Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 22:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Nedgradering der lykkedes (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 18 December 2005 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:

HVis vi skal sammenligne æbler med æbler, kan man jo ikke bruge SS til S eller omvendt til noget.....

Kun to indlæg er i tråd med tråden

Lad os høre om dem der skrottede ML og fik Linn og flere timer i selskab med musikken....eller gik fra +50k speakers til små spilledåser...

Anlæggets værdi kan opgøres på to måder: Det det kostede ved anskaffelse og brugsværdien. Brugsværdien  kan måles som det antal timer der bruges pr. uge. Er dette tal gået op selv om anskaffelsesprisen er gået ned, er der tale om en succesfuld nedgradering.

Nedgradering, her menes vel økonomisk?

For så vidt kan en nedgradering vel være både økonomisk og størrelsesmæssigt ?
Mange af de bittesmå minihøjttalere koster nemlig tit en formue.

EDIT: Det har jeg vist skrevet i mit allerførste indlæg allerede - sorry.

p_porskjær
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 18 December 2005 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke om jeg på den måde kan berette om nedgradering fra ML og lign. Jeg har nemlig aldrig haft ML. Jeg vil dog berette at jeg efter mange års roden rundt med meget forskelligt, er havnet med noget af det mest simple jeg har haft i mange år. Systemet består i dag af Naim 5i forstærker og cdafspiller, en Rega P 25 og et par Neat højttalere, hvilket er klart det billigste setup jeg har haft længe.

MVH Peter

Til top Vis p_porskjær's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p_porskjær

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 December 2005 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

Lidt inspiration kan man måske få ved at læse denne artikel:

http://www.stereophile.com/interviews/106/index.html

På side 8 står:

"A friend of mine had an expensive high-end system. Every component he had was being recommended by one of the magazines in its highest rating. He suddenly woke up and thought, "I hate the sound of my system." He sold it all, bought a Naim NAIT 2, a Rega turntable, and a pair of little ProAc speakers, and I believe is living happily ever after. Now, every one of his expensive components was more "accurate" than what he now has. But he couldn't enjoy his records. The magazines promote people into buying the "best" CD player, this hyper-accurate preamp, that super-accurate power amplifier, and these—well, I can't say flat, uncolored loudspeakers because they don't exist—but these class-A loudspeakers, and couple them with the "best" cable. I'm worried that a lot of people do that but end up with a sound which is pretty darn awful."

--------------------------

Et rigtigt spændende interview at læse !

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 18 December 2005 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

Ja og sætter fokus på vurdering af tests igen. Folk generelt  køber efter test og anbefalinger og konkluderer at køber jeg toptestet grej, så må resultatet blive supergodt

Holdninger går igen på alle niveauer....er der XX enheder i mine speakers MÅ de være verdens bedste....og med XX serie kondensatorer.....og YY spoler...

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 December 2005 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:

Ja og sætter fokus på vurdering af tests igen. Folk generelt  køber efter test og anbefalinger og konkluderer at køber jeg toptestet grej, så må resultatet blive supergodt

Holdninger går igen på alle niveauer....er der XX enheder i mine speakers MÅ de være verdens bedste....og med XX serie kondensatorer.....og YY spoler...

Jep - lige præcis !

Jeg syntes også at de 'billigere' anlæg har det med at drukne lidt i mængden, og ikke helt anses for 'fine nok' af mange.
Men det er et følsomt emne, der nok let kan få dem med de dyrere anlæg på barrikaderne.

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 December 2005 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

Ja...der ligger en stor del af hundene begravet

Er også med dyb undren at man læser test, hvor der slås på udvikling i forhold til tidligere modeller (amps). Med lidt kendskab til indmaden er denne udvikling svær at se. Det lugter meget af producent drevet test....og så en tildens til modelyd . Lyder det anderledes er det de de unge vil have lige nu....indtil det igen er kedeligt.....hvor er fokusen på musikken blevet af?

Køber man nyt udstur fordi man syntes ens pladesamling er blevet kedelig? Prøv i stedet med noget nyt musik....der kan være tale om hørbare ændringer der er mere en marginale...

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 December 2005 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

Det er et godt spørgsmål der stilles, for hvad kan man ellers få for de mange penge?

Det er ikke kun et spørgsmål om at bruge dem til f.eks. et digital camera, eller f.eks. at gå fra SS til S. For mig ligger spørgsmålet også i at pengene kunne invistreres bedere i den anden halvdel af hifi hobbyen, jeps nemlig musikken.

For hvad skal vi med vores anlæg til mange tusinde kroner, hvis der ikke er råd til musikken? ja måske er der råd til musikken, men hvem har ikke lyst til at købe mere endnu.

Selv har jeg gået og gruplet med ovenstående problemstilling i et stykke tid. Jeg har nu hvad jeg vil sige er et anlæg jeg er ovenud lykkelig for, og hvor jeg ikke ønsker udskiftning. Omvendt kunne jeg ved at nedgraderer få en masse penge fri til at købe endnu mere musik.

Men i det at nedgraderer sidder der en frygt, en frygt for at det vil blive træls i længden. At jeg vil fortryde at jeg har givet køb på alle de gode handler og fremragende lyd jeg er så lykkelig for i dag. Kort sagt, hvad er prisen for at nedgraderer - er der fordele nok?

PS: For det nu ikke skal handle om man har købt uden at lytte, købt kun det der er testet godt etc. etc. kan jeg berolige med at jeg kun har købt det som jeg vidste jeg ville blive rigtig glad for - også selv om det har krævet ufattelig lang indspildningstid før mine speakers kom i orden. Så lad det handle om grej vs. musik
Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

Jean M Jarre
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 03 Oktober 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 18 December 2005 kl. 19:23 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv det sidste stykke tid nedgraderet ( kroner øre ) men opgraderet lydmessigt.

Jeg har tidliger forbundet god lyd med dyre komponenter, og jeg er som regel altid blevet skuffet, enten lød det alligevel ikke som jeg ville have
det skulle, eller så lød det ikke godt nok i mine øre i forhold til hvad det havde kostet.

Jeg havde tidligere et ret dyrt Meridian anlæg som jeg brugte til både musik og surround, det var ok til begge dele men ikke super til enten
sterreo eller surround, jeg undrede mig mange gange over det her anlæg til knapt 300-350.000 ikke spillede som det var værd.
Jeg snakkede med rigtig mange om hvad det kunne være og vi nåede altid frem til at sådan lød det bare, jeg havde ladet mig forblinde af prisen,
hvilket jeg tit tror mange gør.
Jeg satte mig ned og tænkte hvad skal jeg gøre, og i stedet for at altid lytte på butikkens dyreste anlæg, satte jeg mig nu til at lytte på alt fra
10.000 og op til 500.000, hver gang kom jeg frem til det samme at de dyre anlæg oftes slet ikke spillede som de burte i forhold til de mange
penge det kostede, de sidste så finesser man fik for de ekstra mange penge, for et eksembel at gå fra 50.000 og op til 500.000 var forbavsende
lidt, og jeg mener slet ikke at producenterne kunne forsvare den pris forskel der var i forhold til havd man fik for de mange, menge ekstra
penge.

Så jeg begynte at købe efter havd jeg selv ( uanset pris ) syntes lød best, og ja selvfølgelig i min egen kæde der hjemme.

I øjeblikket køre jeg på surround siden med Harmans nye 435 og deres DVD 22, samt 6 stk. satelitter og en aktiv sub, og alle der har været oppe
og høre det siger, føj hvor det lyder godt, det banker sku da for vildt, det dyre meridian anlæg, og ja det gør det og det koster ikke engang en 10
del ag det meridian anlæg, her fik jeg penge i hånden og nyt setrreo frej oven i, super fed nedgradering pris messigt, super opgradering dåde på
sterreo og surround siden rent lydmessigt, og det er sådan jeg mener HiFi skal være.

Det sidste jeg har skiftet er på sterreo siden, det er min cd afspiller som kostede lidt over 30.000 med en DAC til ca 8-10.000 fra ny og et
løbeværk til ca 3.000,- og til min store forbavselse lamme tævede dette system til halv pris denne dyre og lækre cd, grunden skylte at jeg
kiggede i de billige produkter hvor der engang imellem, stikker et produkt ud.
I det her tilfælde er det DAC'en der er speciel, fordi der sidder en rigtig fed chip en udgået Burr Brown PCM 63 PK, en chip som anses af mange
for at være reference chippen, jeg solgte min dyre cd og fik næsten 7500 i hånden, og efter min mening, og det er jo den der tæller eftersom det
er mig der skal lytte til det, fik jeg også meget, meget bedre lyd.

Så jeg har nedgraderet i kroner øre, men opgraderet rent lydmessigt.

Så jeg har lært meget det sidste år, at stole på mine øre og ikke på prisskiltet

Til top Vis Jean M Jarre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jean M Jarre

Fournais
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004
Sendt: 18 December 2005 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

Jean M Jarre skrev:
Jeg har selv det sidste stykke tid nedgraderet ( kroner øre ) men opgraderet lydmessigt.

Jeg har tidliger forbundet god lyd med dyre komponenter, og jeg er som regel altid blevet skuffet, enten lød det alligevel ikke som jeg ville have
det skulle, eller så lød det ikke godt nok i mine øre i forhold til hvad det havde kostet.

Jeg havde tidligere et ret dyrt Meridian anlæg som jeg brugte til både musik og surround, det var ok til begge dele men ikke super til enten
sterreo eller surround, jeg undrede mig mange gange over det her anlæg til knapt 300-350.000 ikke spillede som det var værd.
Jeg snakkede med rigtig mange om hvad det kunne være og vi nåede altid frem til at sådan lød det bare, jeg havde ladet mig forblinde af prisen,
hvilket jeg tit tror mange gør.
Jeg satte mig ned og tænkte hvad skal jeg gøre, og i stedet for at altid lytte på butikkens dyreste anlæg, satte jeg mig nu til at lytte på alt fra
10.000 og op til 500.000, hver gang kom jeg frem til det samme at de dyre anlæg oftes slet ikke spillede som de burte i forhold til de mange
penge det kostede, de sidste så finesser man fik for de ekstra mange penge, for et eksembel at gå fra 50.000 og op til 500.000 var forbavsende
lidt, og jeg mener slet ikke at producenterne kunne forsvare den pris forskel der var i forhold til havd man fik for de mange, menge ekstra
penge.

Så jeg begynte at købe efter havd jeg selv ( uanset pris ) syntes lød best, og ja selvfølgelig i min egen kæde der hjemme.

I øjeblikket køre jeg på surround siden med Harmans nye 435 og deres DVD 22, samt 6 stk. satelitter og en aktiv sub, og alle der har været oppe
og høre det siger, føj hvor det lyder godt, det banker sku da for vildt, det dyre meridian anlæg, og ja det gør det og det koster ikke engang en 10
del ag det meridian anlæg, her fik jeg penge i hånden og nyt setrreo frej oven i, super fed nedgradering pris messigt, super opgradering dåde på
sterreo og surround siden rent lydmessigt, og det er sådan jeg mener HiFi skal være.

Det sidste jeg har skiftet er på sterreo siden, det er min cd afspiller som kostede lidt over 30.000 med en DAC til ca 8-10.000 fra ny og et
løbeværk til ca 3.000,- og til min store forbavselse lamme tævede dette system til halv pris denne dyre og lækre cd, grunden skylte at jeg
kiggede i de billige produkter hvor der engang imellem, stikker et produkt ud.
I det her tilfælde er det DAC'en der er speciel, fordi der sidder en rigtig fed chip en udgået Burr Brown PCM 63 PK, en chip som anses af mange
for at være reference chippen, jeg solgte min dyre cd og fik næsten 7500 i hånden, og efter min mening, og det er jo den der tæller eftersom det
er mig der skal lytte til det, fik jeg også meget, meget bedre lyd.

Så jeg har nedgraderet i kroner øre, men opgraderet rent lydmessigt.

Så jeg har lært meget det sidste år, at stole på mine øre og ikke på prisskiltet

Fedt at det lykkes for nogen
Og din afsluttende bemærkning er rigtig vigtig, man skal ikke lade sig forblinde af listepriser og frem for alt stole på sine ører!

William H. Shakespeare.

Mit stereo
Til top Vis Fournais's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fournais Besøg Fournais's Websted

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 December 2005 kl. 23:12 | IP-adresse registreret  

Kanon indlæg, der viser hvor stort set alle tests fejler....ved at placere produktet lydmæssigt i forhold til absolut reference og derefter pris. Det må man bare ikke, alt skal være relativt.....for det vil branchen have....hvorfor mon!!

Jean M Jarre skrev:

... det her tilfælde er det DAC'en der er speciel, fordi der sidder en rigtig fed chip en udgået Burr Brown PCM 63 PK, en chip som anses af mange
for at være reference chippen...

Dette citat bekymrer dog lidt. Selv om det er svært så pas på du ikke falder i "teknik" grøften...den er sammenlignelig med pris grøften

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 December 2005 kl. 23:20 | IP-adresse registreret  

@Groove

Ja, grøfter er der mange af.

Hvad med kontinuitetsgrøften ?

Min bekendte har forstærker x i sit anlæg, og dér lyder den godt.
Ergo må den også lyde godt hjemme hos mig ?!
Nope - hos mig lyder den ikke godt.

EDIT: Den omvendte er næsten værre: Man sælger noget, fordi det ikke spiller som man vil have, og når man så senere hører det hos køber, så spiller det himmelsk.  

Jakobf
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 December 2005 kl. 10:15 | IP-adresse registreret  

Srajan Ebaen fra 6moons har igennem et stykke tid kørt et 'realzisation' projekt, hvor han nedgraderer i pris og beholder performance eller skærer, hvor det ikke gør så ondt. Det er meget sjov læsning. Man skal jo så bare ikke læse det som en ny slags anmelder-blåstempling og tro, at hvis man så bare køre de produkter, så er alting godt...
Der er vist 6 kapitler og de enkelte produkter er så typisk blevet anmeldt 'rigtigt' i en selvstændig artikel:
http://www.6moons.com/industryfeatures/realsizing/realsizing .html
http://www.6moons.com/industryfeatures/realsizing/realsizing 2.html
http://www.6moons.com/industryfeatures/realsizing/realsizing 3.html
http://www.6moons.com/industryfeatures/realsizing/realsizing 4.html
http://www.6moons.com/industryfeatures/realsizing/realsizing 5.html
http://www.6moons.com/industryfeatures/realsizing/realsizing 6.html

Desværre så er der mange af produkterne, der ikke er i Danmark, hvilket gør det besværligt, at forfølge ideerne og høre selv, om der er noget om snakken.
Til top Vis Jakobf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobf

Jean M Jarre
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 19 December 2005 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:

Kanon indlæg, der viser hvor stort set alle tests fejler....ved at placere produktet lydmæssigt i forhold til absolut reference
og derefter pris. Det må man bare ikke, alt skal være relativt.....for det vil branchen have....hvorfor mon!!

Jean M Jarre skrev:
 ... det her tilfælde er det DAC'en der er speciel, fordi der sidder en rigtig fed chip en udgået Burr Brown PCM 63 PK, en
chip som anses af mange for at være reference chippen...

Dette citat bekymrer dog lidt. Selv om det er svært så pas på du ikke falder i "teknik" grøften...den er sammenlignelig med pris grøften [/
P]

Nej teknikken går jeg ikke særligt meget op i, jeg skrev det bare for at komme med et eksembel, som folk måske kunne kende.

