Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 21:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: 100 Greatest Guitar Solos (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 10 Januar 2006 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

Dejen skrev:

At John Petrucci fra Dream Theater først er at finde på en 98. plads er HELT ude i hampen. Ene og alene for hans tekniske meritter er han selvskrevet til top5-10; den mand spiller ting på en 6-strenget 99% af verdens guitarister har våde drømme om blot komme i nærheden af

Jeg er så meget enig at jeg sidder og hopper op og ned i sofaen. Hvis du er DT mand, og til lidt ekstra guitar med Petrucci, så kan jeg anbefale dig at købe An evening with John Petrucci and Jordan Rudess - play.com har den til billige penge. Det blev i alt fald ugens skive hjemme hos mig
Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

Dejen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Sendt: 11 Januar 2006 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

Zorglub skrev:
Dejen skrev:

At John Petrucci fra Dream Theater først er at finde på en 98. plads er HELT ude i hampen. Ene og alene for hans tekniske meritter er han selvskrevet til top5-10; den mand spiller ting på en 6-strenget 99% af verdens guitarister har våde drømme om blot komme i nærheden af

Jeg er så meget enig at jeg sidder og hopper op og ned i sofaen. Hvis du er DT mand, og til lidt ekstra guitar med Petrucci, så kan jeg anbefale dig at købe An evening with John Petrucci and Jordan Rudess - play.com har den til billige penge. Det blev i alt fald ugens skive hjemme hos mig

Den har jeg heldigvis allerede i samlingen  - en god skive, synes jeg. Kender du Liquid Tension Experiment (med både Petrucci, Rudess og Portnoy fra DT - Tony Levin på bass)? DET svinger

MVH

VdH the Revelation Hybrid
Von Schweikert VR2
Strøm: de RØDE hospitalskabler, Eichmann stikdåse
Til top Vis Dejen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dejen

jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004
Sendt: 11 Januar 2006 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

Jeg venter stadig med spænding på at høre slutningen på Saga/van Halen kopihistorien.......

"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
Til top Vis jkjaers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jkjaers

prse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2003
Lokalitet: København
Sendt: 11 Januar 2006 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

God liste til inspiration! Kan godt se jeg mangler meget af musikkens historie stadigvæk, en del af numrene har jeg dog.

Der er ingen tvivl om at det er den klasiske hårde rock der slår igennem på denne liste, men når det er guitar-solo'er vi snakker om, er en pedal-steal guitar vel ikke forbudt....Tænker specifikt på en hvis  Hr. Lanois, som (Zaka nok kender til) Hele hans nye album er jo en lang guitar-præstation, men umiddelbart ville mit bud fra ham af nok være "JJ Leaves of L.A " fra albummet "Shine"

edit: og her må man da tale om guitarpræstationer af nyere tid, da albummet er fra 2003.

Til top Vis prse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af prse Besøg prse's Websted

Silent Knight
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2005
Sendt: 11 Januar 2006 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

jkjaers skrev:
Jeg venter stadig med spænding på at høre slutningen på Saga/van Halen kopihistorien.......

...og jeg venter stadig på svar fra Ian!

Iøvrigt er det ikke en særlig ukendt historie. Jeg snakkede sidste år med Steffen Jungersen (musik journalist på B.T.) han hader iøvrigt SAGA, men han kendte godt historien.

Contrazione
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2005
Sendt: 11 Januar 2006 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

Tja listen illustrere vist tydeligt at vi ikke har med et jazz magazin at gøre. Den burde nok hellere hedde 100 best rock solo´s, men hvor søren er Alvin lee fra Ten Years after...
Til top Vis Contrazione's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Contrazione

hrmand
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Bruger siden: 18 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 Januar 2006 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

prse skrev:
 ... men umiddelbart ville mit bud fra ham af nok være "JJ Leaves of L.A " fra albummet "Shine"

edit: og her må man da tale om guitarpræstationer af nyere tid, da albummet er fra 2003.

Herligt med lidt synspunkter og udsagn om de her guitarister ... jeg ser greatest i betydningen; Hvad der har været mest populært, ikke nødvendigvis kunstnerisk i særklasse - selv om meget af det så sandelig er. Og ja, jeg er enig med dig mht. Daniel Lanois, som bestemt er klasse, men ikke nødvendigvis så populært, at det får betydning i sådan en afstemning.

Og hvis kunstnerisk kvalitet (definér det, hvem der kan ) var en afgørende parameter, tror jeg (desværre) heller ikke Clapton ville være at finde så højt på listen, hans popularitet i dag ligger flere pladeudgivelser fra dengang vi som grønne, så ham som God.

Jeg kan ikke mindes at have set det, men mon ikke der findes afstemninger, der afgrænses af "dette årti" eller "de sidste 20 år". Så kunne de nye vel gøre sig mere gældende mht. placering?

DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd

KEF
4 x Q7 + Q9c
Til top Vis hrmand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hrmand

Ahania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2004
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 11 Januar 2006 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

Hvad laver Frank Zappa helt nede på nr. 60??????????

Den mand burde da ligge i toppen.

Tror heller ikke, at der er andre på listen udover FZ, der kan prale med at ha udgivet et dobbelt album udelukkende med guitarsoloer.

Kristjan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 11 Januar 2006 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

Ahania skrev:

Tror heller ikke, at der er andre på listen udover FZ, der kan prale med at ha udgivet et dobbelt album udelukkende med guitarsoloer.

Helt enig, han er absolute min favorit guitar man.

prse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2006 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

hrmand skrev:

prse skrev:
 ... men umiddelbart ville mit bud fra ham af nok være "JJ Leaves of L.A " fra albummet "Shine"

.... jeg ser greatest i betydningen; Hvad der har været mest populært, ikke nødvendigvis kunstnerisk i særklasse - selv om meget af det så sandelig er.....Ah, det har du selvfølgelig (desværre)  ret i.

Jeg kan ikke mindes at have set det, men mon ikke der findes afstemninger, der afgrænses af "dette årti" eller "de sidste 20 år". Så kunne de nye vel gøre sig mere gældende mht. placering?
Det må hermed være en opfordring til dem der kender til ligndende sider! (Med start i en ny tråd, så det ikke bliver for rodet)

Til top Vis prse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af prse Besøg prse's Websted

prse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2006 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

Ahania skrev:

....Tror heller ikke, at der er andre på listen udover FZ, der kan prale med at ha udgivet et dobbelt album udelukkende med guitarsoloer.

Kan du fortælle noget mere om det album? Til at starte med, så bare hvad det hedder

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 Januar 2006 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Ahania skrev:

Det er nok rigtigt. Neil Young har kun lavet en CD på 35 minutter med guitar feedback

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

Ahania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2006 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

prse skrev:
Ahania skrev:

....Tror heller ikke, at der er andre på listen udover FZ, der kan prale med at ha udgivet et dobbelt album udelukkende med guitarsoloer.

Kan du fortælle noget mere om det album? Til at starte med, så bare hvad det hedder

Den hedder såmen bare " Guitar"

Og hvis det ikke er guitarlir nok..... så er der også

Shut up ´n play yer guitar.

Shut up ´n play yer guitar some more.

Return of the son of shut up ´n play yer guitar. 

prse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2006 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

He he, det er sgu da til at forstå! Hvilket album sparker mest r**?

Ahania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2006 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

Hmmmm..... det er jo et svært spørgsmål til en stor fan. Vil sige det hele er fedt

"Guitar" er en db plade udelukkende med soloer fra de fleste af hans tidligere plader. En fed plade hvor man virkelig kan høre de mange måder han styre en gibson på.

Shut up ´n play yer guitar er et box-set på 3 plader. Og ja..... titlen taler jo næsten for sig selv! Dog skal lige siges at der er forskel på udgivelserne CD/LP

Her er nogle links hvor du kan læse mere om dem.

http://globalia.net/donlope/fz/lyrics/Guitar.html

http://www.lukpac.org/~handmade/patio/vinylvscds/guitar.html

http://globalia.net/donlope/fz/lyrics/Shut_Up_'N_Play_Yer_Gu itar.html

http://www.lukpac.org/~handmade/patio/vinylvscds/sunpyg.html

prse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2006 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

Tak Ahania

anda
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 13 Januar 2006 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

Contrazione skrev:
Tja listen illustrere vist tydeligt at vi ikke har med et jazz magazin at gøre. Den burde nok hellere hedde 100 best rock solo´s, men hvor søren er Avlin lee fra Ten Years after...

Det sad jeg også lige og undrede mig over.

Til top Vis anda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anda

rockforlife
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Juli 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 13 Januar 2006 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

En guitar solo jeg altid får myrepatter af, så er soloen til sidst på Metallicas "the struggle within" Generelt synes jeg Kirk Hammett lavede (i gamle dage) de fedeste af alle heavy soloer

Ellers er der selvfølgelig D. Gilmour

Dejen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Sendt: 13 Januar 2006 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

rockforlife skrev:

En guitar solo jeg altid får myrepatter af, så er soloen til sidst på Metallicas "the struggle within" Helt enig!! Den solo er simpelthen så "rigtig", "short but sweet". Nummeret er det så som så med, synes jeg (i øvrigt et album, som der nok er solgt mange eksemplarer af, men som bestemt ikke er bandets største musikalske øjeblik)

Generelt synes jeg Kirk Hammett lavede (i gamle dage) de fedeste af alle heavy soloer

Ellers er der selvfølgelig D. Gilmour

MVH

VdH the Revelation Hybrid
Von Schweikert VR2
Strøm: de RØDE hospitalskabler, Eichmann stikdåse
Til top Vis Dejen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dejen

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004
Sendt: 13 Januar 2006 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

Dejen skrev:

Den har jeg heldigvis allerede i samlingen  - en god skive, synes jeg. Kender du Liquid Tension Experiment (med både Petrucci, Rudess og Portnoy fra DT - Tony Levin på bass)? DET svinger

Jeps, kender godt til det, men jeg har ikke fået det hjem i samlingen endnu, er ved at købe Symphony X men jeg skal nok SIR! godt at høre men ikke er alene i verden
Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes