Emne: Optimering af lyd via netstrømmen ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
C.Bukowski Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 402
|
| Sendt: 18 Juni 2007 kl. 23:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Husk lige at alt udstyr skal være CE mærket for at kunne sælges i Danmark. Dem som importere udstyret udenom en dansk importør, er selv ansvarlige for at undersøge om det er godkendt.
Er der brand eller personlig skade dækker forsikringen ikke.
|
| Til top |
|
| |
Per N Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 675
|
| Sendt: 18 Juni 2007 kl. 23:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
C.Bukowski skrev:
Husk lige at alt udstyr skal være CE mærket for at kunne sælges i Danmark. Dem som importere udstyret udenom en dansk importør, er selv ansvarlige for at undersøge om det er godkendt.
Er der brand eller personlig skade dækker forsikringen ikke. |
|
|
G&W filtret er ihvertfald ikke godkendt og alle de mærkelig kontakter og stik man ellers kan købe er heller ikke. Så brænder hytten ned, ja så er det bare ærgelig forsikringen gir ikke en ny ihvertfald. __________________ Den sande glæde opnåes ved at lave tingene selv!
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
| Sendt: 21 Juni 2007 kl. 23:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så må der kaldes til ro i herreværelset!
Nogle har nået bunden af snapseflasken og sprunget en intern 16A sikring.
Målet må være en lavimpedant, frekvensliniær strømkilde til vores ædle dele. Eller hvad er målet ellers?
Hvis vi ikke ønsker at løse opgaven hvor det er mest effektivt, - eller hvad ? - nemlig der hvor strømmen bruges, jammen så må strømmen da tages fra batterier til vores effektforstærkere. De støjer ganske vist mere end en 3 klasse, men det er trods alt yderst minimalt i forhold til rå netstrøm, uanset om det kommer fra den ene eller anden sikringsgruppe, Vestas eller Dong.
Jeg mindes i øvrigt en gammel kammerat der ringede og klagede til elværket over kvaliteten af strømmen. Den fremgangsmåde må der da være gehør for, her når flasken alligevel er tom.
|
| Til top |
|
| |
hrmand Lukket konto

Eget ønske
Bruger siden: 18 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1335
|
| Sendt: 03 Februar 2008 kl. 15:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er vi klar til at rykke!
Jeg var en af de, der får nogle år tilbage, stadig var af den opfattelse, at strøm er strøm, så det lå mig fjernt at tænke på betydningen. Men her i forum´et pirres nysgerrigheden jo gennem kvalificerede tråde som denne og det er nogen tid siden, jeg blev overbevist om effekten af dette tweak. Et argument, der satte øverste etage på sporet, fik jeg på et amerikansk forum for Sony fans: Det, dine ører i sidst ende opfatter som lyd er født via strøm og derfor er det afgørende med en stabil kilde. Jeg læste også noget om, at apparaternes indbyggede korrektions-kredsløb jo naturligt blev aflastet og at forstærkeren så blot kan gøre det, den er skabt til: Spille! Jeg er ikke fagmand, men det lød fornuftigt. Situationen er nu, at vi skal have el-arbejde i forbindelse med anden ombygning og klarer så også denne side af sagen.
Huset er fra 1962 og der er på ingen måde mere, end der lige skal være: 5 almindelige strømudtag i stuens hjørner. Dvs. anlæggets 4 enheder, deler strøm med p.t. 7 lamper, tv og parabolboks, fordelt på to stikkontakter. Kontakterne er også længst væk fra tavlen, så strømmen brydes af samlinger 3 steder undervejs i huset og så er der endelig strømskinnen, inden det når frem til anlægget. Udover et kabelrod af den anden verden under disse forhold, skal pladsen deles med mere end 20 kabler, der forbinder anlægget og højttalerne. Den rene elendighed, altså, så der SKAL da gøres noget!
Jeg har nu allieret mig med en elektriker, og udgangspunktet er, som det er nævnt flere gange i tråden: Ny tavle, selvstændig gruppe med transcientbeskyttelse, jordspyd og gode kabler frem til udtaget. Så ser vi på begrebet EMC-støj på hans anbefaling (endnu et nyt område for mig ...), nye stik (Shucko?) til anlægget, muligvis med nye kabler, hvis der ikke er jord, men det klares evt. ved at bruge jordskruen bag på apparaterne, hvor det er muligt. Så er der jo snakken om UPS, men her får prisen mig nok til at tøve ... jeg tror også lidt på, at de indbyggede transformere i forvejen gør et stykke arbejde for den rigtige spænding.
Men det bliver spændende, vi begynder 11. februar ... __________________ SONY
TA-DA9000ES amp
TA-N90ES effekt
DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd
KEF
4 x Q7 + Q9c
|
| Til top |
|
| |
JRGW Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1303
|
| Sendt: 03 Februar 2008 kl. 21:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
kramer71 skrev:
|
Så må der kaldes til ro i herreværelset!
Målet må være en lavimpedant, frekvensliniær strømkilde til vores ædle dele. Eller hvad er målet ellers?
Hvis vi ikke ønsker at løse opgaven hvor det er mest effektivt, - eller hvad ? - nemlig der hvor strømmen bruges, jammen så må strømmen da tages fra batterier til vores effektforstærkere. De støjer ganske vist mere end en 3 klasse, men det er trods alt yderst minimalt i forhold til rå netstrøm, uanset om det kommer fra den ene eller anden sikringsgruppe, Vestas eller Dong.
Jeg mindes i øvrigt en gammel kammerat der ringede og klagede til elværket over kvaliteten af strømmen. Den fremgangsmåde må der da være gehør for, her når flasken alligevel er tom.
Et eller andet her må ikke være optimalt (overholder sikkert spec. fra elværket) ellers ville de powerconditioner jo ikke gøre en forskel, uden at jeg personligt har hørt forskellen.
Elværket og de ansvarlige er jo ligeglade bare spec. er i orden.Kunne godt forstille mig at der er forskelle geografisk og i den enkelte husstand mht. kvaliteten af installationen i forhold til det optimale.
|
|
|
__________________ Hilsen JRGW
Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 04 Februar 2008 kl. 06:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
kramer71 skrev:
|
|
|
|

__________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
hrmand Lukket konto

Eget ønske
|
| Sendt: 05 Februar 2008 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
... nå, efter nøje gennemlæsning af hele tråden, så tror jeg vi venter med netstøjfilter, indtil det basale er på plads ... det er egentlig ret utroligt med den overbevisende effekt det har med sådan en omlægning af el-forsyningen, hvis man skal gå efter kommentarerne fra de, der har været turen igennem. Det tegner jo kun godt for beslutningen og muligheden for at gøre noget ved det. En af tingene er naturligvis samling af strømkabler og signalkabler, så det bliver adskilt og ikke som nu, er en veritabel ormegård uden tanke på "orden" ... og den dermed manglende eliminering af netop disse støjkilder. Sku næsten skamme mig, ved at have ignoreret det sålænge ... __________________ SONY
TA-DA9000ES amp
TA-N90ES effekt
DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd
KEF
4 x Q7 + Q9c
|
| Til top |
|
| |
hrmand Lukket konto

Eget ønske
|
| Sendt: 13 Februar 2008 kl. 18:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er tavlen skiftet, der er kommet ny gruppe og trukket kabel langs stern - huset er med fladt tag, så vi har ingen skunk at trække det i ...i morgen eller fredag borer vi hul i muren for indgang til stikket. Der mangler lige en transientbeskytter og senest har jeg også på anbefaling besluttet at få monteret en peakstop, der afbryder ved over 275v. Det skulle være nødvendigt da transienten sidder ved tavlen i modsatte ende af huset og derfor er der ingenting til at slå fra ved indgangen til stikket, hvis uheldet er ude ... risikoen skulle dog være "lille". Den giver ikke støj på nettet ifølge eksperten. Endelig er der banket 3 spyd i jorden, ifølge elektrikeren når de mindst 5 meter ned, så det er vel en kinesisk jordforbindelse ...? Men lige under 100 ohm skulle det give.
I løbet af et par dage, er vi klar til en gang lytning ... __________________ SONY
TA-DA9000ES amp
TA-N90ES effekt
DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd
KEF
4 x Q7 + Q9c
|
| Til top |
|
| |
Tommy21 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juli 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 597
|
| Sendt: 17 Februar 2008 kl. 22:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man laver en gruppe til sit hifi, hvad så med tvet (pioneer 508xd plasma) og parabol boks, ps3, xbox 360 osv. Skal de kobles "med" på den nye gruppe, eller skal man kun bruge den til forstærker og cd afspiller???
Tommy __________________ Setup
MartinLogan Vantage, Motif, Fresco i, encore TF
Parasound A21
Parasound C1 Processor
Oppo Bdp-95
Ps3, xbox 360, Wii, PsP
|
| Til top |
|
| |
Granholm Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 585
|
| Sendt: 17 Februar 2008 kl. 23:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du laver det fra bunden vil jeg nok anbefale at trække to kabler frem på hver sin gruppe, men samme fase.
Mvh
|
| Til top |
|
| |
hrmand Lukket konto

