Emne: tip til Dali Grand ejere! ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
hifiigen Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1013
|
Sendt: 24 August 2006 kl. 15:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hov, jeg glemte en vigtig detajle om SD:
Symmetric Drive er en kobberkappe eller 2 ringe, som er sat uden på det cylindriske polstykke, ned over det. Det er noget længere end svingspolen, så svingspolen altid indvendigt "ser" et kobber rør, eller en ring. Elektrisk svarer det til en transformator, som via kobberkappen har en sekundær vikling med meget lav impedans. Set fra primærsiden vil transformatoren derfor være tilnærmet impedanslinær, afhængig af hvor meget kobber der er i kobberkappen eller ringene. Primærviklingen er svingspolen, cylinderpolstykket er "blikket", kobberet er sekundærviklingen.
En enhed uden SD svarer til primærviklingen(svingspolen) viklet om en jernkærne (sat ned over polstykket) UDEN en sekundærvikling, eller en sekundærvikling som ikke er belastet. Den konstruktion resulterer i et impedansforløb som er stigende med frekvensen, ofte op til både 30 og 80 Ohm. Men hvis man kortslutter sekundærviklingen opnås et langt jævnere impedansforløb. Det er den opgave kobberkappen har.
Plus en væsentlig mere som har givet den navnet SD: uden kobberkappe (SD) vil impedansen ændres med ændret placering af svingspolen. Når svingspolen er inde(membranen i bund) er der meget jern omkring den, og impedansstigningen er derfor høj. Når svingspolen er ude, er der ikke meget jern, hvorfor impedansen er lav. Denne asymmetri giver problemer for delefrekvensen, som "hopper" op og ned, og kraften spolen inducerer i membranet er afhængig af hvor svingspolen er placeret. Kraften er asymmetrisk - og det giver helvedes til forvrængning. Med SD, som står for Symmetric Drive, er kraften lige stor uafhængig af hvor spolen er placeret, og dermed er forvrængningen meget lavere. Det var noget af en genistreg, som Ragnar Lian opfandt i starten af 70'erne for Scan-Speak. Det går ud over magbetfeltets styrke, for der skal være plads til kobberkappen, men det kan man delvist kompensere for. En enhed med og en helt magen til uden lyder meget forskelligt. Den med er meget renere, men den har jo også lavere forvrængning.
Hvilken DIY privat-Egon uden dyb teknisk uddannelse om mangetkrafter og transformatorer ville kunne have fundet på den genistreg? Ingen woodoo her. En ting er at forstå hvad andre har grort - noget andet er selv at kunne opfinde og udvikle. Bortset fra det har jeg kæmpe respekt for de ideer som Duelund arbejdede med - kender ikke hans baggrund, men jeg mener ikke han hverken havde teoretisk baggrund eller ret meget udstyr at råde over.
KvK: med dobbelt magnet opnås nu ikke dobbelt kraft, men dog en væsentlig kraftforøgelse.
Mvh
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
Sendt: 24 August 2006 kl. 16:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
hifiigen skrev:
Hvis en enhed fra Scan-Speak påstås at være impedanslineær, skyldes at den pågældende enhed er forsynet med det udløbne patent SD. Symmetric Drive er en kobberkappe eller 2 ringe, som er sat uden på det cylindriske polstykke, ned over det. Det er noget længere end svingspolen, så svingspolen altid indvendigt "ser" et kobber rør, eller en ring. Elektrisk svarer det til en transformator, som via kobberkappen har en sekundær vikling med meget lav impedans. Set fra primærsiden vil transformatoren derfor være tilnærmet impedanslinær, afhængig af hvor meget kobber der er i kobberkappen eller ringene. Primærviklingen er svingspolen, cylinderpolstykket er "blikket", kobberet er sekundærviklingen.
MIJU, ingen woodoo her - se evt. Scan-Speaks datablade på enheder der minder om dem der er anvendt i Diva.
Den enhed fra SS er ikke HELT impedans linier, der er og vil altid være en pukkel ved egenresonansen samt en om end svag stigning opfeter, ScanSpeaks fine diskanter har dog et meget lille impedans hæv opefter.
Så nej ingen VooDoo her.. men impedans LINIERE! er de IKKE!..
MEN! det jeg teler om her er bas/mellemtone.. HER! er der altid et relativt stort impedans hæv opefter pga. svingspolen.. dette kan IKKE! fjernes eller på andenmåde gøres ikke eksisterende uanset hvordan du konstruere enheden.. dette kan kun et impedans korektions led udglatte (en kondensator og en modstand) medmindre man kan lave svingspolen som superleder???
Højttalerfabrikanter som primært udvikler og sælger hjøttalerenheder, har hvis de tilhører high-end ikke DIY-markedet som primærkunde, men i stedet højttalersystem-fabrikanter - oftest high-end fabrikanter.
Ofte er de specielle ved at få deres navn printet på dem! stort set ikke meget andet (måske så lige impedansen kan tilbydes på enten 4 eller 6 eller 8 ohm) hvilket de no også kan for de alm. kunder som oftest efterhånden.
Kan man forestille sig følgende scenarie:
En enhedsproducent modtager forespørgsel om videreudvikling af nogle eksisterende enheder til specialformål. Enhederne må ikke sælges til andre kunder. De er så specielle, set med DIY-øjne at det ikke kan ses eller høres, og de koster mere at fremstille fordi der er tale om begrænserede produktionsserier, evt. med lidt større frafald på nogle af de komponenter der indgår i dem. Højttalerenhedsfabrikanten vil i mange situationer bede om en opstartsomkostning, fordi der er tale om udvikling til alene 1 kunde. Enhedsfabrikanten synes udfordringen er teknisk spændende og kommercielt gangbar.
Ja - det kan man selvfølgelig sagtens forestille sig, for det er sgu sådan det i mange tilfælde foregår i praksis!
