| Forfatter |
|
StudioSound Branchemedlem

StudioSound
Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1275
|
| Sendt: 20 Oktober 2005 kl. 10:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selvom rummet har afgørende betydning, så er det jo ikke det der er mest interessant at tale om
Hvis der skal håndværkere på så er budgettet nok realistisk nok. Gøres der noget selv kan det nok laves billigere eller der kan bruges lidt mere på billede og lyd.
Personligt ville jeg smide pengene til systemet hvor der er mest at hente. Dvs. bygge systemet op omkring en HTPC løsning og bruge det meste på en god projektor, højttalere og forstærkergrej.
Mvh,
Karsten
__________________ www.studiosound.dk
|
| Til top |
|
| |
Agent Cooper Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 622
|
| Sendt: 20 Oktober 2005 kl. 10:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er enig i, at du ligeså godt kan starte med lokalet og koncentrere dig om det de næste måneder. Højtalere kan du også godt begynde at 'lytte på nu' og indrette lokalet efter højtalerplacering, kabelføring, antal side-/baghøjtalere osv.
MichaelWB har ret i at enkelte HighEnd processor/forstærker producenter også levererer modulopgraderinger når den teknologiske udvikling overhaler det produkt man har købt - er det ikke Meridian, Proceed og lign. vi snakker om her?
Men det er dyrt at 'fremtidssikre' sig på denne måde - jeg ville hellere bruge en sjat penge på en rigtig god mellemklasseforstærker (Denon, Nad, Yamaha, Harman Kardon og lign.) og det samme med DVD'en (med indbygget Faroudja scaler måske?) og så gemme hovedparten af dine penge til 2006/2007. 
Nogle vil sige at skal man vente på at det bliver lidt bedre, så kan man sidde og vente konstant, fordi det bliver hele tiden lidt bedre. Det er også rigtigt nok, men situationen pt er radikalt anderledes eftersom der er en revolution og ikke bare et lille skridt videre i vente. På én gang (2006-2007) bliver 1920*1080 projektorer, Blu-ray/HD-DVD og DTS/DD+HD tilgængeligt og både billedside og lydside får et gevaldigt kvalitetsløft. Det er ihvertilfælde værd at vente på for mit vedkommende...
Hvad angår en scaler - vent til du har fundet 'din' projektor at matche scaleren til og du skal ikke have noget der ikke er kombatibelt med de 720p og 1080i/p formater der bliver aktuelle med HD-DVD/Blu-ray. 
Spar pengene på et THX-tjek - køb istedet kvalitetsudstyr til at kalibrere billede og lyd med og gør det selv - glæden er meget større (og billigere) ved selv at gøre det.
PS. 3-400K er MANGE penge at fyre af på en hjemmebiograf - hvad med at bruge 150K på hjemmebio'en og så liige købe en topløs 66' Ford Mustang med læderindtræk ved siden af??? 
Ja - vi vil se billeder!
Mvh Thomas __________________ Truman: "You saw a giant?"
Cooper: "Yes."
Albert: "Any relation to the dwarf?"
|
| Til top |
|
| |
nosferatu89 Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 558
|
| Sendt: 20 Oktober 2005 kl. 11:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan selvfølgelig osse oppe budgettet lidt og så sørge for megaline hele vejen rndt...Se det er vellyd for ALLE pengene 
Personligt ville jeg lægge et par lag gipsplader op nu her, mens diskussionen om hvilket udstyr du skal bruge fortsætter herinde. Derefter skal du bestemme dig for hvilke højtalere du vil bruge og så indrette rummet efter de højtalere du nu engang vil bruge ( altså flere gipsplader op, men finde ud af hvordan de skal vinkles i forhold til dine højtalere ).
Når du er nået dertil logger du herind igen og så læser du den til den tid 100s. lange tråd igennem, lytter til det der bliver nævnt som osse har din interesse.
Til den tid er vi nok i sommerferien næste år ( medmindre du er en ivrig håndværker ) og så kan du gå ud og købe hele molevitten.
Vupti! et stks. hjemmebio til en værdi af 300-400k.
Nosferatu
PS: Kig evt. på Krell's pakkeløsning, synes du skal gå efter Inferno-pakken 
Og glem den der THX-certificering
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 20 Oktober 2005 kl. 17:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg glemte lige at nævne min ubetingede misundelse.....tænk at have 3-400k der bare står Hjemmebiograf på, hold da k**t __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
gromkaellen Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2005 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 152
|
| Sendt: 20 Oktober 2005 kl. 17:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ber deg sterkt vurdere komplett DALI Euphonia Surround! Har selv
hørt det, med MS5 front. Det er det råeste jeg har hørt i kino
noensinne!
Selv har jeg Helicon-surround, og det gjør absolutt en kanon jobb. Men skulle gjerne hatt det aller råeste
__________________ HK
|
| Til top |
|
| |
D.J. Forum Bruger

Bruger siden: 13 September 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1223
|
| Sendt: 20 Oktober 2005 kl. 21:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
ManicMiner skrev:
|
D.J: Beklager, men oddsene for at nogen med en 350MKII skulle komme forbi var små, så derfor la jeg diplomatiet til side fint nok , men at udtale sig om subber, man ikke har hørt ( og baser´ sin viden på en eller andens "tilfældige" måling ) er ikke seriøst nok til at kunne råde andre om valg/fravalg - efter min mening altså!
Om du vil høre forvrengning er afhengig af, hvor stort værelset de står i er, hvor højt du spiller, og hvor dybe toner signalet du afspiller indeholder. Med mindre optimal frekvensgang mente jeg at de ruller af temmelig tidligt, og at man derfor vil gå glipp af de dybeste tonene når man ser film. Se her knækker min film igen , da jeg også har målt på subberne ved samtlige frekvenser fra 10 hz og op til 150hz ( skåret ved 80 hz op og ned efter )
Hvis vi snakker fra 14 hz og op til 45 hz ( må betegnes som subbas -enig ? ) ved en ref. på 85 db ved 150 hz har jeg i mit rum ( knap 20m2 ) max + 2,5 db / -1,5db afvigelse fra 85 db i 14 - 45 hz området - subberne er her i ext. mode ( ved "normal" mode, falder outputtet -6 db ved 14 hz og -3 db ved 20 hz ).
Ved 20 hz er outputtet 103 db vedvarende ( målt i 5 sek. ) og ved 16 hz : 101,5 db, Inden der kommer hørbar forvrænging fra subben ( har ikke udstyr til at måle kortvarige "peaks" ) - jeg erkender, at jeg ikke aner hvad en PB12 kan leverer der, da jeg aldrig personligt har målt ( eller hørt ) en i mit rum
Jeg kan se at de spiller OK højt før de begynder at forvrænge, men PB12 Plus/2 spiller langt højere, og kan dermed bedre fylde et stort rom med bass. De spiller også langt dybere, noget jeg mener en installation i denne prisklassen ikke bør gå glip af :) Og som icing on the cake koster de mindre enig, som jeg også skrev |
|
|
__________________ dj
|
| Til top |
|
| |
D.J. Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Oktober 2005 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
men BioV, må vi ikke høre lidt om dine tanker, ønsker og ideer - inden vi kammer helt over og begynder at forslå alverdens grej og ideer .
Hvordan skal rummet se ud? hvad skal der være i det ( feks. billard/bar? ) ? og hvad med farver?
hvor mange mennesker skal det tilpasses ( dig? eller 20 mennesker? )
Hvad er dine prioteter ( vigtigst ) fest/selskab, musik eller film ?
Skal du bruge håndværkere/ "folk ude fra" eller lave det hele selv ?
Umiddelbart er det i hvertfald et dejligt stort rum med en masse muligheder i, samtidigt med et realistisk budget, der giver mulighed for en masse fede løsninger .
__________________ dj
|
| Til top |
|
| |
FHWac Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 390
|
| Sendt: 20 Oktober 2005 kl. 22:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godt at se at der nogen der vil ofre noget på en god bio. Nu du har interesse i M&K prøv at kontakte http://www.mksound.dk/ abglobal. Asger har meget erfaring i at designe seriøse hjemmebio's samt ABGlobal har designet mage biografer i Danmark. Skal evt med Flemming her: www.cinex.dk
|
| Til top |
|
| |
bioV Forum Bruger

Bruger siden: 22 April 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 20
|
| Sendt: 21 Oktober 2005 kl. 12:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var da helt utroligt saa mange det reagere paa mit indlaeg, TAK FOR DET. Her i weekenden skal jeg se at faa lavet lidt mere og bedre forklaring om mit projekt. Jeg har grund tegninger og lidt billeder m.m.
Kan jeg up-loade i dette forum? ( paa denne traad?)
God film- Weekend
BioV __________________ High End Bio planner
|
| Til top |
|
| |
Bjørn B Forum Bruger

Bruger siden: 17 August 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1592
|
| Sendt: 21 Oktober 2005 kl. 12:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej BioV.
Det bliver da spændende at følge med i denne tråd, det er ikke mange der har 3-400.000,- og bruge på en hjemmebio.
Jeg tør slet ikke komme med nogle råd til indkøb af hardware, for det er prisklasse jeg aldrig har bevæget mig i, og sikkert heller ikke kommer til.
Du kan benytte denne hjemme side som billede opload :
http://www.imageshack.us/
De er hurtige og kan tage store filer, så kan du bare linke til billederne eller bruge trådens billedopload 
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
| Sendt: 21 Oktober 2005 kl. 12:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej!
Bare mit forslag til mit drømme surround!
1 stk. veldæmpet STORT lytterum. Krell's surround løsning. Måske suppleret med TacT's rumkorretion til surround 6 stk. Vienna Accoustics Mahler i Piano Sort 1 stk. Vienna Accoustics Center (kan ikke huske navnet, men voldsom stor) Velodyne 1812 (hvis sub er nødvendig)
Ved godt det kun er lyd, men billede skal jeg ikke gøre mig klog på! For dyrt? klip en tå, kap en hæl!
Mvh.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 Oktober 2005 kl. 12:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
kyhn skrev:
| Iøvrigt så syntes jeg ikke budgettet er for højt, højt, men ikke for højt. |
|
|
LOL! 
Efter at have læst sætningen et par gange forstår jeg hvad du mener, men jeg kunne altså ikke lade være med at skraldgrine - og skraldgrine højt!  __________________ Truman: "You saw a giant?"
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
| Sendt: 21 Oktober 2005 kl. 13:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Agent Cooper skrev:
kyhn skrev:
| Iøvrigt så syntes jeg ikke budgettet er for højt, højt, men ikke for højt. |
|
|
LOL! 
Efter at have læst sætningen et par gange forstår jeg hvad du mener, men jeg kunne altså ikke lade være med at skraldgrine - og skraldgrine højt! 
|
|
|
ja, jeg burde nok have skrevet:
Iøvrigt så syntes jeg ikke budgettet er for højt... Højt, ja. Men ikke for højt
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 21 Oktober 2005 kl. 13:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
kyhn skrev:
|
|
|
|
Jeg troede i starten at alle 3-400 k skulle gå til anlægget alene. Men jeg kan se at det også skal gå til rummet. Så kan der hurtigt forsvinde nogle penge der, naturligvis afhængig af, hvor meget der skal laves. Jeg har selv brugt omkring 100.000 kr på at indrette et kælderrum til hjemmebio. Alene at grave kælderen ud, så der kom mere loftshøjde kostede 70k.
Men det er da en bedre investering end i elektronik
Har du overvejet at dele rummet op i mindre rum? 78 kvm er stort at spille op! (men sikkert også fedt når det står færdigt)
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 Oktober 2005 kl. 13:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
| Har du overvejet at dele rummet op i mindre rum? 78 kvm er stort at spille op! (men sikkert også fedt når det står færdigt) |
|
|
Der skal vel også være plads til et par tusinde DVDfilm, CD'ere, Blu-ray når det kommer, mini-bar og så en masse lækkert film-merchandice..!
Nej du - 78m2 er sgu nok ikke engang nok, så BioV må nok også grave ud ligesom du har gjort... __________________ Truman: "You saw a giant?"
|
| Til top |
|
| |
Dyrmann Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 219
|
| Sendt: 21 Oktober 2005 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
bioV Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Oktober 2005 kl. 13:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
| [QUOTE=kyhn]
|
|
|
Jeg troede i starten at alle 3-400 k skulle gå til anlægget alene. Men jeg kan se at det også skal gå til rummet. Så kan der hurtigt forsvinde nogle penge der, naturligvis afhængig af, hvor meget der skal laves. Jeg har selv brugt omkring 100.000 kr på at indrette et kælderrum til hjemmebio. Alene at grave kælderen ud, så der kom mere loftshøjde kostede 70k.
Men det er da en bedre investering end i elektronik
Har du overvejet at dele rummet op i mindre rum? 78 kvm er stort at spille op! (men sikkert også fedt når det står færdigt)
Nej rummet bliver som det er, men der er en del ekstra ting men det skriver jeg lidt om i weekenden
|
| Til top |
|
| |
bioV Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Oktober 2005 kl. 13:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=kyhn]
hej
OK jeg kigger spændt med fra sidelinien .
http://www.cso.dk ved en masse, og kan give yderst kompetent rådgivning om et projekt som dette.
men hvis du gerne vil selv:
THX er i min bog ikke noget kvalitets stempel, derfor ikke noget jeg ville bruge penge på! ulempen er at du bindes på deres måde at gøre tingene og derfor ikke kan handle frit. men hvis du vil så kontakt design@thx.com
Det jeg ville gøre hvis jeg skulle igang med et projekt som dette var at få styr på akkustikken, krav til lydudstråling fra rummet til andre lokaler?
lav en krav liste, snup nogle fotos at rummet og post det her så må vi se om ikke vi kan komme lidt videre.
din Grej list ser lidt vild ud, men som jeg siger først rummet så grejet .
lys siden tja IHC er vejen frem.
et sidste spørgsmål, hvad er din baggrund, skal du bygge selv eller medbyg?
er der et prisloft eller...
Har vaeret hos CSO, det ser godt ud, der horte jeg baade M&K samt Lexicon. dog var det hele ikke rigtigt sat op,lidt fejl paa hojtaler placeringen, men M&K var ret imponerende, dog ikke Sub'en som mangler gennemslags kraft, leveren var helt normal efter proven, saa det kunne gores meget bedre.
|
| Til top |
|
| |
bioV Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Oktober 2005 kl. 14:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=Milu]
Hej!
Bare mit forslag til mit drømme surround!
1 stk. veldæmpet STORT lytterum. Krell's surround løsning. Måske suppleret med TacT's rumkorretion til surround 6 stk. Vienna Accoustics Mahler i Piano Sort 1 stk. Vienna Accoustics Center (kan ikke huske navnet, men voldsom stor) Velodyne 1812 (hvis sub er nødvendig)
Ved godt det kun er lyd, men billede skal jeg ikke gøre mig klog på! For dyrt? klip en tå, kap en hæl!
Mvh.
Krell ser godt ud og lyder sikkert ogsaa godt, men mangler de ikke nogle tri-poler eller dia-poler til bag og side?
|
| Til top |
|
| |
D.J. Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Oktober 2005 kl. 00:54 | IP-adresse registreret
|
|