Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 14:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Tilspilning af netkabler... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 44
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
music 4 all
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 27 April 2006 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

mammon skrev:

Spencer skrev:
Enten står man ved at man kan høre forskel, og beviser det, eller også erkender man, at det kan man ikke.

Helt enig, men de er jo bange for, at de "ikke dur til deres embede"

hvordan beviser man at man kan høre forskel?

kan du høre forskel på krell og denver?hvis ja bevis det

Til top Vis music 4 all's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af music 4 all

mammon
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers eget ønske

Bruger siden: 08 April 2006
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 27 April 2006 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

music 4 all skrev:

hvordan beviser man at man kan høre forskel? Blindtest

kan du høre forskel på krell og denver?hvis ja bevis det Blindtest

Til top Vis mammon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mammon

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 27 April 2006 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

music 4 all skrev:
hvordan beviser man at man kan høre forskel?

kan du høre forskel på krell og denver?hvis ja bevis det

Man beviser at man kan høre forskel, ved at udpege den rigtige komponent, i mere end 50% af tilfældende, ved blindtest. Hvor meget vi skal over 50% for at det godtages statistisk, må vi spørge en statistiker om.
52% er ikke særlig overbevisende ihvertfald.

I tilfældet Krell og Denver, må man formode at Denver-apparatet har brugt nogle billige løsninger, der gør den let genkendelig. På området med løse D/A-konvertere, har jeg brugt meget tid på at teste, med hovedtelefoner, og en knap der skifter lynhurtigt imellem de to enheder.

Går der lang tid imellem testtidspunktet, medgiver jeg at blindtest kan være upraktisk.
Man må lave et setup, hvor selve skiftet kan udføres øjeblikkelligt, så hukommelsen ikke bliver den afgørende faktor.

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 April 2006 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

niklasthedolphi skrev:

Og hvad vej er det så lige strømmen løber når det er vekselstrøm?

"dolph"

Øhh, det er vel vekselSPÆNDING vi snakker om? Løber strømmen ikke altid ud gennem faselederen? Nullederen er jo forbundet til jorden.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 27 April 2006 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

Det var nu en skam at skeptikerne ikke kunne høre på det gamle indstallationskabel og så efter de blev lagt dobbelt.Det gav nu en del.Så oven i købet Harald Nyborg kabel til i hifi sammenhæng småpenge.

Der er forskel på mennesker sanser og også måden vi oplever på.Ifølge tyske Audio lytter vi forskelligt, eller der er flere typer lyttere.

Til Henrik300 du må faktisk sætte op til 21A sikringer i ved et 2,5kv kabel ifølge Svend P.Så måske skulle du overveje 16A som er alm. ved normale sikringer.

Spenser har du overværet et NO kabeldemo ellers prøv det om du bliver klogere ved jeg ikke men sjovt er det da.

Der er en anden væsentlig ting som næsten totalt overses hvis der er forskel er det så i gunstig retning eller negativt.Det med forståelsen kniber, jeg vil ikke hævde at jeg har tjek på det og en del andre har sikkert heller ikke.

Lad os bare leje med tanken om stor forståelse for tingene hvis det var tilfældet hvorfor skifter mange herinde så meget udstyr.

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Status: Online
Sendt: 27 April 2006 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:
niklasthedolphi skrev:

Og hvad vej er det så lige strømmen løber når det er vekselstrøm?

"dolph"

Øhh, det er vel vekselSPÆNDING vi snakker om? Løber strømmen ikke altid ud gennem faselederen? Nullederen er jo forbundet til jorden.

Altså nej.

Det er strømmen der løber og spændingen der falder.

Det hedder jo en strømforsyning i dine apparater.

Helt banalt beskrevet så er det strømmen der forsyner og spændignen der hjælper strømmen på vej.

Ved vekselspænding skifter strømmen retning med netfrekvensens hastighed. I DK er det så 50 Hz og dermed skifter strømmen retning 50 gange i sekundet.

Nul ledningen er ikke forbundet med jord medmindre du har ægte jord i din el installation. Indtil da skal det opfattes som en "pseudo" jord.

Der er sikkert nogen der har mod på en nøjere og mere korrekt teknisk forklaring. Men det her er helt nede på jorden så flest mulige forstår det.

"dolph"

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 April 2006 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

JRGW skrev:
Spenser har du overværet et NO kabeldemo ellers prøv det om du bliver klogere ved jeg ikke men sjovt er det da.

Snakker vi netkabler her, eller mener du også andre typer kabler ?

På signal/højttaler-kabelsiden er der bestemt en forskel, men meget afhængigt af hvad man har brug for. Jeg giver NO ren dumpekarakter for deres grådige prissætning i Danmark, og kunne højest finde på at købe dem brugt, hvis det var til den pris jeg syntes de er værd.

Men flotte - det er de da.

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2006 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Jeg har overværet NO strømkabler demo, prøv det der er jo ikke købetvang.

Men igen bliver man klogere der er forskel men hvordan????

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2006 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

Vi entusiaster må indrømme at vi ikke er uspolerede,tværtimod så er der en del der har nogle meninger om mosfet,opamps,sølvkabler,rørforstærkere,kabler o.s.v.Spørgsmålet var om ikke det var bedre at lade ikke miliøskadede fortage en opjektiv vudering om lydforskelle.Kvinder eks. de er totalt ligelade med teknikken modsat os.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 April 2006 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

JRGW skrev:
Kvinder eks. de er totalt ligelade med teknikken modsat os.

De er ikke ligeglade med os ?  
Næh, en kvinde hjemme hos hifi-entusiasten, hun vil bare sige 'jamen, han har jo ikke noget tøj på'.

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Sendt: 27 April 2006 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

spencer

Du kan ikke teste og afgøre det på den måde, da du af naturlige årsager ikke kan høre begge kabler spille på samme tid. Et kabel yder langt fra sit optimale, ved pludseligt at blive slået til over omskiftere og jeg ved ikke hvad. 
Det handler om at lytte på et UDVALGT kabel, som udganspunkt et tilspillet kabel - lytte på det i en uges tid og, efterfølgende må man så lytte på standardkablet / andet, for så at høre forskellen. De der impuls og hurtig omskift snyder som bare pokker og giver ofte ikke noget relevant lytteindtryk. Det må jo også være mere interessant at høre den REELLE forskel, der opstår over en længere periode, om så det er pga. A-B-C eller fandens oldemor.

Men som vi har været inde på flere gange, er der en del netkabler der er ringere end standard eller ikke udgør nogen forskel, endda alt for mange netkabler optræder sådan.
De kabler hvor man umiddelbart får en markant forskel, også fra starten, er Nordost´s netkabler, de giver faktisk en hørbar forskel, og er de netkabler som umiddelbart er bedst. Men de retetr sig også væsentligt til efter en spilleperiode. Desværre har de den skavank, at de koster 3.000 for det billigste og 22.000 for det dyreste.
Dog må jeg erkende, at de dyreste - Valhalla til de 22.000 udgør i aller højeste grad en forskel og en positiv forskel. 
Om jeg vil købe dem til den pris nej, der sætter jeg grænsen for forbrug, også lidt ud fra den betragtning, at 6 stykker af slagsen som der skal til udgør lidt af en klat penge. 
Derimod ville jeg i stedet vælge en ExactPower, et lille elværk der konstant yder den samme spænding og kvalitet af strøm, og kan føde alle dine apparater, for prisen på et af disse kablers pris. 
Jeg har i øvrigt set og hørt netkabler som har været hjemmelavede, som i og for sig også gjorde det godt. Personlig ville jeg aldrig anvende de medfølgende netkabler, det har jeg set for mange fejl til. Derfor kan jeg stærkt anbefale, at man køber stik og forskellige typer kabel, for selv at eksperimentere sig frem til noget der er bedre end standard, også hørbart.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Til top Vis Toftdahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toftdahl

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 April 2006 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

Toftdahl skrev:
De der impuls og hurtig omskift snyder som bare pokker og giver ofte ikke noget relevant lytteindtryk.

Hvilket betyder at det så ikke er forskelle der er store nok til at høre direkte, men kun 'fornemme' over længere tid.

Her tror jeg at den 'fornemmelse' en hifi-entusiast får det største kick af, er ejerglæde.
Derfor må en ægte test udføres imellem to ens udeseende kabler, kun påtrykt numre som identifikation.

Så kan du udføre din blindtest, over flere uger, og ikke vide hvilket kabel der evt. er langt dyrere end det andet.

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Sendt: 27 April 2006 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

Spencer

Jamen kablet yder ikke sit bedste sammen med anlægget og dets sammensætning fra første øjeblik, ganske som et signalkabel eller andre kabler heller ikke gør. Men selvfølgelig kan man blindteste det over en længere periode, men hvorfor, hvis man kan høre forskel uden at foretage alverdens krumspring. Det vigtigste må da være, at der er en forskel og man er tilfreds med den.

Jeg har da også lyttet til netkabler, hvor der ikke er en dyt forskel. Men der kommer så det lidt underlige - når og hvis man er i stand til at høre der ingen forskel er, så er det et resultat som et antal andre himmelråbende lykkeligt acceptere og forstår???.
Men hvis man efterfølgende kan høre forskel på et andet kabel til den positive side, så er helvedet løs???for nogen, her mener og hentyder jeg nødvendigvis ikke dig.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Til top Vis Toftdahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toftdahl

Marius
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004
Lokalitet: Sverige
Sendt: 27 April 2006 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

En lidt sjov tråd fra broderlandet.. som er ret treffende for temaet i denne tråd. (dog det er ht kabler)
http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=30e71a94491fc6377 df8232cd8130835&showtopic=122662&pid=1018546&st= 0&#entry1018546

Edit: retter sagt det er vel resultatet af testen som er den spennede...

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 April 2006 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

Toftdahl skrev:
Men selvfølgelig kan man blindteste det over en længere periode, men hvorfor, hvis man kan høre forskel uden at foretage alverdens krumspring.

Hvis man er bange for at komme til den erkendelse af, at man alligevel ikke kan høre forskel, så kan man spare lidt penge.

Men har man brug for en sutteklud, eller noget de andre ikke har råd til, som kan få dem til at tvivle på om deres anlæg nu er lige så godt ? - fint med det.

Verden vil bedrages, og det bliver den så til fulde !

Hvis man nu kunne bevise overfor sig selv, at man virkelig kan høre forskel ?
Nej, hvad skal vi med beviser ?
Troen er jo nok, ifølge mange...

music 4 all
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 27 April 2006 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

lyder til at nogen kan høre forskel og nogen kan ikke,ham/dem som ikke kan høre forskel påstår at eftersom han/de ikke kan høre forskel kan andre heller ikke,ergo er det ren woodoo/indbildning ,er det korrekt forstået?ingen navne ingen nævnt ingen glemt
Til top Vis music 4 all's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af music 4 all

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 April 2006 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

music 4 all skrev:
lyder til at nogen kan høre forskel og nogen kan ikke,ham/dem som ikke kan høre forskel påstår at eftersom han/de ikke kan høre forskel kan andre heller ikke,er det korrekt forstået?ingen navne ingen nævnt ingen glemt

Jeg tror ikke på dem der siger at de kan, men ikke 'behøver' at bevise det.
Når de ikke tror på deres egne evner i en bevissituation, så er de nok alligevel ikke så sikre på sig selv.

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 April 2006 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

niklasthedolphi

Ved vekselspænding skifter strømmen retning med netfrekvensens hastighed. I DK er det så 50 Hz og dermed skifter strømmen retning 50 gange i sekundet.

[/QUOTE skrev:

Reelt skifter den retning 100 gange pr. sekund. Husk, at der er både en positiv og en negativ halvperiode "per Hz".

Af ren nysgerrighed: Hvad har du selv mellem dit grej

Reelt skifter den retning 100 gange pr. sekund. Husk, at der er både en positiv og en negativ halvperiode "per Hz".

Af ren nysgerrighed: Hvad har du selv mellem dit grej og stikkontakten? Noget der afviger fra den medfølgende netledning og Silvans billigste stikdåse?

Til top Vis golfdane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af golfdane

Kole
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2004
Lokalitet: København
Sendt: 27 April 2006 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

Hør nu her, mennesker. I kan IKKE høre forskel på netkabler. Det er fakta. Hvis der kan høres en subjektiv forskel, er der tale om REN OG SKÆR PLACEBOEFFEKT!

Der kan være forskel på højttalerkabler og signalkabler, men at tro der er forskel på netkabler er helt ude i hampen.

Men held og lykke med jeres hifi-anlæg. Det undrer mig tit at hifi-folket kan bruge titusindvis af kroner på hundedyre højttalerkabler, når en simpel - men yderst sjældent foretaget - akustikregulering af lytterummet ville give den hundrededobbelte effekt.

Iøvrigt er de fleste studieteknikere og ikke mindst instrumentalister/kunstnere fuldstændigt ligeglade med, om deres forstærkere eller konvertere/mixere osv. er koblet op med billigt standardnetkabel eller ej, netop fordi det er fuldstændigt ligegyldigt! Der er ikke bare en lillebitte lydmæssig forskel; der er INGEN!

Jeg kan forstå man har en hobby, men jeg kan ikke forstå hvorfor almindelig logik ikke vægter højere end dedikationen til voodoo, placebo og amnestuesnak.

Til top Vis Kole's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kole Besøg Kole's Websted

Clifton
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004
Lokalitet: København
Sendt: 27 April 2006 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

music 4 all skrev:
lyder til at nogen kan høre forskel og nogen kan ikke,ham/dem som ikke kan høre forskel påstår at eftersom han/de ikke kan høre forskel kan andre heller ikke,ergo er det ren woodoo/indbildning ,er det korrekt forstået?ingen navne ingen nævnt ingen glemt

Nogle af os med statistisk indsigt mener blot at man narre sig selv, hvis man mener at kunne høre minimale forskelle, men kun over flere dage, uger eller måneders tilvænning - øhh, jeg mener afprøvning.

<< Forrige Side af 44 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes