Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 05:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Forstærkere med 2N3055 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 24 Februar 2006 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Huritg:...det er nok den ja. My mistake

Man kan åbenbart godt lave copy-paste med billeder her.
Forresten - jeg mener at have set en tråd (måske var det på DIYforum) om hvordan man kunne kende de originale 2N3055 fra kopierne. Er her nogen fra denne lille "2N3055 Fan Club" der er eksperter i det.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 24 Februar 2006 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

Den originale 3055'er.... Har slet ikke hørt at der skulle være "uoriginale" versioner af denne transistor. Husk på det er en ældgammel sag, der produceres af stort set enhver transistorproducent med respekt for sig selv.

Der findes i øvrigt forskellige typer, hvor standardversionen svjh har en Ft på kun 800kHz, men epitaxial-base versionen (mener jeg den kaldes) svjh har en FT på 2.5 eller 3MHz.

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 Februar 2006 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

Jeg tror ikke uoriginale 3055'ere er det store probelm. Derimod er MJE15003 et udbredt fusker-objekt, se evt. http://sound.westhost.com/counterfeit.htm

Den bedste substitut for 2N3055 bl.a. i JLH skulle i øvrigt være MJ21194 (TO3) el. MJL21194 (TO264). Det er stort set den eneste "moderne" transistor med tilstrækkelig lav Ft til at de ukompenserede kredsløb som eks. JLH ikke laver en total nedsmeltning. Efter min egen ydmuge mening er "flat-pack" transistorerne også bedre at arbejde med en TO3'erne (som efter sigende også har en del andre ulemper).

/U.

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 24 Februar 2006 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

@Hurtig
Jo, da der har været falske versioner af 2N3055 indeholdende.... surprise another immortal classic.... TIP41  (Læs Carrotmans link grundigt)
Men bortset fra det, så er det generelt set overhovedet ikke noget problem - og da slet ikke herhjemme. Alle steder har de jo kun ST's 2N3055 og MJ2955. Motorola (ON) og mange andre er nærmest ikke til at opdrive med mindre du bestiller direkte fra producenten og vil aftage et mindre parti. ST's har FT på 3 Mhz. ST's er ikke direkte ringe, de er såmænd udemærkede, men tåler dog ikke helt så store tæv som motorola generelt har ry for at kunne håndtere.

@Carrotman
Ja, MJ15003/4 skal man passe rigtig godt på! Jeg vil ikke hænge firmaet ud her omend det jo nok er et af de mere brugte herhjemme (nej, det er ikke Elfa, de er nok lidt dyre men har 100% styr på tingene ), for det er efterhånden et stykke tid siden, men skulle bruge en række MJ15003, men da jeg også skal bestille andre ting nøjes jeg i første omgang med at bestille en enkelt - Den var helt tydeligt falsk Havde det lidt på fornemmelsen, for den var fantastisk billig, derfor kun en enkelt til at starte med for at se hvad det var.

Desuden, er kredsløbet ikke umiddelbart gearet til høj FT transistorer, så er det i de fleste tilfælde jo ikke noget problem at kompensere for - vil dog oftest kræve et scope, hvis ikke andre serverer opskriften

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2006 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

Btw. CarrotMan

Hvad er det lige du mener der er med TO-3? Ja, de er lidt mere besværlige at arbejde med, ikke mindst hvis det skal foregå maskinelt. Men ud over det, hvad er så ulempen ved TO-3 frem for flatpacks? Mig bekendt holder transistorer i metal generelt bedre end i plast når temperaturen svinger, men jeg overser måske noget?

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 Februar 2006 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

Jeg så et indlæg på diyaudio.com på et tidspunkt om at den måde som selve transistoren er fastgjort til huset på en TO-3 giver meget svingende
resultater, dvs. at den reelle Rth mellem junction og case på papiret er lavere end på flatpacks men til gengæld svinger meget mere. Dvs. at du
ikke rigtigt kan regne med hvor meget du egentlig kan belaste transistoren før den står af. Det er selvfølgelig primært et problem ved
højeffektapplikationer, men for mig er det bare endnu en grund til at jeg ikke gider rode med TO-3 med mindre det er absolut nødvendigt.

Efter jeg fandt ud af at MJL21194 var tilstrækkelig langsom til at være substitut for 2N3055 skyndte jeg mig også at konvertere mit JLH-design til
disse

/U.

FinnC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Sendt: 25 Februar 2006 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

McAllan skrev:
@Poul-erik
Spændende... Lad høre når låget er taget af!

Ang. 302, hvad er så den indre forskel på den og 3020? Er det samme effektforstærker diagrammæssigt?
Leder som vild efter nogle flere 3020, da jeg har en idé om at jeg skal bruge dem som effektforstærkere til mit surround efter jeg fik en død billigt som jeg genoplivede (er kommet 1 time for sent 2 gange inden for få dage, ellers må jeg snart på ebay, det koster bare en arm i porto). Jeg har nemlig ikke brug for masser af effekt - bare god lyd Så hvis 302 kan være stand-in indtil jeg har nok 3020'ere kunne det jo være en løsning.

@FinnC

Hvor er det lige 3155 kommer ind i billedet ?

Jamen dog.. var det virkelig så svært. Der er ikke så overvældenda afstand ned til 302x'er, men degenereringen startede hurtigt; var allerede i fuldt flor ved 3155 og lign.   Derfor opstår der jævnligt en tråd med 302x, men sjældent ifm. de øvrige

Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 27 Februar 2006 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Hej,

Den gamle NAD 3030 fra 1978 bruger også 2N3055, her er et billede af en gammel NAD 3030.

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Februar 2006 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

@Poul-erik

Perfekt! Takker for flere bidrag!

@FinnC

Må indrømme jeg stadig ikke kan se hvad NAD 3155 laver her. Denne tråd er til forstærkere med 2N3055 og da den jo ikke bruger dem - hvad laver den så her?

Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Februar 2006 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

McAllan skrev:
@Poul-erik

Perfekt! Takker for flere bidrag!

@FinnC

Må indrømme jeg stadig ikke kan se hvad NAD 3155 laver her. Denne tråd er til forstærkere med 2N3055 og da den jo ikke bruger dem - hvad laver den så her?

Ja det undre også mig lidt, nå men jeg ved sku ikke om jeg tager fejl med den der NAD 302, jeg har lige fundet min 7125 frem, og så vil jeg lige lette låget på min NAD 302 også for at se om det er 2N3055.

Classe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 28 Februar 2006 kl. 08:22 | IP-adresse registreret  

Jeg mener at Quad 405 også bruger den gode gamle "trans" til deres current dumping princip
Til top Vis Classe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Classe

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Februar 2006 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

@ Classe

I så fald en højvolts udgave der ikke længere kan fås (man har kunnet få 100 v udgaver). 2*50, dvs. 100 v forsyning er lige et pænt stykke over de 70 v der er max under visse omstændigheder (60 v ellers) for standard 2N3055.
Men skulle man have en afbrændt 405'er, så spiller den aldeles glimrende med 2N3773 (eller MJ15003 mv. hvis man er til dem).

Nu er det heller ikke 100% til at vide hvilken transistor de har brugt (med mindre nogen ved noget jeg ikke ved ), for som med Quad 303 har de fået specielle numre og de har ikke lige samme numre som 303.
Btw. i MF A1 har de også specielle numre, men de skulle være verificeret til at være 2N3055 og MJ2955 (og ligner ST's med det "sølv" maling de bruger til at skrive typebetegnelsen på på deres 2N3055)

Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Februar 2006 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Jeg rev lige låget af min NAD 7125, her er hvad der står på de 4 transistore der sidder på bagpladen ved køle ripperne.

der står B863  og  D1148, det er hvad jeg kan læse på dem.

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Februar 2006 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

@ Poul-erik

OK, tak for det!
Det var så desværre 2n3055.
Det er nogle japanske transer og hedder 2SD1148 hhv. 2SB863. Det er meget normalt at cutte 2S af ...

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 01 Marts 2006 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Poul-erik skrev:
Men jeg ved sku ikke om jeg tager fejl med den der NAD 302, jeg har lige fundet min 7125 frem, og så vil jeg lige lette låget på min NAD 302 også for at se om det er 2N3055.

støvet er næsten originalt

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Marts 2006 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

@ kyhn

Tak for billederne!
Ja, det er jo bestemt ikke noget i familie med 2N3055. Det ligner nogle japanske 2SC og 2SA i TO-3P pakning.
Men som sagt, derfor kan diagrammet nu godt ligge tæt på eller praktisk talt identisk med 3020'eren.
3020'eren kan da også fint bruge et hav af andre udgange end lige netop 2N3055, blot bias lige justeres så den stadigt ligger fornuftigt.

Ser der er en grøn plet hvor der ikke er så meget støv. Er det et ildebefindende af rengøringsvanvid?
For et særlig grelt tilfælde kan jeg anbefale et kig i følgende tråd:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=35488

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 02 Marts 2006 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

McAllan skrev:
Ser der er en grøn plet hvor der ikke er så meget støv. Er det et ildebefindende af rengøringsvanvid?
For et særlig grelt tilfælde kan jeg anbefale et kig i følgende tråd:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=35488
 der må have været spildt et eller andet ned i den en gang, det er lidt klistret. Jeg så godt din andenn tråd, så fin den blev. Desværre har jeg svært nok ved at holde støvet væk på ydersiden! vi er nemlig igang med en 10000000000års ombygning af huset
Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 02 Marts 2006 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

Det der 30 W kl. A projekt i HF, det var vist med 2N3886 og en slags push-pul, vis man kan kalde det det. Har diagrammet et eller andet sted + det orginale Linsley Hood. HAr også en 2N3055 kl. A med ca. 15 w + en opgraderet med 2N3886 der stadig står. Hvis der er inkarnerede der er interesseret kan både diagrammer og udstyr afsættes. 
Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 Marts 2006 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Jeg har en forstærker som er lavet med 2N3055 i to3 hus. Ialt sidder der 6 stk i den og den spiller fint. Den hedder BEOLAB 5000. Jeg bruger den ikke til daglig men, synes den er pæn at have stående. Jeg har også tuneren.

M.V.H.

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 06 Marts 2006 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

Jeg fik lige en gammel defekt strømforsyning af en bekendt, og den har 4 stk. 2N3055 siddende på en stor køleplade.

Så har jeg dem liggende som reservedele, til en anden god gang.

Lidt seje må de alligevel være, de 2N3055, når de bruges til at regulere en kraftig strømforsyning med. Der sidder en meget tung trafo i den, så det er ikke en SPMS-strømforsyning.

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes