Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 00:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Manglende bas i SA-1280ere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 23 Februar 2006 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

AM-E

Det er ingen overdrivelse, det opleves jo konstant, senest så vi her i forum, hvor Dejen i en tråd var udsat for nøjagtigt det samme, han var ved at trække håret af, men så kom det efetr lang tilspilnings tid. 
Her opleves det hver gang vi sæter et nyt sæt højtalere til. I nogen setup er det måske bare ikke så frentrædende, hvilket skyldes setup og dets samlede formåen. Tager du Martin Logan, kan du godt regen med at det skal spille på den anden side af 500 timer og snarere 800 timer. Jeg har læst Bruno som er redaktør her i forum, fra tid til anden oplever det samme med CDspillere og andet grej - så nej det er ingen overdriverlse, men forskelle på setup og deres formåen.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Til top Vis Toftdahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toftdahl

Clifton
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004
Lokalitet: København
Sendt: 23 Februar 2006 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

Jeg går ud fra vi taler A/B test her. Der er ingen der kan huske forskel på noget de har hørt for 800 timer (eller 300, for den sags skyld) siden og noget de hører nu.

De sa1280'ere jeg har hørt synes jeg iøvrigt heller ikke manglede bas.

wamba
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 23 Februar 2006 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

Toftdahl skrev:

AM-E

Det er ingen overdrivelse, det opleves jo konstant, senest så vi her i forum, hvor Dejen i en tråd var udsat for nøjagtigt det samme, han var ved at trække håret af, men så kom det efetr lang tilspilnings tid. 
Her opleves det hver gang vi sæter et nyt sæt højtalere til. I nogen setup er det måske bare ikke så frentrædende, hvilket skyldes setup og dets samlede formåen. Tager du Martin Logan, kan du godt regen med at det skal spille på den anden side af 500 timer og snarere 800 timer. Jeg har læst Bruno som er redaktør her i forum, fra tid til anden oplever det samme med CDspillere og andet grej - så nej det er ingen overdriverlse, men forskelle på setup og deres formåen.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Hej!

Jeg må give vores kære Jørgen ret! Er der noget han har forstand på, så er det at lære folk, at tingene skal tilspilles! Dette har jeg lært!

Jeg købte Audiovector Mi3 for nogen uger siden, og de har åbnet sig utrolig meget på de knap 200/250 timer de har spillet. Bassen er blevet utrolig dyb og god i forhold til den monotome rytme i starten, diskanten har fået lidt bedre spredning osv. Generelt flere detaljer i lydbilledet!

MEN - vigtigheden af de andre ting som kabler, cd, amp osv. er altså ikke at kimse af! Jeg er selv utrolig meget overrasket over de forskellige komponenters invirken, specielt da jeg fik disse højttalere. Jeg har investeret i et kabel til 2000 kr. der var så markant forskel på dette og det billige kabel fra klubben jeg havde på før, man skulle tro det var løgn! Til gengæld kunne jeg ikke lyden af de 2 andre, og dyrere kabler, jeg også havde på prøve. Men jeg må indrømme, kabler er så vigtigt også! Der er så forskellig lyd i den slags, og self. giver det også sig selv, at amp og cd gør forskel

Jeg vil anbefale dig at vente, jeg har også valgt Audiovector fremfor System-Audio, alene af den grund at jeg synes der er mere dybde i Audiovector. MEN - dermed ikke sagt at der ikke er dybde i system-audio, det er en anden spillestil og en egentlig sammenligning vil jeg holde mig fra, men deres større modeller, såsom f.eks. explorer og en anden gulv model jeg hørte spiller altså også virkelig godt, men også dyre højttalere.

Jeg synes Mi3 var et rigtig godt kompromi mellem penge/ydelse hos mig :-)

Til top Vis wamba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wamba

fredrikolsson
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2005
Lokalitet: Sverige
Sendt: 23 Februar 2006 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Acceptera att vi har olika uppfattning. Jag är lika säker på att du har fel som du är säker på att jag har fel. Jag tycker det har vissa likheter med
vinprovning, vissa tror på dekantering och vissa inte. En sak de flesta är överens om är dock att om du inte tycker om vinet från början kommer du
inte göra det efter dekantering eller lagring heller. Tänk på att hjärnan registrerar sinnesintryck beroende på stämning och förväntningar. Om du vet
att en högtalare (eller vin) är dyrare eller mer inspelad kommer du också uppleva att den låter bättre.

När jag jobbade som hifisäljare sade jag till missnöjda kunder att spela in högtalarna. De sade, precis som i ditt exempel, att det blev bättre. I
butiken kunde vi som arbetade inte skilja på nyinkomna högtalare och demoexemplar. För övrigt har kablarnas betydelse avfärdats gång på gång
på vetenskaplig väg, kan det inte vara dags att ge upp det där?
Til top Vis fredrikolsson's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredrikolsson

Zenon
Lukket konto
Lukket konto
Konto lukket efter anmodning fra bruger

Bruger siden: 29 September 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 Februar 2006 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

Hvis man har en god forstærker som kan trække højttalerne er der tydelig forskel blot en uge efter ny-erhvervelse af højttalere......jeg synes at man fra første dag skal kunne være glade for højttalerne istedet for at rynke næse af dem, måske passer de ikke ind i ens stue fordi de højst sandsynligt er for små.....

Jeg synes efterhånden "hifi" kendetegner et kedeligt fænomen, at kun små enheder lyder rigtigt, jeg synes selv et anlæg er noget være l*rt hvis man har givet flere tusind kroner, hvor lyden af mine 99kr. hovedtelefoner gør det ubeskriveligt bedre......

Personligt går jeg selv efter at basmembranernes samlede "størrelse", bør svare til rummets kvd.m. 2x5" i hver højttaler bør spille 12kvd.m op i hifi kvalitet imens en stue på 30kvd.m. bør have temlig store højttalere med basstørrelse på 3x8" i hver side......hvis i rynker på næsen af det kan jeg da sagtens forstå alle de kendte problemer som svæver omkring basmangel herinde....og hvorfor subwoofer er et "must".

Til top Vis Zenon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zenon

Runetheman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 23 Februar 2006 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Måske kunne vi få Nikstar til at røbe for forummet hvilke højtaler- og signal-kabler han har kørende i sin ellers udemærkede Cayin forstærker?? Eller... han har måske noget at skjule? Måske er det her problemet ligger??
Til top Vis Runetheman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Runetheman

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005
Sendt: 23 Februar 2006 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Runetheman skrev:
Måske kunne vi få Nikstar til at røbe for forummet hvilke højtaler- og signal-kabler han har kørende i sin ellers udemærkede Cayin forstærker?? Eller... han har måske noget at skjule? Måske er det her problemet ligger??

Har du et problem med forfatteren af denne tråd, siden du kører denne personlige hetz?

Runetheman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 24 Februar 2006 kl. 08:59 | IP-adresse registreret  

Nej overhovedet ikke - jeg antyder bare at han måske har et problem med sine kabler! Det er blevet nævnt i tidligere indlæg ligeså...

Hetz???!!!???

Til top Vis Runetheman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Runetheman

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005
Sendt: 24 Februar 2006 kl. 09:07 | IP-adresse registreret  

Runetheman skrev:

Nej overhovedet ikke - jeg antyder bare at han måske har et problem med sine kabler! Det er blevet nævnt i tidligere indlæg ligeså...

Hetz???!!!???

Ok, sorry. Synes bare dine to indlæg i denne tråd, kunne let misforståes...

donlogan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2006
Sendt: 24 Februar 2006 kl. 10:06 | IP-adresse registreret  

AM-E skrev:
Runetheman skrev:

Hetz???!!!???

Ok, sorry. Synes bare dine to indlæg i denne tråd, kunne let misforståes...

Nu kender jeg personligt Runetheman og hans indlæg er ikke misforstået. Han er kendt for hetz og usaglighed når vi snakker hifi.
Jeg tror han er misundelig på Nikstar og hans spritnye anlæg og fine højtalere, Nikstars kabler fejler ikke noget, højtalerne skal bare spilles til..
Runetheman har selv beton avance med middelmådige enheder og Luxmans "lillebror" Lv-103u, han bliver god igen, når han får tømt kontoen og får et anlæg der får os til at blegne...
Til top Vis donlogan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af donlogan

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Sendt: 24 Februar 2006 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

Zenon skrev:
Jeg synes efterhånden "hifi" kendetegner et kedeligt fænomen, at kun små enheder lyder rigtigt, jeg synes selv et anlæg er noget være l*rt hvis man har givet flere tusind kroner, hvor lyden af mine 99kr. hovedtelefoner gør det ubeskriveligt bedre......

Se her er vi helt enige. Mange glemmer nemlig at bruge ørerne. Jeg kender flere, der har købt anlæg der kostede guldet, og som lød jammerligt alligevel. Ærlig som jeg er, men alligevel med en vis form for diplomatisk karakter, har jeg fortalt min ærlige mening.
Den typsike reaktion er ikke "jamen prøv lige at høre efter igen"...  nærmere noget i stil med: "Prøv lige at se hvor fedt det er". Og ja, der giver jeg mig. Det ser ofte fedt ud. Men nu er det jo et stykke elektronik beregnet til at skabe vellyd, og ikke et stykke kunst.

Tendensen i branchen går desværre bare den vej. Sikkert fordi der slet ikke er samme interesse for god lyd i dag, som der var for 10-15 år eller længere siden. Entusiasmen for lyd er forsvundet. Folk jagter noget andet... det skal se ud som om det er fantastisk godt, og gerne være lidt anderledes. Så kan man nemlig imponere vennerne med det.... Så pyt med lyden... Det er lettere at imponere vennerne med lækker finish, end at spille noget musik for dem. Og det vægter tilsyneladende tungere, end ens eget behov for lækker lyd.

Zenon skrev:
Personligt går jeg selv efter at basmembranernes samlede "størrelse", bør svare til rummets kvd.m. 2x5" i hver højttaler bør spille 12kvd.m op i hifi kvalitet imens en stue på 30kvd.m. bør have temlig store højttalere med basstørrelse på 3x8" i hver side......hvis i rynker på næsen af det kan jeg da sagtens forstå alle de kendte problemer som svæver omkring basmangel herinde....og hvorfor subwoofer er et "must".

Hr er vi så uenige. Mine SA'ere.... SA1070 er udstyret med 2x5" pr side. Pt spiller de i et lokale på ca 25kvm, og der mangler absolut ikke bund. De skal bare have en forstærker der magter at levere noget strøm, og så skal de placeres lidt fornuftigt. Placeringen er i øvrigt ikke så kritisk som mange andre højtalere.
SA påstår det skyldes, at de modsat andre fabrikanter trimmer højtalerne til at spille i normale stuer med møbler osv, hvor mange trimmer efter et perfekt dæmpet lytterum... Og hvor mange har reelt rådan et??

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Sendt: 24 Februar 2006 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

Jeg tror at det er vigtigt at man bliver enige om hvad bund er, før man diskuterer ...

Bund kan jo være mange ting!

A. Dyb bas, med stort tryk (opnås kun med store enheder og store speakers)

B. Dyb bas, uden stort tryk 

C. Fremhævet bas (øvre bas er fremhævet ... giver en god rock stemning)

De fleste vil sikkert helst have A, hvis ikke fordi det er både dyrt og fylder voldsomt. Derfor har langt de fleste speakers, som enten er B eller C.

Mange der savner bas kan i virkeligheden godt li C, men har købt en speaker, der giver en type B basgengivelse. Jeg har selv 2x6½" bas mellemtone 2½ vejs speaker, og de kan ikke til trods for at de er større end SA'erne, give et stort og fysisk bastryk - det er ganske enkelt ikke muligt rent fysisk.

Men man kan snyde øret, og lave en C variant, hvor niveauet i øvre bas hæves .... det giver, synes nogen en bedre bund og en mere dynamisk lyd - Wilson Audio har ifølge testmålinger et løft i frekvenskurven i øvre bas - og de lyder dynamiske hvis nogen skulle være i tvivl (om det er korrekt se det er en anden sag).

SA er en typisk type B, med endog meget små enheder, derfor kan man i bedste fald få den til at spille rimeligt dybt, men aldrig med et rigtigt "rock-tryk" i bassen. Vil anbefale at lave et frekvens sweep, for at finde ud af hvor langt din bas rækker ned i dit rum, og se om der er store udsving i niveauet ved de forskellige frekvenser, og så se om du kan rette det til ved at flytte lidt rundt på dine speakers.

Og husk ... man skal ikke blive overrasket hvis højttalerne ikke siger noget under 30hz ... 30hz er meget dybt! I mit rum sker der meget lidt under 30-35hz.

God fornøjelse

SATMIT

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003
Sendt: 24 Februar 2006 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

SATMIT skrev:

Jeg tror at det er vigtigt at man bliver enige om hvad bund er, før man diskuterer ...

Bund kan jo være mange ting!

A. Dyb bas, med stort tryk (opnås kun med store enheder og store speakers)

B. Dyb bas, uden stort tryk 

C. Fremhævet bas (øvre bas er fremhævet ... giver en god rock stemning)

De fleste vil sikkert helst have A, hvis ikke fordi det er både dyrt og fylder voldsomt. Derfor har langt de fleste speakers, som enten er B eller C.

Mange der savner bas kan i virkeligheden godt li C, men har købt en speaker, der giver en type B basgengivelse. Jeg har selv 2x6½" bas mellemtone 2½ vejs speaker, og de kan ikke til trods for at de er større end SA'erne, give et stort og fysisk bastryk - det er ganske enkelt ikke muligt rent fysisk.

Jeg er helt enig i det du skriver, SA er en god "B" hoejttalere, jeg har selv et saet SA1100LE staaende og de laver god bas men ikke ret meget tryk, bassen er ogsaa super hurtig og praecis.

Jeg er selv gaaet fra Dali over til SA paa grund jeg blev saa overrasket over hvordan bassen loed i saa smaa hoejttalere. Jeg har dog subwoofer til film, der magter de ikke og foelge med. Men musik og film maa ALDRIG sammenlignes, bassen skal efter min mening opfattes forskelligt i film og musik!

Som foer naevnt saa kan udstyret betyde meget i et anlaeg, i saer i basses og diskant omraadet, preov evt. med nogle kimber, de overfoere efter min mening bassen godt i forhold til andre jeg har hoert. Men det er ikke sikkert det gaelder hos dig, men preov

Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Sendt: 24 Februar 2006 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

SA er ikke nogen typisk B, jeg har kun set målinger af 1750, og den ruller meget brat af i fra 63hz. Det er også denne totale mangelen af dybbas, og SA's egen markedsføring der har ført til at de opfattes som "hurtige". Ikke forstå det på den måden at jeg har noget i mod SA, men de laver nogle højtalere med noget meget stærke begrensninger, og i mine ører SKAL de kombineres med en sub.

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Sendt: 24 Februar 2006 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

Jeg vil samtidigt gi SA berøm for at de er meget kløgtige til markedsføring, de har klart at tage en fejl og markedsført det så hårdt at det har bliver til en feature, og SA's største fordel sammenlignet med andre merker. Det krever en del

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 24 Februar 2006 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

Så er der jo nok også en del entusiaster der simelthen bare ikke ved hvordan en bas lyder.

Alle snakker om hvor hurtige disse sa højtalere er, til det må jeg sige at vi da ikke må håbe at de er hurtigere end bassisten.

Det er helt fint med mig at folk kan lide den bas der er til stede i Sa højtallere,den gør sig sikkert også godt i et alm hjem da den næppe vil fremkalde de helt store resonanser frem i det lille hjem.

Men falder snakken på korrekt reproduction, så må jeg sige at folk skal gå ud og høre noget live musik, prøv bla.at lytte til noget jazz med en ordentlig kontra bas børge og hør hvor fyldig og vægtig dette instrument fremstår.

Gå så hjem og sæt noget musik på med kontrabas på de der sa højtalere jeg vil tro at kontrabassen er skrumpet noget ind.

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2006 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

Smag og behag er heldigvis forskelligt Jeg synes lyden er rigtig god i SA, men jeg tror ogsaa er der er andet der er bedre. En af grundende til jeg godt kan lide SA er at de passer godt ind i det rum de spiller i lige nu, jeg har ikke mange Akustiske problemer. Jeg har preovet hoejttalerene i andre rum hvor jeg helt klart foretrak mine Dali. Saa rummet betyder meget.

Jeg kan godt lide at lytte til Jazz og klassisk musik, derfor passer SA nok godt til mig. Der med er det ikke sagt de IKKE kan spille rock!

Da jeg testede mine Dali mod SA saa vandt Dali'erne i det store rum, hvor der var traegulv, hvor imod SA klart vinder i et mindre rum med gulvtaeppe. De skal lige siges jeg pt bruger en HK paa mine SA som levere godt med stroem, det har ogsaa en stor indflydelse paa bassen.

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Sendt: 24 Februar 2006 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

Slips,

Jeg kan kun give dig ret. Men nu er det jo ikke kun dybbas der kommer ud af en kontrabas .... 

De fleste højttalere er et kompromis ... de få der ikke er de,t er meget store og eller meget dyre, for ellers kan man ganske enkelt ikke lave en konstruktion der giver dybbas, tryk i bassen, god rumfornemmelse ....

Hvad angår rigtige Full-range systemer ... fuldt niveau ned til 20-25hz og stort tryk i bassen (15" eller 2x12") så kræver de meget af rummet ... og man kan ikke bare stille dem op i et almindeligt rum, og tro at man bare kan spille løs uden problemer.   

Det er helt klart at nogle af SA's speakers ruller af ganske højt oppe, ligesom det i øvrigt er tilfældet med mange andre speakers i den størrelse. Langt de fleste taber meget niveau under 30hz!

Nu er jeg heller ikke begejstret for SA selv, og hvis man vil have tryk i bassen, så er de ikke det oplagte valg!

SATMIT

Zenon
Lukket konto
Lukket konto
Konto lukket efter anmodning fra bruger

Bruger siden: 29 September 2005
Sendt: 24 Februar 2006 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

Hmm.....jeg synes ikke selv jeg er til dybbas med tryk, for jeg vil lydtryks mæssigt hellere have at 30hz, 1khz og 15khz bliver spillet lige højt "i mine ører"......

Jeg er typen som godt kan lide instrumentalt musik med rigtige "levende" instrumenter......det "levende" får man ikke hvis der mangler noget i lyden eller bliver lagt til.....rent stemme mæssigt skal en dyb mandestemme ikke kunne ødelægge det fine kor, prøv at lytte til Leonard Cohen´s cd "Ten New Songs" og find ud af hvilke køn koret består af, det bør man kunne, ved at lytte sig frem.....

Ved et rigtigt godt anlæg kan man føre en samtale selvom der bliver spillet højt.....sagde den døve til den anden.......

Til top Vis Zenon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zenon

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2006 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

Zenon skrev:

Ved et rigtigt godt anlæg kan man føre en samtale selvom der bliver spillet højt.....sagde den døve til den anden.......

Det for mig til at taenke.... Alle ved at blindes hoere sanser er bedre end det normale, hvis man bliver svag paa en sans udvikles en anden, hos blinde er det hoere sansen. Det kunne vaere sjovt at lave en "blind" test hvor der var en seende og en blind, og saa hoere deres forskellige opfattelser af anlaeg.

Sorry for lidt offtopic

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum