Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 21:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Pladen der forandrede dit musikalske liv (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hrmand
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Bruger siden: 18 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 06 November 2005 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

Fandt lige den her tråd frem:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=25286

Relaterer til noget af det, der skrives om i nærværende tråd, synes jeg.

Pink Floyd, The Wall er et bekendtskab der satte noget i gang hos mig (os begge, faktisk). Jeg købte den som mange andre unge dengang, blot for musikkens skyld, der gik flere år før jeg så filmen og da "kun" på en lejet video sammen med nogle venner. Jeg husker vores reaktion som noget i retning af, det var da en fed film, tilsat musikken som vi kendte, men den dybere mening med filmen gik hen over hovedet på os. Det var før vi fik børn, så livets alvor var vel ikke i fokus på det tidspunkt.

Men da filmen fik repremiere i Grand i København - det var vist i slut-firserne - havde vi fået vores 2 drenge. Så en kombination af, at det var længe siden vi havde været i biografen og sviger tilbød at passe ungerne, fik vi mulighed for at se The Wall på et rigtigt lærred og med god lyd. Vores udgangspunkt var stadig mest vores kendskab til musikken.

Og det sagde slam i mellemgulvet! Chokerende, at musikken pludselig trådte i karakter sammen med billederne: Hvad er det dog vi gør ved vores børn, en grum historie med følelserne blottede, om konsekvenser af (forkert) opdragelse af børn. Det, at vi havde fået børn i mellemtiden gav filmen en vinkel, der helt tog fusen på os og vi var enige om, at oplevelsen af filmen nu var forstærket som følge af de erfaringer vi havde fået siden vi så filmen 1. gang 5 år tidligere.

Det var så også medvirkende til, at vi fik købt noget mere PF og i det hele taget fik det åbnet øjnene for "dyb" musik, musik med mening eller substans. Men ingen andre udgivelser har nået den oplevelse til sokkeholderne for mit vedkommende. Siden er den slags koncept-album jo gået af mode. Men emnet er stadig sørgelig aktuelt.

DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd

KEF
4 x Q7 + Q9c
Til top Vis hrmand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hrmand

jan n
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 06 November 2005 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

Godt oplæg Clix.

Damn jeg har godt nok meget forskelligt her er et par kategorier:

Klassisk: jeg var hele min barndom "tvunget" til at høre Torsdagsreprisen( & derefter Carlsens kvarter) og jeg brokkede mig altid til min far over at han skulle høre det larm!!! Men min 2 og 3 LP var med Bach: Orgelværker med f.eks Luft på G-strengen (air on the G-string) og desuden måneskinssonaten af Beethoven det var min blide indgang til klassisk musik.

Jazz: Her er det igen min far, Jeg fandt en gammel lakplade(mono) med Pianisten Errol Garner der lavede noget fedt,flydende elegant klassisk Jazz siden kom selvfølgelig ogsa Miles Davis (kind of blue) og Stan Getz.

David Bowie: Life on mars jeg husker nummeret som jeg hørte midt i 70érne.... wow jeg følte mig hensat til et andet sted.

Pop: Abba, Waterlo verden har ikke været den samme siden.

Synthpop: Depeche Mode: Speak and Spell samt Soft Cell: Nonstop Erotic cabaret som stadig holder med et særegent mørkt poetisk univers.

Calexico: Der for en 4 år siden åbnede mine øjne for den såkaldte Americana musik

Swan Lee: Enter, o.k. der var håb for dansk musik, de var bedst live.

Rock: White stripes, "Elephant" Yesss rocken lever stadig. Dejlig ,ren upoleret.

Twellmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2003
Sendt: 06 November 2005 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Use Your Illusion 1: Guns ´n´Roses

Svinefar
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 06 November 2005 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Jah, det var nok også guns n roses, der var starten på min musikinteresse. Det var dog specielt appetite for destruction, der var sagen der.

Smukt cover, hehe.

Idag vil man nok mene, at det er lidt kikset, Men musikken rockede!

Clive
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2004
Lokalitet: København
Sendt: 10 November 2005 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

Det var Michael Jackson med albummet "HIStory". Siden da har jeg købt næsten samtlige CD'ere og DVD'ere med ham!

naim
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2003
Sendt: 11 November 2005 kl. 07:50 | IP-adresse registreret  

Det var ikke så meget hvad jeg hørte, men mere hvad jeg så i en alder af 13-14 år hos en kammerat. Han havde værelset fyldt med sådanne plakater

Det var simpelthen bare for vildt og spændende, så lytte måtte jeg også. Jeg var solgt på stedet og KISS er i dag, stadig det band jeg holder allermest af. Tog turen til Detroit for at se dem på deres afskedsturné. Siden hen er min musiksmag blevet breddere. Både til det blødere og hårdere. En virkelig "eye opener" var første gang jeg hørte KORN. Super fedt musik.

hilsen naim

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes