Emne: Optimering af lyd via netstrømmen ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
BeoFan Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 405
|
| Sendt: 24 April 2007 kl. 15:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
http://www.gmsound.dk/ny_side_4.htm læser også med på HI4ALL og oplyser til mig, at de er istand til at levere deres DIY netkabel sæt med Schuko stik. (se side 18)
Desværre bliver sættet så 75 kr. dyrere, da kvaliteten af de billigeste SCHUKO stik slet ikke er tilfredstillende, hvis det minimum skal være på samme høje kvalitets niveu som det danske LK stik.
GM sound beklager, at de ikke har fået opdateret deres hjemmeside (det gør vi andre også!)
Når du køber et DIY (DO IT YOU SELF) netkabelsæt til 160 kr., er det et komplet samlesæt , som indeholder
- 1,5m 3 ledet skærmet kabel med jord.
- 1 stk. LK stikprop 2-polet + Jord, type TP085. /eller med SCHUKO stikket på billedet for +75 kr. ekstra
- 1 stk. BULGIN 3-polet apparatstik med kvalitets konnektorer.
- Krympeflex til stik og kabel.

Her ses det Schuko netstik,som GM sound har valgt som det bedste til prisen, og det kan bestilles mod en merpris på 75 kr. - sætpris blive så ialt 235 kr.
|
| Til top |
|
| |
hifiigen Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1033
|
| Sendt: 24 April 2007 kl. 15:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg påstår: - netstøjsfiltre er bedre end ingenting til apparater der har switch mode power supply's. Det kan godt være sådanne PSU'er ikke er god latin, men når de nu engang er der, kan de gøre skade ved at udsende støj UD AF appparatet, og den støj kan dæmpes i et netstøjsfilter. Et netstøjsfilter indeholder komponenter der øger impedansen (modstanden) og deres eventuelle fordel til afskærmning af støj, skal derfor opvejes af ulemper ved manglende effektafgivelse til appparatet. Så til effektforstærkere duer de ikke, men hvor mange effektforstærkere har egentlig switch mode PSU'er?
- skilletrafoer er vel også udmærkede til dæmpning af støj, og lader vel samtidig det tilsluttede apparet's stel flyde, idet dets stel ikke er koblet på nettets nul. Om det er en fordel ved jeg ikke. Der gælder vel samme afvejning som overfor.
- Ved alle apparater der ikke skal afgive effekt, må det vel gælde at netspændingen ind er så ren som overhovedet muligt. Filtrerers der, og der derved mistes en lille bitte smule spænding, gør vel ikke noget. Det eventuelle flukturerende effektforbrug bør sagtens kunne klares i apparaters egne DC- spændingsforsyninger.
- Hvis der er støj ind i apparaterne stammende fra nettet, kan man åbenbart komme langt ved at opsætte egen gruppe. Og på mange installationer er der vel en del samlinger i loftsstik og panelstik, som principielt medfører en vis modstand. Men dog meget lille, ellers bliver der afsat varme og medfølgende risiko for brand hvis der tilsluttes et effektforbrugende apparat. dette kan man undgå med sin egen gruppe, der føder a hifi-anlægget med sit eget ubrudte og kraftige kabel.
Så: hvis du ikke kan lave selvstændig el-gruppe: på med hele l**tet, filtre - skilletrafoer mv., men ikke til apparater der bruger effekt. Hvis nogle af apparaterne er med switch mode PSU: på med netfiltre. Jeg har et apparat med switch mode, og har fået det tip at afskærme den indbyggede PSU med noget specielt vævet fiber stof, som skulle dæmpe udstrålet støj fra PSU'en ind i den øvrige elektronik. Jeg skal nu prøve dette, og tager skridtet mere: bruger kraftig alu-folie også.
__________________ Er blevet ret passiv læser.
|
| Til top |
|
| |
Diamagnetic Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 24 April 2007 kl. 15:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kulskum har jeg tænkt mig at prøve med til afskærmning i den forbandede Pioneer 989 som jeg har modificeret til ukendelighed< vejer dobbelt af da den var nyindkøbt>. Der kommer en allerhelvedes meget støj ud til omgivelserne. Det var godt nok et køb jeg fortryder. Bruger 2stk. Duelund støjspoler indbygget i den. Ligeledes er der indbygget spole i Pre samt effektforstærkers indgangstrinforsyning. Ligemeget hvor meget man filtrerer så lyder det bedre om natten.
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 24 April 2007 kl. 17:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamagnetic skrev:
| Kulskum har jeg tænkt mig at prøve med til afskærmning i den forbandede Pioneer 989 som jeg har modificeret til ukendelighed< vejer dobbelt af da den var nyindkøbt>. Der kommer en allerhelvedes meget støj ud til omgivelserne. Det var godt nok et køb jeg fortryder. Bruger 2stk. Duelund støjspoler indbygget i den. Ligeledes er der indbygget spole i Pre samt effektforstærkers indgangstrinforsyning. Ligemeget hvor meget man filtrerer så lyder det bedre om natten. |
|
|
Er det en DVD du tweaker på ?  __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
Whistler Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 35
|
| Sendt: 24 April 2007 kl. 17:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
BeoFan skrev:
|
http://www.gmsound.dk/ny_side_4.htm læser også med på HI4ALL og oplyser til mig, at de er istand til at levere deres DIY netkabel sæt med Schoku stik. (se side 18)
Desværre bliver sættet så 75 kr. dyrere, da kvaliteten af de billigeste SCHUKO stik slet ikke er tilfredstillende, hvis det minimum skal være på samme høje kvalitets niveu som det danske LK stik.
GM sound beklager, at de ikke har fået opdateret deres hjemmeside (det gør vi andre også!)
Når du køber et DIY (DO IT YOU SELF) netkabelsæt til 160 kr., er det et komplet samlesæt , som indeholder
- 1,5m 3 ledet skærmet kabel med jord.
- 1 stk. LK stikprop 2-polet + Jord, type TP085. /eller SCHUKO stikket på billedet for +75 kr. ekstra
- 1 stk. BULGIN 3-polet apparatstik med kvalitets konnektorer.
- Krympeflex til stik og kabel.

Her ses det Schuko netstik,som GM sound har valgt som det bedste til prisen, og det kan bestilles mod en merpris på 75 kr.
|
|
|
Det er jo en intressant, diskussion her, og derfor har jeg lidt spørgsmål.
1. hvad vil du binde den skærm på kablet til?
2. jeg kan se både fordele og meget store umpeler ved jord på stikket (den kan dog bruges som en måde at sikre sig at Fase og Neutral kommer de rette steder hen.
|
| Til top |
|
| |
Whistler Forum Bruger

|
| Sendt: 24 April 2007 kl. 17:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
hifiigen skrev:
Jeg påstår:
- netstøjsfiltre er bedre end ingenting til apparater der har switch mode power supply's. Det kan godt være sådanne PSU'er ikke er god latin, men når de nu engang er der, kan de gøre skade ved at udsende støj UD AF appparatet, og den støj kan dæmpes i et netstøjsfilter. Et netstøjsfilter indeholder komponenter der øger impedansen (modstanden) og deres eventuelle fordel til afskærmning af støj, skal derfor opvejes af ulemper ved manglende effektafgivelse til appparatet. Så til effektforstærkere duer de ikke, men hvor mange effektforstærkere har egentlig switch mode PSU'er?
- skilletrafoer er vel også udmærkede til dæmpning af støj, og lader vel samtidig det tilsluttede apparet's stel flyde, idet dets stel ikke er koblet på nettets nul. Om det er en fordel ved jeg ikke. Der gælder vel samme afvejning som overfor.
- Ved alle apparater der ikke skal afgive effekt, må det vel gælde at netspændingen ind er så ren som overhovedet muligt. Filtrerers der, og der derved mistes en lille bitte smule spænding, gør vel ikke noget. Det eventuelle flukturerende effektforbrug bør sagtens kunne klares i apparaters egne DC- spændingsforsyninger.
- Hvis der er støj ind i apparaterne stammende fra nettet, kan man åbenbart komme langt ved at opsætte egen gruppe. Og på mange installationer er der vel en del samlinger i loftsstik og panelstik, som principielt medfører en vis modstand. Men dog meget lille, ellers bliver der afsat varme og medfølgende risiko for brand hvis der tilsluttes et effektforbrugende apparat. dette kan man undgå med sin egen gruppe, der føder a hifi-anlægget med sit eget ubrudte og kraftige kabel.
Så: hvis du ikke kan lave selvstændig el-gruppe: på med hele l**tet, filtre - skilletrafoer mv., men ikke til apparater der bruger effekt. Hvis nogle af apparaterne er med switch mode PSU: på med netfiltre.
|
|
|
Citér:
Jeg har et apparat med switch mode, og har fået det tip at afskærme den indbyggede PSU med noget specielt vævet fiber stof, som skulle dæmpe udstrålet støj fra PSU'en ind i den øvrige elektronik. Jeg skal nu prøve dette, og tager skridtet mere: bruger kraftig alu-folie også.
|
|
|
Støj fra en switchmode, vil gå ud igennem, eks. tilledninger, (eks. i en PC vil hver ledning der stikker ud, være en fin antenne, såfremt du forsøger at skærme dette, skal du være sikker på at du har 100% tæthed, ellers vil du faktisk kunne forværre problemet, hvis du har blæsere i enheden skal du sikre dig at monter et rigtig EMI filter gitter på udgangen.
såfremt du vil løse sådan problemer, snakker vi total redesign af tingene, i form af filter gennemgange, og støj spoler, hvilket bare vil indføre nye problemer.
|
| Til top |
|
| |
hifiigen Forum Bruger

|
| Sendt: 24 April 2007 kl. 17:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
[/QUOTE]
Det er jo en intressant, diskussion her, og derfor har jeg lidt spørgsmål.
1. hvad vil du binde den skærm på kablet til?
2. jeg kan se både fordele og meget store umpeler ved jord på stikket (den kan dog bruges som en måde at sikre sig at Fase og Neutral kommer de rette steder hen.
[/QUOTE] En ulempe med jord på stikket er dog, at det dels sviner, og hvis der er for meget jord, er der risiko for dårlig kontakt!  __________________ Er blevet ret passiv læser.
|
| Til top |
|
| |
hifiigen Forum Bruger

|
| Sendt: 24 April 2007 kl. 18:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Whistler skrev:
Støj fra en switchmode, vil gå ud igennem, eks. tilledninger, (eks. i en PC vil hver ledning der stikker ud, være en fin antenne, såfremt du forsøger at skærme dette, skal du være sikker på at du har 100% tæthed, ellers vil du faktisk kunne forværre problemet, hvis du har blæsere i enheden skal du sikre dig at monter et rigtig EMI filter gitter på udgangen.
såfremt du vil løse sådan problemer, snakker vi total redesign af tingene, i form af filter gennemgange, og støj spoler, hvilket bare vil indføre nye problemer.
|
|
|
Jeg forstår ikke helt, f.eks. hvad blæsere kan gøre af skade (ud over luftstrømsstøjen) Og hvad er et filter gitter?
Men min modifikation af PSU'en indeholder også et simpelt netstøjsfilter INDEN PSU'en og en ferritring på ledningerne EFTER PSU'en. Er det ikke i den rigtige retning, eller overser jeg noget?
__________________ Er blevet ret passiv læser.
|
| Til top |
|
| |
Joch Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 582
|
| Sendt: 24 April 2007 kl. 18:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det bare mig, men jeg kan ikke lade hver med at grine...
ER du sikker på du har set ordentlig efter ude i dit el-skab du har 4 ledninger ind 3 faser og en nul. det er alt, om du så hopper op og ned vil alle stik blive forbundet til dem, så derfor vil du aldrig have en sikringsgruppe for sig selv, det eneste du får ud af det er at du kan trækkee 10A, eller 13 alt efter hvad du har siddende. men det vigtigst DU VIL STADIGVÆK FOR LIGE MEGET STØJ IND! og jeg kan virkelig godt se at de 10 sidste meter ude fra kræftværket/alle transformatorene kan gøre ret meget ved dette. Men nu er det jo så heldig at forstærkerens strømforsyninger og som sådan set alle andre vigtigt strømforsyninger kompensere for støj, enten ved hjælp af switch mode power supply eller ved traditionel power supply. Det jeg til gengæld godt kan følge er at man ikke skal have kabel rod, da det kan lave rimelig stor og avanceret lav/høj/bånd/stopbånd filtere!
Vil selv mene jeg har rimelig styr på det lidt mere tekniske, da jeg er ved at uddanne mig til elektronik ingeniør...
God lyd til alle, med eller uden sindsyg dyre strøm kabler __________________ Mvh Lars Jochumsen
Civilingeniør i Teknisk IT Multimedie med speciale i Adaptiv støjdæmpning
PhD studerende i radar tracking og klassifikation
|
| Til top |
|
| |
Whistler Forum Bruger

|
| Sendt: 24 April 2007 kl. 20:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
hifiigen skrev:
Whistler skrev:
|
|
|
|
Jeg forstår ikke helt, f.eks. hvad blæsere kan gøre af skade (ud over luftstrømsstøjen) Og hvad er et filter gitter?
Men min modifikation af PSU'en indeholder også et simpelt netstøjsfilter INDEN PSU'en og en ferritring på ledningerne EFTER PSU'en. Er det ikke i den rigtige retning, eller overser jeg noget?
|
|
|
du overser alt det støj din blæser laver i sig selv samt, alt det støj der kan komme ud af blæser hullet :)
det er ikke for sjov at vi udanner ingenører i EMI bekæmpelse herhjemme :)
|
| Til top |
|
| |
Whistler Forum Bruger

|
| Sendt: 24 April 2007 kl. 20:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Joch skrev:
|
Er det bare mig, men jeg kan ikke lade hver med at grine...
ER du sikker på du har set ordentlig efter ude i dit el-skab du har 4 ledninger ind 3 faser og en nul. det er alt, om du så hopper op og ned vil alle stik blive forbundet til dem, så derfor vil du aldrig have en sikringsgruppe for sig selv, det eneste du får ud af det er at du kan trækkee 10A, eller 13 alt efter hvad du har siddende. men det vigtigst DU VIL STADIGVÆK FOR LIGE MEGET STØJ IND! og jeg kan virkelig godt se at de 10 sidste meter ude fra kræftværket/alle transformatorene kan gøre ret meget ved dette. Men nu er det jo så heldig at forstærkerens strømforsyninger og som sådan set alle andre vigtigt strømforsyninger kompensere for støj, enten ved hjælp af switch mode power supply eller ved traditionel power supply. Det jeg til gengæld godt kan følge er at man ikke skal have kabel rod, da det kan lave rimelig stor og avanceret lav/høj/bånd/stopbånd filtere!
Vil selv mene jeg har rimelig styr på det lidt mere tekniske, da jeg er ved at uddanne mig til elektronik ingeniør...
God lyd til alle, med eller uden sindsyg dyre strøm kabler
|
|
|
Hvis du kigger tilbage i tiden, til de gode gammel dage hvor vi havde EDB maskiner der bruget hvad et hus bruger af strøm, så opfandt nogle flinke mennesker det vi idag kender som EDB strøm, konceptet med dengang med EDB strøm var at man bruget skærmet kabler, samt de havde deres helt egen dedikeret fase, jeg tror det er her myten kommer fra, idag er de skærmet kabler skrottede, og det emd separate faser holder man så stadig fast i men det er mere fordi man forsøger at sikre sig at imod strøm afbrydelser.
Jeg er enig med dig i at der er lidt for meget "jeg tror jeg kan høre forskel" i det her med den separate fase, jeg vil også mene at der er nogle mennesker herinde som burde læse på det tekniske asspekt i hvad støj egenlig er, når man generalt snakker switch mode supplys, så snakker man ikke støj udfra dem via netledningen, men derimod støj fra printet i sig selv, her snakker vi alle revner etc i chassiet, en god power vil også uden problemer dæmpe eventuelle ting fra nettede med over 80dB, dvs. at det ligger langt under støj gulvet i rummet.
|
| Til top |
|
| |
Diamagnetic Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 24 April 2007 kl. 22:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Acer skrev:
Diamagnetic skrev:
| Kulskum har jeg tænkt mig at prøve med til afskærmning i den forbandede Pioneer 989 som jeg har modificeret til ukendelighed< vejer dobbelt af da den var nyindkøbt>. Der kommer en allerhelvedes meget støj ud til omgivelserne. Det var godt nok et køb jeg fortryder. Bruger 2stk. Duelund støjspoler indbygget i den. Ligeledes er der indbygget spole i Pre samt effektforstærkers indgangstrinforsyning. Ligemeget hvor meget man filtrerer så lyder det bedre om natten. |
|
|
Er det en DVD du tweaker på ?  |
|
|
Jep det er Pioneers nuværende topmaskine.
|
| Til top |
|
| |
Joch Forum Bruger

|
| Sendt: 25 April 2007 kl. 07:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Whistler skrev:
|
Hvis du kigger tilbage i tiden, til de gode gammel dage hvor vi havde EDB maskiner der bruget hvad et hus bruger af strøm, så opfandt nogle flinke mennesker det vi idag kender som EDB strøm, konceptet med dengang med EDB strøm var at man bruget skærmet kabler, samt de havde deres helt egen dedikeret fase, jeg tror det er her myten kommer fra, idag er de skærmet kabler skrottede, og det emd separate faser holder man så stadig fast i men det er mere fordi man forsøger at sikre sig at imod strøm afbrydelser.
|
|
|
Hehe nej der er noget du har misforstået. men godt bud.
Grunden til det (vel at mærke hvis man ser på større steder, der hjemme er det som sådan ligegyldigt) er at hvis der er en elektrikker der står og roder med noget i en stik dåse, som kommer der ikke høje spændingsspidser når man skruer dem sammen, og derved slår man ikke pc'en ihjel. Det bruges også hvis der skulle ske en kortslutning et eller andet sted, som fx fjernsyn eller sådan noget, her vil strømmen løbe tilbage, og lave en højspændingsspids, dette undgår man ved at lave edb-stik. desuden er strøm kablerne ikke skærmet på nogen måde, da det ikke ville give ret meget mening, da man køre med så høje spændinger, at Signal støjforhold er så højt, ved godt det er forkert at nævne signal støjforhold, da der som sådan ikke er noget signal __________________ Mvh Lars Jochumsen
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 25 April 2007 kl. 07:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Joch, det lyder altså umiddelbart som noget vrøvl! Hvem har fortalt dig det?
Man samler ikke en installation der er spænding på. Selv hvis man gjorde, så aner jeg ikke lige hvor den spændingsspids du snakker om skulle komme fra når man samler den? Hvad er eks. forskellen på at samle installatioen, og så på at tænde på afbryderen?
Og en spændingsspids kan altså ryge igennem installationen bagud igennem grupperne. Der er ingen støj- eller spændingsbeskyttelse i en gruppe, der jo blot består af en sikring. Måske tænker du på, at der kan komme 400 V, hvis man skiller nullen ad i en 3 faset gruppe? Det kan du altså stadig risikere, også selv om du har en seperat gruppe.
|
| Til top |
|
| |
BeoFan Forum Bruger

|
| Sendt: 25 April 2007 kl. 14:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som det er nogen bekendt, er faktisk muligt at få gode og fornuftige få stik og kabler til meget rimelige priser syd for grænsen. Denne populære webside har hele spektret af netstik og netkabler, faktisk ialt 420 varenr. under overskriften "Stromversorgung"
Her har jeg valgt at bringe et lille udvalg at stik og kabler i den prisbeviste ende, som alle fint lever op til det grundlæggende formål i HIFI sammenhæng. (Iøvrigt tak til Bryde for linket)
Et kabel til 77,00 Euro (573,-dk kr) pr meter som f.eks Oyaide Tunami GPX Netzkabel er hamrende flot og i en ultimativ kvalitet, men er efter min mening at skyde langt over målet, men på den anden siden vil man få det tilsendt portofrit til Danmark hvis man køber for over 200 EURO, (1500,-dk kr) og det bliver jo ikke svært med sådan en meterpris ;-)
Husk også at spørge dine venner om de vil benytte lejligheden til at overgå til skærmede netkabler, så kan man evt. være fælles om at montere stik og kabler en hifi aften og også deles om porto, der lyder på 15 Euro, (111,-dk kr )til Danmark, hvis man køber varer under 200 Euro (1500,-dk kr)
Så prøv lige at tjekke denne hjemmeside ud. Selvom den er skrevet på det tyske sprog kan man med lidt omtanke nemt bestille varerne hjem, da websiden ligner alle andre... En Euro koster idag 7,45 kr , så det skal du gange Euro prisen med, for at finde den danske pris. Brug evt omregneren på www.valutakurser.dk
http://www.dienadel.de/lshop,showdetail,29386,d,1177505124-3 0915,,23888,0,Tshowdetail--1061913586.1062069387.1062225983- -23884,0.htm
Andre direkte link til prisbillige kvalitetsstik /kabler må meget gerne skrives i tråden.
.
Groneberg Schuko vægstikdåse. En nyhed fra strømforsyningsspecialisten Groneberg . Testet i Stereoplay 3-2007.(?) EUR 14,80 (110,-dk kr)

Schoku netstik fra Groneberg i 1. klasses bearbejding og med kraftige messing kontakter. Tager op til 2.5 mm ledning. EUR 7.50 (56,-dk kr)

Apparatstik fra Groneberg med kraftige messingkontakter, tager op til 2,5 mm ledning. EUR 5,20 (39,-dk kr.)

Inakustik AC-1502 - 3 x 1,5qmm Netzkabel Skærmet netkabel i en ekstra lækker kvalitet, specielt udviklet til HIFI brug. Pr meter EUR 10.70 (79,00 kr)
HUSK varme krympeflex! (Wärme-Schrumpfschlauch) 3 Euro (22,-dk kr.)

Inakustik AC-2502M High-End Installations-Netzkabel Skærmet netkablel velegnet til hifi brug . Pr. meter EUR 9,99 (74,-dk kr.
Husk varme krympe flex (Wärme-Schrumpfschlauch)
Andre skærmede kabler på siden har priser ned til 6 Euro,- måske enda mindre, (der er rigtig mange at vælge imellem,- og endnu flere, hvis du vil betale mere ....)
Alle oplysninger er til almindelig orientering og Gør Det Selv inspiration, og der tages forbehold for fejl osv...
|
| Til top |
|
| |
Joch Forum Bruger

|
| Sendt: 25 April 2007 kl. 23:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
|
Joch, det lyder altså umiddelbart som noget vrøvl! Hvem har fortalt dig det?
Man samler ikke en installation der er spænding på. Selv hvis man gjorde, så aner jeg ikke lige hvor den spændingsspids du snakker om skulle komme fra når man samler den? Hvad er eks. forskellen på at samle installatioen, og så på at tænde på afbryderen?
Og en spændingsspids kan altså ryge igennem installationen bagud igennem grupperne. Der er ingen støj- eller spændingsbeskyttelse i en gruppe, der jo blot består af en sikring. Måske tænker du på, at der kan komme 400 V, hvis man skiller nullen ad i en 3 faset gruppe? Det kan du altså stadig risikere, også selv om du har en seperat gruppe.
|
|
|
Skam fra en elektriker som går og laver sådan noget til daglig, plus it afdelingen på Ingeniør højskolen i århus
og jo man kan skam nemt samle en installation der er strøm på, spændings spidse kommer når du sætte dem sammen i en samlemuf. i forhold til en alm. kontakt der er lavet til at slå til eller fra er det andet ikke, og hvis der sidder spoler på installation vil der komme nogle høj spændinger fra dem. og er skam godt klar over de ryger bagud, men ikke jeg har sagt andet, i så fald er det en fejl. er jo netop fortaler for at det ikke kan hjælpe noget med en strøm ledning til flere 1000 kr. da signal støjforholdet alligevel vil være rundt regnet over 90 dB __________________ Mvh Lars Jochumsen
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 26 April 2007 kl. 09:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Joch, jeg forstår ikke meget af det du skriver.
1. Hvilket signal/støjforhold er det du taler om?
2. Bare fordi der er en seperat EDB gruppe, kan elektrikeren jo også arbejde på edb-gruppen med spænding på, så det argument holder da ikke.
3. Der er altså for mig at se, elektrisk set ingen forskel på en afbryder, og så på at samle ledningerne i en muffe med spænding på. Hvad mener du forskellen er?
4. Og når en sikring springer, svarer det da også til en afbryder, så hvorfor skulle en seperat gruppe give større sikkerhed mod spændingssulser i den forbindelse? Uddyb venligst!
|
| Til top |
|
| |
BeoFan Forum Bruger

|
| Sendt: 26 April 2007 kl. 21:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der går nogle dage endnu, før det kinesiske netfilter G&W TW-03E dukker op med pakkeposten.(Se side 18)
Iøvrigt modtag jeg dagen efter bestillingen en perfekt forfalsket E-mail, der gav sig ud for at komme fra PayPal, og hvor jeg skulle bekræfte mit kort nr. Gå derfor altid direkte ind på PayPal hjemmeside, hvis der spørges eller tastes noget .(skriv adressen selv og brug aldrig link i mailen ) Om den falske e-mail har forbindelse med bestilingen tvivler jeg dog på, det var nok bare tilfældigt at den kom nu)Læs iøvrigt mere på PayPal hjemmeside der beskriver problemet med falske e-mail , og som bestemt ikke er et nyt fænomen.
Jeg troede jeg havde løsningen på placeringen af filtret, men nu kommer jeg faktisk i tvivl , for jeg har som så mange andre også surround i mit set-up.
Vil det være fornuftigt at at montere et netfilter helt uden ved el-måleren og så bruge almindelige skærmede netledninger derfra, eller alternativt trække et par skærmet installationskabler ud til de apparater som jeg vil beskytte mod støj.( der er faktisk et vellydende BeoVision 3 fjernsyn i soveværelset som jeg også gerne ville have til at køre under det nye netfilter)
Problemet opstår, fordi der i øjeblikket er en effektforstærker placeret mellem mine bag-højttalere og som trækker dem, og den skulle i så fald fødes fra et netfilter som skulle være placeret ved hoved-højtalerne. Vil et ledningstræk med skærmet ledning på 12 meter fra netfilteret til baghøjtalernes forstærker, betyde noget for filter effekten.
Eller er løsningen at placeret filtret ved el-måleren (åbne netfiltret og montere de skærmede installationskabler direkte i filter udgangen og derefter trække kabler så de ender i stikkontaker ved apparaterne de 2-3 forskellige steder i huset,- eller evt benytte skærmet netledning, med stik til hvert apparat, som så bare trækkes langs gulvet og så man derved undgår et åbne netfiltret.( netledningner vil i såfald blive på 10 -20 meter, og der vil blive 5-6 stykkeri alt)
Nogle gange hader jeg kabler..
Hvad er mest hensigtmæssigt, når placeringen er som beskrevet?
Flytte forstærkern, så alt er samlet et sted og placere netfiltret ved fronthøjtalerene og så trække lange højtalerledninger, men til gengæld med korte signalkabler og kort netledning?
Lade forstærkeren stå ved baghøjtalerne og trække lange signalledninger, og lade netkablet blive langt, men korte højtalerledninger?( som nu)
Placere netfiltret ved elmåleren og trække nye installationskabler/netledninger der så ender i stik ved anlæggets nuværende splittede placering ?
eller måske er jeg lidt for forvirret, og skal gøre noget helt andet?
Eller spurgt på en mere overordnet måde.
Hvilket ledning/kabel må godt være langt? (10-15 meter) og hvilket skal helst være kort, når alt er skærmet, undtagen højtalerledningen.(som jeg faktisk overvejer at skærme også til jord også)
At optimere lyden via netstrømmen lyder enkelt, og er bestemt vældigt fornuftigt, men kan altså godt give nogle logistiske problemer internt ;-)
|
| Til top |
|
| |
BeoFan Forum Bruger

|
| Sendt: 26 April 2007 kl. 22:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man kigger på de to ovenstående netkabel typer er der betydelig forskel, og jeg kom til at tænke på Duelunds (?) teorier
Den ene ledning har en folieskærm placeret direkte mod ledene og er derefter dækket af isolering. Det anden har isolering omkring lederne og har derefter f skærm.

Hvordan beskytter man sig bedst mod uvedkommen støj i kablet?
Har isoleringens placering i kablet betydning? Hvad er bedst ?
Den ene har folieskærm og den anden fletskærm. Hvad er bedst?
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
| Sendt: 26 April 2007 kl. 22:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej BeoFan

Nå ja, men så ved du da hvor du har støvet henne 
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|