Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 13:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Rækkevidden for placebo-teorien (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 11
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
CLIX
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juli 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 15 Maj 2006 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

Hehe, ja Spencer, det er en både spændende og lidt skræmmende artikel, specielt nu hvor der har været alt den diskution om virkningen af div. tweak.

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 16 Maj 2006 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

Det blad må jeg så også lige købe; men (uden at have læst artiklen ) Illustreret Videnskab er altså et pop-blad!

Køb fagbøger!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 16 Maj 2006 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Det blad må jeg så også lige købe; men (uden at have læst artiklen ) Illustreret Videnskab er altså et pop-blad!

Køb fagbøger!

Ellers er der de amerikanske fagblade, Nature og Scientific American, som dog er noget tør læsning.

Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

CLIX
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juli 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 Maj 2006 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Køb fagbøger!

Hmm, det vil jeg nu ikke give dig ret i, der er betydelig mere pop i mange af de musikblade jeg render og køber , men hver sin smag.

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Maj 2006 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

Spencer; jep, men de er ikke nemme at få fat på i løssalg!

Clix; vi behøver heller ikke at være enige. Jeg har læst ovennævnte "magasin" siden 1980´erne og nogle hatte har de måttet æde hen ad vejen! Alle kan tage fejl, også mig SQ.

Efter at have læst artiklen har jeg min dom klar (jeg alene vide ): De væver noget rundt i begreberne ubevidst og bevidst, men det er også et svært emne, selv for esoterisk tænkende, og det skal heller ikke være nemt, nej!

Men helt i tråd med den 7. sans (det indædte ønske om at en ting SKAL ske/viljestyrken) hævdes der, at placebo-effekten/healingen virker fordi vi har et stærkt ønske om, at den skal virke!

Selvfølgelig skal man også have en vis tillid til behandleren og behandlingen, og så har videnskaben pludselig forklaret fænomenet healing, selvom de nok vil have sig det frabedt!

Glædeligt at dette "pop-magasin" intet beviser, men kun en enkelt gang påviser, og der er SQ forskel!

Dagens gode råd (ja, hele livets): Jeg vil, jeg kan, og nu gør jeg det! Husk det; det er essentielt!

Tilbage til studiet; vi spiller nu en plade!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Maj 2006 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Spencer; jep, men de er ikke nemme at få fat på i løssalg!

Clix; vi behøver heller ikke at være enige. Jeg har læst ovennævnte "magasin" siden 1980´erne og nogle hatte har de måttet æde hen ad vejen! Alle kan tage fejl, også mig SQ.

Efter at have læst artiklen har jeg min dom klar (jeg alene vide ): De væver noget rundt i begreberne ubevidst og bevidst, men det er også et svært emne, selv for esoterisk tænkende, og det skal heller ikke være nemt, nej!

Men helt i tråd med den 7. sans (det indædte ønske om at en ting SKAL ske/viljestyrken) hævdes der, at placebo-effekten/healingen virker fordi vi har et stærkt ønske om, at den skal virke!

Selvfølgelig skal man også have en vis tillid til behandleren og behandlingen, og så har videnskaben pludselig forklaret fænomenet healing, selvom de nok vil have sig det frabedt!

Glædeligt at dette "pop-magasin" intet beviser, men kun en enkelt gang påviser, og der er SQ forskel!

Dagens gode råd (ja, hele livets): Jeg vil, jeg kan, og nu gør jeg det! Husk det; det er essentielt!

Tilbage til studiet; vi spiller nu en plade!

Oh jo, men det her med at hjernen kan producere dopamin, hormoner, endorfiner m.m, det er jo noget vi ved også kan opnås med f.eks. motion.

Så kan man så købe et par dyre netkabler i stedet, og dermed slippe for at motionere.

EDIT: Faktum at signalstoffer i hjernen, produceres ud fra forventninger om hvad kroppen udsættes for, er temmeligt skelsættende.

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Maj 2006 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

Spencer; det er gammel viden! Hvordan tror du at sportsfolk kommer videre, når det syrer i hele kroppen?

Viljestyrke, intet andet!

Spørgsmålet er nu, hvordan vi får rettet tråden ind på noget hifi-relateret igen?!  

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Maj 2006 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

Noget af det jeg vil ind på, er at de adrenalinkicks, endorfiner m.m. kan gå hen og blive så afhængighedsskabende, at man må skifte udstyr hele tiden, for konstant at få det kick.

Når kicket har lagt sig, så hører man hvordan grejet virkelig lyder, og så er det vist ikke så godt alligevel.

En slags midlertidig placebo.
Den mere permanente af slagsen, er så der hvor man beholder en komponent, med det i hukommelsen, at den er klart bedre, og ikke tjekker igen, om det nu holder i længden.

Man må sammenligne grej over en længere periode, og ikke skifte i ren eufori...

EDIT: Bl.a. derfor mener jeg at kabeltests bør udføres over en længere periode, og ikke under pres, på ganske kort tid. Ingen har dog meldt sig til den form for blindtest endnu, udover Nilau.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Maj 2006 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

Et eksempel på massehysteri/eufori, som nogle har gjort opmærksom på her på forum, er den berømte Audiolab 8000A forstærker, som nogle mener er hypet op, uden fortjeneste.

Jeg har ikke selv hørt den, og kan udtale mig om den.

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Status: Online
Sendt: 16 Maj 2006 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Slettet

Venlig hilsen

"dolph"

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Dr. Lyd
Lukket konto
Lukket konto
Abitz Audio. Lukket efter eget ønske.

Bruger siden: 15 Januar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 17 Maj 2006 kl. 09:54 | IP-adresse registreret  

Tro flytter bjerge.

Men der er forskel på de forskellige ting....ingen tvivl om det. Men min erfaring siger mig at det kun er tiden der viser om tingene er holdbar.

Be cool og lad være med at blive forført, thi så er man blind.

Til top Vis Dr. Lyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dr. Lyd

slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 November 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 17 Maj 2006 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

"lad være med at blive forført, thi så er man blind."

de vise ord er spildt på min kvinde der til stadighed er så blind af kærlighed,at hun overser de 2 meters højtalere i stuen.
mvh/slowon

Til top Vis slowon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slowon

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2006 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

Slowon; så hører du til de heldige (men du er ikke helt alene i dette forum), vær glad!

Tillad mig at indføre et par gloser i denne debat:

Suggestering; enten selv-suggestering eller masse-suggestering.

Selv-suggestering er at "bilde" sig selv ind, at virkeligheden er en anden end den "rigtige" virkelighed. Det er alfa/omega i selv-healing, men når det gælder Hifi kan det være et "bedrag", men igen; alt er "Maya", virkeligheden findes kun i vores hoveder!

Masse-suggestering er når en "folkeforfører" kan få andre til at ændre virkelighedsopfattelse. Så er vi nede på det plan, hvor også propaganda og reklamer befindes sig!

Bare et lille indspark!  

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 17 Maj 2006 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

alt er "Maya", virkeligheden findes kun i vores hoveder!

Hmm, den findes tilsyneladende ikke så meget som man kunne ønske sig hos nogen...

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Dr. Lyd
Lukket konto
Lukket konto
Abitz Audio. Lukket efter eget ønske.

Bruger siden: 15 Januar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 17 Maj 2006 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

slowon skrev:

"lad være med at blive forført, thi så er man blind."

de vise ord er spildt på min kvinde der til stadighed er så blind af kærlighed,at hun overser de 2 meters højtalere i stuen.
mvh/slowon

jaaa....nogen er heldige.

Til top Vis Dr. Lyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dr. Lyd

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 Maj 2006 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:
 alt er "Maya", virkeligheden findes kun i vores hoveder!

Jae, man kan jo leje en film der har fået 8 stjerner af 10, på IMDB, og så viser det sig at være en pigefilm - aaaaaaargh. (Virkeligheden er inde i alle de dumme tøsers hoveder, som har stemt).

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2006 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

Svend P; den springer vi let hen over!

Amerikanerne har iøvrigt "genopfundet" selv-suggestering, derovre hedder det bare NLP (neuro liguistisk psykologi) http://www.nlp-dk.dk/ 

Spencer (og andre); jeg retter lige: Når jeg skriver at alt er en illusion (Maya i østens "mystik"), så er eksempelvis solen selvfølgelig virkelig, men hvad den enkelte får ud af at kigge på solen er ALDRIG det samme som det ens sidemand får ud af perceptionen. Det er nemlig et produkt af hvad man har oplevet før, erfaringen og tidligere konklussioner. Da ingen mennesker er fuldstændig ens, så vil det oplevede også være (lidt) forskelligt fra person til person! Hvad farve har farven gul?

Derfor er der også 6 milliarder forskellige lydidealer, bare på denne benzinosgrå planet!

Ingen er mere rigtige end andre, for det hørte anhænger jo af øret som hører (og hjernen som fortolker).

Problemet opstår først, når man ens psyke bilder een ind, at man har den bedste lyd i universet og at det som andre betegner som "god lyd", såfremt det ikke falder i ens smag, bare er et resultat af lavere IQ eller i bedste fald bare manglende erfaring med "god lyd"!

Selvom vi nok ikke er enige, så ser jeg intet forkert i at bilde sig selv ind, at ens egen anlæg lyder skide godt, selvom man egenligt godt ved, at det kunne lyde en smule bedre. Det handler om at være (nogenlunde) tilfreds, så kan man nemlig komme i gang med at nyde en masse "god musik" og så bliver man nemlig glad!

Når man så har slået sig til tåls med at alle er forskellige, så kan man også bedre sortere i de gode råd, som blandt andet falder i dette så udmærkede forum. Alt skal ikke ædes råt, men en sober indgangsvinkel til andres råd kan i mange tilfælde være en "øreåbner", og så har man da den erfaring med i håndbagagen! Joh; det kan så koste en krone eller to i skønne spildte kræfter, men erfaring koster jo!

Bare for at sige, at hvis man synes/bilder sig ind at ens nye hundedyre netkabel gør et eller andet godt for ens anlæg, så op i lommen med at andre synes at det er "dybt godnat"; det er jo ikke deres anlæg og penge, vel?

Vælg med hjertet og bliv taget lidt ved r*ven, men på en behagelig måde!

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 Maj 2006 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:
Amerikanerne har iøvrigt "genopfundet" selv-suggestering, derovre hedder det bare NLP (neuro liguistisk psykologi) http://www.nlp-dk.dk/ 

Mon ikke du mener neuro linguistic programming ? Altså en selvprogrammering af psyken ?
Det er noget sportsfolk bruger i meget stor stil, og i særdeleshed boksere.

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2006 kl. 18:50 | IP-adresse registreret  

Jo; det hedder det også ifølge mine fagbøger, men det danske link påstår noget andet!  

Neuro linguistic programming kan vel oversættes til selvvalgt hjerneprogrammering (som du selv skriver)!

http://www.nlpinfo.com/; de kan stave til det!

Alle har godt af at bilde sig selv et eller andet godt ind, illusionen bliver ikke større, men bare anderledes, da det hele jo i forvejen er en illusion!

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 Maj 2006 kl. 18:54 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Jo; det hedder det også ifølge mine fagbøger, men det danske link påstår noget andet!  

Neuro linguistic programming kan vel oversættes til selvvalgt hjerneprogrammering (som du selv skriver)!

http://www.nlpinfo.com/; de kan stave til det!

Alle har godt af at bilde sig selv et eller andet godt ind, illusionen bliver ikke større, men bare anderledes, da det hele jo i forvejen er en illusion!

Ja, vi må jo håbe at Mike Tyson har øvet sig godt på det, så han kan virke overbevisende som den nye forsanger i Westlife.  (Han har vist ikke fået jobbet endnu).

<< Forrige Side af 11 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes