Tilbage til HIFI4ALL.DK 31. maj 2025 | 22:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Klasse A højtalerenhed. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Andre`
Branchemedlem
Branchemedlem

Jebra Audio

Bruger siden: 31 August 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 16 Oktober 2003 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

Det er sandt at EI-trafoer giver disse problemer. Men man kan også

bruge jernpulverkerne. De er godt nok ikke gode ved lave frekvenser,

men det er heller ikke nødvendigt ved de frekenser jeg vil bruge båndet

ned til.Er man heldig med trafoen kan den bruges som en del af et 12db

filter, hvor man kan nøjes med en kondensator.Desværre kan det måle-

udstyr jeg har adgang til kun måle til 20k. Her til giver min trafo ingen

stigning i impedans.Der imod stiger impedansen, med 6db under 1k.

Problemmet med den er at det ikke er særligt nemt(morsomt) at

vikle tråd på en ring,og om den lydmæssigt holder må tiden vise.

Magnepan laver lange bånd uden trafo (3 my)     

Til top Vis Andre`'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andre`

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 17 Oktober 2003 kl. 10:34 | IP-adresse registreret  

Andre` skrev:

Magnepan laver lange bånd uden trafo (3 my)     

Ja det er ikke noget problem at lave båndenhed uden trafo hvis båndet er langt.

Så i fuldrange båndhøjtalere er der sjældent trafo foran fordi impendansen på båndet ligger på en fornuftig værdi som normale forstærkere kan æde.

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Oktober 2003 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

Hej igen.

Så har jeg lige et par minutter til at fortælle lidt videre om projektet. Jeg forventer også snart at uploade et diagram af forstærkeren.

Planen er at forstærken skal være fysisk adskilt fra strømforsyningen så støj herfra ikke kan forplante sig i forstærkeren.

strømforsyningen skal være reguleret så forsyningsspændingen til hele forstærkeren(inkl udgang) har nul ripple eller støj(lidt støj vil der altid være men den bør her være næsten umålelig med oscilloscop).

Målet kan nemt nåes(forventer jeg) ved at lade forstærken trække en konstant strøm fra forsyningen uanset hvor højt der spilles eller om der ligger en dc(konstant strøm) på udgangen.

Jeg regner med at der skal sidde en spændingsregulator inden udgangen fra strømforsyningen. og igen en ved forsyningsspændingen internt i forstærkeren.

Kommenter endelig.

Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 November 2004 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Det lyder interresant LGrau. Er ideen kort at du så at sige vil have en potentiel

energi liggende i båndet, som udløses ved en strøm ændrig.

MVH

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2004 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

Ja lige præcis. Tilmed er strømmen konstant samlet set for de to ledere, så forhåbentlig giver dette mindre kompression.

Jeg ved ikke om kompression er et problem i båndenheder.

Båndet bliver strømdrevet så dykket i højfrekvensen burde også blive minimal.

Lederne skal heller ikke limes på bærefolie da den potentielle energi presser dem sammen. Jeg kunne forestille mig at problemerne med raslende bånd bliver begrænset væsentligt, men det må forsøg afgøre.. 

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Sendt: 03 December 2004 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

Jeg har længe gået og leget med tanken!? At benytte en eller anden form for digital forstærker ”for disse kræver jo altid en spole i udgangen” og benytte enhedens svingspole som denne. Og på forstærker siden kunne kompensere digitalt for enhedens unoder.!? Her ville det jo være rart om man kunne få Texas Digitale moduler ”da de jo også køre med konstant niveau”, så man ikke skal lege med PWM modulerne.

Peter

Til top Vis CPH-R's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CPH-R

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2004 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

Jeg forstå ikke helt hvad du mener med ”da de jo også køre med konstant niveau” ?

Jeg foretrækker simple analoge kredsløb gerne klasseA. Jeg har ikke set det store på klasseD forstærkere, men modkoblingen sidder vist efter spolen. Så det er nok ikke lige til at bruge enhedens svingspole som filter.

Men ellers er det en god ide, som der måske skulle arbejdes lidt videre på,

At svingspolen virker dæmpene på hf er også en fordel hvis man ønsker at bruge NON-OS dac hvor der er en del hf tilstede.

At kompensere for enhedens unoder er ikke helt ligetil.

Lige et klip fra tråden : http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=15173

Fra LarsChristensen : Det er ikke muligt at kompensere for ulineariteter i højttaleren, da et fir filter udelukkende er en lineær størrelse. Hvis du vil kompensere for ulineariteter: BL produktet (force factor) i magneten, mekanisk stivhed i ophænget og selvinduktansen er nok de væsentligste, kræves der en del mere matematik - jeg skrev min master thesis om emnet. Se bl.a. http://www.klippel.de som regnes for den førende på området.

Jeg håber ikke at jeg fik taget modet helt fra dig. fordi det ville være et spændende projekt. 

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Sendt: 03 December 2004 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

Det konstante niveau.!? Ligger i eks. Den store TACT hvor udgangen er digital, og konverteringen sker efter/i udgangs transistoren.

Og ups! Den med kondensatoren, efter spolen havde jeg da ikk` lige tænkt på, men den kan ikke være den sværeste at løse.

Nu behøves modkobling, vel ikke nødvendig vis at resultere i dårlig lyd, hvis man holder sig til et minimum??

Jeg er klar over de store problemer der kan medfølge ved at prøve at tvinge en enhed til ting dens naturlige grund konstruktion ikke tillader ”jeg mener desuden at de fleste typer elektriske tilpasninger! Kun resulterer i en eller anden form for forvrængning”  

Og du har ikke taget modet fra mig..!? De forbliver nok bare noget hoved roderi ”nogle gange syntes man bare at man har fundet de vise sten, og så bliver det ved det

Peter

Til top Vis CPH-R's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CPH-R

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes