Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2025 | 00:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: NAD s200 hyler! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 07 Januar 2006 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg lavet et kabel med XLR stik i den ene ende, og RCA i den anden, ud fra flg. tegning:

http://www.vandenhul.com/artpap/wiring5.htm

Men der kommer igen lyd igennem. Og hyleriet blev mangedoblet da jeg satte det nye kabel i.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 07 Januar 2006 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

Ben 3 og ben 1 skal kortsluttes, så dit RCA ground går både til XLR minus (ben 3) og XLR Ground (ben 1).

Det er vigtigt når du laver et konverteringskabel.

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2006 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

Godt så. Så kom der lyd igennem. Men hyletonen er lige så høj som når jeg bare bruger phonoindgangen. Det gav altså ikke nogen forskel at bruge den balancerede indgang.

PS. Har du tabt dig Spencer? Jeg synes du ser bleg og tynd ud på billedet

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Januar 2006 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

Godt så. Så kom der lyd igennem. Men hyletonen er lige så høj som når jeg bare bruger phonoindgangen. Det gav altså ikke nogen forskel at bruge den balancerede indgang.

PS. Har du tabt dig Spencer? Jeg synes du ser bleg og tynd ud på billedet

Der er nok nogen der har pillet ved farverne på din skærm.
Jeg spiser skam meget chokolade for at holde vægten.

Du har nok et problem med HF-støj i ekstrem grad.
Måske et par ferrit-fiduser på kablerne kan fjerne det ?
Dit link nævner også noget med en kondensator man kan sætte på kablet, men det må vist være lidt af en nødløsning.

Ellers må du jo på værksted med forstærkeren.

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2006 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

Mystikken breder sig! Men det samme gør smilet!

Jeg havde s200'eren med omme hos Kubikken i dag. Den hylede overhovedet ikke hos ham. Der var kun svagt sus i højttalerne, som der skal være. Så jeg tror vi kan udelukke at den er defekt. Det er bare uheldigt sammenspil eller en støjkilde hjemme hos mig.

Han skruede den en smule op i tomgangsstrøm, for at den skulle spille mere i klasse-A.

Da jeg kom hjem med den og satte den til, var hyleriet reduceret til næsten ingen ting. Nu kan man kun høre det hvis man har hovedet helt henne ved diskanten.

Men jeg er egentlig ikke blevet klogere på hvad der har medfødt ændringen...

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 Januar 2006 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Når en ændring af tomgangsstrømmen har en virkning, så er det nok i strømforsyningen problemet ligger.

Nogle lytter der ikke er helt som de skal være, eller en trafo der vibrerer og støjer ind når der er signal på indgangen.

Noget mystisk at der ikke skal mere end et kabel til, men noget støj har du nok på enten lysnettet eller i luften.
Er støjen luftbåren, kan du måske fjerne de sidste rester med nogle ferrit clampers på signalkablerne.

Det skulle du næsten prøve, selvom problemet er mindre nu!

En powerconditioner er jo lidt pebret, og måske lidt overkill nu hvor støjen næsten er væk.

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 08 Januar 2006 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

Mystikken breder sig! Men det samme gør smilet!

Jeg havde s200'eren med omme hos Kubikken i dag. Den hylede overhovedet ikke hos ham. Der var kun svagt sus i højttalerne, som der skal være. Så jeg tror vi kan udelukke at den er defekt. Det er bare uheldigt sammenspil eller en støjkilde hjemme hos mig.

Han skruede den en smule op i tomgangsstrøm, for at den skulle spille mere i klasse-A. Jammen dog, det trick ville jeg gerne lære af ccm

Da jeg kom hjem med den og satte den til, var hyleriet reduceret til næsten ingen ting. Nu kan man kun høre det hvis man har hovedet helt henne ved diskanten.

Men jeg er egentlig ikke blevet klogere på hvad der har medfødt ændringen...

Til top Vis ppp_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ppp_dk

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2006 kl. 08:34 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Når en ændring af tomgangsstrømmen har en virkning, så er det nok i strømforsyningen problemet ligger.

Nogle lytter der ikke er helt som de skal være, eller en trafo der vibrerer og støjer ind når der er signal på indgangen.

Noget mystisk at der ikke skal mere end et kabel til, men noget støj har du nok på enten lysnettet eller i luften.
Er støjen luftbåren, kan du måske fjerne de sidste rester med nogle ferrit clampers på signalkablerne.

En powerconditioner er jo lidt pebret, og måske lidt overkill nu hvor støjen næsten er væk.

Jamen det har jo ikke noget med tomgansstrømmen at gøre. Den hylede ikke om ved ham overhovedet. Heller ikke inden vi skruede op for strømmen. Og jeg synes den hylede lidt mere hjemme hos mig igen sidst på aftenen i går, så problemet er åbenbart ikke helt væk. Nu vil jeg prøve at stille den et andet sted.

Og for at skrue den op i tomgangsstrøm, skal man dreje på de to potmetre der hedder "idle current". Du skal måle spændingen over en af de hvide modstande, som jeg ikke kan huske nummeret på. Den skal ligge på ca. ca. 0,25 V (det var max. mulige i.flg. KvK). Skriv evt. en PB til ham for detaljer.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 09 Januar 2006 kl. 09:29 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

Spencer skrev:

Jamen det har jo ikke noget med tomgansstrømmen at gøre. Den hylede ikke om ved ham overhovedet. Heller ikke inden vi skruede op for strømmen. Og jeg synes den hylede lidt mere hjemme hos mig igen sidst på aftenen i går, så problemet er åbenbart ikke helt væk. Nu vil jeg prøve at stille den et andet sted.

Og for at skrue den op i tomgangsstrøm, skal man dreje på de to potmetre der hedder "idle current". Du skal måle spændingen over en af de hvide modstande, som jeg ikke kan huske nummeret på. Den skal ligge på ca. ca. 0,25 V (det var max. mulige i.flg. KvK). Skriv evt. en PB til ham for detaljer.

0,25V svarer til 200 Watt klasse A, det holder dennok ikke til.
25mV kunne jeg øge tomgangen til. Skal den højere op, så skal der sættes et nyt potentiometer i.
Emittermodstanden er 0,22 Ohm, så regnestykket hedder 0,025V/0,22Ohm=0,114A.
Der sidder 8 udganstransistorer i den, så alt i alt står der 0,909A i udgangstrinnet.
Standardindstillingen er 10mV i øvrigt, til sammenligning kører min klasse A Børge med 100mV over dobbelt så mange transistorer.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2006 kl. 09:57 | IP-adresse registreret  

ppp send en PB med din mailadresse, så mailer jeg nedenstående billede til dig i stor udgave. Der kan du se potentiometeret, og jeg vil tro at KvK kan udpege den modstand der skal måles på for dig. Hvis det overhovedet er nødvendig at måle? Så vidt jeg forstod, så kan man bare skrue den op på max. uden risiko?

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 Januar 2006 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

ppp send en PB med din mailadresse, så mailer jeg nedenstående billede til dig i stor udgave. Der kan du se potentiometeret, og jeg vil tro at KvK kan udpege den modstand der skal måles på for dig. Hvis det overhovedet er nødvendig at måle? Så vidt jeg forstod, så kan man bare skrue den op på max. uden risiko?

Det man gør er, at måle DC spændingen over benene på en Emittermodstand, som er en af de pæne hvide tingester, som der sidder 8 stk i række af.
Den skal vis 25 mV eller deromkring efter ca. en times drift.
Hvis man vil have den højere, så skal potén udskiftes.
Der står i øvrigt idle current på potén.
Skiftes den ud, så brug et multiturn i stedet for, de holder bedre og er nemmere at betjene.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2006 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Svend P skrev:

Det man gør er, at måle DC spændingen over benene på en Emittermodstand, som er en af de pæne hvide tingester, som der sidder 8 stk i række af. De hvide pæne tingester ligner kondensatorer, men de sidder måske parallelt over emitermodstandene, som så sidder lige umiddelbart ved siden af?
Den skal vis 25 mV eller deromkring efter ca. en times drift.
Hvis man vil have den højere, så skal potén udskiftes. Hvilken størrelse på potten (hvis man ønsker højere BIAS)?

Potmetret er vel Lineært...

Hvor megen BIAS kan den tåle UDEN at nedsmelte og levetiden reduceres helt vildt?

Der står i øvrigt idle current på potén. Ja, det ses nemt (har fået et større billede af Svend P).
Skiftes den ud, så brug et multiturn i stedet for, de holder bedre og er nemmere at betjene. Klart! 

EDIT: Måske skulle man se og få fat i et diagram et eller andet sted fra...

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 Januar 2006 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Størrelsen på potten kender jeg ikke.
De hvide skolekridt bolcher er emittermodstandene.
Potten er liniær.
Max bias vil jeg anslå til 40mV, men så bliver den også varm, der står 1,5A i hver kanal på den måde.  Forsyningsspændingen må ligge omkring 55-60V, så der kommer godt gang i sagerne vil jeg tro.
160-180Watt bliver der futtet af i varme, som skal væk. Til gengæld er kabinettet helt af alu og i en næsten guddommelig finish - hold da op hvor er den lækker.

Det der dog irriterer mest ved den i mine ører, er at de har pjasket den fuld af FET´s. Det høres tydeligt at de har fjernet NE5532 og sat OP249 i stedet. Den er klart blødere i lyden end 218, men den skøjter også mere på overfladen. Ikke desto mindre, så mener jeg det faktisk er en OK amp, og når prisen tages i betragtning, så synes jeg ikke 7K for en brugt, der har 0 skrammer er for meget.
Finishen alene mener jeg er helt i sin egen klasse, den overfladebehandling aluén har fået er ren lir. Men faktisk er det altså en 218, der har fået komponenter i, der kostede en 20ér ekstra.

I mine øjne OK amp!

Et diagram er nødvendigt, bestil er servicemanual hos HFK i Nørager, eller find det på nettet.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 Januar 2006 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

@Svend P

Det er rigtigt at støjkilden kun er hos dig, men derfor mener jeg stadig at der er en fejl i s200 der gør at den reagerer på den støjkilde.

Dit hus er jo ganske normalt, og som man må forvente andre huse kan være.
Det kan være en ekstrem støjkilde, der er unormalt kraftigere end forventet.

Selvom du nu har dæmpet den meget, vil den stadig dræne lidt effekt fra forstærkeren, og varme dine diskanter lidt op.

Det er stadig lidt af et mysterie hvilken kilde støjen kommer fra.
Heldigvis er det ikke s200 selv der støjer.  (puha)

Kan det være netstøj ?

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 Januar 2006 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

I mine ører lyder det mest som noget inteferens fra en SMPS eller en oscillator af en slags.
Ret beset burde dette filtreres bort af lytterne, men det kan godt være et andet apparat, som opsamler støjen og sender den videre. Eller også indstråles den efter PSUén direkte i kredsløbene på ampen.
Skulle jeg gætte på noget, så er det HTPCén.

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2006 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

Jeg havde besøg af KvK i dag.

Jeg havde fået ham til at tage sit Van Den Hul phonokabel med på bagagebæreren af Tomos'en, da jeg troede at fejlen kunne ligge i mine phonokabler. Forstærkeren hylede jo ikke da den var omme hos ham, med hans kabler på. Men det gjorde desværre ingen forskel at bytte om til dem.

Vi fik prøvet lidt frem og tilbage, og fandt ud af, at hvis man rørte ved stel på phonostikkene, så forsvandt hylelyden næsten helt. Det gav samme virkning at forbinde jordstikket fra stikkontakten på stel af phonostikkene.

Så det har jeg gjort nu. Det "sjove" er bare, at jeg har en 2.5 mm2 jordledning der går direkte op til el-tavlen. Den går sammen med de andre kabler til anlægget, og har sin egen 16 A gruppe. Den dur ikke. Det giver bare en smule brum og hyleriet er det samme. Den "dårlige" jordforbindelse, der er en 1.5 mm2 ledning, og som går sammen med ledningerne til lyset i rummet, fjerner det meste af støjen. Der kommer en smule brum på den måde, men hyleriet er næsten væk, så det er helt klart bedre.

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2006 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

Ok, glæder mig stadigvæk til at høre om dine oplevelser af S200 EFTER at BIAS er skruet op og den spiller klasse A et lille stykke op...

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2006 kl. 09:34 | IP-adresse registreret  

ppp_dk skrev:
Ok, glæder mig stadigvæk til at høre om dine oplevelser af S200 EFTER at BIAS er skruet op og den spiller klasse A et lille stykke op...

Jeg ved det ikke. Min hukommelse er så kort overfor små forbedringer, at hvis jeg ikke kan lave en direkte A/B test, så kan jeg ikke redegøre for det. Igen: spørg Kubikken. Han kan sikkert forklare hvad det har betydet for lyden.

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2006 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

Jeg føler med dig Svend! Der er intet værre end hvis man virkelig er glad for et apparat og det så driller hvor der ikke er en åbenlys fejl

Det ville da være interessant hvis Kaptajnen tog sin S200 med til dig. Så kunne I høre om den også hyler og om I kunne høre forskel på BAIS-indstillingen.

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 Januar 2006 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

Det som en BIAS justering gør, når man altså sætter den op er, at man oplever at forstærkeren er nemmere at sparke i gang. På én eller anden magisk vis forsvinder der noget træghed i lyden.
Princippet er jo mere jo bedre.
Dog bør man lige vare sig, varmen skal ledes væk.
På S200 kan man kun fordoble godt og vel 23-25mV, så vil potten ikke mere.
Så skal der et nyt i med et bredere reguleringsområde, men pas nu på.
Den har fine kølefaciliteter, men jeg tror 40 mV er det maksimalt tilrådelige, og så skal den have masseraf luft omkring sig, og ikke stå og koge op ad en radiator eller lige i solen en varm sommerdag.

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes