Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 12:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Hvad bestemmer ens musiksmag? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 10 Juni 2005 kl. 08:55 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg kunne godt tænke mig at høre om der er nogen der har en forklaring på, hvad der bestemmer ens musiksmag? Hvorfor er der nogen der hører klassisk, og nogen der hører rock? Og nogen der hører begge dele.

Har forældrenes indflydelse noget at sige? Eks. hører jeg ikke tyrolermusik som min far gjorde i stor stil, men deler til dels smag med min mor. Og min musiksmag har ikke ændret sig siden jeg var lille, så det virker nærmest som om det er genetisk bestemt.

Så kom med Jeres bud på, hvor det kommer fra.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Scherer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 10 Juni 2005 kl. 09:03 | IP-adresse registreret  

Interessant spørgsmål....

Jeg tror meget indflydelse kommer fra hjemmet. Jeg deler efterhånden musiksmag med mine forældre. I mit barndomshjem blev der ofte spille Credence Clearwater, Dire Straits osv., og gæt hvad der står i pladehylden hos undertegnede.

Jeg havde godt nok en periode som rebelsk teenager hvor musikken ikke kunne blive mørk og hård nok, langhåret larm som min mor kalder det. Men det er jeg egentlig vokset fra. Jeg smider dog stadig noget af det gamle metal på, men det er mest når jeg vil rase ud.

Derudover er der vel altid nogen i ens omgangskreds der "sætter dagsordnen" til fester osv. og det påvirker vel også ens smag.

Det er faktisk først i de senere år jeg er begyndt at eksperimentere med at købe musik fra kunstnere jeg ikke rigtig kender. Nogen gange går det godt og andre går knap så godt...

Til top Vis Scherer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Scherer

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 10 Juni 2005 kl. 09:25 | IP-adresse registreret  

tror det til dels er dine omgivelser og så dig selv.

Er fx selv lidt vild med de gamle danske (som der blev lyttet til da jeg var ung af mine forældre) fx Kim Larsen, Shubidua, dodos osv.

men ellers lytter jeg selv lidt til Metallica, Nirvana osv. nok pga klassekammerater/venner

og min favoritter er klart Dance/trance som hverken de gamle eller mine venner er sønderlig vilde med Så tror det er forskelligt.

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

gunbox
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005
Sendt: 10 Juni 2005 kl. 09:50 | IP-adresse registreret  

Min musiksmag har da udviklet sig igennem årene...men det er bestemt ikke den samme som mine forældres eller mine venners. Udviklingen i ens musiksmag vil jeg kalde en slags evolution, der afhænger af mange ting....

Man kan nok ikke afvise, at venner og familie har indflydelse, men de er langt fra afgørende (in my humble opinion)

Mr. High Fy
Lukket konto
Lukket konto

Ønsker konto på standby

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 10 Juni 2005 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

Man har uhyggeligt meget med hjemme fra, også når det gælder musik. Men det jeg hørte før jeg spang ud som hifi interesseret, så som abba, John Mogensen, Laban, mm. høre jeg ikke meget til idag. Men i omkring 1983, hvor jeg fik mit første "rigtige" anlæg, og tilmed også en walkman og Nik Kershaws første plade, skete der noget. Nogle af det første "rigtige" musik jeg hørte, var Duran Duran, Depeche Mode og Pet Shop Boys. Specielt Depeche Mode var (og er stadig) et stort hit. Jeg husker tydeligt da jeg (tilbage i 1986) købte DMs BLACK CELEBRATION. Det var en stor dag!! 

Senere i de unge år (i teenage årene) var det ligepludselig vigtigt, også at have en attitude. I ved, de rigtige sko, bukser, trøjer, jo-joer, bib-bib spil, og lytte til de seje bands der var fremme i tiden. Hvad der sker i teenage årene, kommer også til at præge en, måske resten af livet. Og med hensyn til Depeche Mode og senere da jeg skulle være HÆVI rocker, og gik med Metallice rygmærke, er noget der stadig hænger ved. Altså kun musikken De lange lokker og rygmærkerkerne, ER røget af
Til top Vis Mr. High Fy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr. High Fy

gunbox
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juni 2005 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

De fleste herinde er nok så gamle, at et band som Depeche Mode er for nyt til at ens forældre har hørt det. Jeg opdagede det heldigvis selv!!

Og med hensyn til Laban, så skal man ikke kimse af "Love in Siberia", som er et ualmindeligt godt skåret nummer (efter 80'er standard ganske vist)

sonyes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 10 Juni 2005 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

Selvfølgelig spiller miljøet en del ind, men hvis man går rigtig meget op i musik, så finder man sine egne veje. Der er ikke nogen bestemt stil jeg lytter til. Det der kan fange mig i musikken er små elemeneter som kan findes i stort set alle stilarter. Hvis der er en melodi der fanger mig, så er jeg bedøvende ligeglad med om der står james taylor, lars lilholt eller metallica på coveret. Derfor er min musiksamling også ret aldsidig. Jeg er ikke musikstilsfreak på nogen måde.

Tror mange binder sig til en bestemt stil fordi det simpelthen er det letteste. Det kræver arbejde at lære ny musik at kende. musik der lyder anderledes end det man er vant til. Tilgænglæd er det meget givende i den sidste ende og der kan åbne sig nye verdener.

Der jo også mange grunde til at man kan lide et stykke musik. Måske forbinder man det med en oplevelse man har haft, måske spiller man selv musik og kigger mere på det tekniske. Tror det med oplevelserne eller genkendelsens glæde er en ret stor faktor for mange.

I mine teenageår hørte jegf mest disko-dasko musik, så som fun factory, 2unlimited og andet dunk dunk musik.

Bagefter blev jeg grebet af Mike Oldfield da jeg hørte Amarok! derfra fik musikinteressen et løft. Havde bare lånt cd`en på biblioteket fordi jeg havde hørt om Oldfield. Det var nok den største musikåbenbaring jeg har haft og den fik mig til at ville have flere oplevelser musikmæssigt.

Derefter har jeg været en del rundt i musikkens verden og er i øjeblikket ved josefine cronholm, james taylor og en masse andre.

En ting må vi alle kunne blive enige om! Vi skal have noget godt HIFI til at formidle Musikken

Til top Vis sonyes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sonyes

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2004
Sendt: 10 Juni 2005 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

Man kan vende den rundt og sige at hvis det er ens anlæg der bestemmer musiksmagen, så er der nok et eller andet der ikke helt fungerer...

Ellers kommer musiksmagen for mit vedkommende ud fra den inspiration jeg finder ved at lytte til en masse forskelligt. Ligeledes har jeg en del år dyrket konkurrence-gym hvor netop musikken understøtter bevægelserne (og omvendt), hvilket helt klart har medført at jeg fokuserer meget på temposkift osv, samt hvad musikken i det hele taget signallerer. Inspirerer musikken mig, synes jeg den er fed...

Sonus faber Club International
Til top Vis shras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shras Besøg shras's Websted

HenJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Sendt: 10 Juni 2005 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

Hos mig er det naboen skyld!!!

Der fik jeg nemlig elton john og slade, som jo er rock, senere blev det punk,goth og 'altarnativ rock' (Nick Cave-Cure-NIN, The Fall.....)

Og mine forældre høre stadigvæk James Last og Tørfisk ;-)

PS; jeg har dog en singel med grethe sønk, og den er altså cool

Art Gallery at
http://picasaweb.google.dk/henrikjust/
Til top Vis HenJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HenJ Besøg HenJ's Websted

sonyes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juni 2005 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

shras skrev:

Man kan vende den rundt og sige at hvis det er ens anlæg der bestemmer musiksmagen, så er der nok et eller andet der ikke helt fungerer...

Ellers kommer musiksmagen for mit vedkommende ud fra den inspiration jeg finder ved at lytte til en masse forskelligt. Ligeledes har jeg en del år dyrket konkurrence-gym hvor netop musikken understøtter bevægelserne (og omvendt), hvilket helt klart har medført at jeg fokuserer meget på temposkift osv, samt hvad musikken i det hele taget signallerer. Inspirerer musikken mig, synes jeg den er fed...

Mente at det er vigtigt at have noget ordenligt grej der kan formidle musikken på en ægte og naturtro måde. Ikke bestemme musiksmagen

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2004
Sendt: 10 Juni 2005 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

sonyes skrev:
Mente at det er vigtigt at have noget ordenligt grej der kan formidle musikken på en ægte og naturtro måde. Ikke bestemme musiksmagen

Vi er fuldstændigt enige...  Jeg tolkede nu heller ikke dit foregående indlæg i anden retning, men gav bare mit beskedne besyv med.

Sonus faber Club International
Til top Vis shras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shras Besøg shras's Websted

sonyes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juni 2005 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

10-4

kjaer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 Juni 2005 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

Jef tror det ligger en stor del i ens egen udvikling .Hvad man starter med at lytte til er tit let tilgængeligt. Der er ikke mange børn som er vilde med klassik musik eller opera.

Jeg er selv fra 1957 og min far hørte en del klassisk. Min afdøde storebroder lyttede til Herman Hermits , kings beatles som efterhånden også sneg sig på pladespilleren.

Jeg selv har fra jeg var 12-13 år faktisk altid haft musik kørende , og meget fritid går idag med at lytte.

Idag hører jeg næsten alle typer musik, bare det er godt lavet.

Men alm. dansktop , popmusik og dancemusik hører jeg aldrig.

Men cd samlingen har klassik, moderne jazz, traditionel jazz & folkemusik, country , blues samt masser af danske plader . Også Peter Belli og Ivan Pedersen nyere udgivelser.

Men jo mere tid man afsætter jo svære kan musikken være i dens tilgængelighed. Hvis musik bare køre som baggrund er Elvis Castello eller Stan Getz ikke altid rare.

Mictor Sweet Thunder & Galeforce powerkabler
longyu powerconditioner
Mictor Clearwater MKII sølv signakabler RCA, Mictor Visibility MKII
Til top Vis kjaer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kjaer Besøg kjaer's Websted

hrmand
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Bruger siden: 18 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 Juni 2005 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

Ikke kun konkret musiksmag i hjemmet kan påvirke - jeg mener også holdninger og ståsted i "samfundet" som sådan er et udgangspunkt. Der kan jo både være tale om, at man kommer fra et hjem med klaver, og derved får musikken ind gennem modermælken - og fra et hjem uden nogen form for, eller et meget begrænset musikalsk input. Det er denne sidste påvirkning (eller nærmere mangel på ...), der er udgangspunkt for det, jeg går efter i dag.

Som teenager ville jeg naturligvis høre både Beatles, Stones, Troggs, The Who og 60´ernes øvrige udbud. Men "det er ikke noget vi lytter til her". Derfor var min daglige omgang med musik begrænset til Lionel Hampton, Roger Whittaker og - når det skulle være vildt - James Last. Men generelt var der en religiøs vinkel til, hvad der måtte spilles i mit barndomshjem, dvs. det var nærmest forbudt at høre P3 i det hele taget.

Imens opbyggede jeg et overtryk af iver for at følge med. Det resulterede i, at jeg med min første båndoptager - uden de gamle opdagede det - optag alt, simpelthen alt, hvad der smagte af popmusik fra før rock blev opfundet og at jeg nærmest blev helt syg af ærgrelse, hvis jeg gik glib af blot en enkelt "Efter skoletid" eller "Pop før" fra dengang Mylle og Bissen hærgede P3. Der gik flere år med at indsamle viden om "pop-før-segmentet", hvor gevinsten blev en god platform for at vide, hvem der gjorde hvad, sammen med hvem og på hvilke pladeselskaber og alle den slags trivielle oplysninger.

Først da jeg flyttede til København i begyndelsen af 70-erne, blev jeg udsat for den påvirkning, der svarer til det, jeg lytter til nu. Pludselig var der helt andre boller på suppen: Nye venner, ny musik og - ikke mindst - koncerterne. Stærke oplevelser for mig var Johnny Winter, Bachman-Turner Overdrive, Ten Years After - altså musik i en helt anden boldgade end det jeg havde med i bagagen. Godt nok havde jeg købt skiver som f.eks. Led Zeppelin II og Humble Pie, men det var først til koncerterne, det gik op for mig, hvad ROCK egentlig var for en ting - og det har jeg holdt fast i siden.

Oplevelserne hjemmefra har samtidig formået for evigt at indprente en holdning til hvilken musik jeg ALDRIG kunne finde på at tilnærme mig. Og trangen til altid at holde mig orienteret om min musik-sfære og hvad der sker i den, har hængt ved: Jeg vil ikke misse noget! Det er samtidig det, der fortsat driver mig til koncerter og festivaler. Og fordi mine københavnske venner dengang formåede at indprente mig, at musik skal høres (rock, forstås), så er jeg heller ikke bleg for at bevæge mig i nye retninger. De seneste år har navne som f.eks. Marilyn Manson, Southern Gentlemen (Dave Chastain) og Type O Negative fået plads på hylden.

Rigtig god tråd her!

DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd

KEF
4 x Q7 + Q9c
Til top Vis hrmand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hrmand

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 10 Juni 2005 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

For mit vedkommende er det meste af musikken "grundlagt" da jeg gik i skole. En del af kammeraterne hørte på det tidspunkt WASP, Metallica osv., og letpåvirkelig som man er, blev jeg hurtigt hevet med. Senere kom bands som King Diamond, Pretty Maids, Iron Maiden, Hard Line, Tesla, Bon Jovi, Dream Theater, Queens Ryche, og hvad ved jeg.

På nogenlunde samme tid, kom min stedfar ind i billedet, og han kom slæbende med noget helt andet - her drejede det sig om Hanne Boel, Joe Cocker, Gary Moore, Walter Trout, Miles Davis og en masse andre - så varieret at jeg troede at det var løgn.

Alt i alt har alle de påvirkninger gjort at jeg hører stort set al musik med interesse - ingen genre skiller sig nævneværdigt ud fra de andre, måske med undtagelse af opera. Har prøvet, men det lader sig bare ikke gøre....

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 10 Juni 2005 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

jeg tror at hjemmet danner det helt grundlæggende, kombineret med hvad man måtte hører som barn.

jeg kommer selv fra et hjem hvor der blev spillet meget musik ,og det bærerer min pladesamling også præg af. det er tydeligt at se min fars musikvalg i mit udvalg. omkring de tidlige teenageår kommer en naturlig udvikling i ens musiksmag, jeg begyndte med det første rigtige nye med metallica, og langsomt udviklede det sig næsten kun i den retning.

senere hen er jeg vendt tilbage til rødderne, black sabbath, jemi hendrix og led zeppelin, igen stærkt præget af hvad mine forældre, og ikke mindst mine forældres venner spillede af musik.

først inden for de seneste par år er udviklingen "vendt", efter at jeg ved et rent tilfælde begyndte at eksperimenterer, købte min første cello plade, og ved et rent tilfælde kom til at købe en opsamling med klassisk. jeg vil dog ikke afvise at det er violinerne på Rammsteins "Mein Hertz Brennt".

men sjovt nok har der aldrig været et gram klassik i det hjem jeg kommer fra.

men også nødvendighed kan lave ting om. i erkendelse af at jeg ikke havde meget "almindelig" musik, kom jeg i kontakt med eks joss stoen, og Nils Lodfgren som erstatning for John Mogensen og gasolin som musik til fester. her kommer soundtracks ind i billedet, og mit møde med spansk guitar.

til sidst leder amn efter nye inspirationskilder, man spørger til det musik der bliver spillet til div demo, og leder trådene herinde igennem.

Lede Kede
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Århus
Sendt: 10 Juni 2005 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

For mit vedkommende har mine forældres musiksmag ikke haft så stor betydning for min. Men da jeg var 8 mente min mor det ville være sundt for mig at lære at spille et musikinstrument og efter et mislykkedes forsøg med klaver endte jeg med at spille guitar. Det klassiske guitar musik har for mig altid været meget nemmere at spille end det rytmiske, derfor har jeg fået en stor forkærlighed for klassisk musik.

Ellers vil jeg mene at mine venner har påvirket mig meget i valget af musik, i hvert fald i perioder, jeg har stadig en stak Michael Jackson cd'er som jeg ik helt er så glad for længere!
Til top Vis Lede Kede's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lede Kede

gunbox
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juni 2005 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

Lede Kede skrev:
...jeg har stadig en stak Michael Jackson cd'er som jeg ik helt er så glad for længere!

Er du helt fra den? Der kan jeg så sige dig, at du kan være helt rolig...der er ikke noget i vejen med cd'erne - det er dig den er gal med!

HenJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Sendt: 10 Juni 2005 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

hrmand skrev:

når det skulle være vildt - James Last.

Godt at jeg ikke er den eneste...

Art Gallery at
http://picasaweb.google.dk/henrikjust/
Til top Vis HenJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HenJ Besøg HenJ's Websted

Mashuro
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2005
Sendt: 10 Juni 2005 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

Jeg vil tildels tilskrive min musiksmag til mine forældre.

Stevie wonder,Beatles,Rollig stones,Rod stewart,Manhattan transfer,Jimi,Simon and Garfunkel,shubberne og røde mor

Jeg har holdt fast i en del af dette og selvfølgelig tilegnede mig mere igennem omgangskreds og ungdomsårene i det der kan kaldes MTV generationen.

Prince,Michael Jackson,DM og Hip Hop før det blev industri.

I de senere år er genrer som soul og jazz blevet en stor del af min samling.

Jeg tror at musikken fra ens barndom ligger en fundament som man bygger videre på, det er ihvertfald gældende for mig  

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes