Forfatter |
|
ManicMiner Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3488
|
Sendt: 20 Marts 2006 kl. 19:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er riktigt Mik, det er der alt af tests, og målinger kommer godt med da de kan hjelpe os at finde den subben der leverer det riktige antal db ved de ønskede frekvenser. Problemet er bare at finde ud af hvor mange db man behøver, og ennu værre er det at bas er vanedannende, og man vil hele tiden bare ha mere
Fox1: Nu er SVS og REL to helt forskellige subber, der er konstrueret, og yder meget uligt. Antal watt er ikke afgørende, og man kan ikke sette et lighedstegn mellem watt og god lyd. I de små lukkede subs tilfelde er de der som en nødvendighed for at kunne kompansere for konstruktionens manglende følsomhed i de lavere frekvenser.
Jo mere headroom du har nede i bunden, jo nemmere vil du ha for at holde dig indenfor subbens linære arbejdsområde, og det at ikke behøve at presse subben til grensene er det virkelige grundlaget for kontrol, og god lyd. __________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
Til top |
|
|
nosferatu89 Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 558
|
Sendt: 20 Marts 2006 kl. 19:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
ManicMiner skrev:
En PB12 kan heller ikke spille højere enn en DD18 før du kommer under ca 30-35hz. Forklaringen på hvorfor er ikke så vanskelig
PB12s element har en slaglengde på 2", DD18 1.25"
PB12s kabinet er afstemt til 20hz, og behøver derfor ikke noget boost før under denne frekvensen
PB12s porter er ansvarlige for de dybeste frekvensene, og spiller nesten alt output ved 20hz, 16hz, eller 12hz alt efter hvilken tuning der er valgt. Dermed aflastes elementet.
Lyd er luft i bevegelse, og summen af lengre slaglengde, og portene gør at PB12 kan flytte mere luft. Den enkleste forklaringen på hvorfor er lukket sub løber tør for kræfter tidligere er todelt. En er det at når du skal spille en oktav dybere ved samme lydtrykk kreves der 4x lengre slaglengde, helt enkelt så løber subben tør for slaglengde.
Neste er forsterkerkrefter. Små lukkede subs har typisk sit naturlige f3 som højeste frekvens da dette letter impedanseforløbet for forsterkeren. Ulempen er så at følsomheden falder med ca 18db pr oktav, og at dette skal kompanseres med forsterkerkraft. For hver 3db skal tilført forsterkerkraft fordobles. Dette leder så til et andet problem, all effekten afsetter en masse varme i spolen, det er et dobbelt problem fordi lukkede subs har svært ved at komme af med varmen fordi de er lukkede. Varmen fører så til ytterligere nedsat følsomhed, og forvrængning.
|
|
|
Okay, men men... DD18'ern har jo meget større overfladeareal? Så behøves den jo ikke at bevæge sig ligeså meget som en 12s, som har et mindre overfladeareal?
Altså ( og nu går jeg udfra at den slaglængde du har opgivet er hver vej) :
DD18: 7,75"^2 x 2,54 x 3,14 = 479cm2
12s: 5"^2 x 2,54 x 3,14 = 199cm2
Pænt stor forskel, eller hvad?
Nosferatu __________________ "iPod? Fordi jeg ikke kan gå rundt med mit anlæg i lommen"
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 20 Marts 2006 kl. 19:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej det er peak to peak. Det regnestykket gennemskuer jeg ikke 100% Om vi holder opheng ude af beregningen så får vi
DD18 18x2.54=45.72 1.25"x2.54=3.175
PB12 12x2.54=30.48 2"x2.54=5.08
DD18 22.86x22.86xPi=1641.73cm2 x 3.175=5212.49cm3
PB12 15.24x15.24xPi=729.66cm2 x 5.08=3706.67cm3
Men DD18 skal flytte all luften vha elementet, PB12 har portene til hjelp nede i de dybeste frekvensene hvor der også skal flyttes mest luft. Jeg ved desværre ikke hvordan man beregner porter, måske er der nogen der kan hjelpe?
Jeg har dog set en måling af PB10en i lukket/åben tilstand, og jeg tror at porten på det meste der gav 6db mere (100%), og uden porten ville det da kreve enten dobbel membranoverflade, eller dobbel slaglengde for at opnå samme antal db __________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
Til top |
|
|
nosferatu89 Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 558
|
Sendt: 21 Marts 2006 kl. 15:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ups, min fejl. Ja der skal omregnes fra tommer til cm først.
Og desuden er peak to peak vel det samme som hver vej, dvs. for PB12 er 2" indad og 2" udaf ?
Nosferatu __________________ "iPod? Fordi jeg ikke kan gå rundt med mit anlæg i lommen"
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 21 Marts 2006 kl. 15:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peak to Peak er fra ytterpunkt til ytterpunkt, og det er dermed 2x xmax som er den linære slaglengden 1 vej. 4" slaglengde er nok ennu lidt meget at håbe på i kommersielle subs, jeg tror dog at den nye Ultraen får 3"
__________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
Til top |
|
|
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6645
|
Sendt: 24 April 2006 kl. 09:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1946
|
Sendt: 24 April 2006 kl. 12:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min bankrådgiver får endnu et mavesår i løbet af eftermiddagen
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 24 April 2006 kl. 12:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var en god artikkel som illustrerer hvordan 2 subs kan (dog ikke alltid vil) overflødiggøre rumkorrektion. Jeg har selv nettopp flyttet, og den nye stuen var langt bedre akustisk sådan at jeg allerede nu kører uden nogen form for korrektion, og jeg tenker på at købe en sub ekstra for at fullstendig overflødiggøre nogen form for korrektion.
2 subs er nøjaktigt dobbelt så dyrt, men som man her ser kan det hjælpe gevaldigt. __________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
Til top |
|
|
Ingeniøren Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1258
|
Sendt: 24 April 2006 kl. 22:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6645
|
Sendt: 24 April 2006 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
ManicMiner skrev:
Det var en god artikkel som illustrerer hvordan 2 subs kan (dog ikke alltid vil) overflødiggøre rumkorrektion. Jeg har selv nettopp flyttet, og den nye stuen var langt bedre akustisk sådan at jeg allerede nu kører uden nogen form for korrektion, og jeg tenker på at købe en sub ekstra for at fullstendig overflødiggøre nogen form for korrektion.
2 subs er nøjaktigt dobbelt så dyrt, men som man her ser kan det hjælpe gevaldigt.
|
|
|
Ja endnu bedre med 3 subs .
hørte det i eng , en center sub en front og en bag .
det var med REL .

|
Til top |
|
|
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1946
|
Sendt: 24 April 2006 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selvfølgelig Jensen, center skal da også ha' en sub, og baghøjttalerne, og dem til siderne, og fronterne.
7.1 står for 7 sub's og 1 forstærker .
Det' gaasss.
|
Til top |
|
|