Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 14:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: THE WINNER TAKES IT ALL:RØR! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 18
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Joch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 26 November 2005 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

Analogical skrev:
senser skrev:

Jeg syntes blot det er humor at josh udtaler sig så håndfast om rør og transistor når han selv spiller på en receiver.... Hifi... det tror jeg ikke. Iøvrigt er det langt fra highend udstyr... så hvor har du din reference fra Josh?

Nuvel.Det er efterhånden blevet helt klart,at Josh ALENE baserer sine udtalelser på teknisk forståelse og IKKE på lytteerfaringer: Det gider jeg ikke spilde tid på!

Teknisk forståelse eller ikke, vil påstå at hvis man ikke kan måle det, kan man hellere ikke høre det, hvis man kan høre det alligevel kommer psykologien ind i det. Hvis man køber en rør forstærker og tro den lyder bedre end en transistor forstærker, ja så lyder den sku bedre! det omvendte kan også forgå. (Det jeg nok gør, for der er ingen der kan blive fri for at blive manipuleret, ved at tro) Et gammelt ordsprog: "Tro flytter bjerge"

Så den mest ægte lyd må altså være det vi kan måle os frem til, (efter min mening i hvert fald) da vi har udstyr der kan overgå vores hørelse både i hastighed og i præcission!

Civilingeniør i Teknisk IT Multimedie med speciale i Adaptiv støjdæmpning
PhD studerende i radar tracking og klassifikation
Til top Vis Joch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Joch

Analogical
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 November 2005 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Martin_Kbh skrev:
Analogical skrev:

Tillader mig at dømme kubikens effekt til at være for grov spillende...har testet adskillige såkaldte kæmpeeffekts...og kubikens er givet ingen undtagelse. For store effekttrin ødelægger detaljerigdom og letflydenhed..

Basic

Nu står jeg sgu af! Dette er for tåbeligt....her afslører du at du ikke aner hvad du har med at gøre.

Det kaldes erfaring og rutine
Til top Vis Analogical's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogical

Analogical
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 November 2005 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

Joch skrev:
Analogical skrev:
senser skrev:

Jeg syntes blot det er humor at josh udtaler sig så håndfast om rør og transistor når han selv spiller på en receiver.... Hifi... det tror jeg ikke. Iøvrigt er det langt fra highend udstyr... så hvor har du din reference fra Josh?

Nuvel.Det er efterhånden blevet helt klart,at Josh ALENE baserer sine udtalelser på teknisk forståelse og IKKE på lytteerfaringer: Det gider jeg ikke spilde tid på!

Teknisk forståelse eller ikke, vil påstå at hvis man ikke kan måle det, kan man hellere ikke høre det, hvis man kan høre det alligevel kommer psykologien ind i det. Hvis man køber en rør forstærker og tro den lyder bedre end en transistor forstærker, ja så lyder den sku bedre! det omvendte kan også forgå. (Det jeg nok gør, for der er ingen der kan blive fri for at blive manipuleret, ved at tro) Et gammelt ordsprog: "Tro flytter bjerge"

Så den mest ægte lydForkert.Den mest ÆGTE lyd er Ægte fordi øret opfatter den som Ægte må altså være det vi kan måle os frem til, (efter min mening i hvert fald) da vi har udstyr der kan overgå vores hørelse både i hastighed og i præcission!

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 26 November 2005 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

Analogical skrev:
Svend P skrev:
Analogical, var det ikke en ide om du tog din rørforstærker med op til Kubiken i Århus til en sammenligning? Så er der stadig ingen der ved hvor du bor!
Det der afliver jeg hermed.Det er vist kun et par læsere her,der synes det kunne være morsomt. "Man" må som læser nøjes med at vide ,at jeg har et high end anlæg, der er bygget op omkring mit eget lytterum og tilpasset til det...og det sidste er vigtig

Så gen-afliver jeg den lige. Det tror jeg rent faktisk at ALLE læsere er interesserede i. Men det er jo ikke første gang du ikke vil sætte handling bag dine ord.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Analogical
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 November 2005 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

Analogical skrev:
Svend P skrev:
Analogical, var det ikke en ide om du tog din rørforstærker med op til Kubiken i Århus til en sammenligning? Så er der stadig ingen der ved hvor du bor!
Det der afliver jeg hermed.Det er vist kun et par læsere her,der synes det kunne være morsomt. "Man" må som læser nøjes med at vide ,at jeg har et high end anlæg, der er bygget op omkring mit eget lytterum og tilpasset til det...og det sidste er vigtig

Så gen-afliver jeg den lige. Det tror jeg rent faktisk at ALLE læsere er interesserede i. Men det er jo ikke første gang du ikke vil sætte handling bag dine ord.

Jeg har på intet tidspunkt sagt nogetsomhelst om,at jeg vil sætte hanlding i den forstand!Jeg har ikke dette behov

Japer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 Februar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 26 November 2005 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

Analogical skrev:

Tillader mig at dømme kubikens effekt til at være for grov spillende...har testet adskillige såkaldte kæmpeeffekts...og kubikens er givet ingen undtagelse. For store effekttrin ødelægger detaljerigdom og letflydenhed..

Basic

Det var da en påstand.  Jeg ville nu godt høre den. Jeg synes jeg kan se på den at den lyder godt  
Til top Vis Japer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Japer

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 26 November 2005 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

Analogical skrev:
Svend P skrev:

Der er fuld forståelse for, at du ikke gider slæbe rundt på dine amps. Gør jeg heller ikke, faktisk flytter jeg kun meget nødigt på dem overhovedet.
Men at bygge anlægget op omkring et rum, hvor ampsene har aktiv indflydelse på resultatet er en dødssynd af de større.
Bl.a. fjerner det enhver mulighed for at vurdere principper op mod hverandre, det er dermed helt umuliggjort. Dine udtalelser om principper og halvledere kan derfor slet ikke sættes ind i nogen universel sammenhæng.
Det er ret præcist det samme der gælder for Linn folket, der forsøger at "tunedemme" enhver dårlig egenskab i et givent prudukt væk, således at når f.eks. 2 amps sammenlignes, så maser de rundt med højttalerne indtil de fleste af forskellene på produkterne forsvinder, og postulerer derefter, at nu har de fundet de "rigtige" forskelle.

På den måde vil det jo kun være af akademisk interesse vide, hvorledes diverse grej måtte performe lige netop i dit lytterum.
Relativ performance er i reglen uinteressant, absolut ditto - om det måtte findes - er mere interessant.
Visse apparater kan testes på næsten absolut maner, såfremt det er muligt at indsætte dem i en kæde, uden at fjerne andet. Altså en slags "alt andet lige" situation. Det er nemt med kabler, men kan godt lade sig gøre med forstærkere også, endda også udgangstrin, som man tilmed kan belaste uhæmmet samtidig.
Se f.eks. www.sonicdesign.se , der er et lidt sjovt afsnit omkring biwiring og test af elektronik.

Når jeg så efterhånden har læst og forstået de preferencer du har, og ligeledes de produkter du foretrækker, så er der ved at danne sig et billede, som jeg da på sin vis ikke er helt uforstående overfor.

Når talen falder på f.eks.CD/LP diskussionen, så har jeg klart og tydeligt lyden af LP i hovedet endnu da. Desværre mistede jeg alle mine LPér for ca. 10 år siden - men glem den historie, jeg er så småt kommet over det.

CD mediet når det virkeligt er bedst, har en forholdsvis direkte måde, at præsentere lytteren for orkesteret på. På mine bedste optagelser er man meget tæt på orkesteret, hvilket i sig selv ikke er nogen helt naturlig ting, men faktsik stemmer det ret godt overens med mikrofonplaceringen.
Derfor kan man faktisk ikke rigtigt klandre CD mediet for netop dette.
På vinyl sker dette meget sjældent, endda selvom optagelsen egentlig er mixet sammen af mange spor, som det nærmest var kotume i en årrække i 70érne.
Her får men en lidt mere distanceret placering, som egentlig er mere i tråd med de billetter der er til rådighed for publikum - mikrofonopstillingen ufortalt.
Så er det så man må spørge sig selv - og måske også sin bedstemor - hvad er rigtigst?
Er det den nydelige oplevelse af at have købt en billet til en realistisk plads i en koncertsal, hvor man endda måske selv har været - eller er det mest rigtigt, at opstillingen af mikrofoner afsløres, således at man rykker meget tættere på orkestret og har dirigenten lige neden under sig, hører hans bevægelser, nynnen, taktslag, puslelyde fra instrumenterne, knirken fra stolene, bladren med noderne osv.
You choose!
Set ud fra et rent reproduktions synspunkt, tror jeg selv den mest garvede rørfanatiker bliver nødt til erkende, at nøjagtig reproduktion ikke er muligt med transformere i udgangen - det er en fysisk umulighed - rør eller ej.
Hvis man derimod ikke ønsker indholdet fra optaegelsen reproduceret, men ønsker den gengivet efter egne specifikationer, så kan rør sikkert sagtens bibringe glæde og fornøjelse, endda med trafoer i udgangen.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 26 November 2005 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

Analogical skrev:

Basic

Hemmeligheden er netop, at den her ikke er stor.
2x100 Watt, men med umanerligt parate strømreserver og så det bedste - 0,00 modkobling.
Og hvis der er noget den netop ikke er, så er det grov.
Det er faktisk netop det der lægges mærke til, når man skifter fra alt muligt andet til Gravity.
Detaljer er et specielt kapitel på denneher, idet de ganske vist er til stede, men kun der hvor de burde komme fra.
Faktisk tror jeg ikke du børudtale ret meget om lige denne amp, idet den skuffer de fleste modstandere gevaldigt.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Joch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2003
Sendt: 26 November 2005 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

Analogical skrev:
Joch skrev:
Analogical skrev:
senser skrev:

Så den mest ægte lydForkert.Den mest ÆGTE lyd er Ægte fordi øret opfatter den som Ægte må altså være det vi kan måle os frem til, (efter min mening i hvert fald) da vi har udstyr der kan overgå vores hørelse både i hastighed og i præcission!

Her er vi så stærkt uenig, hvis man høre en fulg udenfor, og man skal gengive den hjemme i sit hjem, så skal det være fuldstændig den samme frekvens kurve, med nødagtigt den lydstyrke (det sidste kan dog varriere, da man jo kan skrue op og ned

Civilingeniør i Teknisk IT Multimedie med speciale i Adaptiv støjdæmpning
PhD studerende i radar tracking og klassifikation
Til top Vis Joch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Joch

Analogical
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 November 2005 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Analogical skrev:
Svend P skrev:

Der er fuld forståelse for, at du ikke gider slæbe rundt på dine amps. Gør jeg heller ikke, faktisk flytter jeg kun meget nødigt på dem overhovedet.
Men at bygge anlægget op omkring et rum, hvor ampsene har aktiv indflydelse på resultatet er en dødssynd af de større.
Bl.a. fjerner det enhver mulighed for at vurdere principper op mod hverandre, det er dermed helt umuliggjort. Dine udtalelser om principper og halvledere kan derfor slet ikke sættes ind i nogen universel sammenhæng.
Det er ret præcist det samme der gælder for Linn folket, der forsøger at "tunedemme"Jeg er ikke LINN mand, slet ikke og deltager ikke  i LINN's måde at udjævne forskelle på.Her er jeg nærmest enig.enhver dårlig egenskab i et givent prudukt væk, således at når f.eks. 2 amps sammenlignes, så maser de rundt med højttalerne indtil de fleste af forskellene på produkterne forsvinder, og postulerer derefter, at nu har de fundet de "rigtige" forskelle.Det , der var pointen var, at mit lytterum er suverænt og i mit lytterum kan der netop vurderes næsten objektivt.Det er der enighed om her i vor lille inderkreds. Videre er det klart undervurderet i de brede hifi kredse, hvad et ordentlig lytterum gør og ikke gør. Således finder vi(inderkredsen) samme forskelle, når vi tester i andres lytterum, blot i  neddroslet grad.Det er således muligt at høre de sammme fænomener med samme grej forskellige steder, blot i  mindre grad, hvorfor det rigtigste at konkludere er, at lytterummet hos de fleste er direkte dårligt, hvilket afspejler sig i slutlyden og videre endog også i AB test indhold,hvor et dårligt lytterum medvirker til for lille forskelsgrad,

På den måde vil det jo kun være af akademisk interesse vide, hvorledes diverse grej måtte performe lige netop i dit lytterum. Forkert.Mit lytterum er perfekt,både i praksis og måleligt.!!!Q
Relativ performance er i reglen uinteressant, absolut ditto - om det måtte findes - er mere interessant.Der er ikke tale om relativ performance hos mig...det gælder i højere grad hos de af jer, der ikke "tunet" lytterummet.Også derfor er det vitterligt kedeligt at lytte hos andre, hvor det der første og fremmest høres er et dårligt lytterum. Videre er det ALDRIG uinteressant hvorledes den egentlige konkrete slutlyd er hos den lokale bruger.Test,dvs ab teat er kun interessant dersom lytterummet er korrekt el. passer til produkterne!!Hvor svært kan det være!!
Visse apparater kan testes på næsten absolut maner, såfremt det er muligt at indsætte dem i en kæde, uden at fjerne andet. Altså en slags "alt andet lige" situation. Det er nemt med kabler, men kan godt lade sig gøre med forstærkere også, endda også udgangstrin, som man tilmed kan belaste uhæmmet samtidig.
Se f.eks. www.sonicdesign.se , der er et lidt sjovt afsnit omkring biwiring og test af elektronik.

Når jeg så efterhånden har læst og forstået de preferencer du har, og ligeledes de produkter du foretrækker, så er der ved at danne sig et billede, som jeg da på sin vis ikke er helt uforstående overfor.

Når talen falder på f.eks.CD/LP diskussionen, så har jeg klart og tydeligt lyden af LP i hovedet endnu da. Desværre mistede jeg alle mine LPér for ca. 10 år siden - men glem den historie, jeg er så småt kommet over det.

CD mediet når det virkeligt er bedst, har en forholdsvis direkte måde, at præsentere lytteren for orkesteret på. På mine bedste optagelser er man meget tæt på orkesteret, hvilket i sig selv ikke er nogen helt naturlig ting, men faktsik stemmer det ret godt overens med mikrofonplaceringen.
Derfor kan man faktisk ikke rigtigt klandre CD mediet for netop dette.
På vinyl sker dette meget sjældent, endda selvom optagelsen egentlig er mixet sammen af mange spor, som det nærmest var kotume i en årrække i 70érne.
Her får men en lidt mere distanceret placering, som egentlig er mere i tråd med de billetter der er til rådighed for publikum - mikrofonopstillingen ufortalt.
Så er det så man må spørge sig selv - og måske også sin bedstemor - hvad er rigtigst?
Er det den nydelige oplevelse af at have købt en billet til en realistisk plads i en koncertsal, hvor man endda måske selv har været - eller er det mest rigtigt, at opstillingen af mikrofoner afsløres, således at man rykker meget tættere på orkestret og har dirigenten lige neden under sig, hører hans bevægelser, nynnen, taktslag, puslelyde fra instrumenterne, knirken fra stolene, bladren med noderne osv.CD vs LP er egentlig en anden tråd, men dette billige forsøg på at skose LP og skamrose CD er alt for jævnt og svarer ikke til virkeligheden. Det drejer sig ikke om om lyden er analytisk eller tilbagelænspræget,når talen  går på CD emdiet.Cd mediet kan slet ikke performe ordentligt på nogen af måderne
You choose!
Set ud fra et rent reproduktions synspunkt, tror jeg selv den mest garvede rørfanatiker bliver nødt til erkende, at nøjagtig reproduktion ikke er muligt med transformere i udgangen - det er en fysisk umulighed - rør eller ej.
Hvis man derimod ikke ønsker indholdet fra optaegelsen reproduceret, men ønsker den gengivet efter egne specifikationer, så kan rør sikkert sagtens bibringe glæde og fornøjelse, endda med trafoer i udgangen.

Analogical
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 November 2005 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Analogical skrev:

Basic

2x100 Watt, men med umanerligt parate strømreserver og så det bedste - 0,00 modkobling.
Det er faktisk netop det der lægges mærke til, når man skifter fra alt muligt andet til Gravity.
Detaljer er et specielt kapitel på denneher, idet de ganske vist er til stede, men kun der hvor de burde komme fra.
Faktisk tror jeg ikke du børudtale ret meget om lige denne amp, idet den skuffer de fleste modstandere gevaldigt.
Ejerens egne bemærkninger overbeviser mig ikke. Den type af effekts har aldrig spillet letflydende.

Administrator
Administrator gruppe
Administrator gruppe

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: København
Sendt: 26 November 2005 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

Savner i den grad argumenterende og underbyggede udsagn i stedet for postulater.
Kan ikke bruge "sådan er det bare" udsagn til noget!

Kom nu!
Til top Vis Administrator's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Administrator Besøg Administrator's Websted

Analogical
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 November 2005 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

Administrator skrev:
Savner i den grad argumenterende og underbyggede udsagn i stedet for postulater.

Kom nu!
Det var da dejligt at få et billede af kenneth..han ser sørme endda rar ud!

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 26 November 2005 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

Analogical skrev:
Administrator skrev:

Kom nu!

Smiger alene, er ikke nok.
Der skal medfølge en sixpack med julebryg.

Analogical
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 November 2005 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

Analogical skrev:
Administrator skrev:

Kom nu!

Smiger alene, er ikke nok.
Der skal medfølge en sixpack med julebryg.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 November 2005 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

Analogical skrev:
Kurt von Kubik skrev:
Analogical skrev:

Basic

Ejerens egne bemærkninger overbeviser mig ikke. Den type af effekts har aldrig spillet letflydende.

Det at store effektblokke sædvanligvis ikke spiller letflydende, var vel netop grunden til at Dali byggede Gravity-forstærkeren.

De ville lave det bedre end de store kommercielle forstærkerproducenter.

Der er nu andre mærker der kan noget også, på det punkt.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 November 2005 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

Analogical kører med rør på pre, og transistorer på effekt.

I en duel, må en rørpre op imod en nøgtern Danar Detal forforstærker, og sammenlignes her.
Det er jo klart, at begge forforstærkere her vil tabe, i kampen om at simulere lyden fra den anden.

Altså vil der fokuseres på det som modstanderén i dysten er dårlig til, og ikke så meget kigges på helheden.

Jeg vil ikke kunne bruge en Danar i mit setup, f.eks.
Så hvordan afgøres en sådan dyst ?

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 November 2005 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

@Analogical

Ud fra de ting vi kan konkludere, så må dit setup bestå af noget følsomt udstyr - muligvis horn.

Da netop horn, er oplagte at bygge sammen med selve rummet, gætter jeg på at rummet indgår som en del af hornet (et par hjørnehorn - måske ala noget Hørning, eller lignende).

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 26 November 2005 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

Så hvordan afgøres en sådan dyst ?

Man kunne jo sparke nosser om det. Så gælder det bare om at være den der skal sparke først!

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 26 November 2005 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

den ultimative rørforstærker er på 2 watt eller deromkring - men næppe egnet til hård rock eller rapmusik
Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

<< Forrige Side af 18 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes