Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 09:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Biwiring/biamping eller ej og hvorfor? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 09 Februar 2006 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

Ghammel & Suhr skrev:

Båt i jordhulen!

Tillad mig i alskens hast at frembræmme det følgende...

Yeps, den holistiske indfaldsvinkel er netop den, der batter. Desværre er alt for mange helt uopmærksomme på benævnte begreb og implicerede relationer/implikationer.

Mæææn... fuldt udbytte af en anvendt kabelføring forudsætter altså og immerwæk, at det anvendte højttalersystem er designet til brugen.

Jeg tvivler på, at Divanesere reelt er designet til bi wiring - derfor skal der hermed manes til forsigtighed Hvis ikke der deles under 150 Hz, glem det. Også, hvis ikke fabrikanten anbefaler det, glem det.

Men det er da meget underholdende at høre om forsøg, der på forhånd burde være udelukket

Afsnittet omkring bi amping må dog nærme sig noget teoretisk bawl & prut - og det tror jeg egentlig også godt du ved

Selvfølgelig er en vis ensartethed påkrævet. Men... hvor meget kan "folk" reelt høre?

Eller lad mig helt og holdent og aldeles utilbørligt spørge på en anden måde: Når et flygel alvorligt trænger til at blive stemt, hvad er så tolerancen?

OK, den var måske under bæltestedet, men du ved godt, hvad pointen er

Med bramfrie båt
G&S

Det med at designe reelt til BW tror jeg ikke rigtigt på.
Enten er der muligheden eller også er der ikke.
Folk kan jo hitte på at forbinde højttaleren med allandsens kabler, og det kan man ikke tage højde for i konstruktionen. Efter min opfattelse giver BW nu altså også det samme resultat hver gang.
Man får en præcisering af lyden, som umiddelbart virker imponerende. 3D antager en anden karakter og jeg fornemmer noget lidt flyvsk over lydbilledet.
SW bringer orden i tingene igen, omend man lige skal lære det at kende igen. Holisme og homogenitet bliver helt klart langt mere udtalt med SW. Min forklaring på fænomenet er såmænd øget induktion i kablerne.

BA står jeg fast på udgør et reelt problem. Hvis der er tale om rigtigt gode amps, så vil du opleve forskellene på dem. Det forstærkes naturligvis af, at de også på den måde biwires.
Jeg mener at man i endnu tydeligere grad opdeler lydbilledet og at forskellene på ampsene begynder at drille. Mine 2 amps kan jeg nemt høre forskel på i den situation, den ene er mere kontant i grundtoneområdet. Den anden er lidt mere romantisk og det kan man sagtens høre.

Det er naturligvis også af stor betydning, hvor delefrekvenserne ligger og hvordan ampsene er belastet.
Lave delefrekvenser gør det nok i tiltagende grad muligt, at benytte sig af biamping/biwiring.
Måske endda resultatet kan blive godt, såfremt kabler, forstærkere og hele kæden er 100% identisk. Forskellige amps, kabler og den slags tror jeg aldrig vil lykkes i andet end et tilsovset system.
Alternativt tror jeg at HT systemet skal være skabt til elektronisk deling.

I øvrigt er der en udmærket artikel om emnet her: http://www.sonicdesign.se/biwire.html
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003
Sendt: 09 Februar 2006 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

Hmmm meget interresant diskussion.

Nu haaber jeg snart jeg kan koere BA med 4 amps som er saa ens som de kan blive. Saa nu maa vi se hvad min holdning er, har ikke proevet BA foer men har indtil nu kun hoert positivt om det, hvis effekt er af samme fabrikat, og man har en pre af bedre kvalitet!

Forsaet endelig debbaten!!

Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 09 Februar 2006 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

jeg har tidligere kørt BA, med to rimeligt ens forstærkere, jeg har leget med både horisotalt og vertikal opdeling, ens kabler og forskellige kabler(både signal og HT). Man kan virkelig få noget kapow og imponerende lyd på den måde, tingene bliver mege skarpt tegnet op og mulighederne for at påvirke lyden i lige den retning man vil er jo dejlig.
Men problemet er (tror jeg) at man mister samspillet mellem enhederne, der sker noget som ikke er helt naturligt! i mine ører lidt det samme som sker ved ballanceret drift, umiddelbart er det bedre, men ved nærmere bekendskab, så vil jeg hellere være foruden!
Dog med undtagelsen i SS setuppet, der kan jeg nemlig bruge disse extra imponerende effekter. Så der benytter jeg aktiv deling og forskellige kabler, forstærkere og alle de andre sjove trixs men det er jo også mest for sjovt

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

27pH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 Marts 2006 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

Ved godt tråden står stille men...

Faldt over denne side: http://www.geocities.com/jonrisch/biwiring2.htm

Jeg følger lige med fra sidelinien, idet jeg skal til at vælge om mine DIY'er skal have mulighed for BW eller ej.

vH pH

Til top Vis 27pH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 27pH

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 26 Maj 2006 kl. 10:18 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv brugt biamping, med deling ved 80Hz, i flere år, og glæder mig over at jeg får friere muligheder for valg af den vigtigste forstærker, der styrer toppen.

Rørforstærkere belastes mindre, når de slipper for at spille de to dybeste oktaver, og slides mindre.

Så er der det med integreringen.

Har man et delefilter med mulighed for at justere over et bredt område, så kan man tilpasse bedre til rummet. Jeg burde nok dele lidt højere, men lider til gengæld ikke af problemer med at subberne kan lokaliseres.
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 26 Maj 2006 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

At få støre tværsnit er som oftest altid en fordel lydmæssigt.. så biwiring med precis samme kabel uanset hvor er deles kan da give en klar forbedring over singlewiring.

MEN! dette er hvis man nu har et singlewire "run" og så tilføjer et til magentil..... står man og skal starte fra "bunden" og vælge nyt kabel og man står med valget mellem at vælge mellem to sæt kabel til biwiring der koster 500 kr. pr. sæt, ialt 1000 kr. eller et single wire "run" til 1000 kr.

Så vil man som oftest få bedre resultat fra ET sæt til singlewire til alle 1000 kr. ( altså et dobbelt så dyre og ofte dobbelt så godt kabel, end man vil få med biwire sæt)

Men så kan man sige hvad hvis man så købet kablet til 1000kr. og senere et endnu magentil??

Tjaaa.. igen.. så kan et støre tværsnit godt give en fordel, men andre gange ikke..

Lad os så sige at man har de dyreste og bedste kabler man kan FÅ punktum!!!! loftet er nået..... og man har råd til to sæt af disse til biwire.. Ja!... SÅ! vil jeg da medgive at så KAN biwire være en lille fordel der KAN give lige en tand mere "hul" igennem, uanset om det er på et to vejs eller flere vejs system. (men der vil altid være en lille risiko for at det ikke er nogen fordel eller at det ikke gør nogen reel forskel og de penge kunne være brugt fornuftigere andet steds!?)

Selvfølgelig KAN man være hældig at opnå en lige så god lyd med to halvt så dyre kabel sæt til biwiring, som med et dobbelt så dyrt single wire..  (måske endda i enkelte få tilfælde lidt bedre, men det vil jeg mene er sjældent, efter mine erfaringer) men som sagt ingen regler uden undtagelser..

Men som sagt i LANGT! størstedelen af tilfælde, vil man opnå et bedre resultat med single wire til dobbel pris af hvad man ville kunne ofre pr. kabel sæt. til biwire..

Det ER ingen ubetinget fordel at splitte signalet op i diskant og mid. området!..  der er ganske enkelt for meget der kan gå galt, og ofte gør det!...

I 3 vejs (eller mere) systemer ser tingene anderledes ud, især hvis man biwire ( splitter op) under 300 Hz. (gerne lavere) da kan det være en markant fordel at få den 3 enhed (bassen) "væk" fra de to andre enheder.

Som alle ved så trækker bas store strømme, meget mere end både mid, og diskant til sammen, og samlet så trækker diskant & mid / mid/bas. jo ganske meget især for mid/bassens vedkommende, så ydderligere en bas enhed her ovnen i, er under alle omstændigheder en belastning.

Så at få denne væk vil kun være en fordel, på samme måde som bi amping her vil aflaste forstærkeren der trækker diskant og mid. vil det med gavnlig hørbar effekt. (som oftest)

Dette dog med forbehold, for nogle kabler vil have SÅ stort tværsnit og nogle amps, så kraftige og med stå godt styr om tingene at det reelt ikke vil give nogen hørbar forbedring med enten biwiring eller også biamping.

Det korte og det lange er at min ergaring siger :

Biwiring i et tovejs system er efter min mening oftest ganske unødigt og oftest uønskværdigt, men i flervejs systemer er biwiring ofstest en fordel mellem top og decideret bas (under 300 Hz.)

Jeg kan sige at sådan gør jeg det selv!...  biwiring og bi amping mellem top og et bassystem. (og biamping kræver jo automatisk biwiring  ) og dette med en deling under 150 Hz.  jeg bruger her endda ikke identiske kabler men dog alligevel samme fabrikat og leder type, bare en billigere version på bas ( Prime 500 fra Taralabs, hvor jeg på toppen anvender deres dyre Master Gen2, men begge kabler fra samme firma /Taralabs og begge kabler af RSC typen) og dette går helt fint... og det netop grundet den lave delefrekvens..

Jeg kan indrømme at jeg her HAR forsøgt med andre kabler på bassen, eks. Audioquest Midnight og også noget AQ. Clear ...  og her var der ingen hørbar forskel..

Men da delefrekvensen på et tidspunkt ved nogle eksperimenter, blev flyttet på til lige omkring 300 Hz. med et nyt delefilter, var der en, om end lille men alligevel hørber forskel på om det var Taralabs eller Audioquest der her blev brugt. (og forskellen var IKKE posetiv)

Så ved højre deling end her er det helt klart for mig at det vil have en betydning med forskellige kabler, det hænger ganske enkelt bedre sammen med ENS kabler.

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

Fiend
Lukket konto
Lukket konto
Konto lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 29 December 2003
Sendt: 26 Maj 2006 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

Jeg vil sige det er en spændende tråd og vil blot skrive at mit problem først opstår når jeg anvender forskellige tykkelser kabler når jeg biwire eller triwire, da bassen kan have tendens til bulder i forhold til resten af lydbilledet hvis dette er noget tykkere. Så hellere flere tynde men ens over det hele, men her kræves så bare at det absolut er samme længde.... 

En anden ting er man kan sætte effekt dioder på minus ved hver enhed så man undgår krydstale imellem enhederne, ellers er "minus" jo fuldstændig blottet og nærmest en motorvej for bassen, når denne spiller rigtig højt, op til den sarte diskant. -når man kun singlewire.....

Til top Vis Fiend's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fiend

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes