Emne: Denon eller Harman/Kardon ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
AlexKBH Forum Bruger

Bruger siden: 15 November 2005
Status: Offline Indlæg: 15
|
| Sendt: 15 November 2005 kl. 10:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skal til at købe et surround sæt for første gang.
Jeg har en stue på ca. 20 km. Jeg tror at en effekt på 90 watt (8 ohm) pr kanal vil være ok til min stue. Det skal siges at jeg udelukkende vil bruge mit surround til film og ikke musik, og det bliver i første omgang 5.1 og ikke 7.1 (aner ikke hvor/hvordan jeg skal få placeret de højtaler). Jeg har klikket mig igennem dette forum og fået en del inspiration, men har alligevel brug for at få en bekræftning.
Receiveren som jeg i første omgang tænkte på var Denon AVR -2106. Men har læst nogle indlæg som fik mig til at tænke på Harman/Kardon i stedet. Den skulle eftersigende have en god bund og bas og dette er den lyd som jeg vil foretrække til film, istedet for en lys lyd som denon skulle have.
Jeg har fundet nedenstående receiver:
Denon AVR-2106 har jeg fundet til: 3500 kr (udlandet) Harman/kardon AVR 635 til : 7300 kr (udlandet)
Første spørgsmål: Er det rigtigt at sammenligne disse to Receivere. De ser ud til at have nogenlunde samme effekt og "størrelse"?
Andet spørgsmål: Er Denon'en virkelig så lys til film? Kan man ikke ændre det ved at købe nogle gode højtalere?
Tredje spørgsmål: Højtaler. For mig er det ligemeget om det er satelit, reol eller gulv. Det skal bare lyde GODT. Så ud fra min erfaring, så bør det være gulv højtaler. Men hvad skal jeg kigge efter når jeg leder efter højtaler? Hvordan kan jeg vide om, min receiver kan trække dem eller ikke.
Den samlede regning ville jeg gerne have til at være 15.000, måske lidt mere.
|
| Til top |
|
| |
AlexKBH Forum Bruger

|
| Sendt: 15 November 2005 kl. 13:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har kigget en del efter højtaler og fundet et meget godt sæt. HifiKlubben har et sæt DALI Concept til salg:
Du kan læse mere om de enkelte modeller her:
Dali Concept 6 fronthøjttaler Dali Concept 1 baghøjttaler Dali Concept Center centerhøjttaler
for 4999 kr.
Jeg vil så adde en 12" bas fra samme serie til 3699 kr. Dvs. i alt ca. 8700 kr.
Ovenstående sæt virker meget godt med gode 6½" bass og mellemtone på fronterne, med en 12" bass til supplement, og nogle gode baghøjtaler.
Er der nogen der har kendskab/erfaring med ovenstående sæt? Er lyden ligeså god, som B&W DM300? Hvis ja, er B&W blot et dyrere mærke?
Umiddelbart vil jeg gå efter dette højtaler sæt. Nogen kommentar til receiver? Kan jeg evt. gå et eller to numre ned i H/K AVR serien, og stadig få styret højtalerne, og få en kanon lyd?
|
| Til top |
|
| |
CHTT Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1281
|
| Sendt: 15 November 2005 kl. 15:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
AlexKBH skrev:
|
...på var Denon AVR -2106. Men har læst nogle indlæg som fik mig til at tænke på Harman/Kardon i stedet. Den skulle eftersigende have en god bund og bas og dette er den lyd som jeg vil foretrække til film, istedet for en lys lyd som denon skulle have.
Første spørgsmål: Er det rigtigt at sammenligne disse to Receivere. De ser ud til at have nogenlunde samme effekt og "størrelse"?
Andet spørgsmål: Er Denon'en virkelig så lys til film? Kan man ikke ændre det ved at købe nogle gode højtalere?
Tredje spørgsmål: Højtaler. For mig er det ligemeget om det er satelit, reol eller gulv. Det skal bare lyde GODT. Så ud fra min erfaring, så bør det være gulv højtaler. Men hvad skal jeg kigge efter når jeg leder efter højtaler? Hvordan kan jeg vide om, min receiver kan trække dem eller ikke.
|
|
|
Hejsa 
1. Nej - prisen alene er en identikation af dette - desuden er H/K watt rigtige watt med alle kanaler i drift. Denon er opgivet med kanaler i drift parvis. (dog skulle 2106 være ganske ok ifølge www.areadvd.de)
2.Da du ikke vil bruge det til musik, synes jeg ikke problemstillingen er så kritisk. Jeg har selv Denon til surround og den gengiver detaljer og tale ganske klart, hvilket jo er en fordel for tale og effekter. Det punch der skal til en god filmoplevelse leveres først og fremmest af en god subwoofer, sekundært af gode store fronthøjttalere (og dermed receiveren).
3. Traditionelt set sammensættes mange systemer med store (gulv) fronthøjttalere og mindre center og baghøjttalere. Selv har jeg mindre højttalere hele vejen rundt. Og for integrationen vil det være smartest med ens højttalere hele vejen rundt (F.eks. 5 eller 6*Dali Concept2)
Om højttalerne passer til receiveren skal helst testes i praksis. Men du kan kigge på følsomheden af højttaleren. Som regel er Dali HT nemme at trække for en receiver (89-91dB) og hvis man sætter en god sub på kan man skære bassen fra højttalerne og bruge subben til dette - dvs. alle HT til "small" og sætte delefrekvensen til f.eks. 80hz... __________________ AVI + Squeezebox
|
| Til top |
|
| |
AlexKBH Forum Bruger

|
| Sendt: 15 November 2005 kl. 16:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
CHTT skrev:
1. Nej - prisen alene er en identikation af dette - desuden er H/K watt rigtige watt med alle kanaler i drift. Denon er opgivet med kanaler i drift parvis. (dog skulle 2106 være ganske ok ifølge www.areadvd.de)
2.Da du ikke vil bruge det til musik, synes jeg ikke problemstillingen er så kritisk. Jeg har selv Denon til surround og den gengiver detaljer og tale ganske klart, hvilket jo er en fordel for tale og effekter. Det punch der skal til en god filmoplevelse leveres først og fremmest af en god subwoofer, sekundært af gode store fronthøjttalere.
3. Traditionelt set sammensættes mange systemer med store (gulv) fronthøjttalere og mindre center og baghøjttalere. Selv har jeg mindre højttalere hele vejen rundt. Og for integrationen vil det være smartest med ens højttalere hele vejen rundt (F.eks. 6*Dali Concept2)
Om højttalerne passer til receiveren skal helst testes i praksis. Men du kan kigge på følsomheden af højttaleren. Som regel er Dali HT nemme at trække for en receiver (89-91dB) og hvis man sætter en god sub på kan man skære bassen fra højttalerne og bruge subben til dette - dvs. alle HT til "small" og sætte delefrekvensen til f.eks. 80hz...
|
|
|
Hej :)
Tak for de gode inputs. Jeg undrede mig også meget over prisen. Det er lidt ærgeligt, at man ikke kan forholde sig til watts, for hvordan skal man ellers sammenligne dem. Jeg har hørt H/K receiverens lyd og ved at det spiller godt. Men dvs. jeg sagtens kan gå ned i et nummer på H/K'eren og få en OK receiver til gode store højtaler. Jeg har fundet H/K AVR 435 til 6000 kr i udlandet. Eller måske den gamle 430 til en endnu billigere pris herhjemme.
Jeg ved ikke rigtig om, man får en bedre lyd ved at bruge 6*ens højtalere. Man kan få en god lyd ja, men personligt synes jeg, at front og center skal være store og have en god bas.
Jeg skal prøve at se om jeg kan bryde koden med Hz og DB op mod reiveren. Men hvis der er nogen der kan give mig input om H/K AVR 435 (eller 430), kan spille godt sammen med Dali Concept, som beskrevet i mit tidligere indlæg, ville de være kanont.
|
| Til top |
|
| |
CHTT Forum Bruger

|
| Sendt: 15 November 2005 kl. 16:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
AlexKBH skrev:
|
Jeg ved ikke rigtig om, man får en bedre lyd ved at bruge 6*ens højtalere. Man kan få en god lyd ja, men personligt synes jeg, at front og center skal være store og have en god bas.
Jeg skal prøve at se om jeg kan bryde koden med Hz og DB op mod reiveren. Men hvis der er nogen der kan give mig input om H/K AVR 435 (eller 430), kan spille godt sammen med Dali Concept, som beskrevet i mit tidligere indlæg, ville de være kanont.
|
|
|
Velbekomme - det er jo derfor vi er her
Jeg tror sagtens du kan gå ned i H/K nummer - concepterne er ikke svære at trække. Det med ens højttalere var blot et forslag, når det nu kun var surround. F.eks. er Miller og Kreisels surround sæt jo sat-sub baseret.
- se evt. denne tråd for uddybning om problematikken med "small"/"large" setting af højttalerne, hvor subben tager sig af det den er bygget til nemlig bas: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=21678&K W=80hz+delefrekvens
- og så er jeg enig i at center skal være stor. Jeg har netop "omgraderet" så min største surroundhøjttaler er centeren  __________________ AVI + Squeezebox
|
| Til top |
|
| |
wamba Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1260
|
| Sendt: 15 November 2005 kl. 16:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa!
For det første, vil jeg sige at de valgte komponenter er glimrende, så vi skal bare have det fin pudset til dig.
1:Nej, det er langt fra rimeligt, du skal sammenligne 635 med denons 3806, denon er opgivet til 120 watt, men som tidligere nævnt er deres recievere kun opgivet 2 kanaler af gangen, det skal dog siges, at de "nyere" recievere fra dem har flere watt og større trafo en førhen, og de er blevet langt bedre og daler mindre ved større belastning end før. Men stadigvæk, de kan langt fra holde det tempo H/K kan, de er ikke til at dræne ligemeget hvad du spænder foran...
2: Denon er lyst i det, men har også en udemærket bund ( kører selv denon nu, men er på vej over til H/K når pengene er der ). Denon er fint til surround, men der det virkelig kniber er i musik, jeg har dog den følelse af at H/K bare får dig mere intest ind i filmen, det virker nu enganng mere live end denon formår at få det til. Udover det vil jeg svare, at det er da dumt at "kompensere" fordi man køber forkert? Det kan jo være du kan finde en reciever der ikke lyder lyst :)
3:Concept er en rigtig god serie til prisen, om du vælger concept 2 hele vejen rundt og så deres sub, eller om du er til gulv er dit valg. Løsningen med Concept 2 hele vejen rundt samt 2 subs vil jeg nok gå efter. 2 subs giver alt andet end lige et meget mere lineært basområde, bliver bedre spredt i rummet og det er nemmere at integrere. Specielt når musik ikke er et krav, er det ikke nødvendigt at have gulv efter min mening.
Jeg tilføjer lige dette:
Ang. test fra Areadvd om 2105 skal du passe på, Areadvd skamroser stort set alt hvad de kan komme i nærheden af, og deres test bærer virkelig præg af subjektivitet og beskrivelse, der er ofte ikke mange målinger at komme i nærheden af og dem der er virker ikke troværdige. Jeg vil i stedet henvise til www.homecinemachoice.com eller Svenske Hemmabio. Disse to levere nogen gode og troværdige resultater, de er ikke bange for at kritisere produkter de er glade for, og specielt home cinema choice har mange anmeldelser liggende, gratis til at hente.
Et sidste synspunkt er dit valg, jeg vil gerne påvirke dig i retningen om at vælge H/K med Concept. Jeg har et familie medlem der har valgt denne løsning, og han har aldrig fortrudt, og det er med virkelig god grund! Det lyder virkelig godt, og trods det at økonomien er til at forholde sig til med dette valg, så får man altså rigtig meget pr. krone! Specielt hvis man kan lide tingene er fra samme mærke tilbyder de jo begge alt hvad hjertet begærer. Spillestilen concept højttaleren giver, passer også med Harmans stil, og de går rigtig godt i spænd.
Han kører Concept 8, center, og 2 som rear i hans setup, det bliver trukket af H/K 230. Og han kan altså spille pænt højt og forstærkeren får faktisk ikke sved på panden, det klart, en større vil gøre det bedre, og i hans tilfælde, ville jeg nok have overvejet en som var en smule større.
i dit tilfælde ville 4xx gør det rigelig godt, 635 vil være bedre, det siger sig selv, går du dog under 4 og 6 kommer du ned i en "mindre god" klasse, hvor processsoren og EsZet er anderledes, desværre til den lidt dårligere side, er du derimod total ligeglad med om der er auto setup, så køb gerne de mindre modeller, det er kun et spørgsmål om kraft og auto-setup i disse modeller fra H/K. Ligeledes vil jeg anbefale dig enten at vente med at købe H/K dvd, eller også nøjes med den mindste model, H/K har nogen nye modeller på vej, hvor der er digital videoudgang på i stedet for komponent. Så enten den billige model nu og opgrader engang senere, eller også helt vente. Der vil nok gå lidt endnu inden de kommer.
Håber du får truffet det rigtige valg og at jeg har besvaret dine spørgsmål, igen husk det er min subjektive vurdering, og at det er dig der skal leve med det. Denon passer ikke til mig, jeg skal dog ikke sige om det gør til dig :)
|
| Til top |
|
| |
tonyax Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2705
|
| Sendt: 15 November 2005 kl. 16:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
har selv H/K 330 og Dali 450 (2x6,5", forgængeren til evidence 470) som front og Dali 202 som rear (forgængeren til 202) og en SC-7 center. Og mangler på ingen måde effekt. Og concepterne er vist noget mindre krævende end mit setup. Så med en 430/435 vil du komme til at spille sindsygt højt og få et ordentlig tryk .
__________________ Tony
H/K & B&W snurrerundt
|
| Til top |
|
| |
CHTT Forum Bruger

|
| Sendt: 15 November 2005 kl. 16:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
wamba skrev:
|
Jeg tilføjer lige dette:
Ang. test fra Areadvd om 2105 skal du passe på, Areadvd skamroser stort set alt hvad de kan komme i nærheden af, og deres test bærer virkelig præg af subjektivitet og beskrivelse, der er ofte ikke mange målinger at komme i nærheden af og dem der er virker ikke troværdige. Jeg vil i stedet henvise til www.homecinemachoice.com eller Svenske Hemmabio. Disse to levere nogen gode og troværdige resultater, de er ikke bange for at kritisere produkter de er glade for, og specielt home cinema choice har mange anmeldelser liggende, gratis til at hente.
|
|
|
God og grundig kommentar fra wamba, som jeg er enig i .
Jeg kunne dog ikke lige finde den omtalte Denon 2106 på homecinemachoice, derfor areadvd linket - men der er masser af test af H/K (dog ikke 435).
På areadvd kan man i det mindste sammenligne dem fra samme "magasin", så det bliver en intern sammenligning fra samme kilde. Og ja, test skal man altid tage med et gran salt uanset kilden - det beste er naturligvis egne ører!
435'eren: http://www.areadvd.de/hardware/harmankardon_avr435_1.shtml
2106: http://www.areadvd.de/hardware/denon_avr_2106_1.shtml __________________ AVI + Squeezebox
|
| Til top |
|
| |
AlexKBH Forum Bruger

|
| Sendt: 15 November 2005 kl. 22:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tusind tak for de gode indlæg. De har virkelig hjulpet mig til at finde det rette.
CHITT: Ja - den med centerhøjtaleren tænker man ikke lige over. Min bror have købt et jbl all in one sæt, som havde nogle almindelige små satellit højtaler. Jeg blev virkelig skuffet, især over bassen, når center højtaleren og front højtalerne blev brugt. Det jeg synes også var underligt, var at bassen ikke blev brugt sammen med højtalerne i nogen scener! Alle kanaler kørte jo hver for sig. Derfor konkluderede jeg, at gulvhøjtaler og en stor center er et must. Men efter at have læst dit og WAMBA's mening har undersøgt yderligere og skiftet mening med gulvhøjtalerne 
WAMBA: Tak dit indlæg. Først receiveren. For en uge siden kendte jeg kun til Denon og (næsten) ikke til H/K. Jeg har hørt H/K receiveren et par gange, men fik aldrig opdaget hvad det hed. Det eneste jeg kunne vidste, var at det spillede kanont og at det havde et blåt lysende drejehjul. Efter at have læst anmeldelser om receiveren og herinde i forummet fandt jeg ud af hvad det var for et produkt. Førhen troede jeg, at det var sony eller phillips jeg skulle have fat i, men det har vist sig at der er andre gode receivere på markedet, som man næsten ikke hører om.
Jeg har kigget nærmere på Dali Concept 2 og har fundet det yderst interessant . Jeg vidste slet ikke at 2'eren fandtes, men efter at have læst om den, synes jeg, at det er en god højtaler, og til en god pris. En anden ting som jeg godt kan se nu er, at når man har kompakte højtalere som disse med en god bas og mellemtone, behøver man ikke nødvendigvis gulvhøjtalere.
Det eneste som undre mig er at der i hifiklubbens hjemmeside står: "Concept 2 er en højttaler, som er konstrueret til at bruges sammen med forholdsvis små forstærkere og mini-systemer."
Er en receiver, som H/K AVR 435 ikke for stor til denne? Eller kommer den under kategorien lille og mini forstærker?
TONYAX: Det er rart at høre at receiveren kan spille concept op, men er blevet lidt bange for at receiveren måske spiller dem al for meget op , at de bliver trykket helt af! Dette indtryk har jeg fået både af hifiklubbens hjemmeside og ved at tage dit setup som eksempel. Du har en receiver H/K 330, som kan spille store Dali 450 højtalerne op. Så jeg er lidt nervøs for at H/K 435 og concept 2 ikke helt passer sammen!
WAMBA: Jeg tror du har ret med at det vil lyde bedre med 2 subwoofer. Men jeg tror at 1 sub + 4 * Concept 2, heller ikke vil lyde dårligt . Det er godt at du nævner dvd maskinen, for havde tænkt mig at købe en billig Philips. Jeg troede íkke at det nu om dage betød noget med hvilken dvd maskine man har. Jeg synes der står DTS og Dolby og AC3 på dem alle! Men jeg er hel frisk på at vente. Du nævner at den nye har en digital udgang og den gamle component, som vidst er det samme som scart. Jeg troede at det var digitalt når man havde scart!
Men det jeg er nået frem til er en H/K 435 sammen 4*Dali concept 2, 1*Dali Concept Center og 1*Dali Concept 12 sub. (medmindre min teori med at 435 er for stor til Concept 2, er rigtigt)
|
| Til top |
|
| |
MichaelWB Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2993
|
| Sendt: 16 November 2005 kl. 09:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
AlexKBH skrev:
|
Det eneste som undre mig er at der i hifiklubbens hjemmeside står: "Concept 2 er en højttaler, som er konstrueret til at bruges sammen med forholdsvis små forstærkere og mini-systemer."
Er en receiver, som H/K AVR 435 ikke for stor til denne? Eller kommer den under kategorien lille og mini forstærker?
TONYAX: Det er rart at høre at receiveren kan spille concept op, men er blevet lidt bange for at receiveren måske spiller dem al for meget op , at de bliver trykket helt af! Dette indtryk har jeg fået både af hifiklubbens hjemmeside og ved at tage dit setup som eksempel. Du har en receiver H/K 330, som kan spille store Dali 450 højtalerne op. Så jeg er lidt nervøs for at H/K 435 og concept 2 ikke helt passer sammen!
|
|
|
Du behøver ikke at bekymre dig. Grunden til at HFK skriver som de gør, er at højttalerne er designet til at spille fint sammen med en mindre forstærker og derfor vil passe godt sammen med feks. et minianlæg. Det betyder ikke, at de ikke kan bruges sammen med en kraftigere forstærker. Det er meget sjældent at højttalere bliver ødelagt fordi de bliver brugt sammen med for kraftige forstærkere, det er som regel det modsatte der er problemet. __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
|
| Til top |
|
| |
ManicMiner Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3488
|
| Sendt: 16 November 2005 kl. 10:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
AlexKBH skrev:
|
Men det jeg er nået frem til er en H/K 435 sammen 4*Dali concept 2, 1*Dali Concept Center og 1*Dali Concept 12 sub. (medmindre min teori med at 435 er for stor til Concept 2, er rigtigt)
|
|
|
Hej, jeg tror du er på riktig spor når du prioriterer en subwoofer fremfor gulvstående højtalere. Det vil selvfølgelig kreve lidt ekstra arbejde med opsettet, men resultatet kan blive langt bedre enn hvad et par gulvstående kan levere.
Problemet jeg ser er at du nok køber en for dårlig subwoofer, den skal tross alt gengive de 2 tyngste oktavene, uden hjelp, og her tror jeg Concept subben vil komme til kort. Jeg skal straks sige at jeg ikke har hørt meget af Concept subben, men Dalis subwoofere har aldrig imponert mig, med undtag af Suite som jeg synes er god til musik.