Jeg er ligeglad med hvad tingene hedder, og hvad de kan på specifikationerne, det er og forbliver lyden jeg går efter, grunden til at jeg ved det
om kring den chip, er fordi en af mine kammerater har en kæmpe teknisk viden og fortalte mig det, at det så åbenbart er en super chip, er jeg
da bare glad for, så viser det mig at mine øre havde ret, og det var jo dem jeg brugte.

Til top Vis Jean M Jarre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jean M Jarre

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Sendt: 19 December 2005 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
EDIT: Den omvendte er næsten værre: Man sælger noget, fordi det ikke spiller som man vil have, og når man så senere hører det hos køber, så spiller det himmelsk.  

Hehe, den oplevelse havde jeg med et sæt Concert 8... Jeg havde nær slæbt dem med hjem igen...

I forhold til trådens emne, så var salget af Concert 8'erne faktisk netop en nedgradering, i hvert fald i forhold til nypriser. De blev skiftet ud med et sæt Elac CL122, og siden via et par omveje til mine nuværende DLS R55, som er endnu billigere. Men det er klart de bedste højttalere jeg har haft.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Svinefar
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 19 December 2005 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

Jah, jeg har lavet en prismæssig nedgradering med 50% på en forstærker. Roksan Kandy mk3 til 7000-8000 kr. til Marantz PM 7200 til 3500-4k. Og der kom vellyd og glæde ved musikken ud af det.

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 19 December 2005 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

Jeg har nedgraderet fra et sæt Dynaudio Confidence 5 til et sæt Dali Grand. Jeg fik en mere fysisk bas, penge tilovers, og en højttaler der var lettere at drive, så det var et godt bytte.

Min Yamaha RX-V surround reciever til omkring 5 k afløste en Sony surround forforstærker til 9 k, uden at jeg synes kvaliteten blev dårligere. Og så fik jeg effektforstærkere med oveni købet!

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 December 2005 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

Spencer skrev:

Hehe, den oplevelse havde jeg med et sæt Concert 8... Jeg havde nær slæbt dem med hjem igen...

Så er der jo den hvor køber peger på en lille knap på bagpladen af apparatet, og siger 'nååh, du skulle bare have trykket den ind'

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 December 2005 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

Det faktum at en del producenter bruger 70-90% af produktets pris på noget der er sekundært for lyden må jo give stof til eftertanke...de gør det jo kun fordi der er et behov

Køber vi hifi som kvinder køber sko?

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 19 December 2005 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:

Det faktum at en del producenter bruger 70-90% af produktets pris på noget der er sekundært for lyden må jo give stof til eftertanke...de gør det jo kun fordi der er et behov

Køber vi hifi som kvinder køber sko?

Jeg tror nærmere vi køber hifi som vi køber biler og computere. Der er man vant til at alt kan måles, og man stort set kan læse sig til hvordan det opfører sig.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Jean M Jarre
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 19 December 2005 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

Jeg tror oftes at folk lader sig rive med, forstået på den måde at det mange køber, må jo være godt så det køber jeg også.

Jeg har selv lavet disse indkøb, men har nu slået bræmsen i og lytter nu mere inden jeg køber.

For et eksembel, jeg har været nede ved Otto i TC og hørt DLS R55, og jeg lagde alle fordomme bag mig og lyttede kun, og jeg var meget
overrasket over hvad jeg hørte, denne HT til ca. 10.000 for sætte spillede jo lige så godt som meget af det jeg havde hørt til 20-30.000 kroner, ja
enda bedre end nogle af de HT jeg havde hørt til 20-30.000, det skal dog siges at det er min mening og ikke andres.
Men jeg hørte på et samlet system til ca. 30.000 for forstærker, cd og HT og de andre HT jeg lige havde hørt på med samme forstærker og cd,
spillede ikke så godt som dette system, og havde man købt de andre HT ja så skulle man stadivæk ud og finde 20.000 til forstærker og cd.

Så når man køber HiFi så tag den tid det skal tage ( tålmodighed har jeg ikke selv, og har derfor brændt fingerne på forkert HiFi mange gange )
og lyt med dine øre, og glem alt om hvad tingende koster.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes