Emne: rumkorrektion fra lyngdorf ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
harmonic Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 817
|
| Sendt: 19 Maj 2006 kl. 10:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg syntes at i sku komme hjem til mig en aften og få en lytter 
Noget andet er at Roomperfect var ik færdig udviklet til CES og den tda2200 forstærker der var blevet brugt havde taget skade under transport og derfor ik lød godt det er kolde facts.
Der er ligesom en modvilje mod digitale forstærkere blandt mange folk her inde jeg var selv en af dem det er bare ærligt for det har pontiale til at lyde bedre en alt andet
Det der for mig er lidt ærligt for tact/lyngdorfaudio er at de faktisk er uhyrt avanceret og svære at få til at lyde optimalt jeg har selv opgivet . problemet er så at de fleste hifi entuaster de er programeret til at sætte en cd i og så dømme det hvordan det lyder Det kan man bare ikke med de her forstærkere selv den mindste justering kan fuldstæmdig lave om på lydbilledet så man sidder og tænker HMM det lyder af møg og omvendt nu lyder det meget bedre osv .og jeg tror ROOMPERFECT får det til at lyde så godt som det kan
EN TING ER SIKKERT jeg får gåsehud hvergang jeg lytter til mit setup og det har jeg aldrig oplevet før egentli er jeg også cool med at andre ik tror på digital forstærkere for jeg ved hvordan det kan lyde.
Det der står í min stue er et mirakel  __________________ Linn sonus faber og andet godt
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 19 Maj 2006 kl. 10:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
harmonic skrev:
|
En ting er sikkert Roomperfect er en gave fra hifi guderne til tda2200 folket og kommer til at få analog fanatikere til at skamme sig
|
|
|
Nu er ordet "gave" nok lige lovligt fint for en stump elektronik der koster 15.000 kr oveni forstærkerens pris.
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 19 Maj 2006 kl. 14:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
harmonic skrev:
|
En ting er sikkert Roomperfect er en gave fra hifi guderne til tda2200 folket og kommer til at få analog fanatikere til at skamme sig
|
|
|
Nu er ordet "gave" nok lige lovligt fint for en stump elektronik der koster 15.000 kr oveni forstærkerens pris. |
|
|
15k lyder måske umiddelbart dyrt, men hvis der en en lang softwareudvikling bag, så skal der nok langes en hel del eksemplarer over disken, før udviklingskronerne er hjemme. Jeg glæder mig gevaldigt til at høre hvad det kan, og er så småt begyndt at spare sammen.
|
| Til top |
|
| |
Dion Forum Bruger

Bruger siden: 21 Maj 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 91
|
| Sendt: 16 Juni 2006 kl. 23:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Noget nyt om hvornår TDA2200 kommer incl. RoomPerfect ?
|
| Til top |
|
| |
Dion Forum Bruger

Bruger siden: 21 Maj 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 91
|
| Sendt: 29 Juni 2006 kl. 13:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tilsynladende er det nu muligt at bestille TDA2200 incl Roomperfect kender nogen noget til test eller har egne erfaringer med udvidelsen ?
Ja og så har prisen fået et hak op fra 21.999 til 24.999 eller hele 13% mere for standard modelen uden RP... mhn ?
|
| Til top |
|
| |
Jesper Andersen Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 957
|
| Sendt: 29 Juni 2006 kl. 15:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes efterhånden at denne her snak/tråd ALENE går på hvorvidt Tact kan "trylle", d.v.s. tilpasse/justere dine højtalere til at spille godt....hvor mange har rent faktisk L Y T T E T til den ?
- det har jeg ...............men helt ærligt; føj hvor blev jeg skuffet ...i den grad !
Som I kan se tidligere i tråden, så var jeg selv en seriøs potentiel ejer til dette stykke "magi"- og jeg har som harmonic anfører, IKKE nogen forudtaget, negative, fordomme mod "digital" forstærkere - snarere tværtimod, har selv et sæt eAR 1001 .
Det skal indrømmes at Tact'en IKKE var sat op efter alle kunstens regler, men vi spillede i et decideret Lytterum ( m. møbler, tæpper, gardiner, højtalere trukket fri fra bagvægge mm ) - alligevel var lyden Tam, Livløs, Uengageret, ingen rigtig/dyb bund, og en indelukket diskant...ja, lyden var simpelthen møg-kedelig...vi sad fire erfarne lyttere og var ved at tabe kæben af skuffelse........................Så inden nogen fristes til at spendere kr. 24/25.000, så gør jer en tjeneste og LYT til den først, og ikke lade jer forblænde af alskens elektronik.'Skal dog indrømme at det var modellen UDEN roomperfect - men tror ikke at selve LYDEN er forskellig, fra en MED RP
mvh __________________ Jesper / Oldhifinut
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 Juni 2006 kl. 15:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jesper Andersen skrev:
|
Jeg synes efterhånden at denne her snak/tråd ALENE går på hvorvidt Tact kan "trylle", d.v.s. tilpasse/justere dine højtalere til at spille godt....hvor mange har rent faktisk L Y T T E T til den ?
- det har jeg ...............men helt ærligt; føj hvor blev jeg skuffet ...i den grad !
Som I kan se tidligere i tråden, så var jeg selv en seriøs potentiel ejer til dette stykke "magi"- og jeg har som harmonic anfører, IKKE nogen forudtaget, negative, fordomme mod "digital" forstærkere - snarere tværtimod, har selv et sæt eAR 1001 .
Det skal indrømmes at Tact'en IKKE var sat op efter alle kunstens regler, men vi spillede i et decideret Lytterum ( m. møbler, tæpper, gardiner, højtalere trukket fri fra bagvægge mm ) - alligevel var lyden Tam, Livløs, Uengageret, ingen rigtig/dyb bund, og en indelukket diskant...ja, lyden var simpelthen møg-kedelig...vi sad fire erfarne lyttere og var ved at tabe kæben af skuffelse........................Så inden nogen fristes til at spendere kr. 24/25.000, så gør jer en tjeneste og LYT til den først, og ikke lade jer forblænde af alskens elektronik.'Skal dog indrømme at det var modellen UDEN roomperfect - men tror ikke at selve LYDEN er forskellig, fra en MED RP
mvh |
|
|
Hvis du oplever en TacT RCS som uden bund, så har du netop ikke indstillet targetkurven efter din egen smag. Det går ikke, blot at bruge én eller anden standard targetkurve, som en anden har foreslået, i et rum med anderledes akustik.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 Juni 2006 kl. 16:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Jesper Andersen skrev:
|
mvh |
|
|
Hvis du oplever en TacT RCS som uden bund, så har du netop ikke indstillet targetkurven efter din egen smag. Det går ikke, blot at bruge én eller anden standard targetkurve, som en anden har foreslået, i et rum med anderledes akustik.
|
|
|
hmmm....tjaaaaa....du har sikker ret......men omvendt må jeg sige "hvor svært kan det være", eller omskrevet; "hvorfor skal det være SÅ kompliceret/indviklet" - når man nu bare kan;
A/ købe en forstærker som fra starten bare spiller godt, eller
B/ købe en Behringer som - tilnærmelsesvis - kan lidt det samme...og til en HELT anden pris
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 Juni 2006 kl. 16:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jesper Andersen skrev:
| hmmm....tjaaaaa....du har sikker ret......men omvendt må jeg sige "hvor svært kan det være", eller omskrevet; "hvorfor skal det være SÅ kompliceret/indviklet" - når man nu bare kan;
A/ købe en forstærker som fra starten bare spiller godt, eller
B/ købe en Behringer som - tilnærmelsesvis - kan lidt det samme...og til en HELT anden pris
mvh |
|
|
Er der ikke noget med at TacT RCS måler på vægreflektionen ved lyttepositionen, og laver et lille forsinket signal i modfase, der udfaser denne reflektion ? Sådan har jeg forstået det, men kan naturligvis have misforstået noget. Det skulle så fjerne sidevæggen helt, når man sidder der hvor målemikrofonen var placeret. På alle andre lyttepladser, bliver lyden derimod fyldt med fasefejl, og niveaufejl - meget værre end uden rumkorrektion. Mikrofonen skal også være kalibreret, og med denne kalibreringsfil loadet ind i computeren. Der er vist rigtigt meget der kan gå galt med RCS, men det er der så sandelig også, når man prøvelytter grej, hos en sælger, og efterfølgende hører det i egen stue. Her kan let komme et større chock, der kun kan modvirkes ved hurtigt at sælge grejet igen. EDIT: Jeg har ikke prøvet den nye Behringer, men kunne godt forestille mig, at den kan nogenlunde det samme, og måske endda bedre - hvem ved...
|
| Til top |
|
| |
harmonic Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Juni 2006 kl. 16:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jesper Andersen skrev:
|
mvh
|
|
|
Var det en tda2200 ? el 2.2rcs el 2.0 ? der blev lytted til ?
første gang jeg hørte en tda2200 var i hifiklubben og den var sprit ny
har aldrig hørt så dårlig en en lyd, lyden var digital ,lukket ,og fuldstændig usammenhængende pinligt selv hifiklubbens medarbejder gik flovt ud af lokalet
Det tog min 3 måneder før den lød rigtig rigtig godt og ca 6b måneder før den var spillet helt til og nu er der ik et øje tørt har hørt linn klimax et utal af rør anlæg og dvs krell levison opsætninger tdaeren i mit setup banker dem alle UDEN RUMCORRECTION __________________ Linn sonus faber og andet godt
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 Juni 2006 kl. 16:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
harmonic; det var en TDA 2200
|
| Til top |
|
| |
harmonic Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Juni 2006 kl. 16:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok
var den tilspillet ?
mvh __________________ Linn sonus faber og andet godt
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 Juni 2006 kl. 17:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
harmonic skrev:
|
Ok
var den tilspillet ?
mvh
|
|
|
- svært at sige ?......NY var den ihvertfald ikke, een havde lånt den af een han kendte o.s.v.
Men helt ærlig; jeg har i mine snart 25 år som "Hifi-lytter" aldrig hørt en så stor forskel på ikke-tilspillet og tilspillet, som skulle kunne berettige tro på at TDA'en nogensinde ville kunne spille - i mine ører - godt.
Men måske man ( du ? ) oplever den som velspillende fordi den kan "manipulere" med enten ekstremt dårlige lytteforhold, el. "dårlige" højtalere...?.....misforstå mig ikke, er IKKE ment som en provokation, blot en subjektiv - og oprigtig - beskrivelse af hvordan jeg synes TDA 2200 spiller/gengiver lyd.
|
| Til top |
|
| |
jensmarius Udelukket fra forum

Tager en pause!!!
Bruger siden: 20 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 302
|
| Sendt: 29 Juni 2006 kl. 17:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rumcorrection???????
Efter min mening er der lidt af faliterklæring at man skal bruge elektronik for at kompensere for dårlig lyd/akustik, det har ikke meget med HIFI at gøre. Men ok, når jeg ser disse hersens billeder af jeres highend setup ( hader det ord ), kan jeg godt forstå at nogen, ja vel de fleste af jer løber ind i problemer. De miljøer/rum disse hunde dyre anlæg er plaseret i er med garenti ikke egnet til bare nogenlunde god lyd. Jeg har arbejdet med lyd/akustik i en del år, og har lavet mange målinger på efterklang i rum magen til mange af dem man kan se på jeres billeder, og det er helt sikkert, det kan kun gå galt. Det er faktis helt umuligt at opnå noget der er bare "rimlig" lyd i sådanne miljøer, og hifi = høj troværdighed kan i godt glemme alt om. Så drenge, i stedet for at bruge store eller større formuer på tweeks,så brug dem da i stedet for på akustikken. Så skal i bare hører
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 Juni 2006 kl. 18:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
jensmarius skrev:
|
Rumcorrection???????
Efter min mening er der lidt af faliterklæring at man skal bruge elektronik for at kompensere for dårlig lyd/akustik, det har ikke meget med HIFI at gøre. Men ok, når jeg ser disse hersens billeder af jeres highend setup ( hader det ord ), kan jeg godt forstå at nogen, ja vel de fleste af jer løber ind i problemer. De miljøer/rum disse hunde dyre anlæg er plaseret i er med garenti ikke egnet til bare nogenlunde god lyd. Jeg har arbejdet med lyd/akustik i en del år, og har lavet mange målinger på efterklang i rum magen til mange af dem man kan se på jeres billeder, og det er helt sikkert, det kan kun gå galt. Det er faktis helt umuligt at opnå noget der er bare "rimlig" lyd i sådanne miljøer, og hifi = høj troværdighed kan i godt glemme alt om. Så drenge, i stedet for at bruge store eller større formuer på tweeks,så brug dem da i stedet for på akustikken. Så skal i bare hører |
|
|
Hvis du har mulighed for en idealopstilling, i et symmetrisk rum, og samtidig har højttalere, som ikke er så store som køleskabe, i et alt for lille rum... Men noget af det folk jo gerne vil, meget tit, er at bruge højttalere, som de nok dybest set godt ved er for store. Der hvor rumkorrektion har den største berettigelse, er når frekvenser skal dæmpes. Så arbejder både højttalere, og forstærkere mindre, med lavere forvrængning til følge. Asymmetri i opstillingen, er også somme tider umuligt at undgå, hvis man også skal bo sammen med andre.
|
| Til top |
|
| |
harmonic Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Juni 2006 kl. 19:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jesper Andersen skrev:
| [QUOTE=harmonic]
Ok
var den tilspillet ?
mvh
|
|
|
- svært at sige ?......NY var den ihvertfald ikke, een havde lånt den af een han kendte o.s.v.
Men helt ærlig; jeg har i mine snart 25 år som "Hifi-lytter" aldrig hørt en så stor forskel på ikke-tilspillet og tilspillet, som skulle kunne berettige tro på at TDA'en nogensinde ville kunne spille - i mine ører - godt.
Men måske man ( du ? ) oplever den som velspillende fordi den kan "manipulere" med enten ekstremt dårlige lytteforhold, el. "dårlige" højtalere...?.....misforstå mig ikke, er IKKE ment som en provokation, blot en subjektiv - og oprigtig - beskrivelse af hvordan jeg synes TDA 2200 spiller/gengiver lyd.
mvh
det er helt ok
Men sådan helt ærligt så syntes jeg at i sku komme hjem til mig og lytte for enten er jeg og de der har lytted til mit anlæg skitzofrene ellers er der et eller andet galt med den tda i/du lytted til , for det der kommer ud af mine højtalere er ikke ringere end lyden som sangeren og bandet står i stuen kulde gysningere og svimmelhed er ik unormalt med en lyd så holografisk og smuk
el måske er det ´mig og de andre mennesker inklusiv jean yves kerbrat og de anmeldere der har lytted til en tda der alle sammen skal til ørelægen hvem ved?
Og med hensyn til mine højtalere og kabler(gamut l3 vertex aq ) så maskere de ik noget det er helt sikkert
men jeg kan fortælle dig som sagt første gang jeg lytted til en tda2200 lød det pinligt dårligt og jeg besluttede at jeg ALDRIG sku invistere i sådan en elendig forstærkere men da jeg lyttede til den igen efter en 2 måneders kontunuerlig tilspilning var den født på ny , det er ik en myte det er noget samtlige tda2200 ejere jeg har talt med over diverse forums er bevidste om
det skal så også siges at den er Temelig følsom overfor dårlig strøm og kabler
Jeg er virkelig ked af du har haft sådan en oplevelse fordi i den tda2200 gemmer dig sig viterligt en af de bedste forstærkere på marked uanset pris
|
| Til top |
|
| |
jensmarius Udelukket fra forum

Tager en pause!!!
Bruger siden: 20 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 302
|
| Sendt: 29 Juni 2006 kl. 19:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
HEJ SPENCER
Du skriver; "Der hvor rumkorrektion har den største berettigelse, er når frekvenser skal dæmpes"
Jeg går ud fra at du godt ved hvad dårlig contra god akustiker for en størrelse, og hvad det betyder..................................................... .......................................................og dog.
Folk må for min skyld bo og indrette deres hjem fuldstændigt som de lyster, men når jeg ser de omtalte miljøer (billeder), ja så hopper kæden af. Der er i de tilfælde absolut ikke tale om nogen form for highend lyd, og slet ikke hifi = høj troværdighed. Men jeg tror heller ikke det er det der meningen med disse se hvad jeg har highend freak`s. Hvad er så meningen da? Tjaaaa, jeg tror nu godt jeg ved det. I de over 30 år jeg har haft MUSIK, AKUSTIK, og rigtig HIFI som både et arbejde, og en meget stor fritidsinterresse, har jeg mødt mange, ja alt for mange af disse SE HVAD JEG HAR typer
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 Juni 2006 kl. 20:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
jensmarius skrev:
|
HEJ SPENCER
Du skriver; "Der hvor rumkorrektion har den største berettigelse, er når frekvenser skal dæmpes"
Jeg går ud fra at du godt ved hvad dårlig contra god akustiker for en størrelse, og hvad det betyder..................................................... .......................................................og dog.
Folk må for min skyld bo og indrette deres hjem fuldstændigt som de lyster, men når jeg ser de omtalte miljøer (billeder), ja så hopper kæden af. Der er i de tilfælde absolut ikke tale om nogen form for highend lyd, og slet ikke hifi = høj troværdighed. Men jeg tror heller ikke det er det der meningen med disse se hvad jeg har highend freak`s. Hvad er så meningen da? Tjaaaa, jeg tror nu godt jeg ved det. I de over 30 år jeg har haft MUSIK, AKUSTIK, og rigtig HIFI som både et arbejde, og en meget stor fritidsinterresse, har jeg mødt mange, ja alt for mange af disse SE HVAD JEG HAR typer |
|
|
Nej, hvert eneste led i kæden, skal jo være hifi, om man vil have god lyd. Det gælder også det vigtigste - rummet. TacT RCS kan ikke rette op på et håbløst rum, men kun bruges fornuftigt, der hvor der er behov for moderate justeringer. Har du et boom ved 45Hz, der dominerer i bassen, vil det nok være formålstjenligt, at dæmpe det. Det er alle dog ikke enige i, og elsker den oppustede bund, som de forbinder med 'fed bas'. Et lytterum bør vel ideelt være udstyret med store bogreoler, fyldt med bøger, eller LP-plader. De moderne miljøer med skifterammer, og glasborde, samt gulve uden tæpper...  Ja, det er ikke hifi - som du siger. Det er ikke engang et rum der er velegnet til almindelig samtale.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 Juni 2006 kl. 20:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den bedste metode, til rumkorrektion, er naturligvis det dedikerede rum.
|
| Til top |
|
| |
harmonic Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Juni 2006 kl. 22:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
jensmarius skrev:
|
HEJ SPENCER
Folk må for min skyld bo og indrette deres hjem fuldstændigt som de lyster, men når jeg ser de omtalte miljøer (billeder), ja så hopper kæden af. Der er i de tilfælde absolut ikke tale om nogen form for highend lyd, og slet ikke hifi = høj troværdighed. Men jeg tror heller ikke det er det der meningen med disse se hvad jeg har highend freak`s. Hvad er så meningen da? Tjaaaa, jeg tror nu godt jeg ved det. I de over 30 år jeg har haft MUSIK, AKUSTIK, og rigtig HIFI som både et arbejde, og en meget stor fritidsinterresse, har jeg mødt mange, ja alt for mange af disse SE HVAD JEG HAR typer
|
|
|
Hentyder du til mig ?
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|