Emne: THE WINNER TAKES IT ALL:RØR! ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Joch Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 582
|
| Sendt: 26 November 2005 kl. 00:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Joch skrev:
| Hvis musikkeren, som i virkeligheden er den derved hvordan det skal lyde, vil have at der skal være en varmere lyd vil det være lagt på fra starten om det så bliver afspillet fra en cd eller en lp. |
|
|
Ja, hvis du ved hvilken lyd musikeren vil have i din stue, så er du et langt stykke imod perfektionen.
Problemet er lidt, at noget af den varme som bliver lagt på af rør, under produktionen, kan overdøves igen af en skinger transistorforstærker hos dig.
Faktisk ikke perspektiv jeg ikke lige havde tænkt på
Men tro nu det mest er lavt til transistor, da det jo helt klart er det der bliver slogt flest af (den gode kapitalisme )
Så er der lige det med prisen.
Bevæger vi os i prisklassen omkring 10.000,- er der flere rørforstærkere der er så gode, at du skal op på 20.000,- for at finde et musikalsk match i transistorforstærkere.
igen smag og behage, jeg vil aldrig kunne finde på at gå over til rør, da jeg som sagt går efter naturtro lyd, og helst ikke vil have tilført noget.
Bassen undtaget - da transistorforstærkere er glade for at spille bas.
Hollandske Velleman har leveret byggesæt, med komplet vejledning i mange år, i den prisklasse, og kineserne kan nu levere noget tilsvarende færdigsamlet. |
|
|
__________________ Mvh Lars Jochumsen
Civilingeniør i Teknisk IT Multimedie med speciale i Adaptiv støjdæmpning
PhD studerende i radar tracking og klassifikation
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 26 November 2005 kl. 00:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Joch
Jeg kunne godt lide at vide hvor højt du mener at skulle op i pris, for at få en transistorforstærker der ikke farver ?
Jeg vil gerne se eksempler på nogle modeller.
Mange fabrikanter af transistorforstærkere bruger en målemodstand til at vise hvor gode de er, og ikke en højttaler. Men det ved du jo nok, når du skal gennemskue om en forstærker er god ? __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 26 November 2005 kl. 00:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg forstår overhovedet ikke at man kan udtale sig SÅ kategorisk om hvad der er god lyd - hvadenten musikken så reproduceres af det ene eller andet medie.
|
| Til top |
|
| |
vilmann Branchemedlem

Nerds
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2390
|
| Sendt: 26 November 2005 kl. 01:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
| jeg forstår overhovedet ikke at man kan udtale sig SÅ kategorisk om hvad der er god lyd - hvadenten musikken så reproduceres af det ene eller andet medie. |
|
|
Hvis kan trøste: Du er ikke alene.
Der er dæleme mange eksperter her.........
/vilmann
|
| Til top |
|
| |
Lofgren Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juni 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 193
|
| Sendt: 26 November 2005 kl. 01:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg syntes blot det er humor at josh udtaler sig så håndfast om rør og transistor når han selv spiller på en receiver.... Hifi... det tror jeg ikke. Iøvrigt er det langt fra highend udstyr... så hvor har du din reference fra Josh?
|
| Til top |
|
| |
ramma Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 969
|
| Sendt: 26 November 2005 kl. 04:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
mon ikke vi skal tilbage til det tråden handler om nemlig rørlyd 
analogical har været inde på et af de punkter der er vigtigt nemlig rørvalget, her vil personlige preferencer spille ind på det valg man gør.
feks. er jeg ikke enig i valget af ECC83 mullard/telefunken-rør, da jeg synes de er for bløde og varme i klangen, altså ikke helt neutrale, der ville det være bedre med et GE 5751 rør, der er neutralt og dynamisk/luftigt i klangen, det har endvidere mindre gain, som er en fordel mht. til forvrængning, da de fleste røreffekttrin kan udstyres fuldt med 1v-2v.
mht. til testresultater af rør, kan man kun bruge dem som vejledende information, man er nødt til selv at foretage " tuberolling " for at finde det eller de rør der er de bedste.
det er det samme med udgangsrør.
ude i verden og vel også i danmark er det trioder der dominerer, fordi de bringer lytteren tættest på musikken, der findes dog også gode rør hos pentode og tetrode rørerne, specielt hvis de kobles som trioder.
udgangstrafoen nok den vigtigste komponent i en rørforstærker, den bestemmer frekvensgangen på rørforstærkeren, og det er her fårene skilles fra bukkene, gode trafoer koster penge, da der skal bruges meget og dyrt kobber for at få en god frekvens gang indenfor feks. +/- 3 db, der skal også anvendes gode passive komponenter, der er så liniære som muligt, og som ikke bidrager med farvning/betoninger til lyden, de er også dyre.endvidere er hardwiring et must, pga. støj og voldsom varmeudvikling, print har ikke godt af at blive varmet op og så kølet ned igen,og der vil over tiden opstå brud på printet, der er voldsomme kræfter på spil i en rørforstærker(det ved jeg desværre af bitter erfaring = rørforstærker gået op i ild & røg)
nu var der nogen der nævnte rørforstærkere fra kina, og vil lige nævne at der er flere af de nye mærker der kommer derfra, som opfylder ovennævnte krav, til en yderst rimelig pris, jeg er selv den heldige ejer af en sådan, og kan nævne at byggekvalitet,finish og ikke mindst lyden, ligger klasser over hvad de fleste europæiske og amerikanske forstærkere kan levere til samme pris og et godt stykke over, her er ingen fed og vamset rørlyd
jeg er klar over at denne holding kan provokere nogen, men jeg har altså hørt og set for meget såkaldt high end udstyr, hvor de mest basale ting, fra start ikke var iorden.
@josh
jeg vil spørge hvad du har hørt af rørforstærkere, siden du på forhånd afskriver dem som brugbare til high-end ? forvrængningsdata afgør jo ikke alene om en forstærker lyder godt,jeg kan bla. nævne at flere af de rigtig gode klasse-A transitorforstærkere, har ret høje forvrængningstal, skal de også afskrives af samme årsag?
så er der frit slag til at kommentere mit indlæg
__________________ Hifi hilsen Ramma
|
| Til top |
|
| |
hifiigen Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1033
|
| Sendt: 26 November 2005 kl. 09:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Redaktøren skrev:
Der er ryddet lidt ud i visse ligegyldige indlæg, men vi kan ikke konstant sidde og overvåge relevansen af indlæggene. Hvis der kommer flere afstikkere af personlig eller anden ikke-faglig karakter, må vi lukke tråden - det ville være ret trist, da der ind i mellem er god debat !!
Det er op til jer !!!
|
|
|
Sorry! den havde jeg ikke nået at læse - se bort fra min ufaglige kommentar - luk ikke på grund af den.
mvh
|
| Til top |
|
| |
Joch Forum Bruger

|
| Sendt: 26 November 2005 kl. 11:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
|
@Joch
Jeg kunne godt lide at vide hvor højt du mener at skulle op i pris, for at få en transistorforstærker der ikke farver ?
Mange fabrikanter af transistorforstærkere bruger en målemodstand til at vise hvor gode de er, og ikke en højttaler. Men det ved du jo nok, når du skal gennemskue om en forstærker er god ?
|
|
|
Her må jeg skuffe dig!
Jeg har ingen ide om mærker eller pris, da jeg ved jeg aldrig vil få råd til sådan slags udstyr, der med ikke sagt jeg ikke har hørt en som havde en liniær frekvens kurve fra 2 Hz til 50 kHz, men da den ikke blive produceret. da den er hjemme bygget, det var en phd professor der havde lavt den på DTU, hvis det er det har jeg et billede af den. hen regne med at hvis man skulle købe de ting han havde brugt ville den nok ligger omkring 40.000, så skal vi regne lønninger og fortjenste så det må nok bliver omkring 100.000 for sådan en sag.
MEN forhelvede den lød godt! __________________ Mvh Lars Jochumsen
|
| Til top |
|
| |
Joch Forum Bruger

|
| Sendt: 26 November 2005 kl. 11:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
senser skrev:
|
Jeg syntes blot det er humor at josh udtaler sig så håndfast om rør og transistor når han selv spiller på en receiver.... Hifi... det tror jeg ikke. Iøvrigt er det langt fra highend udstyr... så hvor har du din reference fra Josh?
|
|
|
Kun den forstærker jeg netop har omtalt, resten er teknisk viden, et rør vil forvræning det vil en transistor forstærker også, men slet ikke i samme grad, og nej jeg er udemærket klar over at jeg overhovedet ikke har naturtro lyd her hjemme, men har godt nok hellere ikke råd, da jeg er snart bliver en fattige studerende.
MEn som sagt jeg må have mine mening, andre behøves bestemt ikke tro på det samme __________________ Mvh Lars Jochumsen
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 26 November 2005 kl. 11:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Joch skrev:
Spencer skrev:
|
@Joch
Mange fabrikanter af transistorforstærkere bruger en målemodstand til at vise hvor gode de er, og ikke en højttaler. Men det ved du jo nok, når du skal gennemskue om en forstærker er god ?
|
|
|
Her må jeg skuffe dig!
Jeg har ingen ide om mærker eller pris, da jeg ved jeg aldrig vil få råd til sådan slags udstyr, der med ikke sagt jeg ikke har hørt en som havde en liniær frekvens kurve fra 2 Hz til 50 kHz, men da den ikke blive produceret. da den er hjemme bygget, det var en phd professor der havde lavt den på DTU, hvis det er det har jeg et billede af den. hen regne med at hvis man skulle købe de ting han havde brugt ville den nok ligger omkring 40.000, så skal vi regne lønninger og fortjenste så det må nok bliver omkring 100.000 for sådan en sag.
MEN forhelvede den lød godt! |
|
|
Det kunne jo så være mægtigt interessant at finde ud af hvilken teknologi han havde valgt - klasse A, A/B, D osv.
Dernæst er der design af selve strømforsyningen, og kølingen. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Cabal Forum Bruger

Bruger siden: 18 September 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 152
|
| Sendt: 26 November 2005 kl. 11:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Analogical skrev:
Cabal skrev:
|
Hej A,
Rart at se at pegefingeren kan holde til længere sætninger også. Jeg syntes dog din konklusion bærer præg af at du mener at alle nu er enige med dig i din antagelse.. Jeg er ikke sikker på at det er tilfældet.
Du har ikke svaret på forespørgslen om at holde en lyttesession for interesserede.
|
|
|
Det kommer ikke på tale! Der kommer ikke tilfældige mennesker ind i mit esoteriske lytterum.Der er for stor risiko for at der kunne være en tyv imellem..jeg har jo grej for langt over 250.000.Så der må jeg melde hus forbi.Kun "vores " egen lille inderkreds..er velkomne her.Min ven fik nyligt stjålet en 100.000 kr. -accuphase cd maskine...sikkert fordi han inviterede lidt for mange til et lyt |
|
|
Det var netop derfor jeg tidligere foreslog at et par fra staben her på siden, kunne være deltagere. Vi kan vel antage at vi alle, siden vi benytter deres forum, har en vis tillid til dem. Hvis Admin eksempelvis ikke havde rent mel i posen, kunne han med kun en ganske lille smule opfindsomhed og et telefonopkald eller to, finde ud af hvor du hører hjemme.. men jeg tror nu nok at vi kan stole på ham her.
P.s. dine hunde passer vel også godt på hytten :o)
|
| Til top |
|
| |
Joch Forum Bruger

|
| Sendt: 26 November 2005 kl. 11:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Joch skrev:
| [QUOTE=Spencer]
@Joch
|
|
|
Her må jeg skuffe dig!
MEN forhelvede den lød godt! [
Glemte en ting, grunden til det jeg skrev var at analogic påstod at rør ikke forvrængede, og det gør de, det gør transistor også men ikke så meget. Der efter skrev jeg hvordan man kunne lave en transistor forstærker som lød som rør, ved hjælp af digital elektronik, nok mest for at provokere analogic en lille smule, da han jo hader digital elektronik
Desuden mener jeg at lyd et meget psykologisk, og derved kan folk høre den samme lyd vidt forskelligt, om man kan lide rør eller transistor, må derfor være op til den enkelte!
/QUOTE]
Det kunne jo så være mægtigt interessant at finde ud af hvilken teknologi han havde valgt - klasse A, A/B, D osv.
Dernæst er der design af selve strømforsyningen, og kølingen.
|
|
|
Det er en klasse A og trafoen er special viklet til netop denne, derfor kan jeg ikke give nogen specifikationer på det. Så vidt jeg husker er der brugt omkring 10-20 kilo aluminium til køling. Desuden er signal vejen inde i forstærkeren lavt så kort som muligt, og der er lavt en masse nytænking omkring signalveje, som har lige så meget betydning som komponterne, transistoren koster en bondegård, kan ikke huske hvad de hedder, Men det er nogen af de bedste man kan få på markedet. Det skal sige han er ved at skrive en bog om forstærker teknologier. Efter min mening og mange andres er han den førende professor i Danmark omkring forstærker.
Billedet af den

__________________ Mvh Lars Jochumsen
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 26 November 2005 kl. 11:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Joch
Den ser ganske fornuftig ud. 
Jeg håber at han vil beskrive den, så andre med pengepungen i orden, kan bygge sig en efter de principper !
Bogen skal nok blive spændende læsning. Har du nogen ide om hvornår bogen ventes færdig ? __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Joch Forum Bruger

|
| Sendt: 26 November 2005 kl. 11:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
|
@Joch
Den ser ganske fornuftig ud. 
Jeg håber at han vil beskrive den, så andre med pengepungen i orden, kan bygge sig en efter de principper !
Bogen skal nok blive spændende læsning. Har du nogen ide om hvornår bogen ventes færdig ?
|
|
|
Ved faktisk ikke om han ville beskrive den, for den eneste grund til han lavede den, var fordi han var træt af at alle synes at klasse A forstærker havde for lidt effekt, derfor lavede han en 120W (tro mig det var en varme over, man kunne ikke rør på køle pladerne så varm var den!) Bemærk forresten antaltet af transistor, det er for at få delt varmen ud, han har brugt en del flere en de normale 2 per kanal.
Kan faktisk ikke huske hvad han hed, og sagde ikke noget om hvornår bogen var færdig, men han var lige begyndt. Min el lære på HTX kendte ham, det var derfor han gerne ville vise den frem __________________ Mvh Lars Jochumsen
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 26 November 2005 kl. 12:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Analogical, var det ikke en ide om du tog din rørforstærker med op til Kubiken i Århus til en sammenligning? Så er der stadig ingen der ved hvor du bor!
|
| Til top |
|
| |
Analogical Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 303
|
| Sendt: 26 November 2005 kl. 12:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
ramma skrev:
|
mon ikke vi skal tilbage til det tråden handler om nemlig rørlyd 
analogical har været inde på et af de punkter der er vigtigt nemlig rørvalget, her vil personlige preferencer spille ind på det valg man gør.
feks. er jeg ikke enig i valget af ECC83 mullard/telefunken-rør, da jeg synes de er for bløde og varme i klangen, altså ikke helt neutrale, der ville det være bedre med et GE 5751 rør, der er neutralt og dynamisk/luftigt i klangen, det har endvidere mindre gain, som er en fordel mht. til forvrængning, da de fleste røreffekttrin kan udstyres fuldt med 1v-2v.Ultimativt set er der enighed om at disse 2 rør er de bedst lydende.Klart..der kan være lokale forhold i en afspillekæde hos visse brugere,der kan nødvendiggøre et andet rør, men i så fald er der tale om kompensation for f.eks. digital klang eller for svulmet-lydende højt
mht. til testresultater af rør, kan man kun bruge dem som vejledende information, man er nødt til selv at foretage " tuberolling " for at finde det eller de rør der er de bedste.
det er det samme med udgangsrør.
ude i verden og vel også i danmark er det trioder der dominerer, fordi de bringer lytteren tættest på musikken, der findes dog også gode rør hos pentode og tetrode rørerne, specielt hvis de kobles som trioder.
udgangstrafoen nok den vigtigste komponent i en rørforstærker, den bestemmer frekvensgangen på rørforstærkeren, og det er her fårene skilles fra bukkene, gode trafoer koster penge, da der skal bruges meget og dyrt kobber for at få en god frekvens gang indenfor feks. +/- 3 db, der skal også anvendes gode passive komponenter, der er så liniære som muligt, og som ikke bidrager med farvning/betoninger til lyden, de er også dyre.endvidere er hardwiring et must, pga. støj og voldsom varmeudvikling, print har ikke godt af at blive varmet op og så kølet ned igen,og der vil over tiden opstå brud på printet, der er voldsomme kræfter på spil i en rørforstærker(det ved jeg desværre af bitter erfaring = rørforstærker gået op i ild & røg)
nu var der nogen der nævnte rørforstærkere fra kina, og vil lige nævne at der er flere af de nye mærker der kommer derfra, som opfylder ovennævnte krav, til en yderst rimelig pris, jeg er selv den heldige ejer af en sådan, og kan nævne at byggekvalitet,finish og ikke mindst lyden, ligger klasser over hvad de fleste europæiske og amerikanske forstærkere kan levere til samme pris og et godt stykke over, her er ingen fed og vamset rørlyd
jeg er klar over at denne holding kan provokere nogen, men jeg har altså hørt og set for meget såkaldt high end udstyr, hvor de mest basale ting, fra start ikke var iorden.
@josh
jeg vil spørge hvad du har hørt af rørforstærkere, siden du på forhånd afskriver dem som brugbare til high-end ? forvrængningsdata afgør jo ikke alene om en forstærker lyder godt,jeg kan bla. nævne at flere af de rigtig gode klasse-A transitorforstærkere, har ret høje forvrængningstal, skal de også afskrives af samme årsag?
så er der frit slag til at kommentere mit indlæg
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 26 November 2005 kl. 12:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
| Analogical, var det ikke en ide om du tog din rørforstærker med op til Kubiken i Århus til en sammenligning? Så er der stadig ingen der ved hvor du bor! |
|
|
Det der afliver jeg hermed.Det er vist kun et par læsere her,der synes det kunne være morsomt. "Man" må som læser nøjes med at vide ,at jeg har et high end anlæg, der er bygget op omkring mit eget lytterum og tilpasset til det...og det sidste er vigtig
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 26 November 2005 kl. 12:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
senser skrev:
|
|
|
|
Nuvel.Det er efterhånden blevet helt klart,at Josh ALENE baserer sine udtalelser på teknisk forståelse og IKKE på lytteerfaringer: Det gider jeg ikke spilde tid på!
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 26 November 2005 kl. 12:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
| Analogical, var det ikke en ide om du tog din rørforstærker med op til Kubiken i Århus til en sammenligning? Så er der stadig ingen der ved hvor du bor! |
|
|
Hvis jeg ellers har strøm nok i mit hus, til at forsørge begge amps, så skal den da få lov at prøve kræfter med svinet nedenfor:   Gravity i al sin magt og vælde. 7 CD ér dyb - i alt 83 cm. Bredden er 60 cm og højden lige omkring 30 cm. Vægt 100 kg. Bagunder sidder der hjul, så man kan håndtere den lidt nemmere. Men det er ellers ikke én man bakser med, man kan ganske enkelt ikke løfte dyret pa. uhåndterlig udformning og vægt. Udgangseffekt 2X100 Watt i 8 ohm.  Her er overfrakken fjernet Monsterklumpen forrest er trafoen til strømforstærkningen. Den vejer 50 kg. Den har separat forsyning til de spændingssvage trin inkl. forforstærkeren, der også fødes fra Gravity Nede bagerst kan du ane de 2 stk. papst blæsere, der sender 170 kubik (der var han igen) meter luft igennem banditten hver time, for at holde temp. på ca 52-55 gr.  Bagsiden af banditten, hvor du i siden af den, kan ane indgangstrinnet og sine reguleringer. i midten hele vejen gennem forstærkeren sidder der alene strømforsyning. Helt forrest bag forpladen, sidder et stort print med sikringskredsløbene. Når man tænder, så går Softstart automatikken igang med et smæld, efter ca. 1 min klikker udgangsrelæerne, først da har den fundet DC ballancen. Servoerne er så træge, at de kun korrigerer for dc under ca. 1/60 Hz. Det gør ampen til en ægte DC amp. Detal er på lignende vis en DC amp. Udgangstranserne i gravity kan man ikke se, de er monteret på printet langs siden og tæt på køleprofilerne. Der sidder så vidt jeg kan tælle 20 stk pr. side og hertil kommer drivertrinnet, der alene æder 1 ampere i tomgang. Kølingen er meget snedigt lavet, blæserne øger trykket i ampen, luften slippes så ud lige under køleprofilerne med retning opad. Luften blæses altså direkte forbi profilerne, hvilket holder temp. nede på de ca. 50-60 gr. til sommer tror jeg ikke jeg kan spille med den mere, da bliver der nok for varmt i lokalet. Lige nu er der 25 gr. uden anden opvarmning. Det er jo ligefør jeg ønsker held og lykke til, for hvis man kaster sig over Gravity i den tro, at den er en iskold amp, med polerede og fremhævede detaljer, så tror man helt galt. Smider man f.eks. sådan en skive på, så kan jeg i hvert tilfælde ikke selv finde en anden amp, der har mere naturlig 3D:  Man kommertil 100% at fornemme hvor den simple mikrofonopstilling var placeret på godt og ondt. Nice skive i øvrigt.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 26 November 2005 kl. 12:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tillader mig at dømme kubikens effekt til at være for grov spillende...har testet adskillige såkaldte kæmpeeffekts...og kubikens er givet ingen undtagelse. For store effekttrin ødelægger detaljerigdom og letflydenhed..
Basic
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|