Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 14:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: DLP’erne kommer! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
strong
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 08 Maj 2006 kl. 08:43 | IP-adresse registreret  

Hey wrong

Har du din pj loftmonteret? Har min IN76 loftmonteret og den siger mere når den er det, som du nok har læst. Hvordan er H79 sammenlignet med 7205? (mener du havde den model før)...

M.v.h. Strong

Til top Vis strong's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af strong

wrong
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 08 Maj 2006 kl. 09:20 | IP-adresse registreret  

strong skrev:

Hey wrong

Har du din pj loftmonteret? Har min IN76 loftmonteret og den siger mere når den er det, som du nok har læst. Hvordan er H79 sammenlignet med 7205? (mener du havde den model før)...

M.v.h. Strong

Den er loftmonteret ja. Kun i helt stille passager af filmen lægger man mærke til den. Den er MEGET bedre end 7205 i mine øjne. INGEN støj, Langt bedre kontrtast og sortniveau, næsten ingen fnidder i baggrundsscener og så kan man kører 1920x1080i uden at billedet hakker. Billedet er rigtig glat at kigge på da hønsetråds effekten er minimal.

Så alt ialt en uhyggelig god PJ.

MVH WRONG

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 12 Juni 2006 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

Claus_DK skrev:

Ville helst vente på en 1080p DLP, men der går nok lidt inden de kan købes for 20k

De er på vej. Sim2s HT-3000 koster kun 130k herhjemme, så der kan ikke gå længe .

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 Juni 2006 kl. 08:39 | IP-adresse registreret  

Gerdes skrev:

De er på vej. Sim2s HT-3000 koster kun 130k herhjemme, så der kan ikke gå længe .

Optoma har en HD81 på vej, som ender i en noget mere human prisklasse.

Og hov - jeg skylder vist en tilbagemelding omkring HD72 i denne tråd, kan jeg se... Jeg kom aldrig tilbage til at måle på HD72 og HC3000 op mod hinanden, det vil jeg lige prøve at få tid til (lige nu har jeg ferie...), men jeg kan sige så meget at jeg nu er den lykkelige ejer af en HD 72... Jeg har haft den hængende i nogle uger, og jeg må sige at jeg bliver mere og mere glad for den. I mit tilfælde er det en yderst usædvanlig ting, normalt bliver jeg mere og mere irriteret over begrænsningerne efterhånden som tiden går, især på billed-produkter. Men der er altså noget lækkert over HD72'erens billede. Det er som jeg skrev tidligere i tråden - hvis man kan placere den (det kan tage lidt længere tid og tankevirksomhed at hænge den op fordi den ikke har lens shift), og ikke er hyper-sensitiv overfor regnbuer, så er det bare om at få læderet op af lommen.

Jeg havde besluttet mig for at give DLP en chance på trods af at jeg netop er meget følsom overfor regnbuerne, og se om det er noget jeg kunne abstrahere fra i længden, så jeg tog HD72 med hjem i et par uger. Egentlig besluttede jeg mig så for at regnbuerne lidt for ofte generede mig, og jeg måtte tilbage til LCD. Men efter så at have haft et par LCD'er hjemme i nogle uger, må jeg konstatere at jeg irriteres mere over LCD'ernes begrænsninger i kontrast og farveægthed end af HD72'erens regnbuer. Så det endte med HD72, og det sjove er at fordi de grundlæggende billed-egenskaber er i orden, kan jeg bedre slappe af og nyde filmen (eller fodboldkampen... ) i stedet for at lægge mærke til billedkvaliteten hele tiden - og det gør faktisk at jeg ikke rigtigt bemærker regnbuerne længere. Og selv om jeg ser det ind imellem, så er det et mindre problem end LCD'ernes begrænsninger. Det er super-fedt at se et billede hvor lysstyrken er som den skal være, _samtidig_ med at kontrasten er i orden. Jeg vil stadig påstå at en LCD er et bedre køb i den helt billige prisklasse end de billige lav-opløsnings DLP'er (en projektor som SP4805 imponerer mig stadig ikke...), men fra at DLP først har været sådan rigtigt interessant i mine øjne fra 30-40.000,- og op, er de nu umulige at komme udenom hvis man vil bruge 20.000,-. DLP har stået stille lidt for længe, imens LCD har rykket kraftigt, men med de nye billigere DLP'er har pris/kvalitet forholdet for DLP ændret sig dramatisk.

Sony VPLVW 100 har på en måde været en forbandelse for mig, for den har simpelthen flyttet så meget på min opfattelse af hvordan et godt billede ser ud (selv om jeg har set high-end projektorer før), at en projektor som Sanyo Z4 - som jeg var MEGET tæt på at investere i - simpelthen ikke er god nok til mig længere. HD72 er naturligvis ikke i samme liga som VW100, det giver vel sig selv - men den er god nok til at jeg ikke sidder og ærger mig konstant over at jeg ikke har en VW100.

Jeg skulle gerne få en Stofa HD-box snart (jeg krydser fingre for i dag...), og så kan jeg lige give mine indtryk om dét - både om signalets kvalitet og HD72's egenskaber. Indtil nu har jeg set bold via DVB-T, og bortset fra at MPEG-komprimeringen generer mig en del, så griber jeg mig selv i at sidde og tænke "hold kæ.. det ser godt ud!". Optoma'en har en Faroudja scaler, og det er efterhånden en gammel svend, men én af de ting som Faroudja'en stadig er i topklasse til, er de-interlacing af video-materiale. Til gengæld er den knapt så god på HD-materiale, men jeg synes faktisk det er en meget rigtig prioritering i forhold til at bruge en scaler der kan håndtere HD bedre (Pixelworks f.eks.), men som så er mindre god på SD-materiale - for HD kan altid løses ved at skalere til 720P eksternt. Hvis afspiller/modtagerbox har en brugbar skalering mellem 1080i og 720P, så er det ikke noget problem.

Og så er jeg nødt til at sige det igen: Hvor er det FEDT med en projektor hvor der ikke er noget som helst pis mht. at fange signalet, især når man lige vil koble en PC til. Jeg forsøgte f.eks. 1280x800 fra min bærbare (som er den opløsning den indbyggede skærm kører med), og det fanger projektoren uden nogen form for BS. Ikke noget med at den fanger det ud fra en forud-defineret opløsning som f.eks. 1280x768, og så skærer det overflødige væk - den fanger det rent faktisk som 1280x800, og skalerer korrekt ud fra det. Hvis man fodrer den med 1711x962 ved 56,7 Hz, så fanger den dét. Og uanset opløsning, så vises alt mellem 48 og 60 Hz som præcist native opløsning, hverken mere eller mindre. Og det gælder iøvrigt både for DVI (digitalt som analogt) og HDMI indgangene. HVORFOR er _alle_ displays ikke bare lavet sådan, i stedet for at brugeren absolut skal fastlåses til nogle bestemte opløsninger - hvorefter producenten så kan vælge om de gider lave software-updates løbende efterhånden som problemerne og spørgsmålene dukker op?

Jeg har været LCD-fortaler længe, og jeg ændrer heller ikke mening om hvilken projektor man skulle købe sidste år, når alt tages i betragtning - men i min verden har LCD udspillet sin rolle. Hvis man interesserer sig en smule for billedkvalitet, så bør man finde de sidste kroner (som jo  ikke engang er en merpris i forhold til Sony HS60) til en HD72. Fremtiden hedder DLP og LCOS/SXRD, LCD vil formentligt ikke kunne udvikle sig nok på blandt andet kontrast, men ikke mindst farveægthed og "renhed" i billedet, til at komme op på dette niveau.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 13 Juni 2006 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

Woooow Otto! Jeg ser først nu, at du har skiftet mening om DLP-projektorer. Jeg er chokeret! Hvem skulle have troet det? Nå, men Welcome to the DARK side.

Iøvrigt har jeg, som altid har hadet LCD projektorer, ejet en Sanyo Z4 i 1½ uge. Ja verden er da gået helt af lave. Jeg indså dog hurtigt at det var et fejlkøb, og heldigvis slap jeg af med den, med et tab på "kun" 400 Kroner. Jeg har også en Optoma HD72i nu, og det er simpelthen en super-projektor. Jeg bruger den iøvrigt som TV.

Ved du om det på nogen måde er muligt, at indstille farvemætningen (saturation) når man bruger HDMI eller DVI-D indgangen? Jeg har forbundet projektoren med et HDMI-kabell fra min HDTV sat-receiver, og så er det lidt surt ikke at kunne styre farverne, eftersom nogle TV-udseendelser er "helt ved siden af" med hensyn til farvemætning. Af den grund har jeg også trukket et component kabel, men HDMI er lige en tand "renere".

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 14 Juni 2006 kl. 00:50 | IP-adresse registreret  

perejvind skrev:

Woooow Otto! Jeg ser først nu, at du har skiftet mening om DLP-projektorer. Jeg er chokeret! Hvem skulle have troet det? Nå, men Welcome to the DARK side.

Egentlig har jeg ikke skiftet voldsomt mening om andet end regnbuer. Jeg har alle dage argumenteret for at LCD er mest relevant i den lavere prisklasse, fordi de betalelige DLP'er efter min mening har været for ringe (og det synes jeg stadig) - MEN at hvis man var i markedet for noget bedre i 30-40k klassen og op, var DLP anderledes interessant. Problemet har været at jeg synes forbedringen har været for lille i forhold til investeringen, og der har været _meget_ langt mellem støjsvage projektorer - noget . Tænk bare ét år tilbage. Du vil have en HD projektor, men en rimelig HD-DLP koster 40.000,-. Du kan så vælge mellem at give 40K for en rigtigt god projektor, eller give 15k for en LCD og bruge den et år eller to, til en god DLP kan købes for 20k. Det blev så kun ét år - samlet udgift 35K minus salgsprisen for LCD'en, og så er du i dag endnu bedre stillet. For to-tre år siden var dét regnestykke endnu mere udtalt. Det er ikke fordi jeg ikke har villet anderkende DLP'ernes forcer, jeg mener bare at ulemperne har været for store. Nu kan du få en 720P DLP der er støjsvag nok for de fleste (dvs. nok til ikke at genere efter at man har prøvet f.eks. Z4...), og med en generelt god kvalitet, for 20k - det flytter simpelthen på regnestykket. Jeg synes derfor ikke at jeg har taget fejl i min LCD-fetich, og hvis jeg vidste hvad jeg ved i dag for et år siden, så ville jeg stadig foretrække LCD ud fra det udvalg der var.

Men jeg vil gerne indrømme at min regnbue-hysteri måske har været for udtalt. Og iøvrigt, så er HD72 min DLP-projektor nummer to, min første projektor var en god gammel Davis Cinema One...

perejvind skrev:
Ved du om det på nogen måde er muligt, at indstille farvemætningen (saturation) når man bruger HDMI eller DVI-D indgangen? Jeg har forbundet projektoren med et HDMI-kabell fra min HDTV sat-receiver, og så er det lidt surt ikke at kunne styre farverne, eftersom nogle TV-udseendelser er "helt ved siden af" med hensyn til farvemætning. Af den grund har jeg også trukket et component kabel, men HDMI er lige en tand "renere".

Det kan jeg da godt på min? Forskellig firmware måske?

Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

mikkelp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 Juni 2006 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

Tak Otto

Rart at høre fra dig og om dine erfaringer med HD72i'eren. Jeg er imidlertid begyndt at høre rumlen om Samsung SPH710ae... Men måske den bliver noget dyrere? Anyways, mit køb kommer først til efteråret så jeg venter lidt endnu.

Vh, Mikkel

Til top Vis mikkelp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mikkelp

Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Sendt: 14 Juni 2006 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:
Men jeg vil gerne indrømme at min regnbue-hysteri måske har været for udtalt. Og iøvrigt, så er HD72 min DLP-projektor nummer to, min første projektor var en god gammel Davis Cinema One...

Haha - så må det være en befrielse at have en DLP'er derhjemme som ikke overdøver din hårtørrer (jeg husker godt den Davis...!)

Er HD72 på display i jeres butik? Jeg opgraderer først når menuen står på 1920*1080 SXRD/DLP, men kunne godt tænke mig at se hvor Optoma står henne idag billedmæssigt, sammenlignet med f.eks. VW100. Den H81'er lyder mægtigt spændende og der er rygter om at et par DLP pj producenter snart følger efter med forholdsvis 'billige' 1080 modeller, heriblandt BenQ og - Marantz (!!). Er H81 en maskine i overvejer at få hjem i sortimentet?

Mvh Thomas

Rettelse: kan nu se at den Marantz's 1080 1chip DLP'er kommer til at ligge på $18K og ikke de $12K jeg har set nævnt tidligere på avsforum...

Til top Vis Agent Cooper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Agent Cooper Besøg Agent Cooper's Websted

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 14 Juni 2006 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

mikkelp skrev:

Rart at høre fra dig og om dine erfaringer med HD72i'eren. Jeg er imidlertid begyndt at høre rumlen om Samsung SPH710ae... Men måske den bliver noget dyrere? Anyways, mit køb kommer først til efteråret så jeg venter lidt endnu.

Det er også en yderst interessant projektor, men den kommer såvidt jeg er orienteret nok til at ligge i 35k klassen, så det er ikke rigtigt en åbenlys HD72 konkurrent. Den kan vel nærmere siges at være en konkurrent til HD7100. Men ja, hvis du skal handle til efteråret, så lad være med at bruge bunker af energi på at lede efter det rigtige nu, der kan ændre sig meget på 3 måneder... Der præsenteres formentligt en masse nye modeller på IFA til september.

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 14 Juni 2006 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

Agent Cooper skrev:
Haha - så må det være en befrielse at have en DLP'er derhjemme som ikke overdøver din hårtørrer (jeg husker godt den Davis...!)

Det er nu ret længe siden jeg holdt op med at bruge den...

Agent Cooper skrev:
Er HD72 på display i jeres butik? Jeg opgraderer først når menuen står på 1920*1080 SXRD/DLP, men kunne godt tænke mig at se hvor Optoma står henne idag billedmæssigt, sammenlignet med f.eks. VW100. Den H81'er lyder mægtigt spændende og der er rygter om at et par DLP pj producenter snart følger efter med forholdsvis 'billige' 1080 modeller, heriblandt BenQ og - Marantz (!!). Er H81 en maskine i overvejer at få hjem i sortimentet?

Med de indikationer jeg har fået omkring prissætningen af den, så vil jeg sige at det er 99% sikkert at vi får den i butikken så snart den lander. Og 98% sikkert at min HD72 bliver til salg...

EDIT: Ups - ja, vi har HD72 i butikken nu.

mikkelp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 Juni 2006 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

Mhm... Ja den ser da ret rar ud den H81 http://www.projectorpoint.com/download.php?id=35141

Måske prisen bliver lidt skræmmende...

Til top Vis mikkelp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mikkelp

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 14 Juni 2006 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

mikkelp skrev:

Mhm... Ja den ser da ret rar ud den H81 http://www.projectorpoint.com/download.php?id=35141

Er der nogen der tør gætte på prisen? Bliver det 20, 40 eller 80.000 kr?

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juni 2006 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

mikkelp skrev:

Tak Otto.

Prisen i USA er officielt annonceret til $6.000, hvilket er det samme som nogle folk gladeligt gav for en rigtig god 720 DLP for blot et år siden. Til sammenligning har nogle projektorfabrikanter annonceret 1080 1chip DLP'ere i prisklassen $20-40.000, for slet ikke at snakke om 3chippere. Tjek blot OttoTC's butik for at se hvilket prisleje en 720 3chipper ligger i på danske plader.  Til den pris vil jeg hellere sætte danske plader på en klassisk '67 Mustang Cabriolet i prime condition.

VW100 flyttede milepæle for et halvt år siden og jeg tror H81 vil kunne gøre den kunsten efter, hvis altså billedet den viser er på højde med forventningerne. Jeg kan ikke forestille mig at der er et særligt stort marked for hundedyre highend projektorer om blot 1-2 år - heriblandt modeller fra Barco, Runco, ProjectionDesign, Sony Qualia m..fl.

Til top Vis Agent Cooper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Agent Cooper Besøg Agent Cooper's Websted

Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juni 2006 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:
Er der nogen der tør gætte på prisen? Bliver det 20, 40 eller 80.000 kr?

Jeg gætter på ca. 50K i DK.

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 15 Juni 2006 kl. 01:13 | IP-adresse registreret  

perejvind skrev:

Det kan jeg da godt på min? Forskellig firmware måske?

[/QUOTE]

Ja, det er da et godt bud. Hvordan ser jeg hvilken spermware version jeg har? Jeg har pløjet igennem alle menuerne uden at kunne finde noget.

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 15 Juni 2006 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

perejvind skrev:
Ja, det er da et godt bud. Hvordan ser jeg hvilken spermware version jeg har? Jeg har pløjet igennem alle menuerne uden at kunne finde noget.

Jeg har fat i importøren, jeg vender lige tilbage når jeg ved noget.

Eeyore
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 Juni 2006 kl. 10:23 | IP-adresse registreret  

Otto, har du nogle oplysninger angående prisen på Optoma HD7100? Den er lige belvet anmeldt på projectorcentral og det ser meget lovende ud.
Til top Vis Eeyore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eeyore Besøg Eeyore's Websted

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 16 Juni 2006 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

Eeyore skrev:
Otto, har du nogle oplysninger angående prisen på Optoma HD7100? Den er lige belvet anmeldt på projectorcentral og det ser meget lovende ud.

Ikke præcist endnu, men jeg tror den bliver meget rimelig.

Sir Round
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 Juni 2006 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:
det sjove er at fordi de grundlæggende billed-egenskaber er i orden, kan jeg bedre slappe af og nyde filmen (eller fodboldkampen... ) i stedet for at lægge mærke til billedkvaliteten hele tiden - og det gør faktisk at jeg ikke rigtigt bemærker regnbuerne længere.

Det er jo det jeg længe har forsøgt at sige.
Til top Vis Sir Round's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sir Round

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 16 Juni 2006 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

Sir Round skrev:

Det er jo det jeg længe har forsøgt at sige.

Hehe, jeg vil nu fastholde at det er verden der har ændret sig, og ikke mig der har taget fejl!

<< Forrige Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes