| Forfatter |
|
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 07 April 2006 kl. 11:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mon ikke den artikel primært gælder solidcore, og ikke tager hensyn til at et multicore kabel, har mange små corer hvor signalet springer imellem ? Det er vil ikke altid til det bedre, hvis diskanten skal vandre fra core til core i et kabel ? Jeg bruger selv et kabel med forholdsvis få corer i kablet. Men det er nu primært for at det skal være solidt, og ikke skal efterspændes så tit. Risikoen for et en core knækker er også tæt på nul i det kabel. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
kaso Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2005
Status: Offline Indlæg: 959
|
| Sendt: 07 April 2006 kl. 11:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke Slipsefyr skrev:
|
Nej, jeg TROR ikke noger som helst, jeg har været hifi entusist og musiker i snart 30 år,jeg KAN faktisk godt bruge mine øre , så stop det nonsens.Jeg er tilfældigvis også astma patient og ret sikker på at kalktabletter ingen virkning vil have på det. Jeg forstår godt hvor du vil hen,men man skal bare passe på med at skære alle over een kam, nogen høre sikkert noget som ikke er der, jeg kan også sidde og ryste på hovedet over noget udstyr folk har købt i dyre dommer som i mine øre ikke lyder godt. Spørsmålet er så, er det mig eller dem der bliver narret?.
Hvad er det iøvrigt for en dokimentation du gerne vil have på at jeg kan høre forskel på kabler?.
|
|
|
Uanset, hvor godt du kan bruge dine ører, bliver du narret. Jeg kan godt bruge mine øjne - jeg har et fremragende syn - men jeg lod mig også narre af tegningerne, jeg linkede til. Hvorfor? Fordi signalerne fra øjne og ører behandles af hjernen - og den lader sig narre uanset hvor meget vi tror at vi kan forhindre det. Derfor kan dine subjektive indtryk ikke tages som udtryk for en reel forskel - for ingen - heller ikke du - vil kunne afgøre det reelt. Hvis du er glad for dine kabler, er det fint - ligesom det er fint med de patienter i kontrolgrupper, der tror at de er blevet helbredt - trods at de har fået et placebo-produkt. Det betyder bare ikke, at du har ret.
En videnskabeligt korrekt blindtest vil kunne påvise evt. forskelle - og måske også, hvad hovedparten af testpersonerne foretrækker, men "bedst" vil selvfølgelig være subjektivt. Desværre har jeg endnu til gode at se en sådan blindtest.... - eller helst flere, der entydigt viser det samme. Hvorfor mon...?
- Fordi producenterne ikke ønsker at vise resultatet?
- Fordi entusiaster ikke ønsker at få at vide, at de har spildt tusindevis af kr.?
- ....?
Det kunne dog være et rigtigt godt salgsargument - hvis en sådan test kunne dokumentere forskellene - så man kunne mene at det ville være i producenternes interesse at få foretaget testene, såfremt der var hold i løfterne. Man fristes derfor til at konkludere, at deres manglende lyst til dokumentation dermed begrundes i at løfterne ikke kan indfries.....
|
| Til top |
|
| |
27pH Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 685
|
| Sendt: 07 April 2006 kl. 11:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer: jeg skal ikke kunne udtale mig om hvordan signalet vandrer i et multicore kabel. Jeg viste linket for at folk kunne få lidt læsestof, men samtidig også for ar vise at effekten er ret begrænset (tyk solid core), hvis man ser på absolutte værdier.
vH pH
|
| Til top |
|
| |
JRGW Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1303
|
| Sendt: 07 April 2006 kl. 11:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stor tværsnit er vel ikke altid lykken kommer også an på hvordan kablet er lavet,uanset hvad så kan der vel vanskelig agumenteres for en høj modstand.Der må være noget med evnen til at styre enhederne med den lave modstand.I kunne jo prøve at sætte en modstand i serie med højtaleren.....
Der er vel lige så mange opfattelser på hvad der er "rigtig lyd" som der er folk til,overdrivelse fremmer forståelsen.Vi lytter nok forskelligt.
På en måde er det ufatteligt at vi kan fortsætte frem og tilbage uden at erkende at sandheden er hvad den enkelte oplever og det vil være "rigtig" ind til vedkommen beslutter sig for noget andet.
Husk en ting folk hader at blive gjort forkert på den prøv bare derhjemme og se hvad der sker... __________________ Hilsen JRGW
Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 07 April 2006 kl. 11:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
kaso skrev:
| En videnskabeligt korrekt blindtest vil kunne påvise evt. forskelle - og måske også, hvad hovedparten af testpersonerne foretrækker, men "bedst" vil selvfølgelig være subjektivt. Desværre har jeg endnu til gode at se en sådan blindtest.... - eller helst flere, der entydigt viser det samme. Hvorfor mon...? |
|
|
Nu har du vel bestilt Hifi+ Issue 34? Se det første indlæg på side 6 af denne tråd.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 April 2006 kl. 11:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
JRGW skrev:
I kunne jo prøve at sætte en modstand i serie med højtaleren..... |
|
|
Sjovt at du netop nævner det, idet mange diskantenheder er så følsomme, at producenten gør netop det... han sætter en modstand i serie med enheden.  __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Knoxville Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1708
|
| Sendt: 07 April 2006 kl. 11:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig Skrev - Men du mener altså stadig, at NLE's produktionsfaciliteter er avancerede nok til, at kunen lave super fine, rene woodoo kabler!! Du tror altså at det er noget man lige snitter på køkkenbordet, ud af en blok kobber/sølv og lidt teflon???
Prøv dog at være lidt kritisk.. Spørg dig selv, om dette virker lidt for godt til at være sandt....
Igen -en udtalelse med mangel på indsigt. Woodoo må du selvom. - Jeg sagde på begrænsede m2, men der anvendes skam fornuftigt udstyr - pladsen bevirker dog at der ikke var plads til mere apperatur end en manskine der kun kan lave 2 og 4 m. stykker. NLE er ikke lige mig rent lydmæssigt, men arbejder faktisk efter samme princip som Doxa mht. produktudvikling....og har høstet stor anderkendelse. NOK om NLE. (undersøg det andetsteds)
Er det ikke at være kritisk at stille spørgsmål overfor din nærmest religiøse holdninger - selvom du ofte udtaler dig om ting du IKKE har hørt ? - er det ikke at være kritisk når jeg nævner NLE ikke var noget for mig ? er det ikke et udtryk for at være kristik når man ikke bare vælger hvad som helst ? __________________ Med Venlig Hilsen
|
| Til top |
|
| |
slowon Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 November 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 669
|
| Sendt: 07 April 2006 kl. 12:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Sjovt at du netop nævner det, idet mange diskantenheder er så følsomme, at producenten gør netop det... han sætter en modstand i serie med enheden. "
det er da smart for så reduceres dynamikken og dermed ingen spidser der stikker i ørerne!
jeg har lige prøvet at skifte mit solid core pvl i bomuld ud med mit gamle AN sølv - hvad der lyder bedst holder jeg for mig selv,da AN skal sælges 
mvh/slowon
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 07 April 2006 kl. 12:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
til Scherer:
tykke kabler: Modstand betyder noget, så vælg et tykt kabel. Mindre påvirkning af ht´s frekvensgang, bedre dæmpning af bassen. Men seføli afh. af kabellængde - jeg bruger 2 x 9 m og køber tykt, var det 2 x 1 m, ville jeg være stort set ligeglad.
Skin effekt betyder intet i praksis.
|
| Til top |
|
| |
JRGW Forum Bruger

|
| Sendt: 07 April 2006 kl. 12:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
JRGW skrev:
I kunne jo prøve at sætte en modstand i serie med højtaleren..... |
|
|
Sjovt at du netop nævner det, idet mange diskantenheder er så følsomme, at producenten gør netop det... han sætter en modstand i serie med enheden. 
|
|
|
Du har het ret,jeg mener en ekstra i serie med kablet.Så har forstærkeren mindre styr på eks. basenheden vil jeg gætte på.I øvrigt er er der også forskel på modstande i serie med diskanten de lyder også forskellige på trods af samme værdi,men nu puster jeg nok til ilden.....
Ingen vil røre "jeg tog fejl" problematikken med en ildtang.Dog er det lærerigt. __________________ Hilsen JRGW
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 April 2006 kl. 12:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Netop det med dæmpningsfaktoren af basenheden, mener jeg er meget overvurderet. I praksis dæmpes basenheden nemlig meget lidt, ved direkte kortslutning af enheden (uendelig dæmpningsfaktor). En 4 Ohms enhed skulle så have dobbelt så god indre dæmpning end en 8 Ohms. Hvorfor er alle dyre højttalere så ikke 4 Ohms ? Hmm... mystisk.  Jeg lavede eksperimentet med at trykke let på en højfølsom fuldtoneenhed med kraftig magnet. Jeg kunne ikke mærke forskel på om enheden var kortsluttet, eller ej. Derimod er der kæmpe forskel på hvor kraftigt centreringsfjederen dæmper på de forskellige enheder. Svingspolens impedans er nok den største og mest afgørende faktor. (EDIT: Forudsat at der er brugt en kraftig magnet) Den ideelle højttaler behøver ikke en centreringsfjeder hvis den drives af den ideelle forstærker. I praksis er det dog noget skrøbeligt stads, hvis man fjerner fjederen, og f.eks. laver et trådophæng. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
JRGW Forum Bruger

|
| Sendt: 07 April 2006 kl. 12:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv så at tage en 4ohms modstand i serie på begge kabler hvis du kører biwireing eks. Spencer og lad os så høre.....
Kunne da godt forstille mig at det nu spiller blødere og mere slatten.
Sådan logisk set så er højtaleren vel bla. konstureret ud fra de modstandsværdier der nu engang sidder i delefilteret,at man så øger den mere eller mindre er vel ikke optimalt.
Uanset hvordan vi end vender og drejer det er kabler vel noget skod så længe vi ikke har en superleder der ikke påvirker på nogen måde.Elektrikkeren er nok stået af for længe siden...vi er jo nok vandvittige på dette forum...
__________________ Hilsen JRGW
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 April 2006 kl. 12:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
JRGW skrev:
|
Prøv så at tage en 4ohms modstand i serie på begge kabler hvis du kører biwireing eks. Spencer og lad os så høre..... |
|
|
Ja en 4 Ohms modstand spiller ikke meget musik, og kan vel næppe sige sig fri for at ændre på lyden ?
Mon ikke det er bedre at bruge en 8 Ohms basenhed, end en 4 Ohms, med en 4 Ohms modstand foran ?
Hellere kaste effekten i musikken, end at fyre den af som varme.
Nu skal der nok mange meter højttalerkabel til, før vi når op på 4 Ohm. Det kunne være sjovt om nogen gad lave regnestykket.
Hvor meget impedans mon delefilteret tilfører ? En spole foran bassen, må vel ødelægge en del ? Selv trækker jeg mine subkasser direkte, med elektronisk delefilter, og det lyder bestemt godt. EDIT: Kablerne er 2.5 kvadrat fra Biltema, til kr. 179,- for 25m. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 07 April 2006 kl. 12:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Nu skal der nok mange meter højttalerkabel til, før vi når op på 4 Ohm. Det kunne være sjovt om nogen gad lave regnestykket.
|
|
|
Et 1.5 mm2 solid core kabel har en DC modstand på omkring 12 ohm pr. km. Så det svarer til ca. 333 m kabel.
|
| Til top |
|
| |
JRGW Forum Bruger

|
| Sendt: 07 April 2006 kl. 13:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja spoler indfører også modstand,skal man have nogle store med lav modstand så koster det kassen.I et elektronisk delefilter har forstærkeren vel også bedre fat i enheden + at den ikke også skal klare de øvrige enheder og derved er den mindre stresset.
VDH for eks. opgiver modstanden for det meste i sine kabler nogle gange i km andre gange i 100m så kunne du jo regne.
Tænker lidt på om hastigheden i kablet også betyder noget,men ikke mange kan vel helt gennemskue hvordan tingene hænger sammen.Måske hævder nogen bare det for det lyder godt i salgsøjemed,menigmand har svært ved at være med her og eksperterne kan vel heller ikke blive enige så..... __________________ Hilsen JRGW
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 April 2006 kl. 13:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Næh, det med at gennemskue, har jeg lagt lidt i skuffen, mht. højttalerkabler. Jeg prøver om det virker, og beholder det, så længe det ikke er udkonkurreret af noget andet, som jeg får mulighed for at teste. Der er også nogle praktiske betragtninger ved valg af kabler. Jeg GIDER ikke gå og efterspænde kabler hele tiden, fordi kobberet giver sig. Så hellere stå i kø fem minutter mere i Fakta (eller i Biltema). __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
JRGW Forum Bruger

|
| Sendt: 07 April 2006 kl. 13:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan i øvrigt opfordre til at kigge nøje på el indst. i stedet for kun at ofre kassen på eks. højtalerkabler.Tænk på du kan få en rulle på 50m 5x2,5kv til ca.350kr billigt set i forhold til vores verden.Stik i det mindste uden afbrydere kunne være vejen frem.
Jeg opfordre ikke til at lave noget ulovligt el,vil bare gøre opmærksom på muligheden for at få mere ud af det man har i stedet for bare at skifte udstyr ukritisk.
Terminaler på forstærkere og højtalere med mindre masse bedre matriale giver også noget og måske ikke så dyrt som nogle fine kabler.Jeg har prøvet og det virker i mit univers. __________________ Hilsen JRGW
|
| Til top |
|
| |
JRGW Forum Bruger

|
| Sendt: 07 April 2006 kl. 13:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu ved jeg ikke Spencer om du er mest til snurrerundt....her er det vel mest lydeffekter og lign. der er afgørende ikke det detaljerede lydbillede.Her vil jeg mene forskellen er i det bedre kabels favør er opløsning og dynamik.
Snurrerund forstærkere og højtalere er generelt ikke på højde med det bedre 2 kanals udstyr.Det er svært at lave 2 ordentlige kanaler hvordan går det så lige med 5 eller mere.. __________________ Hilsen JRGW
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 April 2006 kl. 13:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
JRGW skrev:
|
Nu ved jeg ikke Spencer om du er mest til snurrerundt....her er det vel mest lydeffekter og lign. der er afgørende ikke det detaljerede lydbillede.Her vil jeg mene forskellen er i det bedre kabels favør er opløsning og dynamik.
Snurrerund forstærkere og højtalere er generelt ikke på højde med det bedre 2 kanals udstyr.Det er svært at lave 2 ordentlige kanaler hvordan går det så lige med 5 eller mere..
|
|
|
Jeg bruger 3 stk. NAD 3020i på de fem kanaler, hvor centeren er biampet med et stereotrin. Selve 0.1 kanalen (LFE) styres af en NAD 2100PE forstærker, der egentlig gør jobbet godt. Forforstærkeren har 5.1 input med diskret opbygning (meget sjældent), og fodres af en Millenium 2.4.6 DTS dekoder.
Det lyder rigtigt godt, med 3 identiske fronter fra B&W, hvor det er 805 på left og right, og HTM i center.
Bagkanalerne er Epos ES14, som er et godt match til NAD 3020i.
I dag kommer der dog et sæt Magnepan på bagkanalerne i stedet, da jeg vil lave et 4.1 kanals panelsetup til musikbrug (Martin Logan CLSII i front, over 80Hz og downmixet center). __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Scherer Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 686
|
| Sendt: 07 April 2006 kl. 14:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
til Scherer:
tykke kabler: Modstand betyder noget, så vælg et tykt kabel.
Mindre påvirkning af ht´s frekvensgang, bedre dæmpning af bassen. Men
seføli afh. af kabellængde - jeg bruger 2 x 9 m og køber tykt, var det
2 x 1 m, ville jeg være stort set ligeglad.
Skin effekt betyder intet i praksis. |
|
|
Vil det sige f.eks. 2x3m vandrørs tykke solidcore stærkstrømskabler til bassen og noget multicore ditto til diskant?
__________________ MVH Morten
Mit stereo
|
| Til top |
|
| |