Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. maj 2025 | 13:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: nyt kabel til lejligheden (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 06 Januar 2006 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

Nu skal man jo skelne mellem overbelastingsbeskyttelse og kortslutningsbeskyttelse. Og hvis vi går ud fra at man ikke belaster kablet med mere end de 13 A en stikkontakt kan tåle, er der jo ikke noget til hinder for at have 20 A foran en 2.5 mm2. Det giver iøvrigt også kun en belastingsgrad på næsten 100% - det kan jeg ikke se noget galt i.

Problemet når man går over 2.5 mm2 er, at man så skal bruge CEE stikkontakter. De er ret store og grimme, og kan ikke gemmes væk i væggen.

Se bare her:

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 07 Januar 2006 kl. 00:55 | IP-adresse registreret  

Hej Visca Blaugrana,

Takker

@Svend P: Ja, det er nogle ugly motherf......., dem der. Men jeg slipper nok ikke, da jeg står og skal flytte

Strøm FAQ - lavet af forummet

Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

Visca Blaugrana
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 07 Januar 2006 kl. 01:11 | IP-adresse registreret  

Ja men nu er det sådan ifølge SB at hvis du har smeltesikringer foran er KB automatisk opfyldt (i hus installationer), jeg ville nok vælge at afslutt i en membran dåse istedet.. istedet for et CEE stik

Kan godt være at du ikke kan se noget forkert i det men igen for at sikre sig at der er mulighed for senere udvielser vil man helst ikke over en belastningsgrad på 75% og igen du skal være meget opmærksom på temperatur, oplægningsmetoder, samt andre kabler. så med mindre du er 100% sikker på hvad du laver og hvad der sker i fremtiden så lad være!!

Til top Vis Visca Blaugrana's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Visca Blaugrana

wuffer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 02 Marts 2006 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

nu fik jeg lige snakket med elektrikkeren...

jeg tror jeg dropper noget af det da jeg ik ved hvor længe jeg bor i lejligheden men her er hvad jeg tænker på at gøre...

jeg har en stikkontakt ude på terrassen(næsten lukket) der er både jord og den sidder på sin egen sikring.. Der ku jeg så enten få boret et hul igennem væggen eller sætte et stik i og føre ind igennem et åbent vindue og ind til anlægget langs med væggen, hvor den ender i en stjerne fordeler dåse ting...

ved desvære ik hvor tyk kablet er ned til sikringen men mon ik det er 0,75??

men vil det lyde som en go plan eller er det helt hen i vejret???

Til top Vis wuffer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wuffer

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 02 Marts 2006 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

wuffer skrev:

nu fik jeg lige snakket med elektrikkeren...

jeg tror jeg dropper noget af det da jeg ik ved hvor længe jeg bor i lejligheden men her er hvad jeg tænker på at gøre...

jeg har en stikkontakt ude på terrassen(næsten lukket) der er både jord og den sidder på sin egen sikring.. Der ku jeg så enten få boret et hul igennem væggen eller sætte et stik i og føre ind igennem et åbent vindue og ind til anlægget langs med væggen, hvor den ender i en stjerne fordeler dåse ting...

ved desvære ik hvor tyk kablet er ned til sikringen men mon ik det er 0,75??

men vil det lyde som en go plan eller er det helt hen i vejret???

Hej Wuffer,

Det lyder da som alletiders plan! Ved ny installation er 1,5mm2 det mindste der bliver brugt i den faste del af installationen! Enkelte gamle installationer har vist tykkelser ned omkring 1mm2, men 0,75 er vist kun lampeledning og den slags løstgående slanger der har!

Du kunne evt. overveje at få en dåse med 3 udtag (stikudtag med jord uden afbryder) sat op på væggen. Du må gerne springe afbryderen over når der er jord og den tilfører jo ikke andet end yderligere modstand i kæden. Hvis du så får stjerneforbundet inde bagved i dåsen så har du mulighed for at trække direkte fra den til de tungeste apperater og så bruge et stik til en fordeler dåse til de sekundære apperater!

Mvh

Til top Vis Granholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Granholm

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes