger det bedste. Det understøttes så samtidig af at de fleste mærker med stærkt sortiment, kun fokuserer på forhandlere der virkeligt brænder for produkterne. Således har vi da sagt nej til mange forhandlere fordi de efter vores mening har haft for stort et sortiment og ikke var klar til at være full line forhandlere med det krav til kompetence dette indebærer. Selvfølgelig betyder det at kunderne må køre længere, men tilgengæld bliver de mødt af en forhandler der virkeligt ved noget om tingene, og det er nok den anden fordel ved fokuserede forhandlere at de virkeligt ved en masse om produkterne, istedet for tidligere tiders forhandlere, der typisk havde monster mange produkter på hylden, men naturligvis kun vidste begrænset om de enkelte modeller. Idag er det vel efterhånden (med få undtagelser )kun i asien at man finder forhandlere der har et mega stort sortiment. Hvor man som kunde tidligere ville vælge mellem de forskellige produkter i butikken, er det derfor nu blevet sådan at man vælger butikken som man synes laver den bedste lyd og dermed det mærke de foretrækker.

Dette er iøvrigt ikke anderledes end den udvikling man har set i mange andre brancher, således er det da efterhånden sjældent at se bil forhandlere med mere end 1-2 mærker på hylden.

Med venlig hilsen

Thomas Sillesen
Til top Vis Thomas Sillesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Sillesen

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 27 September 2005 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Kurt von Kubik]

et Rolexkabinet og en Rolex pris er ikke lige min kop the. Men iflg Linn DK er dette "enhver teknologi overlegen" - sågar Densens umodkoblede forstærker teknologi.
[/QUOTE]

øhh!! undskyl hr. Kubikkk!!!! 

MEN! hvad er der galt med Rolex??? er selv indehaver af et Submariner der har tjent mig trofast i 18 år!! og stadig går  utroligt precist og ser sprit nyt ud, uden en ridse, skramme eller andet!.. det tiltrods for daglig brug, slid og knubs mm. 

Der er vel ikke noget galt i KVALITET!! ægte kvalitet!..

For selv om der findes Inex ure der faktisk er MERE precise og vartager samme opgave og endda næsten ligner og er lige så nydelige! holder ingen af dem uden en skramme i 18 år!..  ( og min far har endda et Omega der er ældre end MIG! sååå..)

Rolex & Omega mf. er der da ik noget galt ved!.. kvalitet der holder en menneskealder og det koster!!..

Intet hifi kan holde en menneske alder!! uanset pris....

Sååå!! DEN! sammenligning holder IKKE!.. syntes jeg!..

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 September 2005 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:

Nu kan jeg ikke helt se om der vitterligt kun er brugt IC'er. Personligt bryder jeg mig absolut ikke om IC'er, men det overrasker mig at du har noget imod IC'er Kurt, for i NAD3020 tråden skriver du "Den seneste forforstærker konstruktion, som jeg - ALENE baseret på konstruktionsprincippet - tror lidt på, er Gamut´s nye pre. Den er baseret på oldnordiske opamps, som dog har en vis anstændighed over sig rent lydmæssigt. Prisen for Gamutten burde ligge på 7-8K, men desværre kan hr. Rossing ikke betale huslejen i strandvejsvillaen og benzinen til Bimsen med det, så den er havnet på ca. 30K. Komponenterne koster næsten ingenting, men idéen har da en vis værdi.
Ellers synes jeg at forstærkere generelt er af lidt bedre standard end de tidligere har været, fordi langt de fleste amps baserer sig på halvfabrikata som f.eks. opamps el.lign. Det sorterer de værste fadæser fra."
  Jeg er ikke ret vild med ICér, heller ikke dem der indgår i Gamutén, men af alle de ICér jeg kender, mener jeg at 5534AN/AP er OK neutral, og derved kan du faktisk få et hæderligt resultat på en meget nem og billig måde. Men så er det heller ikke bedre.
Min egen DAC bruger disse opamps, og der skal ingen tvivl herske om, at det suverændt er det svageste led i min kæde. 100dB modkobling og 7815 reguleringer sætter sit præg på lyden hos Denon og hos enhver anden der måtte forsøge sig på samme måde.

Når jeg kigger på billedet af den Linn, vil jeg anslå antallet af komponenter til omkring 700.... Det er da på niveau med det meste andet i prisklassen, og i prisklasserne over. At det så er SMD gør det altså ikke automatisk ringere, således er det f.eks svært at finde SMD modstande der er så ringe som dem der normalt puttes i asiatisk producerede forstærkere (Der koster en modstand typisk omkring 0,1 ØRE !) SMD gør produktionen billig.

Med hensyn til forskellen i udgangseffekt fra 8 til 4 ohm, er en faktor 1,5 vist meget normalt (selvom jeg personligt synes man bør tilstræbe en fordobling i en konstruktion). Man bør tilstræbe en fordobling, men det kræver mange transistorer med skarpt matchede parametre og hertil meget effektiv køling og ikke mindst, en motherf**ker af en strømforsyning.

Ladelytterne kan jeg ikke se hvad er, så jeg kan ikke kommentere prisen på dem. Ligner 10.000uF fra Rubycon eller hvem som helst.

Kabinettet og køleprofiler er ganske rigtigt billigt (men pænt) lavet, men måske betyder det bare at Linn har kunnet bruge flere penge hvor det betyder noget lydmæssigt !?!? Hvor?

Med venlig hilsen

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Scala Hifi
Branchemedlem
Branchemedlem
Scala Hifi

Sendt: 27 September 2005 kl. 10:44 | IP-adresse registreret  

Knud98 skrev:

Det er selvfølgelig fornemt, at Ole Iversen atter genudsender indbydelsen om at stille op med et hvilket som helst system og lade en sammenligning gående på LYDKVALITET afgøre hvad der er bedst.

Der er to udgange på den kamp:

1. Ingen ønsker at deltage – og dermed bilder Ole Iversen sig ind, at han så har vundet. Lidt på samme måde som konspirationst**serne sidder og messer deres mantra; manglen på bevis er et bevis i sig selv.

2. En eller anden stiller op. Kampen/dysten eller det glade vanvid om man vil løber af staben. Uanset hvor godt et system der end måtte komme på banen, vil en sammenligning ikke resultere i andet end, at Ole Iversen stædigt vil fastholde af Linn er det bedste (han lever af at sælge produktet og er dermed på sin vis inhabil), ligesom hans konkurrent uanset sammensætning at system vil påstå det modsatte. Og så er vi tilbage ved udgangspunktet.

En kamp på LYDKVALITET som det så fornemt hedder sig, vil ikke resultere i andet end uenighed. Alt andet vil være umuligt. Man kan ikke via en flertalsafgørelse, skulle det komme dertil, kunne rokke ved den part som måtte komme i mindretal – man vil under ingen omstændigheder have en holdbar løsning. Altså der vil ikke komme hvid røg op af Scalas skorsten den dag den meningsløse test måtte komme.

Sagt på en anden måde; kampen/dysten eller det glade vanvid om man vil, vil være uden mening/mål. Invitationen er med andre ord fuldstændig omkostningsfri for Ole Iversen at slynge ud. Så stik du blot fingeren lige så stille ind eller måske rettere op igen og lev trygt videre i din vildfarelse om, at der ikke er nogen over eller ved siden af Linn. Linn er din Gud og stol du blot på ham – men husk på, at din stædighed er medvirkende til de ord, som du selv nævner.

Mens du udlever din Hi-fi skabers bud til punkt og prikke, så har undertegnede da heldigvis den frihed ikke at være smalsporet men langt mere åben over for andre mærker, ingen nævnt ingen glemt, som på en langt bedre måde spiller musik som jeg synes det skal lyde. Min mening om Linn er ingenlunde positiv, og for at komme tilbage til trådens oprindelige;

Kære Rattenhuset; Når du nu spørger så direkte, så synes jeg ikke, at Linn leverer hverken den lyd- eller billedmæssige vare og det af flere grunde end jeg orker at beskrive. Men – og det er et stort et af slagsen – der findes en chance for, at du måske vil finde det særdeles fabelagtigt og derfor er der kun en vej ud af denne suppedas: Lyt til produkterne og dan dig din egen mening. Lyt herefter til andre muligheder og læg dine penge i den butik hvis produkter opfylder dine ønsker og krav til hvordan du synes det skal lyde. Du bliver nødt til selv at teste dig ud af det. Det er trods alt dine ører, som skal tilfredsstilles – ingen andres.

Hej Knud98,

ellers et flot skrevet indlæg, skal jeg give et bud må du være journalist. Du er ihvertfald lige så god til at spinde en historie på ingenting som pressen.

For det første lægger du ord i min mund. Du antager at jeg mener at have vundet hvis ingen stiller op til sammenligningen.

Derefter antager du at jeg hårdnakket vil påstå at Linn lyder bedre uanset resultatet af sammenligningen.

Det er da vist det man kalder rent gætværk og helt uden hold i virkeligheden.

Og så kommer den næsten uundgåelige snak hvor Gud og konspirationst**sser bliver blandet ind. Jeg mener den er usmagelig og mener ikke det på nogen måde skal tillades at bringe disse emner ind i en hifi-diskussion. Men lad det være op til læserne og redaktionen på hifi4all ! Næ, jeg har såmænd bare en klar holdning til det jeg beskæftiger mig med og en passion for musik.

Sidst, men ikke mindst, så antager du at det er en smags sag at vælge lyd. Jamen det er det da ikke, for hvis du har 2 systemer til samme pris, hvor det ene gengiver flere af de informationer som pladen indeholder, så må det altså være det bedste.

Så lad os komme til sagen. Diskussionen forbliver formålsløs, hvis ikke der bliver lavet en sammenligning mellem et Linn system og et alternativt system udvalgt af kritikerne.

Ole Iversen
Til top Vis Scala Hifi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Scala Hifi Besøg Scala Hifi's Websted

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 27 September 2005 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

Der kan være noget helt ok!ved det med forhandlere der har få mærker!

De har sat sig 100% ind i pågældende udstyr og alt vedrørende dette, og kan yde max. service og rådgivning mm..

Meget bedre end at komme ind hvor de har 35 mærker og kun ved 1/35 del om hver mærke!!...  og uanset hvad du peger på så er DET! helt fint og køb du bare det!.. ( så som opleves lidt i eks. Merlin, Fona, og andre store elektronik keder mm. )

I de små speciel forretninger har man specialiceret sig og kan give optimalinfo!...

Det er ikke dårligt! tværtimod!..

Hvad der dog kan bringe mit pis i kog er når ansatte i sådanne butiker har en nedladende holdning overfor andre produkter / butikker mm. og mener at kun deres duer!.. og bliver fanatiske omkring deres produkter!..  her står jeg lidt af!!..  og mister øjeblikelig tiltro!..

Men udvises respekt og objektiv syn på andre produkter og en ærlig interesse for hifi, også andet end hvd de selv har stående på hylderne!.. så indgyder dette straks hos mig støre tillid og tiltro samt respekt!...

Når jeg møder en forhandler der ikke har respekt eller interesse for andet end egne produkter og er så ensporet, da lukker jeg af! og hans argumenter og salgs floskler præller af!...  uanset hvilket produkt vi taler om!.. ( og det er helt sikkert ikke DER! jeg køber mit produkt! også selv om det er det der indgår i butikkens sortiment!..

Nej tak! jeg ønsker en objektiv vurdering af tingene!...

DET! kan mange sådanne speciel forretninger lære lidt af!..

mvh.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 September 2005 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

Hmm!
Nu mener jeg jo ikke 35 mærker.
Blot 2 eller 3, som passer til konceptet.
Hos Scala går man op i indretning, der passer B&O da fremragende også.
Man kunne sikkert finde enkelte flere, men man bør naturligvis holde sit koncept rent. Man finder jo heller ikke varer til kr. 5.000kr. hos Søstrene Grene vel?

Kun 1 produkt vil sikkert føre til en masse klog snak om lige det, men det presser salgssituationen i en retning, hvor en negativ reaktion fra en kunde, kan føre til besynderlige reaktioner hos butikspersonalet. Det er jo kun mennesker.

Dernæst så er der al den "slugen råt" af eventyr og hype omkring produkterne.
Ifølge de oplysninger jeg efterhånden har fået fra den kant - og det er ikke fordi jeg ikke gerne vil høre hvad der er gang i - , så har Linn fået til opdrag at udvikle high end lyd til ingen mindre end Sony.
Der skulle være gået 5 år med at udvikle Chakra, hvilket i forhold til alle de øvrige produkter lyder af ganske lidt, fordi jeg har tidligere hørt, at der skulle være gået 17 mandeår på snart sagt hvad som helst.
Jeg kan med mine egne øjne se, at de fleste af produkterne består af ganske almindelige standardkomponenter. Måske man vælger grundigt i enkelte sammenhænge, men stadig er det standardkomponenter.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Sendt: 27 September 2005 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

Hej igen Kurt,

Du skrev altså: "Ellers synes jeg at forstærkere generelt er af lidt bedre standard end de tidligere har været, fordi langt de fleste amps baserer sig på halvfabrikata som f.eks. opamps el.lign. Det sorterer de værste fadæser fra." Jeg kan ikke se hvilke ICer Linn bruger, men er heller ikke selv vild med ICer, men det er alligevel utroligt du det ene øjeblik synes ICer er en kvalitet og det næste afskriver dem fordi det er i en Linn , for så igen at synes de er acceptable når de er i din egen CD afspiller.

Med hensyn til lytterne, må jeg indrømme at jeg ikke kan konkludere at de er Rubycon udfra den sorte farve når jeg ikke har andre informationer.

Med hensyn til at SMD skulle være billigere må du godt lige begrunde det. Tager man f.eks metalfilmsmodstande i samme kvalitet fra samme fabrikat, koster disse typisk det samme for leaded og SMD. Forskellen ligger således kun i at SMD montagen giver bedre signalgennemføring og langtidsholdbarhed + mulighed for mere kompakte designs, hvilket er en stor fordel for HF performance.

Således er priserne nogenlunde de samme for ens komponenter. Tager man så og forsøger at finde de absolut BILLIGSTE komponenter, er leadede komponenter generelt billigere, det er også derfor det er det der sidder i asiatisk hifi.

Forsøger man så at finde de BEDSTE komponenter, er det således at for sammenlignelige komponenter koster disse typisk det samme, men der er dog i de senere år dukket en mængde fremragende SMD komponenter op, som ikke kan fås i samme kvalitet i leaded. Dette skyldes de store krav der har været fra andre industrier såsom telecom mv.

Dette betyder selvfølgelig ikke at SMD skal bruges overalt, der er stadig konventionelle komponenter der er overlegne/ikke kan findes i SMD, og det er da derfor at ethvert kompetent design indeholder et mix af begge typer komponenter.

Jeg ved som sagt ikke hvad Linn smider i deres produkter af komponenter (og det interesserer mig faktisk heller ikke), men jeg reagerer fordi der bliver fokuseret på at Linn apparatet åbenbart ikke var proppet med komponenter, og folk åbenbart deraf konkluderer at det er billigt, når SMD faktisk gør det muligt at lave bedre produkter end normalt.

SMD har derimod den store fordel at arbejdslønningerne bliver minimeret, og det er nu engang ikke fordi et produkt bliver bedre bare fordi der er brugt 5 timer på håndmontage istedet for 5 minutter på at en robot monterer alt med 0,02 mm tolerance...

Med venlig hilsen

Thomas Sillesen
Til top Vis Thomas Sillesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Sillesen

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 September 2005 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:

Hej igen Kurt,

Du skrev altså: "Ellers synes jeg at forstærkere generelt er af lidt bedre standard end de tidligere har været, fordi langt de fleste amps baserer sig på halvfabrikata som f.eks. opamps el.lign. Det sorterer de værste fadæser fra." Jeg kan ikke se hvilke ICer Linn bruger, men er heller ikke selv vild med ICer, men det er alligevel utroligt du det ene øjeblik synes ICer er en kvalitet og det næste afskriver dem fordi det er i en Linn , for så igen at synes de er acceptable når de er i din egen CD afspiller.

Nu er jeg efterhånden vant til, at du drejer tingene på din egen facon.
Diskrete konstruktioner er at foretrække, men de er også langt mere tidskrævende og sværere at lave. Der er med andre ord flere muligheder for at lave noget skidt, hvilket tidligere tiders motorboating og selvsving vidnede om.
Det sker ikke hvis man bruger opamps. Og det er det og kun det jeg mener.
Hvis der alligevel skal bruges opamps, så er den mindst ringe jeg kender 5534. Den er ikke god, den er ikke fremragende, men man kan blive nødt til at acceptere den. Længere er den historie ikke.

Og hvis du så nu finder på, at skrive noget om, at jeg har en dårlig DAC, så vil jeg komme dig i forkøbet og sige JÆB! Ligesom alle andre, for jeg kan simpelthen ikke finde en rigtig god DAC, som jeg finder det besværet værd, at sætte i stedet for den jeg bruger nu. Og det betyder IKKE at 5534 alligevel er god, men det betyder, at den ikke er ringere end de opamps alle andre bruger i deres DACs. For de sidder simpelthen over alt de opamps. Og skal det endeligt være, så skal det være ordentligt lavet og uden - helt uden opamps. Jeg kan gå med til en enkelt i servokredsløbet mem så er det osse slut.

I øvrigt har også CAD medvirket til, at de mest ustabile konstruktioner er fjernet fra samlebåndene.

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 27 September 2005 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

For mig se er det største problem ikke SMD - det kan være udemærket rent kvalitet og lydmæssigt, selvom jeg foretrækker normale leadede komponenter.
Opamps kan da også være OK, også til fint hifi, men decideret high-end bliver det først i min verden når forstærkeren er uden IC'er i signal-vejen (der må gerne være IC'er til fjernbetjeningen). Det er klart i CD afspillere er det lidt svært at undgå IC'er - også i signalvejen.

Næ, det største problem for at tage eksemplet fra billedet, LK140, er at den bruger en forstærker IC i udgangen - TDA7294. Uanset hvor umage man gør sig, så bliver resultatet ikke bedre end det TDA7294 kan præstere, basta! Og som sagt før, så har jeg endnu ikke hørt nogen forstærker IC'er der har været særlig spændende. Kan man ikke lide opamps, så får man det da seriøst af ICer i udgangen!

Kan for sjov skyld oplyse at TDA7294 koster den kæmpe formue som 39 kr. jo er(!) hos El-Supply (hvor alle kan handle, også private der køber én el. to stk!)

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 September 2005 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

McAllan skrev:
For mig se er det største problem ikke SMD - det kan være udemærket rent kvalitet og lydmæssigt, selvom jeg foretrækker normale leadede komponenter.
Opamps kan da også være OK, også til fint hifi, men decideret high-end bliver det først i min verden når forstærkeren er uden IC'er i signal-vejen (der må gerne være IC'er til fjernbetjeningen). Det er klart i CD afspillere er det lidt svært at undgå IC'er - også i signalvejen.

Næ, det største problem for at tage eksemplet fra billedet, LK140, er at den bruger en forstærker IC i udgangen - TDA7294. Uanset hvor umage man gør sig, så bliver resultatet ikke bedre end det TDA7294 kan præstere, basta! Og som sagt før, så har jeg endnu ikke hørt nogen forstærker IC'er der har været særlig spændende. Kan man ikke lide opamps, så får man det da seriøst af ICer i udgangen!

Kan for sjov skyld oplyse at TDA7294 koster den kæmpe formue som 39 kr. jo er(!) hos El-Supply (hvor alle kan handle, også private der køber én el. to stk!)

Hertil er trafoen jo næsten i SMD størrelse, men så kan den jo også komme til at sidde lige hvor den skal indenfor 0,1mm..

http://www.electronic-kits-and-projects.com/kit-files/datash eets/TDA7294.pdf

Her kan man i øvrigt læse om den aktive del af LK140.
Uden at overdrive, vil du typisk kunne finde samme poweropamp, som drivende kraft i en fjerner fra B&O.
Jeg mener oprigtigt, at hvis man bygger hifi på den måde og til den pris, så ejer man ikke skam i livet.

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 27 September 2005 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

Scala Hifi skrev:

Hej Knud98,

Derefter antager du at jeg hårdnakket vil påstå at Linn lyder bedre uanset resultatet af sammenligningen.

Det er da vist det man kalder rent gætværk og helt uden hold i virkeligheden.

Det mener jeg bestemt ikke. David og flere andre har i andre tråde om Linn fortalt om den selvsamme holdning fra en Linn sælger. Jeg mener ikke det har noget med Scala at gøre...slet ikke. Jeg har mødt den selvsamme holdning hos Linn sælgere i UK. Faktisk forbløffende lig

Ideen er, som med andre alternative religioner, ok hvis offeret er usikker, uerfaren eller ligende. Så er det rart med en Gura til at varetage alle de slemme problemer. Men for mere erfarne folk, der har været lidt omkring og gradvist dannet sig egne synspunkter virker det direkte anstødende. Uden tvivl derfor at disse følelsesladede diskussioner dukker op med Linn.

Angående det stærkt reducerede produktsortiment (Linn og møbler?), er det ikke mere eller mindre dikteret fra Linn? Lidt i lighed med B&O?

Vil i også tilbyde at komme ud og stille et Linn setup op hos en privat for en test? Det ville være oplagt at Viborg eller Århus Hifi klub opstillede og fintrimmede et anlæg og så fik besøg af Scala med deres Linn setup

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 27 September 2005 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

Scala Hifi skrev:

Så lad os komme til sagen. Diskussionen forbliver formålsløs, hvis ikke der bliver lavet en sammenligning mellem et Linn system og et alternativt system udvalgt af kritikerne.

Hvis jeg nu eks. synes at Cervin Vega er den fedeste lyd i verden, mener du så også at jeg skal stille op med mit anlæg? For at du kan "vinde" dysten, kræver det jo at I opstiller kriterierne for hvilke kvaliteter der skal lægges vægt på. Jeg er til høje lydtryk og dunk i maven, og DET har betydning for mig. Ikke alle mulige detaljer, som Linn går op i. Så jeg kan kun erklære mig enig med Knud98's indsigtsfulde indlæg, der blev ophøjet til det geniale efter dit svar

Hvad er bedst: Audi eller BMW? Og skal det kun afgøres af, hvilken der accelerer hurtigst til 100? Selv hvis en Rolls Royce kostede 5 kr, ville den ikke tilfredsstille alle. Nogen vil synes den var for dyr i benzin, andre at den var for stor og grim.

Jeg savner en større selvkritik omkring produkterne fra Linn. Jeg har været til demo hvor jeg fik at vide at "jeg ikke lyttede rigtigt", bare fordi jeg synes det billige anlæg var bedst. Hvad blev der af "hvis det lyder bedre, er det bedre"?

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Sendt: 27 September 2005 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

Hej Kurt,

Jamen så er vi enige, jeg synes også diskrete konstruktioner er at foretrække, og kunne ikke finde på at lave andet. men jeg drejer altså intet, for det er dig der f.eks i starten af tråden her skriver "Erfaringsmæssigt er opamps dybt skod" i NAD tråden er det derimod "Ellers synes jeg at forstærkere generelt er af lidt bedre standard end de tidligere har været, fordi langt de fleste amps baserer sig på halvfabrikata som f.eks. opamps el.lign. Det sorterer de værste fadæser fra."

Jeg synes altså ikke jeg prøver at dreje tingene. De to udsagn er da diamentralt modsatte og begge drejer sig om forstærkerteknologi.

Jeg er også enig i at en forhandler gerne må have 2-3 mærker, således at man også kan lave lidt sammenligning i butikken, men synes dog ikke det diskvalificerer en forhandler at han har valgt kun at have et mærke. Scala sælger da så vidt jeg kan se på deres hjemmeside Linn, Rega, Harman og Mission. Dog er der nok ikke mange sammenlignelige produkter med hensyn til pris, og det er vel naturligt nok, hvis Scala mener Linn er bedst f.eks i klassen over 20.000 , hvorfor skal de så have andre mærker på hylderne, når de produkter så ikke bliver solgt, det betyder jo bare at disse andre mærker bliver negativ reference.

Om din DAC er god eller dårlig ved jeg ikke (og det er vel heller ikke målet med denne tråd), men ja, en 5534 er absolut en af de bedre opamps, selvom data egenligt ikke rigtigt underbygger det. Men stadig er jeg af den opfattelse at et ordentligt design bør baseres på diskrete konstruktioner, så det er vi da enige i.

Med venlig hilsen

Thomas Sillesen

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 September 2005 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

Båt igen Sillesen!

OK!
Så må vi vist lige definere.
Her er rækkefølgen på min skala.
Som du ser, så er opamps naturligvis lidt bedre end de værste fadæser. bl.a. er de helt fri for motorboating, hvis de anvendes på land og efter fabrikantens anvisninger.

1. High Fidelity
  2. fornuftig
  3. rimelig
  4. OK til prisen
  5. anvendelig med forbehold
  6. Dybt skod
  7. en værre fadæse

Torben71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2003
Sendt: 27 September 2005 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Meget interessant tråd! Baggrunden for min kommentar skal ses i lyset af, at jeg er ejer af følgende Linn grej (indsamlet igennem 5 år):

Linn Mimik (forklædt i Loewe LEGRO CD design)
Linn Majik (forklædt i LEGRO TA design)
Main Speakers: Linn Ninka (forklædt i Loewe LS 87/67 design)
Audio Sub: Linn Sizmik 10.25
Center Speaker: Ekwal

og hvordan lyder så Linn:

Linn er efter min mening kendtegnet ved en lidt tør og neutral lyd, men mangler ej heller varme og glød. Hvis jeg sammenligner med:

Marantz PM-17 MK II
Marantz CD 17
Audio Pro Bravo Fx-04
Audio Pro Bravo Sub

Vurderer jeg lyden til at ligge meget tæt op mod hinanden.

Til top Vis Torben71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Torben71

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 27 September 2005 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

Forklar lidt om disse forklædninger...det lyder spændende

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Sendt: 27 September 2005 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

miju skriver : Intet hifi kan holde i en meneskealder!! Uanset pris...

Med mindre Hr. Sillesen har planlagt at emigrere til et ukendt opholdssted, må han jvf. ovennævnte påstand have planlagt at ville leve med uoverskuelige problemer i fremtiden.

Der er livsvarig garanti på Densen produkterne.

Jeg tillader mig dog at formode at Hr. Sillesen har planlagt anderledes.

Det har min NAD 7020 også, den kører glad derudaf hver dag med næsten 30 år på bagen.

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

Torben71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2003
Sendt: 27 September 2005 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:
Forklar lidt om disse forklædninger...det lyder spændende

Loewe Legro 2 CD er identisk med Linn Minik

Loewe Legro 2 TA er identisk med Linn Majik

Loewe og Linn har (haft) et tæt samarbejde gennem årene.

Til top Vis Torben71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Torben71

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 27 September 2005 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Sund]

miju skriver : Intet hifi kan holde i en meneskealder!! Uanset pris...

Med mindre Hr. Sillesen har planlagt at emigrere til et ukendt opholdssted, må han jvf. ovennævnte påstand have planlagt at ville leve med uoverskuelige problemer i fremtiden.

Der er livsvarig garanti på Densen produkterne.

Jeg tillader mig dog at formode at Hr. Sillesen har planlagt anderledes.

Det har min NAD 7020 også, den kører glad derudaf hver dag med næsten 30 år på bagen.

[/QUOTE]

Tillad mig at tvivle lidt på at der er meget at hente hos Densen med det udstyr lavet D.D. om 40 år!?..

Hvordan mon det ser ud med dagens cd. maskiner om 40 år??? tvivler på at der stadig vil være reservedele, laser hoveder mm.

Min gode gamle denon DCD3560 køre også endnu og er en 15 år. gammel maskine.. MEN! rygter vil vide at skaffen reservedele køre på absolut sidste omgang!..

Hvad angår din NAD. så ok! der vil altid være undtagelser,  men mon ik den vil være svær ( eller endda ganske enkelt for dyr) at få lavet hvis noget mere seriøst galt indtræffer??

Men ok! gode forstærkere kan for såvidt godt leve ekstremt længe!.. men ikke meget andet grej.. ( det sku lige være pladespillere?)

Men når jeg siger meneske alder så mener jeg faktisk fra du køber det til du dør, ( og det ment som gammel.. ) altså mere end de 40 år. omtalt som eks.

Min fars Omega har holdt 40 år. men det holder garanteret 40 år endnu!..

Og et andet eks. er min morfars gamle ur som min mor har liggende, det virker endnu når man trækker det op og det går ganske ok til tiden stadig!.. og det er fra 1932!...

SÅÅÅ.. 73 år!!?  om 73 år tror jeg at største delen af dagens hifi vil være stået af, inc. Densen også din gode gamle NAD!..

Så livsvarig garanti skal nok tages med et gran salt!!..

mvh.

Guldkysten
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter bruges ønske!

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 27 September 2005 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

tja kigger man på Densen siden er det jo forklaret rimelig klart, det er til første ejer, der skal være registreret indenfor 14 dage, og hvis og så fremt delene er gået ud af produktion, så får man en eller anden form for kompencentation - det synes jeg da er god top service. Om ikke andet kan man da kalde det 1. owner lifetime warranty 
Til top Vis Guldkysten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guldkysten

<< Forrige Side af 14 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes