| Forfatter |
|
Riverwind Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 122
|
| Sendt: 25 April 2004 kl. 00:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
:-):-) skrev:
Hej Acer !
Der er forskel på original & en kopi, jeg har enu ikke hørt en brændt cd der lyder som originalen, diskanten bliver mere difus, mellemtonen lidt mere grynet og uklar, basen er ikke så detaljeret og dyb. |
|
|
Det nægter jeg simpelthen at tro på. Hvis jeg på min computer kan lave en perfekt (0 bit-fejl) kopi af en cd-rom, hvorfor skulle den samme computer så pludselig fejle alvorligt når der er tale om en cd-audio?
|
| Til top |
|
| |
Neutrality Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2003
Status: Offline Indlæg: 4
|
| Sendt: 25 April 2004 kl. 00:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Må give Riverwind 100% ret her.
Når man brænder en cd-rom så er den 100% identisk med orginal cd-rommen, hvis den ikke var det ville den jo ikke virke korrekt.
Data er data, hvis en computer kan brænde en 100% perfekt kopi af et program på en cd-rom gælder det også for en audio cd. For computeren er det totalt irrelevant om det er Data eller Audio den skal kopiere. Audio er hverken sværere eller lettere at kopiere end et program.
Alt det sludder om at der er forskel på kopi og original er bare det, sludder, og ikke andet.
MVH
Christian
|
| Til top |
|
| |
Anders_K Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 670
|
| Sendt: 25 April 2004 kl. 12:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå så er der ellers gang i min gamle tråd igen...hehe.
Til Riwerwind og Neutrality:
I kan helt sikkert lave en kopiring uden fejl på jeres computer. Kopien vil indeholde de helt samme informationer, altså samme bit.
Hvis i læser hele tråden, vil I dog erfare at det heller ikke er det som er problemet. Det er aftsanden mellem bitene som variere fra original til kopi. Derved skabes jitter - digital støj.
|
| Til top |
|
| |
Morten Nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 311
|
| Sendt: 25 April 2004 kl. 13:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Noget der er værd at tage med, er, at CD som medie ikke er holdbart.. i bogstaveligt forstand, da de begynder at falde fra hinanden efter en årrække ->
http://www.jp.dk/itogc/artikel:aid=2377298/ __________________ Individer, der residerer i transparente silikatbaserede domiciler, bør ikke tilrådes, at accellerere større eller mindre objekter af geologisk oprindelse.
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
| Sendt: 25 April 2004 kl. 14:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Om der er lyttemæssig forskel, kan hver enkelt person kun afgøre for sig selv. Det kræver sgu ikke kloge hoveder - det er noget man selv er herre over. Hvis man ikke selv kan høre forskel kan det sgu være ligegyldigt hvad andre mener. 
Teknisk er sagen jitter. Og som beskrevet i mange tidligere indlæg. Det er der ikke nogen som helst programmer der kan ændre på. Der er teknisk forskel både på drev, brændere og medier ift. jitter. Slut.
Det er meget yndigt at folk bliver ved med at skrive at digitalt er 0 og 1 taller som bare kan kopieres. Jeg bliver sgu lidt sur over at de bliver ved at at ytre sig. Tror de resten af denne verden ikke ved at man kan lave en kopi på en computer eller ej ? - vi er sgu da ikke idioter - prøv nu at forstå først frem for at gøre sig forståelig til at starte med. Det kunne være at man måske kunne lære.
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 25 April 2004 kl. 14:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Riverwind skrev:
| Hej Acer ! Der er forskel på original & en kopi, jeg har enu ikke hørt en brændt cd der lyder som originalen, diskanten bliver mere difus, mellemtonen lidt mere grynet og uklar, basen er ikke så detaljeret og dyb. |
|
|
Det nægter jeg simpelthen at tro på. Hvis jeg på min computer kan lave en perfekt (0 bit-fejl) kopi af en cd-rom, hvorfor skulle den samme computer så pludselig fejle alvorligt når der er tale om en cd-audio? |
|
|
Hej
Du må have et dårlig led i din hi-fi kæde vis du ikke kan høre forskæld
|
| Til top |
|
| |
Morten Nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 311
|
| Sendt: 25 April 2004 kl. 14:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
plonk!
__________________ Individer, der residerer i transparente silikatbaserede domiciler, bør ikke tilrådes, at accellerere større eller mindre objekter af geologisk oprindelse.
|
| Til top |
|
| |
Anders_K Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 670
|
| Sendt: 25 April 2004 kl. 15:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, grunden til forskellen er (primært) jitter. Det er vist slået fast!
Min erfaring er at jeg på nogle kopier kan høre lidt forskel, nogen ingen, og andre meget. Jeg har kun få så mit erfaringsgrundlag er ikkes tort, men ofte synes jeg at kopierne har en mere flad lyd. De er ikke nær så åbne og kommer ikke ud i lytterummet på samme måde som originalerne. Er det en oplevelrse som nogen kan dele med mig? I så fald er der nogen spm har en anelse af hvorfor det netop der som sker når cd kopieres? Altså hvorfor medfører en ændring i afstanden mellem bittene en flade og mere kedelig lyd?
|
| Til top |
|
| |
kiro Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 459
|
| Sendt: 25 April 2004 kl. 15:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok. det her var så en masse om Cder brændt på en computer med hvordan forholder det sig egentlig hvis man laver en kopi på en CD recorden her tænker jeg f.eks. på Pioneers PDR-609 hvordan er lyden så ?.
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

|
| Sendt: 25 April 2004 kl. 15:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Anders_K skrev:
|
Ok, grunden til forskellen er (primært) jitter. Det er vist slået fast!
Min erfaring er at jeg på nogle kopier kan høre lidt forskel, nogen ingen, og andre meget. Jeg har kun få så mit erfaringsgrundlag er ikkes tort, men ofte synes jeg at kopierne har en mere flad lyd. De er ikke nær så åbne og kommer ikke ud i lytterummet på samme måde som originalerne. Er det en oplevelrse som nogen kan dele med mig? I så fald er der nogen spm har en anelse af hvorfor det netop der som sker når cd kopieres? Altså hvorfor medfører en ændring i afstanden mellem bittene en flade og mere kedelig lyd?
|
|
|
Hej
Min erfaring er, at kopierne ofte lyder - lidt - bedre hvor orinalen er meget ridset. At fejlkorrektionen så ikke skal bruges så meget ved afspilning af kopien vil her være en forklaring. Og ja det er ikke jitter.
At kopierne kan lyde dårligere kan have noget at gøre med materialet på de medier du bruger. Hvis reflektionsmønsteret ikke matcher din spille kan der opstå mere jitter. Prøv med forskellige medier ? - det kan også være at dit drev er dårligt til cdr generelt ...Der kan være mange grunde
|
| Til top |
|
| |
beta Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 472
|
| Sendt: 25 April 2004 kl. 16:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gider ikke læse hele tråden, men kan nogen forklare mig hvordan jitter lyder?
Har netop samlet de bedste 19 numre fra Eva Cassidys CD'er på én CD, men flere steder høres små skarpe klik, kan det være hørbart jitter eller hvad? Når jeg hører musikken fra PC'en, er der ingen problemer. Har tænkt mig at brænde over på andre cd-rom mærker, for at se om det vil afhjælpe problemet.
Jeg mener der kan være mange forklaringer på hvorfor brændte CD'er lyder anderledes. Vigtigst er måske afspillerens evne til at læse "gennem" de forskellige overflader/farver. Jeg har oplevet afspillere, som er gået totalt død overfor en bestemt farve, f.eks. blå eller grøn, som igen andre har ædt uden problemer. Brænder man på en anden farve, har førstnævnte maskine ingen problemer.
Har ofte oplevet, at oplevelsen af rum bliver mindre på brændte CD'er.
Med venlig hilsen
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 25 April 2004 kl. 18:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej til jer !
Jeg tror at de der skabe klik er et lille program der på orginal skiven der sender disse klik lyde over når du brander jeg har selv oplevet det nu bruger jeg ikke selv brandte skiver men man skal jo prøve det for vide noget om det de brande skiver jeg har er de 3 første fra High Fidelity dem laver di ikke mere, det der med at lægge alle sine cd´er på sin hardisk er en fin ide, men det lyd kordt man bruger betragter jeg IKKE som HI-FI har prøvet lyder ikke godt.
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 25 April 2004 kl. 18:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
kiro skrev:
| Ok. det her var så en masse om Cder brændt på en computer med hvordan forholder det sig egentlig hvis man laver en kopi på en CD recorden her tænker jeg f.eks. på Pioneers PDR-609 hvordan er lyden så ?. |
|
|
Hej igen !
Jeg har været med til at lave et forsøg, men føj for en kopi, det blev tested på rør grad til ca. 150000kr. det gæller også cd´er fra pc´er.
|
| Til top |
|
| |
Pink-Bear Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 557
|
| Sendt: 25 April 2004 kl. 20:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
marvin skrev:
|
Og hvad skal man bruge kopier til? Man får ikke noget cover eller noget som helst. Kun en grim hvid samling af kopier.
|
|
|
Cover er ikke svært at finde. Så det er ihvertfald ikke noget problem med grimme hvide kopier.
|
| Til top |
|
| |
Riverwind Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 122
|
| Sendt: 25 April 2004 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Inden jeg nu bliver overfaldet, vil jeg pointere at det jeg nægter at tro på er :-):-)'s udsagn om specifikke frekvensafhængige forskelle i lyden på en kopi og en original. Som Anders_K skriver, så er det jo netop ikke det der vil optræde. Vi er nok enige om at kopien er perfekt i binær forstand, men den analoge repræsentation af de to varierer.
Jeg ved ikke nok om en cd-afspillers opbygning til at bevæge mig ind på jitter-området, men måske nogen vil forklare det for mig: Har en cd-afspiller ikke en clock på 44,1 kHz der styrer input til DAC'en med bits læst i en FIFO?
|
| Til top |
|
| |
Järven Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 160
|
| Sendt: 25 April 2004 kl. 22:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
| Sendt: 26 April 2004 kl. 00:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Morten Nielsen skrev:
kramer71 skrev:
| Teknisk er sagen jitter. Og som beskrevet i mange tidligere indlæg. Det er der ikke nogen som helst programmer der kan ændre på. Der er teknisk forskel både på drev, brændere og medier ift. jitter. Slut. |
|
|
Kun halvt sandt. Jitter correction kan laves, så du på din harddisk har en identisk kopi af originalskiven. Forskellen kan så opstå når du skal brænde den ud, hvis du gør i det.
Men i mit tilfælde også ligegyldigt, da jeg, som jeg skriver længere nede, ikke kan høre forskel hvis man gør sig lidt umage.
Anyway, jeg har lagt alle mine CDr ind på PCen da det er langt nemmere for mig, når jeg vil høre musik så 
Hej Du må have et dårlig led i din hi-fi kæde vis du ikke kan høre forskæld |
|
|
Tjae, jeg kan heller ikke høre forskel, hvis man har brugt lidt omtanke.
|
|
|
Nu er pc nok ikke lige det rigtige sted at bedømme forskellen på en kopi kontra en original, i det hele taget har pc intet med hifi at gøre. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
AkilleuZ Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1855
|
| Sendt: 26 April 2004 kl. 01:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
JEg er helt enig med slipsefyr.. Man vil aldrig kunne bruge PC'en til noget når man skal teste? Og hvordan vil man sammenligne når det ikke er det samme medie man afspiller fra?
Jeg læste engang en artikel, mener det var i JP. At hvis man købte nogle billige cd'er efter nogle måneder/år, så var kvaliteten forvrænget meget, sådan man kunne trykke dem billigere. Dem der producere cd'er laver nogle "super" kvalæitets cd'er til at starte med, og når de har tjent nok på dem, så producere de dem billigere og sælger dem billigere, sådan de har den samme avance (Smart salgs trix ).
Jeg har lavet mange test på om brændte cd'er er bedre eller dårligere, end de orginale, og jeg kan til end hver tid høre forskel på mine kopiere, selv om jeg har lave de såkalte "gode" kopiringer. Kan ikke huske hvem der skrev det i tråden men jeg giver ham ret i, at når man hører en brændt cd, så sker der noget med bas og diskant, især i diskant området. Og lyden kommer ikke ordenlig ud i rummet.
Der er mange der skriver i denne tråd, at hvis man kan lave en 100% data kopi så kan man også med audio. Dette er dog ikke helt sandt, der er nemlig dtor forskel på at brænde data og audio, hvad forskellen er vil jeg ikke rode mig ud i.
Jeg synes dog at den hørebare forskel i en brænd/mp3 og en orginal er så stor, at jeg som fattig studerende ikke gider at spilde tid på at hente brænde musik, jeg vil hellere ofre pengene på en orginal. __________________ Min Hjemmebio
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

|
| Sendt: 26 April 2004 kl. 09:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Riverwind skrev:
|
Inden jeg nu bliver overfaldet, vil jeg pointere at det jeg nægter at tro på er :-):-)'s udsagn om specifikke frekvensafhængige forskelle i lyden på en kopi og en original. Som Anders_K skriver, så er det jo netop ikke det der vil optræde. Vi er nok enige om at kopien er perfekt i binær forstand, men den analoge repræsentation af de to varierer.
Jeg ved ikke nok om en cd-afspillers opbygning til at bevæge mig ind på jitter-området, men måske nogen vil forklare det for mig: Har en cd-afspiller ikke en clock på 44,1 kHz der styrer input til DAC'en med bits læst i en FIFO?
|
|
|
Jo. Men fifoen fanger ikke jitter - det er et facts. Se evt. første indlæg i tråd:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=3768&KW =kramer71
Der er mange årsager. Du må selv læse lidt.
/Kramer
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

|
| Sendt: 26 April 2004 kl. 09:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Problemet med siden er, at der fuldstændigt mangler ordentligt dokumentation. Der er noget roderi mellem lytteindtryk og halvtekniske forklaringer. Jeg kan ikke tilslutte mig anbefalingerne generelt. Men det er altid godt at skrive med lav hastighed - det giver lavere jitter generelt. Omvendt er det det rene tåbesnak at læse pladen flere gange. Læsningen er fuldstændig irrelevant, da jitter bliver fanget - eller bestemt - af hukommelse og harddisk. Det er jo fuldstændigt ekstremt lidt jitter der siver igennem fra læsningen til harddisken. Jitter er primært bestemt af intricis jitter i hele computeren.
|
| Til top |
|
| |