Eget ønske
|
| Sendt: 18 Februar 2008 kl. 10:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Arbejdet er færdigt og anlægget tilsluttet!
Formålet med omlægningen var egentlig blot at frigøre strøm til anlægget fra husets øvrige installationer, mest fordi vi faktisk kunne se på belysningen, når der blev tændt for anlægget, dvs. et indtryk af underdimensionering af el-nettet. Desuden gav det et gevaldigt kabelrod med 7 lamper og 6 enheder fordelt på 2 stik, som tilmed er uden jord.
Omlægningen havde altså et formål i sig selv ved at sørge for bedre fordeling af strømmen. Men da jeg begyndte at læse denne tråd for ca. 1 år siden, begyndte det at krible for at gøre noget ved sagen - det var nyt for mig, at også lyden havde fordel af ordentlig strøm.
Kort resumé: 10A gruppe med transient. 5 x 2,5 kvadrat kabel, ca. 20 meter. 3 jordspyd, banket ned oveni hinanden, dvs. ca. 5 meter ned, ohm er under 10. Enkeltledere trukket fra spyd til stel på 3 enheder. Peakstop monteret, slår strøm fra ved mere end 275V.
Samtidig er ormegården systematiseret med strips.
Det første jeg lagde mærke til, var da jeg tændte receiveren. Husker I lyden fra afmagnetisering af CRT pc-skærme? Et lille vrouuung og så var farverne på plads. En sådan lyd har jeg været vant til lige fra dag 1, men nu er den væk! Som om den får den rette strøm øjeblikkeligt eller noget - jeg kan ikke sige hvor lyden kom fra, men en slags kompensation for noget der manglede, har det altså været ... på samme måde tændte både cd-spiller og forstærker mere "nøjagtigt".
Så til lyden - jeg brugte følgende cd-skiver som reference:
Led Zeppelin II (japansk udgave), Whole Lotta Love Daniel Lanois, Shine (dyb, dyb, ond bas i åbningsnummeret) Chris Rea, Texas Blues fra Blue Guitar (indspilningskvalitet meget høj, synes jeg) Mike Oldfield, Crisis - masser af muligheder for lydtest i titelnummer + Taurus 3. Pink Floyd sacd Dark Side Of The Moon Bryan Ferry, Frantic Rory Gallagher, Irish Tour (publikum response er hovedsagen her) Nils Lofgren, Night Fades Away and Live (disc 2, no. 9 Drum & Bass Intro)
Trommer, vokaler og akustiske instrumenter ... det er indtil nu det jeg har lagt mest mærke til, har ændret sig. Når der tæskes på trommerne, ja så hører jeg ... tæsk! Jeg har til en vis grad tidligere kunnet fornemme skindet på stortrommen blafre, men nu forekommer det mere korrekt afleveret og udklingning af trommen er længere, ligesom tonerne fra et klaver er blevet det. Vokaler er mere i front og vejrtrækning mellem versefødderne er tydelig og akustiske instrumenter er fabelagtige. Også flytning af fingre på guitarstrenge er specielt god - ikke fordi det betyder noget for musikken, men som illustration af, at der kommer flere detaljer med.
De næste dage vil stå meget i musikkens tegn, for jeg vil naturligvis lede efter, hvad der nu er at hente på yndlingsskiverne. Og frydes i erkendelsen af, at der er en hel del om snakken om betydning af rigtig strøm til anlægget og - ikke mindst - at det er alle pengene værd med denne opgradering.
Whats next? Det bliver kablerne fra enhederne, der skal skiftes - sammen med nye stik med jord og ny fordelerboks/strømskinne. Den nuværende strømskinne er muligvis synderen, når vi stadig (dvs. som på de gamle stik) kan høre en svag susen med volumen i kl. 12 position og markant når den er på max. Skinnen har en kontrollampe (glimpære) for power on og den sender støj på nettet, siger elektrikeren. På den anden side er der altid støj på nettet, men at tilslutte et netstøjfilter er ikke altid af det gode, har jeg jo læst. Jeg er heller ikke så vild med at skulle lægge 2 kilo på bordet for at få en Furutech skinne ... men vi må jo se på det! __________________ SONY
TA-DA9000ES amp
TA-N90ES effekt
DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd
KEF
4 x Q7 + Q9c
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 19 Februar 2008 kl. 12:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sætter du det til en anden stikkontakt for at sammenligne?
|
| Til top |
|
| |
hrmand Lukket konto

Eget ønske
|
| Sendt: 19 Februar 2008 kl. 16:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, der har været adskillige skift, bl.a. også for at kontrollere den svage susen uden musikafspilning - eneste fællesnævner var jo her strømskinnen (med kontrollampe), som nok er den, der skal ses på. Det er forbavsende tydeligt hvilken forskel der er på lyden af trommer og akustiske instrumenter, når der skiftes. Men især i de lave frekvenser sker der noget.
__________________ SONY
TA-DA9000ES amp
TA-N90ES effekt
DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd
KEF
4 x Q7 + Q9c
|
| Til top |
|
| |
jkjaers Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2357
|
| Sendt: 26 Februar 2008 kl. 09:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
miju skrev:
Jeg har lige bestilt en sådan fætter her :
Neu! G&W TW-03E Netfilter / Konditioner m. schuko stik.
Europamodel 220-270 Volt
design by Wu Gang 

Er nu spændt på om det med de 900 kr. leveret til døren nu holder??????
Men uanset hvad glæder jeg mig til at se om den fungere optimalt og om den kan kobles på mine effekttrin også uden at kvæle dynamikken, hvad ingen andre af de normale netfiltre som eks. dem i sin tid fra Hifiklubben samt dem fra LcAudio gør... disse fungere kun på cd. / DAC. og pre. amp. mm. men disse har allerede indbygget netfilter/dobbel netisolation mm. og her giver de ingen høbbar effekt (snarre tværtimod for pre. ampen's vedkommende)
Så om denne holder?? DET bliver interrasant at se / høre.
Har prøvet et lignende filter jeg lånte og som der faktisk fungerede helt fint, for nogle år siden, men dette kostede i omegnen af 15000 kr... 
Så om man her for mindre end en "tudse" kan opnå noget nær det samme DET er jeg ret spændt på!
Den virker dog gedigen og seriøst lavet mm. 
mvh.
|
|
|
Nu må den være dukket op.... fortæl fortæl. __________________ Venlig hilsen Jesper
"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
|
| Til top |
|
| |
Tommy21 Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Marts 2008 kl. 21:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg overvejer at lave en ny gruppe til hifi, jeg tænker på at bruge dette kabel istedet for supras lorad som jeg ellers bruger til alle mine apperater og strømskinne.
NOAC-E, Screened mains cable
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=dk&vat=0& dok=2016280.htm
Dette er jo noget billigere og jeg skal bruge ca 20meter, er der nogen der ved om det er ligeså godt at bruge fra gruppe ud til vækstikket.
Parasound A21
Parasound C1 Processor
Oppo Bdp-95
Ps3, xbox 360, Wii, PsP
|
| Til top |
|
| |
JRGW Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1303
|
| Sendt: 04 Marts 2008 kl. 22:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du overvejet 2,5kv fra gruppen og ud.  __________________ Hilsen JRGW
Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
|
| Til top |
|
| |
Tommy21 Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Marts 2008 kl. 23:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
JRGW skrev:
Har du overvejet 2,5kv fra gruppen og ud. |
|
|
Ja, men det har de jo ikke hos elfa, så er vi ude i supras lorad som koster 3x så meget.
Parasound A21
Parasound C1 Processor
Oppo Bdp-95
Ps3, xbox 360, Wii, PsP
|
| Til top |
|
| |
jkjaers Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2357
|
| Sendt: 26 Marts 2008 kl. 14:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tommy21 skrev:
JRGW skrev:
|
|
Ja, men det har de jo ikke hos elfa, så er vi ude i supras lorad som koster 3x så meget.
Tommy |
|
|
Hvordan gik det med dette projekt? Har selv gået lidt i samme tanker __________________ Venlig hilsen Jesper
"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
|
| Til top |
|
| |
Tommy21 Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Marts 2008 kl. 14:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
jkjaers skrev:
Tommy21 skrev:
JRGW skrev:
|
|
Tommy
|
|
|
Hvordan gik det med dette projekt? Har selv gået lidt i samme tanker
|
|
|
Jeg er ikke rigtigt kommet videre endnu, har lige fået et sæt martin logan vantage og er travlt optaget af at lytte på dem.
Hvis jeg gør det tror jeg jeg køber 20meter af det skærmede kabel hos elfa mon ikke det er fint nok, synes det er lidt vildt med 20meter supra kabel der koster 3-4 gange så meget, god nok er det en smule billigere herovre i sverige men alligevel er det jo sindsygt at give 80-100kr meteren for strømkabel.
Parasound A21
Parasound C1 Processor
Oppo Bdp-95
Ps3, xbox 360, Wii, PsP
|
| Til top |
|
| |
banz Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1219
|
| Sendt: 26 August 2008 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
miju skrev:
Nej har ikke fået den endnu, har kun haft kontakt med firmaet, men overvejer at få en fra en der sælger dem her i DK. af nemheds grunde..
Regner med først i næste måned..
Så skal jeg nok komme med en udførlig test og beskrivelse / bedømmelse ...
mvh. |
|
|
Har du rent faktisk haft kontakt med ornec? Jeg har sendt dem 2 mails for en måneds tid siden, minimum, intet svar endnu.
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|