At få støre tværsnit er som oftest altid en fordel lydmæssigt.. så biwiring med precis samme kabel uanset hvor er deles kan da give en klar forbedring over singlewiring.
MEN! dette er hvis man nu har et singlewire "run" og så tilføjer et til magentil..... står man og skal starte fra "bunden" og vælge nyt kabel og man står med valget mellem at vælge mellem to sæt kabel til biwiring der koster 500 kr. pr. sæt, ialt 1000 kr. eller et single wire "run" til 1000 kr.
Så vil man som oftest få bedre resultat fra ET sæt til singlewire til alle 1000 kr. ( altså et dobbelt så dyre og ofte dobbelt så godt kabel, end man vil få med biwire sæt)
Men så kan man sige hvad hvis man så købet kablet til 1000kr. og senere et endnu magentil??
Tjaaa.. igen.. så kan et støre tværsnit godt give en fordel, men andre gange ikke..
Lad os så sige at man har de dyreste og bedste kabler man kan FÅ punktum!!!! loftet er nået..... og man har råd til to sæt af disse til biwire.. Ja!... SÅ! vil jeg da medgive at så KAN biwire være en lille fordel der KAN give lige en tand mere "hul" igennem, uanset om det er på et to vejs eller flere vejs system. (men der vil altid være en lille risiko for at det ikke er nogen fordel eller at det ikke gør nogen reel forskel og de penge kunne være brugt fornuftigere andet steds!?)
Selvfølgelig KAN man være hældig at opnå en lige så god lyd med to halvt så dyre kabel sæt til biwiring, som med et dobbelt så dyrt single wire.. (måske endda i enkelte få tilfælde lidt bedre, men det vil jeg mene er sjældent, efter mine erfaringer) men som sagt ingen regler uden undtagelser..
Men som sagt i LANGT! størstedelen af tilfælde, vil man opnå et bedre resultat med single wire til dobbel pris af hvad man ville kunne ofre pr. kabel sæt. til biwire..
Det ER ingen ubetinget fordel at splitte signalet op i diskant og mid. området!.. der er ganske enkelt for meget der kan gå galt, og ofte gør det!...
I 3 vejs (eller mere) systemer ser tingene anderledes ud, især hvis man biwire ( splitter op) under 300 Hz. (gerne lavere) da kan det være en markant fordel at få den 3 enhed (bassen) "væk" fra de to andre enheder.
Som alle ved så trækker bas store strømme, meget mere end både mid, og diskant til sammen, og samlet så trækker diskant & mid / mid/bas. jo ganske meget især for mid/bassens vedkommende, så ydderligere en bas enhed her ovnen i, er under alle omstændigheder en belastning.
Så at få denne væk vil kun være en fordel, på samme måde som bi amping her vil aflaste forstærkeren der trækker diskant og mid. vil det med gavnlig hørbar effekt. (som oftest)
Dette dog med forbehold, for nogle kabler vil have SÅ stort tværsnit og nogle amps, så kraftige og med stå godt styr om tingene at det reelt ikke vil give nogen hørbar forbedring med enten biwiring eller også biamping.
Det korte og det lange er at min ergaring siger :
Biwiring i et tovejs system er efter min mening oftest ganske unødigt og oftest uønskværdigt, men i flervejs systemer er biwiring ofstest en fordel mellem top og decideret bas (under 300 Hz.)
Jeg kan sige at sådan gør jeg det selv!... biwiring og bi amping mellem top og et bassystem. (og biamping kræver jo automatisk biwiring
) og dette med en deling under 150 Hz. jeg bruger her endda ikke identiske kabler men dog alligevel samme fabrikat og leder type, bare en billigere version på bas ( Prime 500 fra Taralabs, hvor jeg på toppen anvender deres dyre Master Gen2, men begge kabler fra samme firma /Taralabs og begge kabler af RSC typen) og dette går helt fint... og det netop grundet den lave delefrekvens..
Jeg kan indrømme at jeg her HAR forsøgt med andre kabler på bassen, eks. Audioquest Midnight og også noget AQ. Clear ... og her var der ingen hørbar forskel..
Men da delefrekvensen på et tidspunkt ved nogle eksperimenter, blev flyttet på til lige omkring 300 Hz. med et nyt delefilter, var der en, om end lille men alligevel hørber forskel på om det var Taralabs eller Audioquest der her blev brugt. (og forskellen var IKKE posetiv)
Så ved højre deling end her er det helt klart for mig at det vil have en betydning med forskellige kabler, det hænger ganske enkelt bedre sammen med ENS kabler.
mvh.