Nogle gange er der tale om meget små ændringer (ja helt ned til en anden etiket) andre gange er der tale om ret meget mere.
Precis! oftest drejer det sig om coating af membranen til at klinge på en særlig måde eller afrulde på en særlig måde.. sommetider flytning af div resonanser og opbrydningere efter ønske i det omfang muligt.. der kan også være ændriinger i thiil small parametrene (Qts - Qes - og Qms)
(Iøvrigtalt noget den drevende DIY'r selv kan lave også med rette målegrej. )
Enkelte gange kan det være anderledes mambranmaterialer (de nyere Dali's tilfælde)
Jeg ved ikke hvad der er tale om i Dali's tilfælde - det ligger ligesom i sagens natur at det holder både enhedsproducenten og aftageren lidt hemmelig.
Har haft et par Diva samt et par Grand enheder ind om værkstedet, og "målebænken" der er ikke noget ekstraordinert ved disse der ikke kan laves selv.. det er fine enheder.. ingen tvivl om det..
Om DIY-systemer: en sådan, på tysk Bastler, kan sagtens være dygtig. det er sgu sådan mange professionelle højttalerudviklere er startet! precis!!
Hvis de er særlig dygtige, og er innovative også mht. at ville gå den kommercielle vej, ja så opnår de oftest adgang til en virksomhed med omfattende måleudstyr. De mest dygtig højttalerudviklere bruger både ører og måleudstyr for at udvikle systemer. nemelig!!
Hvordan kan en DIY-udvikler uden måleudstyr konkurrere lydmæssigt med en forhenværende DIY med ny erfaring og måleudstyr? Kun ved at være forbandet heldig! det kan de IKKE! det KRÆVER måleudstyr eller adgang til dette..
Prøv f.eks. at kigge på www.thielaudio.com. Her er Jim Thiel en forhenværende DIY, som efterfølgende uddannede sig til ingeniør, og som efterfølgende professionelt har arbejdet med udvikling af højttalere i mindst 25 år. Læs interviewsene, studer hans produkter, læs testene. Der er simpelthen så stor kompetenceforskel på ham og så privat-Egon med 5 spånpladekabinetter, en stak spoler og kondensatorer, evt. suppleret med en no-name lydtryksmåler.
I højste grad! men meget pc. baseret måleudstyr er idag af en kvalitet så selv prof. anvender precist dette selv!.. her kan "Egon" sagtens være med i legen.. men erfaring og kompetance, viden mm. kræves dog.. og nok lidt mere en 5 år.. (men nogle er dog ekstrem lærenemme sååå??)
En anden forskel mellem de to: Jim Thiel er meget ydmyg overfor andres akustiske ideer, og tror ikke han er verdens bedste. Sådan er privat-Egon ikke - han tror, at han bare ved at bruge ørerne kan opnå ikke bare det samme, men meget mere. Det tror jeg ikke.
Det kan han ikke.. enten kræves måleudstyr eller kvalificeret hjælp.
Her kan man komme ganske langt!...
det har taget mig 20 års interesse og teoretisk viden søgning og 15 års eksperimenter samt 10 års målbevist udvikling i en valgt retning og efter et bestemt mål.
Og kun de sidste 5 år har jeg faktisk opnået noget brugbart i en grad der kan rivalisere hvad jeg ellers kunne købe brugt.
Og jeg lære nyt heletiden!... og det bliver bedre hele tiden.. (det gør det færdigkøbte også)
Men NU! og først NU kan det faktisk betale sig at lave det selv, for de konstruktioner der matcher, har og får jeg sikkert aldrig råd til.. men DET TOG SIN TID!
Tror jeg har brugt 3 - 4 timer om dagen (HVER DAG!) set som et tidsmæssigt gennemsint de sidste 15 år på emnet, for at få den viden jeg i dag har tilegenet mig...
Mindre kan faktisk ikke gøre det... (og der er hele tiden følelsen af det IKKE er nok!)
Så det er ikke bare noget man lige gør!
Jeg vil give ret i at mindst 90% (eller mere) DIY. kun opnår middelmådige resultater "at best" alene af den grund der mangler vilje, indsats og tid for at få nødvendig indsigt!..
mvh. |
|
|
__________________ M.
|
Til top |
|
|
hifiigen Forum Bruger

|
Sendt: 24 August 2006 kl. 16:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Miju: om impedanslinearitet har jeg lige før du postede dit indlæg forklaret det jeg glemte i det indlæg du kommenterede, så du kan se min kommentar der.
Om specialfremstillede enheder vil jeg sige, at for den ikke-professionelle ser alting let ud: bare lige skifte en spole, en enkelt membran, eller lidt køkkenlim på dutten. Men i en masseproduktion hvor små tolerencer ønskes er en mindre sag en sag der skal tages særlig håns om. Man skal nok have haft sin røv i klaskehøjde på en fabrik for at kunne forstå hvordan det er over længere tid.
Ellers er vi vel ikke mere uenige end dem der hver i sær holder på sit! Du trækker de bedste professionelle ned, og hæver de dygtige DIY op. Du sidestiller dem. Jeg gør måske det modsatte, eller i hvert fald lader dem være der hvor JEG synes de skal være: dem der kan leve af det, og dem der ikke kan/vil.
Mvh
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 24 August 2006 kl. 16:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
hifiigen skrev:
Hov, jeg glemte en vigtig detajle om SD:
Symmetric Drive er en kobberkappe eller 2 ringe, som er sat uden på det cylindriske polstykke, ned over det. Det er noget længere end svingspolen, så svingspolen altid indvendigt "ser" et kobber rør, eller en ring. Elektrisk svarer det til en transformator, som via kobberkappen har en sekundær vikling med meget lav impedans. Set fra primærsiden vil transformatoren derfor være tilnærmet impedanslinær, afhængig af hvor meget kobber der er i kobberkappen eller ringene. Primærviklingen er svingspolen, cylinderpolstykket er "blikket", kobberet er sekundærviklingen.
En enhed uden SD svarer til primærviklingen(svingspolen) viklet om en jernkærne (sat ned over polstykket) UDEN en sekundærvikling, eller en sekundærvikling som ikke er belastet. Den konstruktion resulterer i et impedansforløb som er stigende med frekvensen, ofte op til både 30 og 80 Ohm. Men hvis man kortslutter sekundærviklingen opnås et langt jævnere impedansforløb. Det er den opgave kobberkappen har.
Plus en væsentlig mere som har givet den navnet SD: uden kobberkappe (SD) vil impedansen ændres med ændret placering af svingspolen. Når svingspolen er inde(membranen i bund) er der meget jern omkring den, og impedansstigningen er derfor høj. Når svingspolen er ude, er der ikke meget jern, hvorfor impedansen er lav. Denne asymmetri giver problemer for delefrekvensen, som "hopper" op og ned, og kraften spolen inducerer i membranet er afhængig af hvor svingspolen er placeret. Kraften er asymmetrisk - og det giver helvedes til forvrængning. Med SD, som står for Symmetric Drive, er kraften lige stor uafhængig af hvor spolen er placeret, og dermed er forvrængningen meget lavere. Det var noget af en genistreg, som Ragnar Lian opfandt i starten af 70'erne for Scan-Speak. Det går ud over magbetfeltets styrke, for der skal være plads til kobberkappen, men det kan man delvist kompensere for. En enhed med og en helt magen til uden lyder meget forskelligt. Den med er meget renere, men den har jo også lavere forvrængning.
Hvilken DIY privat-Egon uden dyb teknisk uddannelse om mangetkrafter og transformatorer ville kunne have fundet på den genistreg? Ingen woodoo her. En ting er at forstå hvad andre har grort - noget andet er selv at kunne opfinde og udvikle.
Lige dette har jeg omtalt andet steds her!... DIY. folket som flest magter ikke udvikling / forskning, men kan kun drage nytte her af..
Bortset fra det har jeg kæmpe respekt for de ideer som Duelund arbejdede med - kender ikke hans baggrund, men jeg mener ikke han hverken havde teoretisk baggrund eller ret meget udstyr at råde over.
KvK: med dobbelt magnet opnås nu ikke dobbelt kraft, men dog en væsentlig kraftforøgelse.
Mvh |
|
|
__________________ M.
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 24 August 2006 kl. 16:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
hifiigen skrev:
Miju: om impedanslinearitet har jeg lige før du postede dit indlæg forklaret det jeg glemte i det indlæg du kommenterede, så du kan se min kommentar der.
Om specialfremstillede enheder vil jeg sige, at for den ikke-professionelle ser alting let ud: bare lige skifte en spole, en enkelt membran, eller lidt køkkenlim på dutten. Men i en masseproduktion hvor små tolerencer ønskes er en mindre sag en sag der skal tages særlig håns om. Man skal nok have haft sin røv i klaskehøjde på en fabrik for at kunne forstå hvordan det er over længere tid.
Det ER ofte ganske nemt! MEN jeg er ganske klar over at i en produktion er det noget helt andet!.. uha!...
Ellers er vi vel ikke mere uenige end dem der hver i sær holder på sit! Du trækker de bedste professionelle ned, og hæver de dygtige DIY op. Du sidestiller dem.
De kommer ofte fra samme "sted" ok: nogle har specielle højre uddannelser bag sig (ofte en og anden art inginør) MEN! jeg trækker dem bestemt ikke ned!..
De flsete prof. højtalerfolk er dygtige mennesker og som DIY. folket nyder godt af idet at deres resulteter og udvikling ligger til grund for meget af det DE laver.
Så stor respekt til dem HERFRA!... Jeg gør måske det modsatte, eller i hvert fald lader dem være der hvor JEG synes de skal være:
(men de er kun dygtige MENNESKER! )
dem der kan leve af det, og dem der ikke kan/vil.
At kunne leve af det kræver en del mere end bare at være godt til at lave en højtaler på baggrund af nok så stor viden.. (jeg ville gerne, men at stable en virksomhed på benene kræver nogle økonomiske resurser jeg ikke har kunne finde til dato, tro mig jeg har undersøgt.. og gør det stadig.. for jeg har en hel del gode ideer og koncepter i "ærmet"..)
Mvh |
|
|
__________________ M.
|
Til top |
|
|
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
Sendt: 24 August 2006 kl. 16:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
miju skrev:

Hej..
Det kan undre mig at Dali ikke har brugt induktionsfriemodstande, de modstande er ok at bruge.
Det er da oplagt en mulighed for forbedring (hvilket dog er lidt af en smagssag..)
Pil delefiltret ud, og lav et nyt (så der er nemmer fortrydelsels mulighed samt sammenlignings muligheder)
Lav det nye delefilter med Induktionsfrie modstande, super kondenatore og CFAC. spoler.
Disse kunne være : Vishay Modstande, Mundorf M-Cap Supreme Silver/Oil kondensatore og Jantzen X-Coil CFAC spoler.. alt i precis samme værdier som det oprindlige filter (og VIGTIGT!!! OBS! OBS! OBS!! : DC modstanden i de nye CFAC spoler bør ikke være væsentlig mindre end den er i de anvendte oprindlige tråd spoler, dette da systemet ganske sikkert er nøje afstemt fra Dali's side til netop den DC modstand i de anvendte spoler.. så samme værdier og modstande i spoler mm. inden for få %..
Jeg er sikker på et NOGEN! vil finde at dette vil give disse fine højtalere et gevaldigt løft op efter og lidt mere "hul" igennem..
Men igen! det er og bliver jo en smags sag om man vil finde disse tiltag bedre??..
mvh.
|
|
|
Egentlig lidt sjovt det du skriver. Jeg har fra pålidelig kilde hørt om nogen der netop havde lavet det pågældende nummer på et sæt Coupé, hvilket ødelagde højttaleren fuldstændigt. Tro mig! Der er en grund til, at der netop ikke sidder de pågældende komponenter i high end højttalere. I en anden sammenhæng har jeg hørt emitter modstande skiftet ud til Danotherm induktionsfrie typer med det mest rædselsfulde resultat jeg til dato har hørt. Det er det samme med bypassing caps, ringkernetrafoer og alt muligt habengut, som tweakerne elsker at stoppe i alting. Det virker lige modsat det tilsigtede.
|
|
|
Hello...
Heldigvis er verden på flere måder valgfri. Jeg kan ikke give dig ret i trådviklede cement modstand har nogen særlige gode egenskaber til hifi....lidt mH (induktion) er ikke vejen frem i en diskant som har det svært nok i forvejen. Men brug cement og kvæle dine højttalere....som sagt er det valgfrit. Metalfilmsmodstand lyder bedre, det ved jeg faktisk noget om, og har faktisk også lyttet til dem og brugt dem. De lyder bedre en cement, Danoterm. Man skal ikke tro mig, prøv det selv.
Når jeg siger at det kan gøres bedre, så er der ingen grund til at nævne andre modstand som f.eks. Danoterm. For det første er Danoterm IKKE induktionsfrie, hvor tror du iøvrigt de er det? For det andet forholder jeg mig til at det er i et passivt delefilter og har INTET med emitter modstande at gøre, det du beskriver er et noget andet projekt som jeg helst ikke vil forholde mig til.
Jeg forholder mig til at de burde være en hi-end højttaler, men ambitions niveauet er trods alt lavt. Det skal i principopet lyde bedst muligt....og det er ikke kun prisen jeg mener. Lyder det imidlertid ikke godt, så kan det skyldes der kommer for meget "hul igennem", noget burde få mennesker til overveje hvorfor? Det samme sker når man skifter en elektrolyt til en kondensator, tabet formindskes og der kommer mere energi ud af filteret og mere knald på.....derfor miskrediterer du vel ikke også kondensatorer og fortrækker elektrolyttere....næ, så langt trør du sikkert ikke at gå? Det ville jo være topmålet på hifi4all, "Sådan kvæler du dine højttalere". Så kan du publicerer alle de negative tweaks som har travlt med...husk at man kan dræbe lyden endnu mere med noget sh*tty kabel.
Tillykke med der regressive hiend = low end.
Venligt ment.
Mvh
Bradford
__________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 24 August 2006 kl. 17:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
David Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 968
|
Sendt: 25 August 2006 kl. 01:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
hifiigen skrev:
Ellers er vi vel ikke mere uenige end dem der hver i sær holder på sit! Du trækker de bedste professionelle ned, og hæver de dygtige DIY op. Du sidestiller dem. Jeg gør måske det modsatte, eller i hvert fald lader dem være der hvor JEG synes de skal være: dem der kan leve af det, og dem der ikke kan/vil.
Mvh
|
|
|
Du definerer altså professionelle ud fra om de tjener penge?
Nu er det sådan, at dem du kalder professionelle kun er interesserede i at tjene penge, hvor den lille garvede nørd kun har maximal vellyd i hovedet. De professionelle bruger flere penge på at fortælle historier omkring deres produkter (læs: markedsføring) frem for at lave ordenlige produkter (kig nu på det kvaliteten af delefiltrene i Grand-serien - det kan næsten ikke gøres billigere). Derfor kan de leve af det. Så kan man ævle løs omkring special enheder alt det man vil, Dali har stadigvæk betalt under 200 kr. pr. stk. for basserne i diva og coupé. Diskanten har nok været dyrere, da den har dobbeltmagnet.
Egon med loddekolben, som har adgang til MLSSA med 40K Brühl & Kjaer mikrofon (det har jeg eksempelvis), kan altså ikke noget som helst i din verden? Det kan han i min, og han sidder ikke og regner på at få kostprisen 20 kr ned, for at maksimere profit, det gør alle højttalerfabrikanter. Jeg siger ikke, at jeg laver verdens bedste højttalere, eller at de overhovedet er gode i andres ører, men de har faseforholdene 100% i orden, er lineære inden for +/- 2db og anvender akustiske12db LR filtre med så få komponenter - af høj kvalitet - som muligt.
Sjovt nok foretrækker jeg Dali Coupé/Diva bas/mellemtonen frem for Scanspeaks 18W8531G00, på alle punkter, selvom Dali enheden måler noget ringere..
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
Sendt: 25 August 2006 kl. 07:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 25 August 2006 kl. 08:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK... så... det er din tråd.. 
Har hermed slettet den anden..
Kør på mine damer & herre!.. 
mvh. __________________ M.
|
Til top |
|
|
hifiigen Forum Bruger

|
Sendt: 25 August 2006 kl. 12:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
David skrev:
Du definerer altså professionelle ud fra om de tjener penge? Ja - det er præcis det der kenetegner en professionel: at gøre noget vedkommende kan leve af.
Nu er det sådan, at dem du kalder professionelle kun er interesserede i at tjene penge, hvor den lille garvede nørd kun har maximal vellyd i hovedet. De professionelle bruger flere penge på at fortælle historier omkring deres produkter (læs: markedsføring) frem for at lave ordenlige produkter (kig nu på det kvaliteten af delefiltrene i Grand-serien - det kan næsten ikke gøres billigere). Derfor kan de leve af det. Nu kan jeg læse at du politisk kun står eet sted: langt til venstre, men læs lige her: den professionelle vil leve af sit job, og han kan vælge at gøre det ved at tilbyde kanon høj værdi, og så håbe på at der er nogen der vil betale for det. Hvis du mener, at den professionelle ikke lægger værdi i selve produktet, men kun forsøger at optimere (det ord kan du nok ikke li' her) sin markedsføring, ja så er du ikke modtagelig for udvidelse af din horisont, af mig i hvert fald.
Så kan man ævle løs omkring special enheder alt det man vil, Dali har stadigvæk betalt under 200 kr. pr. stk. for basserne i diva og coupé. Diskanten har nok været dyrere, da den har dobbeltmagnet. Det er muligt at du kender Dali's indkøbspris, men det tror jeg ikke. Og jeg tror den bas er dyrere for Dali end hvad du tror, og det at sætte en ekstra magnet på en enhed er faktisk ikke ret dyrt: 10-20 kr.
Egon med loddekolben, som har adgang til MLSSA med 40K Brühl & Kjaer mikrofon (det har jeg eksempelvis), kan altså ikke noget som helst i din verden? Det kan han i min, og han sidder ikke og regner på at få kostprisen 20 kr ned, for at maksimere profit, det gør alle højttalerfabrikanter.
Hvad med den højttalerfabrikant, som har underskud, hvilket faktisk ret mange har? Hvor er hans profit? Den er der slet ikke, du! Fra ham køber du varer til lavere pris end det koster at frembringe den. Jeg tror dog ikke du er enig heri, med mindre du først kigger lidt i nogle lærebøger om virksomhedsokonomi.
Jeg siger ikke, at jeg laver verdens bedste højttalere, eller at de overhovedet er gode i andres ører, men de har faseforholdene 100% i orden, er lineære inden for +/- 2db og anvender akustiske12db LR filtre med så få komponenter - af høj kvalitet - som muligt.
Absolut ingen højttalere er faselineære i de to ender af frekvensområdet hvor de falder af. Her vil der par natura være hundredevis af graders fasedrej. Hvis dit måleudstyr ikke afslører det, er det enten fejlbetjent eller ikke professionelt. Og hvis dit system er lineært inden for +- 2 dB er der et fasedrej forbundet hermed, dvs. alligevel ikke lineært. Og hvordan måler du i øvrigt? På akse, off-axis, powerresponse eller hvad? Du vil få forskellige resultater frekvensmæssigt og dermed fasemæssigt.
Sjovt nok foretrækker jeg Dali Coupé/Diva bas/mellemtonen frem for Scanspeaks 18W8531G00, på alle punkter, selvom Dali enheden måler noget ringere..
I tråd med denne tråd (Tak Svend P. for accept af at tråden er spundet lidt ud til siden) så synes jeg det kunne være hamrende interessant hvis KvK kunne lokkes til at eksperimentere med andre (bemærk at jeg ikke skriver bedre) delefilterkomponenter end dem Dali har valgt. Det kunne være der var lidt at hente. David har jo ret i, at en høkttalerfabrikant tænker over, om en given kondensator til 25,- ekstra er det værd. Fordi med nødvendig avance til dækning af generelle omkostninger, detailledsavance og moms, ja så kan en sådan fyr øge salgsprisen med 100,- Gør man det med 5 komponenter blive det 500,- dvs. 1.000,- for et sæt.
Iøvrigt har jeg hørt et rygte om, at priserne på Grand blev kalkuleret til den meget lave side - de blev for billige. Se lige om afløserserien ikke blev noget dyrere? Hvad så David, hvor blev profitten af? Det eneste den professionelle har i hovedet, efter din religiøse tro.
|
|
|
Mvh
|
Til top |
|
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
Sendt: 25 August 2006 kl. 15:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej der igen igen Hifiigen!
Eksperimentere med alternative komponenter i mine Divaer? Ej der hopper jeg over, hvis jeg mente der var noget galt med den, så ja! Men det mener jeg ikke der er. Jeg er ydmyg nok til at antage, at den blev lavet med stor kær - og grundighed. Der hvor jeg nøjes med at eksperimentere er til/frakobling til lokalet. Den står pt. på kork hos mig. Jeg har osse eksperimenteret lidt med 3Ms gummifødder foran og kork bagtil m.m. Det er det hele. Mht. at der skulle være sluppet custom Dali enheder ud fra Vifa, så tror jeg næppe det er tilfældet. Dali er en stor kunde hos Vifa, Q-sound er en lille, og som du selv har nævnt, så forpligter enhedsproducenten sig til ikke at sælge udenom. Og jeg kan næppe tro Vifa ville risikere den slags for småpenge. Til orientering er det ikke samme enhed der anvendes i Coupé og Diva. Dali enhederne kan bl.a. kendes på lille diameter på svingspolen, og at den forekommer som en blanding af Scanspeak motor og vifa kurv og så er der altid papirmembran.
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 25 August 2006 kl. 16:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Eksperimentere med alternative komponenter i mine Divaer? Ej der hopper jeg over, hvis jeg mente der var noget galt med den, så ja! Men det mener jeg ikke der er. Jeg er ydmyg nok til at antage, at den blev lavet med stor kær - og grundighed. Der hvor jeg nøjes med at eksperimentere er til/frakobling til lokalet. Den står pt. på kork hos mig. Jeg har osse eksperimenteret lidt med 3Ms gummifødder foran og kork bagtil m.m. Det er det hele.
Et gammelt (og ikke helt dumt) ordsprog siger da også : If it work's don't fix it!.. 
Mht. at der skulle være sluppet custom Dali enheder ud fra Vifa, så tror jeg næppe det er tilfældet.
He he he!... sorry but wroooong!!... Det er der! jeg har et sæt Diva diskanter liggende...
OG! har haft et sæt Diva og et sæt Grand bas/mid. enheder hjemme og vende..
(og jeg siger ikke hvor fra!)
Dali er en stor kunde hos Vifa, Q-sound er en lille, og som du selv har nævnt, så forpligter enhedsproducenten sig til ikke at sælge udenom. Og jeg kan næppe tro Vifa ville risikere den slags for småpenge.
Tjaaa... hvordan de er 2sluppet" ud må du så ikke spørge mig om... 
Til orientering er det ikke samme enhed der anvendes i Coupé og Diva.
Nope!.. det viser målinger og TS parametre tydeligt.. (ikke mindst lyden)
Dali enhederne kan bl.a. kendes på lille diameter på svingspolen, og at den forekommer som en blanding af Scanspeak motor og vifa kurv og så er der altid papirmembran.
|
|
|
__________________ M.
|
Til top |
|
|
hifiigen Forum Bruger

|
Sendt: 25 August 2006 kl. 17:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Eksperimentere med alternative komponenter i mine Divaer? Ej der hopper jeg over, hvis jeg mente der var noget galt med den, så ja! Men det mener jeg ikke der er. Jeg er ydmyg nok til at antage, at den blev lavet med stor kær - og grundighed.Det tror jeg du har meget ret i. Omvendt, så er der nok en grænse for hvor mange forskellige komponenter selv en professionel udvikler med høj effektivitet har afprøvet. Derfor må man efter min opfattelse kunne forestille sig, at der er en kondensator, eller en luftspole (samme DC-modstand forstås) som kunne lukke flere detaljer igennem. Jeg anerkender helt klart, at et delefilter bør være sammensat sammen med enhederne, og med den lyd Diva'erne har, ja så er der fokuseret på det i udviklingen. Det er derfor man netop i den konstruktion skal passe morderligt på, fordi man let kan indføre en mistilpasning hvis man ikke er 100% med på hvad man gør hele tiden. Men hvis man ikke eksperimenterer, ja så bliver man ikke en bedre els... øh udvikler.
Der er f.eks. nok nogle HT-kabler som du mener ikke decideret fejler noget, men de er ikke så gode som dobbelt Clearwater. Hvorfor vinder man så ikke en anelse ved at anvende dobbelt Clearwater inde i maven på Diva'en? Det burde man vel. Måske er det langt fra bøvlet værd, men det er en anden sag. Vi er ikke aflønnet her.
Der hvor jeg nøjes med at eksperimentere er til/frakobling til lokalet. Den står pt. på kork hos mig. Jeg har osse eksperimenteret lidt med 3Ms gummifødder foran og kork bagtil m.m. Det er det hele. Mht. at der skulle være sluppet custom Dali enheder ud fra Vifa, så tror jeg næppe det er tilfældet. Dali er en stor kunde hos Vifa, Q-sound er en lille, og som du selv har nævnt, så forpligter enhedsproducenten sig til ikke at sælge udenom. Og jeg kan næppe tro Vifa ville risikere den slags for småpenge. Enig - det var en anden der sagde det. Til orientering er det ikke samme enhed der anvendes i Coupé og Diva. Dali enhederne kan bl.a. kendes på lille diameter på svingspolen, og at den forekommer som en blanding af Scanspeak motor og vifa kurv og så er der altid papirmembran.
|
|
|
|
Til top |
|
|
David Forum Bruger

|
Sendt: 25 August 2006 kl. 18:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
hifiigen skrev:
David skrev:
Du definerer altså professionelle ud fra om de tjener penge? Ja - det er præcis det der kenetegner en professionel: at gøre noget vedkommende kan leve af. Så alle de højttalerfabrikanter, som ikke tjener penge, er altså ikke professionelle?
Nu er det sådan, at dem du kalder professionelle kun er interesserede i at tjene penge, hvor den lille garvede nørd kun har maximal vellyd i hovedet. De professionelle bruger flere penge på at fortælle historier omkring deres produkter (læs: markedsføring) frem for at lave ordenlige produkter (kig nu på det kvaliteten af delefiltrene i Grand-serien - det kan næsten ikke gøres billigere). Derfor kan de leve af det. Nu kan jeg læse at du politisk kun står eet sted: langt til venstre, (Nej absolut ikke) men læs lige her: den professionelle vil leve af sit job, og han kan vælge at gøre det ved at tilbyde kanon høj værdi, og så håbe på at der er nogen der vil betale for det. Hvis du mener, at den professionelle ikke lægger værdi i selve produktet, men kun forsøger at optimere (det ord kan du nok ikke li' her) sin markedsføring, ja så er du ikke modtagelig for udvidelse af din horisont, af mig i hvert fald. Ja, men så længe man vil/forsøger at leve af at producere varer, er man altid bundet af at holde kostprisen nede, for at maksimere sin indtjening, da man jo skal leve af det, ikke sandt? Det handler om at minimere sine kapacitetsomkostninger og gøre så mange omkostninger variable, herunder markedsføring. Jeg siger ikke at de professionelle ikke lægger nogen værdi i selve produktet, men de har bare mange andre højere prioriteter end maximal vellyd, herunder at tjene så mange penge som muligt.
Så kan man ævle løs omkring special enheder alt det man vil, Dali har stadigvæk betalt under 200 kr. pr. stk. for basserne i diva og coupé. Diskanten har nok været dyrere, da den har dobbeltmagnet. Det er muligt at du kender Dali's indkøbspris, men det tror jeg ikke. Og jeg tror den bas er dyrere for Dali end hvad du tror, og det at sætte en ekstra magnet på en enhed er faktisk ikke ret dyrt: 10-20 kr. Nej, men der er muligvis også ny svingspole, og nyt bagkammer, det er jo en specialenhed, der er tale om.
Egon med loddekolben, som har adgang til MLSSA med 40K Brühl & Kjaer mikrofon (det har jeg eksempelvis), kan altså ikke noget som helst i din verden? Det kan han i min, og han sidder ikke og regner på at få kostprisen 20 kr ned, for at maksimere profit, det gør alle højttalerfabrikanter.
Hvad med den højttalerfabrikant, som har underskud, hvilket faktisk ret mange har?De er jo ikke professionelle i din verden, for de tjener ikke penge. Hvor er hans profit? Den er der slet ikke, du! Fra ham køber du varer til lavere pris end det koster at frembringe den. Jeg tror dog ikke du er enig heri, med mindre du først kigger lidt i nogle lærebøger om virksomhedsokonomi. Det eneste jeg siger er, at hver gang du bruger penge, bliver du taget i røven (herunder ikke investeringer), så det gælder om at finde ud af, hvor man bliver taget mindst muligt i røven, altså hvor man får noget for sine penge. Alt forbrug er i teorien hjernedødt.
Jeg siger ikke, at jeg laver verdens bedste højttalere, eller at de overhovedet er gode i andres ører, men de har faseforholdene 100% i orden, er lineære inden for +/- 2db og anvender akustiske12db LR filtre med så få komponenter - af høj kvalitet - som muligt.
Absolut ingen højttalere er faselineære i de to ender af frekvensområdet hvor de falder af. Her vil der par natura være hundredevis af graders fasedrej. Hvis det gælder alle højttalere, hvorfor så bruge energi på at nævne det? Hvis dit måleudstyr ikke afslører det, er det enten fejlbetjent eller ikke professionelt. Og hvis dit system er lineært inden for +- 2 dB er der et fasedrej forbundet hermed, dvs. alligevel ikke lineært. Nu kender jeg ingen enheder der er 100% lineære, gør du? Du har ret, men nævn mig en højttaler, hvor ovennævte ikke er tilfældet, altså hvor man har små bløde peaks og dale på ½-1½db?Det kunne jeg aldrig drømme om at korrigere for. Det er forsøgt og forkastet. Og hvordan måler du i øvrigt? På akse, off-axis, powerresponse eller hvad? Du vil få forskellige resultater frekvensmæssigt og dermed fasemæssigt. Jeg måler on-axis, hvorfor jeg også lytter on-axis med højttaleren pegende lige på lytteren. Powerresponse er umuligt at gøre lineær, som jeg ser det, da diskanten altid vil sprede bedre end mellemtonen, og ikke ret mange diskanter kan deles så lavt, så powerresponsen bliver helt lineær (at mellemtonen spreder lige så godt som diskanten). Her skal vi et stykke under 2000hz. Tag eksempelvis den nye 4" Revelator mellemtone, den begynder allerede at falde af omkring 1800hz, hvilket ingen diskanter kan klare hvis de skæres 12db akustisk. Scanspeak S2905/970000, som også har dobbeltmagnet kan klar 225w, hvis den skæres 2. ordens ved 2800hz.
Jeg vil meget gerne låne en Diva og måle en streg på den i både 30-, 45- og 60 grader off-axis, for jeg tror ikke på at den er lineær, for det er den jo overhovedet heller ikke on-axis. Klassisk hængekøje frekvensgang.
I tråd med denne tråd (Tak Svend P. for accept af at tråden er spundet lidt ud til siden) så synes jeg det kunne være hamrende interessant hvis KvK kunne lokkes til at eksperimentere med andre (bemærk at jeg ikke skriver bedre) delefilterkomponenter end dem Dali har valgt. Det kunne være der var lidt at hente. David har jo ret i, at en høkttalerfabrikant tænker over, om en given kondensator til 25,- ekstra er det værd. Det vil den jo aldrig være, hvis ens primære mål er at tjene penge? Fordi med nødvendig avance til dækning af generelle omkostninger, detailledsavance og moms, ja så kan en sådan fyr øge salgsprisen med 100,- Gør man det med 5 komponenter blive det 500,- dvs. 1.000,- for et sæt.
Iøvrigt har jeg hørt et rygte om, at priserne på Grand blev kalkuleret til den meget lave side - de blev for billige. Se lige om afløserserien ikke blev noget dyrere? Hvad så David, hvor blev profitten af? Det eneste den professionelle har i hovedet, efter din religiøse tro. Hvem tror du har startet det rygte? Mit gæt er Dalis markedsføringsafdeling, Hifi-klubben eller Hother Bak tilbedere... Det lyder jo for godt til at være sandt. Hvis det var tilfældet, ville der nok være en følgehistorie om, at ham der have prissat Grand-serien havde fået sparket? Det ville være normal praksis i det private erhversliv, hvis man taber så mange penge (eller tabt mulig indtjening).
Normal praksis i denne branche er, at man gange kostprisen med 10 for at finde udsalgsprisen, men jeg har hørt at GamuT er så flinke kun at gange med 8 - det er virkelig pænt gjort - kan man kalde det forbrugerpleje i sit markedsføringsmateriale???
Mon ikke Dali har tjent loads på Grand serien, det er mit gæt...
|
|
|
Mvh |
|
|
|
Til top |
|
|
David Forum Bruger

|
Sendt: 25 August 2006 kl. 18:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Eksperimentere med alternative komponenter i mine Divaer? Ej der hopper jeg over, hvis jeg mente der var noget galt med den, så ja! Men det mener jeg ikke der er. Jeg er ydmyg nok til at antage, at den blev lavet med stor kær - og grundighed. Der hvor jeg nøjes med at eksperimentere er til/frakobling til lokalet. Den står pt. på kork hos mig. Jeg har osse eksperimenteret lidt med 3Ms gummifødder foran og kork bagtil m.m. Det er det hele. Mht. at der skulle være sluppet custom Dali enheder ud fra Vifa, så tror jeg næppe det er tilfældet. Det er nu altså tilfældet. Hvis man har et overskud fra produktion af enheder fra højttalere, der er udgået af produktion, og fabrikanten ikke vil købe dem, må man jo sælge dem til anden side. Der står Dali på membranen på mange af enhederne, som Qsound havde liggende, det har jeg set med egne øjne. Det må der være andre, der har set? Jeg ved at Asbjørn og Anders også har leget med både Coupé og Diva enhederne i selvbyg - hvor har de fået dem fra??? Min makker købte bl.a. 4 stk. Coupé basser af Anders Skov, så der er masser af specialfremstillede custom enheder fra Dali i omløb i DIY-miljøet. Dali er en stor kunde hos Vifa, Q-sound er en lille, og som du selv har nævnt, så forpligter enhedsproducenten sig til ikke at sælge udenom. Og jeg kan næppe tro Vifa ville risikere den slags for småpenge. Nu var der tale om et kæmpe restparti, hvori Dali-enhederne indgik (herunder ca. 40-60 Grand-enheder). Helt præcist hvor mange paller der var tale om, ved jeg ikke præcist. Men Vifa solgte til Q-sound - that's a fact! Til orientering er det ikke samme enhed der anvendes i Coupé og Diva. Dali enhederne kan bl.a. kendes på lille diameter på svingspolen, og at den forekommer som en blanding af Scanspeak motor og vifa kurv og så er der altid papirmembran. Ok, lille test - jeg vil vædde på at enhederne i dine Diva'er er coatede på bagsiden af membranen, men kun halvvejs ind til svingspolen fra kantophænget. |
|
|
|
Til top |
|
|
hifiigen Forum Bruger

|
Sendt: 25 August 2006 kl. 18:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Professionel betyder at man med sin aktivitet lever af det. Gør man det sådan, at man efter en periode må lukke sin virksomhed, eller gør det for dårligt som lønmodtager gennem en periode, kan man miste sin virksomhed eller ob. Så er man ikke længere professionel.Det er ikke rart, og det kan være uretfærdigt, f.eks. på et for svagt grundlag. Men sådan kan der være så meget uretfærdigt - desværre.
Nej - jeg kender ingen enheder der er 100% lineære, men nogle er forbandet tæt på.
Uenig i at det altid drejer sig om at spare omkostninger ved hjælp af ringere kvalitet. Kvalitet er en salgsparameter - ligesom prisen. Ofte fungerer de modsat: højere kvalitet og større salg. Højere pris og lavere salg. Det gælder om at finde den rette balance, så køber ikke føler sig taget i røven, som du så smukt skriver. Jeg køber mange ting udelukkende af lyst, ikke af nød, så det er ikke så tit jeg føler mig taget dér du ved nok. Uheldig kan man dog altid være. Jeg bilder mig dog stadig ind at jeg ikke er hjernedød fordi jeg bruger penge. Hvis det var tilfældet skulle det være sådan, at jo flere penge du råder over (tjener) desto større forbrug har man typisk, men mere hjernedød er man! Det er kun ud fra en forbruperpartipolitiskvenstreekstremistisk betragtning den holder.
Jeg mener ikke vi kommer videre, og har da også udvekslet en del. Vi har efter min opfattelæse også fået vendt det så meget som man kan forsvare andre i forummet gider være med.
Faktor 10 på samtlige variable omkostninger er alt for højt (- tror jeg?) Det gælder dog ikke kineser-komponenter, men det er ikke sådanne vi taler om her.
God weekend
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
Sendt: 25 August 2006 kl. 19:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hifiigen skrev:
Iøvrigt har jeg hørt et rygte om, at priserne på Grand blev kalkuleret til den meget lave side - de blev for billige. Se lige om afløserserien ikke blev noget dyrere? Hvad så David, hvor blev profitten af? Det eneste den professionelle har i hovedet, efter din religiøse tro. |
|
|
Jep, det er rigtigt. Coupe kostede 4500 kr i starten, Diva 6500 kr, og Grand 9000 kr. De skrev siden i Audiovisen at de havde regnet forkert på fortjenesten, og prisen steg derefter til 6000 for Coupe, 9000 for Diva og 12.000 for Grand. Hvorefter salget styrtdykkede i flg. en der arbejdede i klubben den gang.
|
Til top |
|
|
ppp_dk Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2867
|
Sendt: 25 August 2006 kl. 20:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
Hifiigen skrev:
Iøvrigt har jeg hørt et rygte om, at priserne på Grand blev kalkuleret til den meget lave side - de blev for billige. Se lige om afløserserien ikke blev noget dyrere? Hvad så David, hvor blev profitten af? Det eneste den professionelle har i hovedet, efter din religiøse tro. |
|
|
Jep, det er rigtigt. Coupe kostede 4500 kr i starten, Diva 6500 kr, og Grand 9000 kr. De skrev siden i Audiovisen at de havde regnet forkert på fortjenesten, og prisen steg derefter til 6000 for Coupe, 9000 for Diva og 12.000 for Grand. Hvorefter salget styrtdykkede i flg. en der arbejdede i klubben den gang. Synd, at salget dykkede - det er ærlig talt stadig perler - selv til den dobbelte pris af hvad de steg til...
Dog er de lidt svære at få til at synge end mange andre HT, men når de gør... ih du milde! |
|
|
|
Til top |
|
|
David Forum Bruger

|
Sendt: 26 August 2006 kl. 02:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
Hifiigen skrev:
|
|
Jep, det er rigtigt. Coupe kostede 4500 kr i starten, Diva 6500 kr, og Grand 9000 kr. De skrev siden i Audiovisen at de havde regnet forkert på fortjenesten, og prisen steg derefter til 6000 for Coupe, 9000 for Diva og 12.000 for Grand. Hvorefter salget styrtdykkede i flg. en der arbejdede i klubben den gang.
|
|
|
Her gætter jeg nærmere på et dårligt sats fra bye-bye-klubben. Efter en suveræne anmeldelse i hifi & elektronik, og gode salgstal, laver man et forsøg på at maksimere profitten, forklædt som en "fejlberegning". Jeg åd ikke violinkocerten dengang, og æder den heller ikke i dag. Jeg er glad for at Dali satsede for højt og salget styrtdykkede, det viser bare højttalerne var korrekt prissat fra starten af, og at markedskræfterne fungerer.
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|