Jeg brugte selv meget tid, og mange forsøg på at finde den riktige subwoofer. Den jeg til slut fant, SVS PB10, er så meget bedre enn de andre subbene i samme prisklasse at en sammenligning nærmest bliver pinlig. Spesielt til film vil den være fullstendig i en klasse for sig selv.
Der ligger 3 tester af den her
http://www.lsound.no/index.php?side=arkiv&group=691& list=reviews
og på http://www.areadvd.de/hardware/svs_pb_10isd.shtml ligger der en 4 test
Den koster selvfølgelig mere, men tro mig når jeg siger at du vil spare penger da det er intet der irriterer mere enn en dårlig subwoofer, og jeg har brugt riktig mange penger på at købe, og sælge subwoofere.
Ellers tror jeg du er på riktig spor, jeg vil dog sige at med tanke på hvilke højtalere du har valgt så skal du kun købe AVR435 fremfor 335 om det er romkorrektionen der lokker. Concept 2 vil slettes ikke ha behov for de ekstra krefterne som 435 har.
PS! Om du skulle være riktig dristig så kommer der snart en komplett 5.1/7.1 pakke fra SVS, men jeg vil ikke udtale mig om deres højtalere da jeg ikke har hørt de. __________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
| Til top |
|
| |
AlexKBH Forum Bruger

|
| Sendt: 16 November 2005 kl. 11:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
MichaelWB & ManicMiner: Jeg er glad for at høre at det ikke skulle være noget problem alligevel, at få H/K 435 til at spille med concept 2. Så nu kan jeg endelig stå fast ved Receiver og højtaler valget.
Men du nævner sub valget, som er et følsomt emne da subben spiller en meget stor rolle. Hvis ikke den er god nok får jeg ikke den optimale lyd. Jeg har lavet lidt research på nettet vedr. subs. Mit umiddelbart indtryk er at en 12" sub med egen 160w forstærker burde klare det. I sær med concept 2 og H/K 435 receiver valget. Men jeg kunne tage fejl!
WAMBA: Du nævnte at hvis det havde været dig ville du sætte to subs til concept. Er det fordi du også synes at der ikke er bas nok, eller er det for at få lyden bedre integreret?
Jeg ville helst have at det blev til Dali concept subben. Det virker som om at den er blevet lavet til at give en god bas, sammen med resten af concept højtaler serie. Også prisen på 3700 kr bør vise at det bør være god bas.
Er der nogen der kender eller har erfaring til denne bas enhed? Vil en 12" med 160w ikke give en god nok lyd? Jeg vil gerne igen sige, at den skal primært bruges til film og ikke musik, og jeg går ikke efter at få rystet hele huset eller naboerne .
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 November 2005 kl. 12:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er desværre svært at generalisere sig frem til en subwoofers ydelse vha størrelsen på elementet, og forstærker kraft.
Når man ser på elementet skal også slaglengden tages med i beregningen, og når forstærkeren vurderes så er det ikke alle produsenter der opgiver lige ærlige watt, jeg tror dog at Dali er blant de bedre der
De siste faktorer er så kabinetstørrelse, og om det er en portet, eller lukket løsning, og om den er portet, tuningsfrekvens.
Har man alle de faktorene med så kan man grovt set kalkulere en subwoofers ydelse.
3700kr er i den billige enden af spektret når vi taler om subwoofer, som jeg allerede har sagt, den skal spille de 2 nederste oktaver som er de mest krafkrevende at gengive. Og de 3700kr skal da dekke både element, og forstærker.
Det er desværre en vanlig holdning at "en sub skal bare brumme lidt når jeg ser film". Jeg tror langt de aller fleste der har den holdningen vil endre mening når de første gang får høre en subwoofer der er kapabel til at spille hele vejen ned til 20hz, uden forvrængning. Også til musik vil jeg virkelig anbefale at bruge en subwoofer, og siden du skal ha små højtalere vil det på det nærmeste blive et krav.
Subwoofer har indtil for nylig vært fyfy når der var tale om musik, men det er en holdning der er på vej til at endre sig efter som subwooferene bliver bedre.
Var det mig der stod for indkøbet, og penger var en knap ressurs ville jeg heller købt en billigere receiver, og en dyrere sub. Jeg har selv haft AVR330, og AVR430, forskellen de to i mellem kan ikke beskrives som nat og dag. __________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
| Til top |
|
| |
dinx Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 49
|
| Sendt: 16 November 2005 kl. 12:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vil da anbefale dig at kigge på Marantz's surround forstærkere... Har selv en Marantz SR 5600 som yder 7*90watt ved 8 ohm. Den spiller fantastisk! Og jeg gav kun 4100,- for den. __________________ dinx wrote here
..~:: dinx's bio ::~..
|
| Til top |
|
| |
CHTT Forum Bruger

|
| Sendt: 16 November 2005 kl. 13:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
AlexKBH skrev:
|
Jeg ville helst have at det blev til Dali concept subben. Det virker som om at den er blevet lavet til at give en god bas, sammen med resten af concept højtaler serie. Også prisen på 3700 kr bør vise at det bør være god bas.
Er der nogen der kender eller har erfaring til denne bas enhed? Vil en 12" med 160w ikke give en god nok lyd? Jeg vil gerne igen sige, at den skal primært bruges til film og ikke musik, og jeg går ikke efter at få rystet hele huset eller naboerne .
|
|
|
Match i mærker er ikke kritisk når det gælder subwoofere. Så du kan sagtens købe f.eks. SVS som MacMiner (som altid ) er varm fortaler for.
Om man skal bruge stereo subs er et integrationsspørgsmål (og indretningsspørgsmål). Jeg har haft 2 subs (Dali Suite s.1.2) på et tidspunkt og de kunne til sammen dække et bashul der var midt i rummet, lige i lytte/se positionen. Så nogle gange kan det være en fordel, andre gange er der ikke meget at vinde. Du kan ikke nødvendigvis bruge watt opgivelsen til noget: f.eks. synes jeg at en SWA12 spiller bedre til film end en Suite S.1.2 som er mere stram og musikalsk i lyden.
Nu har jeg istedet en stor sub (SWA15) og det giver klart mere tryk til film - de mindre subs var bedre til musik, men det er ikke relevant for mig.
Så hvis du går efter den fysiske filmfornemmelse, så sats på en god stor kraftig sub (de fylder som regel meget i kabinettet).
(og hold du bare fast i H/K og Concept kombinationen) __________________ AVI + Squeezebox
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 November 2005 kl. 13:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som CHHT sier kan 2 subs udjevne frekvensgangen, og gøre sweetspot større. Ulempen er så at det krever ytterligere anstrengelser med justeringen for at det skal spille sammen. Worst case scenario så kan 2 subs give deg mindre headroom enn 1 alene 
Og som CHHT tror jeg også at HK/Concept vil lyde godt sammen, dog har jeg ikke prøvd så det er en udtalelse uden garantier  __________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
| Til top |
|
| |
MichaelWB Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2993
|
| Sendt: 16 November 2005 kl. 14:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er helt enig i, at det er vigtigt med en god sub, men jeg er ikke enig i, at det må ske på beskotning af receiveren!
Det er en generel misforståelse, at man skal bruge en mindre forstærker til små højttalere. En Concept 2 skal bruge dobbelt så meget effekt for at spille ved samme lydstyrke som Concept 6.
Sub'en er vigtig, men det hjælper ikke meget at have god bas hvis resten er noget.... Hvor god Concept sub'en er, aner jeg ikke for jeg har aldrig hørt den. __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
|
| Til top |
|
| |
AlexKBH Forum Bruger

|
| Sendt: 16 November 2005 kl. 15:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
DINX: Tak for dit input. Men jeg tror at jeg nu står fast ved H/K 435 sammen med Dali Concept 2. For allers kan jeg jo blive ved med at skifte mening 
Vedr. subwooferen så har jeg lige læst alle anmeldelserne igennem. Jeg må sige at en af anmelderne har virkelig gjort et flot stykke arbejde ved at bruge måle instrumenter og meget mere. Sådan som jeg ser det så sparker subben virkelig røv, ingen tvivl om det . Og så ligger den også til en "god" pris. Men det jeg tror er, at det måske bliver for en stor en lyd i min stue, _for_ stor! Bare dens vægt på de næsten 30 kilo gør mig bange . Jeg ved ikke om jeg overhovedet vil komme til at bruge alle kræfterne på den, da jeg bor i en lejlighed. Men på den anden side så kan man altid købe den og stille lyden lidt lavt på den. Det er derfor jeg måske mere hælder til Dali Concept subben. Jeg kan godt forestille mig at nogen af Dali's sub ikke er så gode som andre. Men det jeg håber på er, at Concept subben skiller sig ud i med Dali's andre subs. Der står ihvertfald rimeligt godt om den i HFK hjemmeside: http://www.hifiklubben.com/dk/produkter/hoejttaler/aktiv_sub woofer/detail/DALI_Concept_Sub_12_subwoofer.htm?id=6174
Derfor ønsker jeg at høre fra nogen som har købt eller kender denne sub. Og hvis det viser dig at den ikke skiller sig lidt ud, må jeg måske tænke på SVS'en, selvom den måske ligger i den lidt tunge ende.
|
| Til top |
|
| |
wamba Forum Bruger

|
| Sendt: 16 November 2005 kl. 15:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa igen, det dejligt at se ens inputs blive brugt, så man ikke føler man skriver i uvished :)
Jeg er enig med Manic, når budgettet ikke er stort, og selvom det faktisk er, får man rigtig gode resultater med subs. Dit budget tillader concept setuppet, og det er mit ultimative bedste bud i klassen.
Du ville ikke have råd til større subs, derfor valgte jeg at sige god for Concepten, som efter min overbevisning gør det ganske fornuftigt krone/ydelse.
Jeg endte selv med Suite 1.2, det gjorde jeg af flere grunde. Min vigtigste grund er, at jeg er perfektionist ud over det normale, og kunne derfor ikke tillade at tage noget som ikke matchede sammen designmæssigt. Desuden, var jeg faktisk enormt imporneret over Suite 1.2, som består af 12" med 200 watt forstærker.
Dengang jeg lyttede, lyttede jeg til en del subs, mit økonomiske aspekt var ikke til mere end de 5.000 kr den koster, og er derfor fuldt ud tilfreds med købet. Jeg lyttede til rigtig meget, og self. også nogen der ikke matchede resten, da jeg i så fald måtte gå på kompromi. Jeg kendte intet til svs og gør det stadig ikke. Men der var ingen tvivl hos mig, Suite subben gjorde det fantastisk, specielt til prisen og til musik. Lige den sub jeg kunne bruge. Jeg lyttede også i forløbet til Concept subben, men det var faktisk først bagefter, da jeg ikke mente den havde relevans for mig, da jeg havde råd til større. Jeg havde nok ikke valgt anderledes idag, da jeg godt kan lide den smule ekstra power der er i Suiten, samtidig med at den nok lige trækker det længste strå musikalsk, men hold da fast concepteten skuffede mig altså ikke. Ydelsen kontra krone var utrolig, ganske vist kan den ikke konkurrere med større/dyrere løsninger i 5000 kr. klassen og derover, men den har altså noget for sig selv i de nedre klasser.
Da du har valgt harman til at styre concept 2 får du allerede her vellydende bas, harman kan sætte pondus og perspektiv i selv de mindste højttalere, og sætter du det sammen med den sub, er jeg ikke i tvivl om du får det bedste sæt til prisen. jeg vil anbefale dig at købe concepten, da du også gerne vil holde dig indenfor budgettet, og du har absolut ikke brug for mere power, specielt ikke når du bor i lejlighed og dermed har andre at tage hensyn til!
Synes du skal gå frisk til den og satse på dette sæt, det vil ikke skuffe dig!
|
| Til top |
|
| |
wamba Forum Bruger

|
| Sendt: 16 November 2005 kl. 15:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Glemte helt at svare dig på spørgsmålet om 2 subs..!
Du skal absolut ikke have 2 subs, jeg skrev bare at dette er det ultimative, hvis man gider at tage sig tid til at indstille dem, du får et større sweetspot, og føler at lyden bliver endnu mere diffus, og dermed svære at lokalisere en direkte placeret sub.
Hvad angår omkring hvor gode Dali's subs er, så skal man også huske på, at nogen subs direkte bliver lavet til formålet film, og andre mere all-round og med musiske evner.
Swa-modellerne er meget filmminded, hvorimod suiten bedre kan te sig med musik, om svs er bedre kan jeg desværre ikke udtale mig om, skal stadig tage mig sammen til at prøve en på et tidspunkt, men den vil først kunne komme på tale når jeg engang skal skifte mit system, det bliver højest sandsynligt kombineret med noget selvbyg og så en købe sub.
Men den tid den sorg :)
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|