Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 14:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Retningsbestemt kabel (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 13 Marts 2006 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Jeg har prøvet at vende kabler. Ikke en hujende fis sker. Hvis nogen mener der er forskel vil jeg meget gerne se objektiv dokumentation - helst med måleresultater. Jeg er ikke tilhænger af et subjektivt testpanel - skal det være i test skal det i hvert fald være blindtest.

Tager jeg derimod loddekolben frem og skifter lidt komponenter, behøver mange gange ikke være for mange kr. komponenter, så kan der ske store ting og sager med lyden - og ved man hvad man gør er det som oftest til positiv side! Forandringer der selv med billige kabler overgår hvad kabler til flere tusinde kr./meter kan gøre.
Dokumentationen: Tja, til en start kunne man jo kigge i komponenternes datablad - det er første skridt i retningen på forståelsen af forandringen - og her kan forandringen i hvert fald måles, helt uden indblanding af subjektivitet (omend man jo ikke kan vide om det er til positiv eller negativ side for det menneskelige øre).

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

Gonzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 April 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 13 Marts 2006 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Jeg må indrømme at jeg også har lidt svært veg at gennemskue den tekniske begrundelse for ensretning af kabler, på trods af at jeg er uddannet i metalformgivning, og har tæsket rundt størknediagrammer, krystalsrukturer, valsning og trådtrækning. Jeg tilslutter mig woodoo-teorien 

Mvh.

NB er der nogen der kan overbevise mig om andet, er de velkommen til at prøve

Til top Vis Gonzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gonzo

Zenon
Lukket konto
Lukket konto
Konto lukket efter anmodning fra bruger

Bruger siden: 29 September 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 14 Marts 2006 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

Man kan jo for så vidt sagtens finde ud af om denne påstand er sand eller ej, da man jo kan bede pænt om et stykke gammelt brugt højspændingskabel fra sin nærliggende elforsyning......

På dette skulle man jo så under microskop kunne se et vist mønster i metallets struktur på langs, hvis man skar det igennem.....

Det skulle ikke undre mig da kablet jo her får en gang bank, måske som når smeden varmere sit jern op og banker løs på det, det må jo efter nogle år få en finhed i strukturen som må kunne spores.... -men som sagt det tager jo sin tid, før det bliver målbart......

Hokus pokus...........og så blev woodoo sådan set skabt........

Til top Vis Zenon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zenon

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 16 Marts 2006 kl. 00:14 | IP-adresse registreret  

Hæ-hæ, Neanderthaleren har ikke levet forgæves: Hvis ikke lige vi kender det, så dunk det oven i hovedet med en kølle! Bare sådden for en sikkerheds skyld

Nuvel, der skal lidt mere end et almindeligt mikroskop til at se, hvad der sker i et kabel.

I lederen sker der en række tingene på molekylært og atomart plan, som vel egentlig bedst kan beskrives som værende af rent mekanisk art, når vi kommer langt nok ned i processen.

Problemet med at finde den slags information er, at forklaringen på processen indvolverer tre forskellige videnskabsgrene (se tråden med beviset for, hvorfor kabler skal tilspilles), hvoraf metallurgi kun er en lille, men ikke uvæsentlig, del af emnet.

En enkelt faggren alene kan derfor ikke give hverken svaret eller forklaringen på emnet, kun dunke med førnævnte kølle

Mht. målbarheden, så har John Curl, som det måske er nogle bekendt, målt også direktionel forvrængning i kabler. Hans målinger og beskrivelser hænger (i hvert fald indtil videre) forbavsende godt sammen med de kemiske og mekaniske processer der forekommer i en leder, når denne udsættets for strøm.

Så måske jazzmanden (eller andre?) kan/vil forklare lidt omkring hvorfor phononer ikke umiddelbart har noget med pladespillere at gøre, samt disse hersens TEM-fiduser, please?

Strøm FAQ - lavet af forummet

Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 Marts 2006 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

Der er også stillet en del spørgsmål ved de målinger John Curl har foretaget da hans opstilling vist ikke er ideel og muligvis indeholder nogle fejl kilder! Jneutron og Steve Eddy er nogen af em der er kommet med rigmeligt velbegrundet kritik som John Curl vist har haft lidt svært ved at svare på og istedet gået i alle er imod mig mode ;o) Men eller interessant!

Jeg mener det var Steve Eddy der fik sendt nogle kabler til bla en fyr i Østrig og til John Curl for at få varificeret målingerne og østrig fyren på det helt vilde/dyre måle udstyr kunne ik emåle de ting John Curl kunne selv efter John's anvisninger... Det beviser jo ikke at det ikke findes, men det er bare ikke ordentligt valideret og videnskabeligt bevist.

Søg evt på audio asylum for at finde de gamle diskutioner, men vær forberedt på en masse mudderkastning ;o)

Mvh

Til top Vis Granholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Granholm

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 16 Marts 2006 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

"Så måske jazzmanden (eller andre?) kan/vil forklare lidt omkring hvorfor phononer ikke umiddelbart har noget med pladespillere at gøre"

Nemt: phononer refererer til mekanisk vibration i faste stoffer. Så det har nok noget med energitransport i grammofoners mekaniske dele at gøre. Men vi snakker strøm, og
Suhr har stadig ikke forklaret, hvordan vekselstrøm, der er et symmetrisk fænomen, skulle kunne fremvise retningsbestemte egenskaber.

Vekselstrøm går begge veje - hele tiden - hvor er retningsbestemmelsen??

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Sendt: 16 Marts 2006 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Hvor er det bare fantastisk med alle de teorier der kan opstå, når folk prøver at forklare noget de intet aner om!

Student Head Explodes

Tænk jer nu lidt om!
For det første: Det magnetfeldt der er omkring kablet når strømmen løber er IKKE polariseret i en bestemt retning. Husk på, at det er rene AC-signaler der overføres, og der løber således nøjagtig samme antal elektroner den ene vej, som der løber den anden vej. Ellers ville elektronerne ophobe sig i højtaleren. Og det kan jeg med sikkerhed sige at de IKKE gør.

Magnetfeltet skifter altså i takt med signalet. Ved de højeste diskanttoner på 20kHz skifter magnetfeltet altså polaritet 40.000 gange i sekundet! Frem og tilbage og så frem igen!
Så snart du slukekr for musikken, er magnetfeltet væk.

Den eneste måde du kan lave et magnetfelt i den samme retning konstant, er hvis du tilfører et DC-signal. Eks sætter et lille batteri fra + til - på kablet. Men så snart du fjerner batteriet, er magnetfeltet væk.

Glem derfor alt om disse woodoo torier. De har kun et formål: De skal skabe mystik over kabel-markedet, således kabel-firmaerne kan tillade sig at tage endnu højere priser for det de kalder specialkabler, men som ofte bare dækker over et standardkabel, hvor der er påtrykt et nyt smart navn.

Hvis nogen er uenige i teorien omkring dette, vil jeg meget gerne høre mere! Vi snakker nemlig ikke om noget uforklarligt... det er ren videnskab... Der er bare en masse producenter, der ser lyset i at blande woodoo ind i billedet. Og tænk... de fleste hopper i med samlede ben!!

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 16 Marts 2006 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

For det første: Det magnetfeldt der er omkring kablet når strømmen løber er IKKE polariseret i en bestemt retning. Husk på, at det er rene AC-signaler der overføres, og der løber således nøjagtig samme antal elektroner den ene vej, som der løber den anden vej. Ellers ville elektronerne ophobe sig i højtaleren. Og det kan jeg med sikkerhed sige at de IKKE gør.

D.v.s at sendte man et DC signal ind, ville elektronerne blive ophobet i højttaleren?

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

27pH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2004
Sendt: 16 Marts 2006 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

Ghammel & Suhr skrev:

Så måske jazzmanden (eller andre?) kan/vil forklare lidt omkring hvorfor phononer ikke umiddelbart har noget med pladespillere at gøre, samt disse hersens TEM-fiduser, please?

Sikke nogle fine ord. Jeg har vist lidt rigeligt phononer, min mus hopper lidt.

vH pH

Til top Vis 27pH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 27pH

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 Marts 2006 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:
Hurtig skrev:

D.v.s at sendte man et DC signal ind, ville elektronerne blive ophobet i højttaleren?

Jeps, energien fra kilden/batteriet vil blive brugt til at holde enheden i én position. Prøv selv.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

27pH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2004
Sendt: 16 Marts 2006 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Jeps, energien fra kilden/batteriet vil blive brugt til at holde enheden i én position. Prøv selv.

Betyder vel ikke at elektronerne akkumulerer.

vH pH

Til top Vis 27pH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 27pH

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Sendt: 16 Marts 2006 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

Nej selvfølgelig ikke.... Men elektronerne løber kun den ene vej.. Måske lidt dårligt formuleret. Men ikke desto mindre, så løber elektronerne lige meget begge veje når musikken spiller. Ergo er magnetfeltet ens uanset hvordan kablet vender.

Det er ikke nødvendigt at blande woodoo ind i billedet, for her har vi noget der er ret let at forklare rent fysisk!

Zenon
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 16 Marts 2006 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

Det nemmeste vil egentlig være at sige iforhold til dc i ht. at spændingen virker som endnu en plus-pol som rent magnetisk skubber enheden udaf i henhold til enhedens magnetiske polarisering.....

"Hurtig" kan godt virke lidt for hurtig men jeg kan lide hans kritiske sans!!

Zenon
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 16 Marts 2006 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

Samtidig vil jeg sige at lyd ikke nødvendigvis SKAL være AC før den når højttaleren, her tænker jeg på single-end konstruktioner som kan være opbygget med DC spænding i forstærkere, som i højttaleren blot skubber til enheden.....

Kl.A rørforstærkere er jo netop single-end systemer men baseret på AC.....

Push-pull konfigurationer henholdsvis skubber og hiver i enheden, altså også "rene" AC systemer.....

soxen
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 17 Marts 2006 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

Jeg er for så vidt enig i at det burde være ligegyldigt med, hvad med faktorer som induktion og kapacitet i kabler - spiller det ikke ind?
Hvis f.eks. kablet er flettet  eller har en anden opbygning der kan påvirke disse faktorer.

Voodoo er fantastisk og i stand til at ændre fornuftige menneskers opfattelse af sund fornuft

Jeg har selv et highend kabel hvor der ikke er retningsangivelse, fordi det iflg. producenten er ligegyldigt, hvilken vej det vender og det er det, jeg har prøvet.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes