| Forfatter |
|
Dr. W Forum Bruger

Bruger siden: 15 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 166
|
| Sendt: 16 Januar 2006 kl. 20:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
Toftdahl skrev:
|
Og igen find Svend P. i registeret for brugere og send en PB til ham, han har hulens megen erfaring, han er altid rar og venlig med et råd.
|
|
|
Det billigste trick og bedste råd er, at få trukket et 5x2.5 mm2 kabel fra tavlen til en stikkontakt uden afbryder, og så lave en 16 A gruppe i tavlen med smeltesikring.
|
|
|
Det må så være en 5-polet CEE "stikkontakt" siden du anbefaler 5x2,5 kammerat  __________________ Min TV-stue er bestykket med:
- Mitsubishi HC6800, Deluxx 106" lærred, Denon AVR-4306, PS3 med PlayTV, Apple Airport Express Heco Celan 700, Heco Celan Center 3, Dali R1000 x4, Heco Celan Sub30A
|
| Til top |
|
| |
Dr. W Forum Bruger

Bruger siden: 15 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 166
|
| Sendt: 16 Januar 2006 kl. 20:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toftdahl skrev:
|
Gorm
Jeg er helt enig med dig, skilletrafoer skal være veldimentioneret og bygget rigtigt. Jeg har fået en ældre fabrikant til at lave dem specielt, da han bor inden for en afstand af 3 km - og han har en baggrund og uddannelse i elektronik branchen samtidigt. Det gør tingene meget nemmere, når man kan stå over for ham og forklare tingene, og han samtidigt er på forkant med tingene og bekendt med HiFi og lyd. Han er tilmed kendt for gode trafoer til HiFi og kan håndlave mange af tingene, jeg fik kontakt til ham via HiFi branchen.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
|
|
Det skulle vel ikke være Knud Overgaard? __________________ Min TV-stue er bestykket med:
- Mitsubishi HC6800, Deluxx 106" lærred, Denon AVR-4306, PS3 med PlayTV, Apple Airport Express Heco Celan 700, Heco Celan Center 3, Dali R1000 x4, Heco Celan Sub30A
|
| Til top |
|
| |
Granholm Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 585
|
| Sendt: 16 Januar 2006 kl. 20:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Duelund audio har også et strømfilter! Jeg har en kollega der har købt til hele anlæget fordi de var så gode og jeg skal forbi og hente et en af dagene - og sikkert flere med tiden... se www.duelundaudio.com for mere info. priser er 1100 for et lille og 1600 for det store. Men du skal kunne lode da de egentligt er til indbygning og hvis der ikke er plads i kabinetet skal du også ud og finde et kabinet - 220V er ikke noget der skal ligge frit tilgængeligt ;o)
En skilletrafo kan nemt komme over 3kw før der er hul igennem og så kan sådan en brumme og der er også tab i den hvilket betyder øgede omkostninger til strøm - den giver dog lidt varme om vinteren. Det bedste er hvis den kan stå i et andet rum end det anlæget står i.
Mvh
|
| Til top |
|
| |
Sven Palvig Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 805
|
| Sendt: 16 Januar 2006 kl. 21:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Duelunds strømfiltre er også gode. Jeg er så heldig at jeg har fået mig anskaffet 6 stykker. De sidder på hver apparat.
De giver en ro og stilhed jeg ikke kan undvære, samtidig med at dynamiken føles forbedret. Der bliver så tavst, så man hører når de i studierne alt for ofte skruer ned for musikken, før tonerne er holdt op. De tekniker kan vel ikke selv høre det, da de ikke har sådan nogle strømspoler.
Mvh. Sven Palvig __________________ Mvh. Sven
|
| Til top |
|
| |
XenoCypraZ Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 760
|
| Sendt: 16 Januar 2006 kl. 21:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P -> Problemet er, at der ikke er for meget plads i de rør der
er trukket rundt. Og jeg gider ikke til at bøvle med 
Men har godt læst du har anbefalet det et par gange.
En skille trafo larmer siger i ? Det var da noget skidt.Jeg har nemlig ikke mulighed for at sætte den et andet sted.
Duelund netfiltre -> Skal der så et af dem foran hvert apererat ? Er slet ikke inde i brugen af sådanne filtre.
__________________ I reveal you witch now you've cast your last spell
he knows who you are you'll join him on his way to hell........
[Pyramaze - Sleepy Hollow]
|
| Til top |
|
| |
Sven Palvig Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Januar 2006 kl. 22:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skal og skal! Man kan bruge et til det hele. Men det er sådan at apparater "taler sammen" igennem strømkablet. CD mediet sender en masse støj ud på nettet. Digitale forstærkerer gør det også. Analoge forstærkere sender modulationer ud.
Men det er dyrt så start i det små med en f.eks. og brug den på cd maskinen.
Jeg lånte engang en skilletrafo fra Duelund. Den sad i en halv dag, og den støjede. Om det gælder alle ved jeg ikke. Den begrænsede også dynamikken. Men igen lyt selv i dit opsæt.
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1593
|
| Sendt: 16 Januar 2006 kl. 23:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sven Palvig
Jeg havde en længere drøftelse, her for nylig, med en der anvender de udmærkede filtre, men det er ikke altid det bedste at sætte dem på alle apparaterene. Ifølge ham har de ofte negativ indvirkning på de steder hvor f.eks. forstærkerne kører med netstøjsfilter i netbrønden - forstærkere / andet netstøjsfilter indbygget. I mange tilfælde opnår man den største effekt i et seup, ved at placerer et af disse filtre, kun på CDspillen, da de har meget forskellig indvirkning på de forskellige apparater. Da vi testede det af, viste det sig også, ved kun at anvende det CDen havde det den bedste virkning på setup, og ved at sætte dem på retsen af setup, opnåede man en tilbagetrukket lyd og manglende dynamik. Som i alle andre tilfælde, er det anbefalelsesværdigt, at man prøver sig frem, da det ikke ubetinget er en fordel, at anvende dem alle steder og i alle setup´s - men som sagt, det gælder også alle andre filtre og installationer, og ikke disse i øvrigt udmærkede filtre.
Og jo, skilletrafoer kan god brumme, specielt hvis de ikke er lavet rigtigt, men som en beskrev det tidligere, placer dem tidligt på kablet og i et rum ved siden af. Dem jeg har testet her i hytten, var meget støjsvage, men jeg placerede den alligevel i rummet før - men så er vi igen ude i en special installation til setup.
Derfor er min bedste erfaring - egen gruppe i målerskabet og ordentlig kabelføring til ens setup, det vinder hver gang - derefter kan man eksperimentere med filtre og kabler. Og glem aldrig, at de strømskinner / samledåser vi køber i Brugsen, Silvan eller andre steder til lavpris, de duer ikke, man skal bruge en ordentlig strømskinne som er beregnet til HiFi, og også her, helst uden filtre, men gode materialer på lederne - det er som dag og nat hvis man skifter ud til den rigtige - men puha de kan godt være lidt halvpebrede i pris.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Januar 2006 kl. 23:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
DR.W
Nej det er ikke knud Overgaard. Jeg undlader at reklamere åbent her, idet jeg ved ikke om han er interesseret i det?? men er der en med et brændende ønske - kan vi forsøge via en PB som indledning.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |
JRGW Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1303
|
| Sendt: 17 Januar 2006 kl. 00:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Strømskinne, hvad er så godt ifølge din vudering?Hvad med eks. Neutrik der er monteret i en kasse eks. og loddet, de har vist forsølvede kontakter.Jeg har disse monteret i et alustykke i vægen hvor 5x2.5kv er loddet direkte på og vel 6-7meter kabel til 20A audiophile sikringer.
__________________ Hilsen JRGW
Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Januar 2006 kl. 00:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
JRWG
Jeg er overbevist om, at som du beskriver det, har du en god løsning, og du har fat i noget virkelig håndværk og kvalitet - hvordan er din egen oplevelse af forskellene.
Den største forskel på sammenligning af de forskellige dåser, fik vi ved at anvende Furutech TP60E AC Power Distributor, det vat godt nok noget af en forskel, det er den uden filter. Hvorimod den fra Supra ikke var i nærheden. Disse Furutec kan ses og købes hos www.hificable.dk den koster omkring 1.700,00 kroner, men hvad koster et setup i ordentlig kvalitet ikke, så er sådan et beløb småpenge, hvis vi går efter den ordentlige og perfekte lyd, der ofres jo bondegårde på alt det andet.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |
JRGW Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1303
|
| Sendt: 17 Januar 2006 kl. 01:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toftdahl sjovt nok tænkte jeg på om netop disse Furutech skulle være den du havde i tankerne og ja uden at have prøvet ville jeg nok ikke tro at Supra er noget særligt.
Tja det med før er lidt tricky der er efterhånden læge siden og der gik strømkablet via et lampested noget skod siger man vist.Der er også sket andre tiltag så situationen er noget anderledes end før,men måske tydligere da det nu er væsentlig bedre.
Som der er nu går de ene 5x2.5kv i 3stk 3benede stik med jord uden afbrydere de 2 af stikkene er lavet med hver deres 2.5kv til den samme 20A sikring.Det sidste stik er parallelkoblet.Her er cd maskinen koblet på i kontakten altså ingen strømskinne.Det ander er et seperat 5x2.5 kabel til disse Neutrik på samme måde med hver deres 2.5kv kabel loddet på.Igen med seperat 20A audiophil sikring.De forsyner monoblokkene og forforstærker devisen er her seperat analog og digital efter et råd jeg fik.
Jeg vil heller ikke lige gå over gevind og lave et panel mere da jeg så skulle lave et noget stor hul i vægen til flere Nutrik,de alm. stik kan så blive siddende og bruges af andre hvis jeg skulle flytte.Det har også udviklet sig med endnu et kabel senere,først havde jeg kun et kabel.
Ved ikke hvordan du har det men jeg får konstant nye ider til forbedringer,suk....
Linket til de stik jeg snakker om er beskrevet i denne tråd: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=25776&K W=JRGW
__________________ Hilsen JRGW
Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Januar 2006 kl. 16:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
JRWG
Ja der er konstant nye ideer og muligheder - men den med ordentlig strøm ville hjælpe mange rigtig meget, egen gruppe fra måleren og med ordentligt kabel og dåser. Man snyder sig selv for det bedste, ved at have alle de umulige kabler liggende og flyde. Alene fuglereden af kabler der krydser og vælter rundt, hæmmer det endelige resultat. Jeg / vi har aldrig ryddet op i sådan en fuglerede og udskiftet dåser/ skinner til ordentligt grej, uden at der har været markant forskel til det bedre. Og guderne må vide hvorfor folk ikke gør det, de ofre tusindvis af kroner på nyt grej og skifter ud i et væk, i jagten på bedre lyd.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 17 Januar 2006 kl. 16:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dr. W skrev:
Det må så være en 5-polet CEE "stikkontakt" siden du anbefaler 5x2,5 kammerat  |
|
|
Næh. Du kan godt putte 2 stk 2.5 mm2 ledere i en alm. Fuga stikkontakt. Man lægger lederne dobbelt, så der er 2x2.5 mm2 til både fase og nul. Det er godt nok lidt i gråzonen at bruge eks. den sorte leder som nul sammen med den blå, men i.flg. reglementet, står der om nullederen at "den bør være blå". Det er altså ikke ulovligt at benytte de sorte leder som nul.
|
| Til top |
|
| |
Sven Palvig Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Januar 2006 kl. 12:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toftdahl skrev:
|
Sven Palvig
Derfor er min bedste erfaring - egen gruppe i målerskabet og ordentlig kabelføring til ens setup, det vinder hver gang - derefter kan man eksperimentere med filtre og kabler.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
|
|
Hej!
Dette indlæg og andre der har været for om emnet fra andre personer også, gjorde at nu skulle det endelig være, at jeg også fik egen strømkreds til stereon.
Så der blev arbejdet med at trække kabler på loftet og rekviret en elektriker. Arbejdet blev gjort, og hvilken vellyd der kom ud af det. Jeg spillede simpelthen musik til langt ud på natten.
Strømmen i vores tilbygning er af nyere dato, og består af enkelte ledere på 1,5 kvt. trukket i elektriker rør. Der sidder de lovmæssige kontakter osv.
Nu er der trukket fra en 16 amp. sikringsholder, der lige nu bruges med 10 amp. sikring. Elektrikeren påstod, at der ikke måtte sidde mere end 13 amp.
Derefter et kabel med 5 ledere på hver 2,5 kvt. 2 ledere brugt til fase og 2 ledere brugt til nul. Den sidste brugt til jord, som så ikke bruges da jeg har jordspyd i haven.
Men nu til lydforbedringen.
En markant forskel er rummet der er blevet endnu tydeligere og stort. Klarheden og stilheden er flot. Bassen er, på trods af mine lange Duelund strømkabler og strømspoler, blevet endnu kraftige, dybere på min Marantz PM 14 K.I. Dybden syntes også dybere. Det er simpelthen herligt.
Nu må jeg tilbage til musikken, og jeg skal også lytte på en 16 amp. sikring.
Mvh.
Sven Palvig __________________ Mvh. Sven
|
| Til top |
|
| |
Ghammel & Suhr Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1099
|
| Sendt: 21 Januar 2006 kl. 23:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sven Palvig skrev:
Toftdahl skrev:
Sven Palvig Derfor er min bedste erfaring - egen gruppe i målerskabet og ordentlig kabelføring til ens setup, det vinder hver gang - derefter kan man eksperimentere med filtre og kabler. Med venlig hilsen Jørgen Toftdahl |
|
|
Hej! Dette indlæg og andre der har været for om emnet fra andre personer også, gjorde at nu skulle det endelig være, at jeg også fik egen strømkreds til stereon. Så der blev arbejdet med at trække kabler på loftet og rekviret en elektriker. Arbejdet blev gjort, og hvilken vellyd der kom ud af det. Jeg spillede simpelthen musik til langt ud på natten. Strømmen i vores tilbygning er af nyere dato, og består af enkelte ledere på 1,5 kvt. trukket i elektriker rør. Der sidder de lovmæssige kontakter osv. Nu er der trukket fra en 16 amp. sikringsholder, der lige nu bruges med 10 amp. sikring. Elektrikeren påstod, at der ikke måtte sidde mere end 13 amp. Derefter et kabel med 5 ledere på hver 2,5 kvt. 2 ledere brugt til fase og 2 ledere brugt til nul. Den sidste brugt til jord, som så ikke bruges da jeg har jordspyd i haven. Men nu til lydforbedringen. En markant forskel er rummet der er blevet endnu tydeligere og stort. Klarheden og stilheden er flot. Bassen er, på trods af mine lange Duelund strømkabler og strømspoler, blevet endnu kraftige, dybere på min Marantz PM 14 K.I. Dybden syntes også dybere. Det er simpelthen herligt. Nu må jeg tilbage til musikken, og jeg skal også lytte på en 16 amp. sikring. Mvh. Sven Palvig |
|
|
__________________ Denny Crane tilbage på TV, dammit!
Strøm FAQ - lavet af forummet
Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 22 Januar 2006 kl. 01:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
G+S nu har jeg i mellemtiden målt modstanden i en 100 mA finsikring til omkring 20 ohm. Der burde da være meget mere at hente ved at forbedre de apparatsikringer der sidder inden transformeren på 230 V siden?
|
| Til top |
|
| |
Ghammel & Suhr Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1099
|
| Sendt: 23 Januar 2006 kl. 14:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Svend P,
Det har jeg også en idé om, men har ikke selv nogen erfaring med det.
Imidlertid ser det ud til, at JRGW har prøvet det, så jeg har spurgt ham om evt. erfaringer i denne tråd.
Finsikringer har jeg også før set i specielle audiophile udgaver (husker dog ikke hvor), så måske der også kan hentes noget inde i apparatet - anyone?
Med høflig hilsen
G&S
__________________ Denny Crane tilbage på TV, dammit!
Strøm FAQ - lavet af forummet
Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
|
| Til top |
|
| |
Sven Palvig Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Januar 2006 kl. 20:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
Dr. W skrev:
Det må så være en 5-polet CEE "stikkontakt" siden du anbefaler 5x2,5 kammerat  |
|
|
Næh. Du kan godt putte 2 stk 2.5 mm2 ledere i en alm. Fuga stikkontakt. Man lægger lederne dobbelt, så der er 2x2.5 mm2 til både fase og nul. Det er godt nok lidt i gråzonen at bruge eks. den sorte leder som nul sammen med den blå, men i.flg. reglementet, står der om nullederen at "den bør være blå". Det er altså ikke ulovligt at benytte de sorte leder som nul.
|
|
|
Hej
Elektrikeren der udfførte tilslutningen skrev på instalitionen, at N = blå og sort, og at det ikke må slettes. Desuden brun og grå = fasen.
Så det står på boksen, den dag vi flytter.
|
| Til top |
|
| |
Sille[LoD] Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2005
Status: Offline Indlæg: 2
|
| Sendt: 27 Januar 2006 kl. 13:37 | IP-adresse registreret
|
|
|

Hej Nawo[LoD] Hvad med at købe noget ordentligt grej først ! ! !
Så kan du da, tænke på ordentlig jording bagefter....
Hvad med en Luxman L-535, istedet for den glødelampe, du har købt ! !
mvh
Sille[LoD]
|
| Til top |
|
| |