Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 16:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Rækkevidden for placebo-teorien (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 11
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Dr. Lyd
Lukket konto
Lukket konto
Abitz Audio. Lukket efter eget ønske.

Bruger siden: 15 Januar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 19 Maj 2006 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

Køb det du tænder på, thi så er du villig til at tilgive fejlene. Vi lever ikke i en perfekt verden, ej heller os der har highend udstyr. Hvis man tror jagten er færdig her, så tror man grueligt fejl.
Til top Vis Dr. Lyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dr. Lyd

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 19 Maj 2006 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

Dr. Lyd skrev:
Køb det du tænder på, thi så er du villig til at tilgive fejlene. Vi lever ikke i en perfekt verden, ej heller os der har highend udstyr. Hvis man tror jagten er færdig her, så tror man grueligt fejl.

Folks trang til at skifte, er netop dét der giver de lave brugtpriser, som tit er en fjerdedel af nyprisen, på noget der ser ud som om det lige er pakket ud.

Var det ikke for disse brugtpriser, sad jeg nok med en gang japansk snurrerundt, og havde kun det. Men det ville jeg så nok også syntes var godt.

Min primære interesse er softwaresiden, og især fra før den tid hvor stemmen blev gainet helt op, og sat i forgrunden. Med de mix de bruger idag, er der grænser for hvor meget man selv kan gøre for at forbedre på det - desværre.
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

Dr. Lyd
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 20 Maj 2006 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

Tja....noget er det så åbenbart godt for Men det er også ligemeget.........fede ting er stadig fede ting.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 21 Maj 2006 kl. 00:20 | IP-adresse registreret  

Dr. Lyd skrev:
Tja....noget er det så åbenbart godt for Men det er også ligemeget.........fede ting er stadig fede ting.

Ja det er absolut vigtigt, at man kan holde ud at kigge på tingene også - faktisk meget vigtigt endda.

Der er en vis ærlighed ved at vælge designeranlæg, på udseendet alene.
Lyder det så godt også, er det en bonus.

Jeg syntes vist at Cerwin Vega var flotte engang, men har siden skiftet mening.

EDIT: Dali Skyline 2000 gad jeg godt have stående, og de har jo CW basser.
Dem har jeg hørt, og husker lyden som meget overbevisende.
Men måske spiller hukommelsen mig et puds her.
Der er jo løbet lidt vand i åen, siden dengang.

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 21 Maj 2006 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

Jeg lavede for noget tid siden et sjovt lille eksperiment.

Jeg havde nogle meter LcAudio Stripline2000 kabel liggende, samt 3 sæt fine WBT stik, og jeg havde ligeledes noget plastik "slange" liggende, en sort og en blå. der faktisk så ganske pænt ud og med stik i hver ende godt kunne ligne noget hifi kabel i den HELT! dyre ende..

He he... dette gav mig en skummel ide!...

Jeg proppede stripline i begge slanger, terminerede med disse fine stik og krympeflex.

Resultetet blev ganske flot, et par ganke kraftigt udseende kabler, (hvor indholdet ikke kunne ses) de lignede umidelbart noget færdigkøbt i en ganske seriøs prisklasse. 

En håndfuld hifi bekendte blev noget tid efter inviteret til test aften af to nye "super" kabler (og en ny cd. maskine, (Bladelius Freja) en af disse bekendte gerne ville "vise" frem)

Vi startede ud med at lytte lidt til cd. maskinen, dette med velkendte kabler mm. (et posetivt bekendskab var der generel enighed om)

Så kom turen til de nye lækre "highend" kabler...

Jeg fortalte at det ene var et ren sølvkabel til omkring 7500 kr.

Og det andet var et kobber kabel til 6900 kr.

Begge med speciel dobbel skærmning og teflon ydder isolation kombineret med speciel "materiale skånende koldtrukket isolation" og begge 99,99999 % ren sølv og henholdsvis kobber.

JA! der blev smurt tykt på med de tekniske beskrivelser af disse kablers fortræffelighed og specielle super konstruktion..

Og så havde jeg selvfølgelig et rent stripline kabel uden "maskering" der blev presenteret som hvad det nu VAR! et DIY. LcAudio kabel jeg havde fået for 250 kr. ( exc.WBT stikkene) enkelte kendte dette endda ret godt, da de selv havde haft og brugt dette...

Så begynte showet..

Der blev lyttet intenst i flere timer skiftet frem og tilbage...

Først og ret hurtigt blev Stripline kablet i sig selv, dømt ude!...  slet ikke i klasse med de andre.. lyst, tyndt og "blod" fattigt mm.

De andre kabler var i en HELT! anden klasse og kvalitet, selv om der var store forskelle på de to...

Der blev der lytet til det sorte og det blå kabel ("kobber" vs. "Sølv") og her kom så "religionen" op i folk..

Der blev af sølv tilhængerne talt om mere hurtighed og hul igennem, flere detaljer og mere opløsning.

Og af kobber tilhængerne ( Anti sølv folket) snakket om sølv lyd, lys klang og tynd bund, over analytisk lyd, kobberets mere varme og fyldighed samt mere neutrale og korrekte gengivelse..

Og sølv folkene talte om kobber kablets mangel på opløsning og detaljering samt farvning af lyden i forhold til sølv kablet samt lidt langsommer gengivelse  ..

Forskelle på de perspektivske egenskaber blev livligt debateret længe og med divergerende opfattelser..

Alt i dyb overbevisning og seriøsitet!!

Mig og en kammerat der var med i denne lille "spøj" havde ganske svært ved at holde os alvorlige må jeg sige... 

Der blev gevaldig røde øre da sandheden senere blev afsløret!

Hvad siger dette eksperiment???????????????

For mit vedkommende så underbygger det i meget høj grad netop placebo effekten sant psykoakustik mm. og at RIGTIG! meget er ren og skær indbildning og pjat! voodoo & fup!..

(Ikke forstået at der ikke er forskelle på kabler osv. for DET ER DER da! men mere hvor store er de reelt? og hvor påvirkelige er vi netop overfor hvad vi har hørt, får fortalt, prisen og udseenet mm.??)

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 21 Maj 2006 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

miju skrev:
Jeg lavede for noget tid siden et sjovt lille eksperiment.

Jeg havde nogle meter LcAudio Stripline2000 kabel liggende, samt 3 sæt fine WBT stik, og jeg havde ligeledes noget plastik "slange" liggende, en sort og en blå. der faktisk så ganske pænt ud og med stik i hver ende godt kunne ligne noget hifi kabel i den HELT! dyre ende..

He he... dette gav mig en skummel ide!...

Jeg proppede stripline i begge slanger, terminerede med disse fine stik og krympeflex.

Resultetet blev ganske flot, et par ganke kraftigt udseende kabler, (hvor indholdet ikke kunne ses) de lignede umidelbart noget færdigkøbt i en ganske seriøs prisklasse. 

En håndfuld hifi bekendte blev noget tid efter inviteret til test aften af to nye "super" kabler (og en ny cd. maskine, (Bladelius Freja) en af disse bekendte gerne ville "vise" frem)

Vi startede ud med at lytte lidt til cd. maskinen, dette med velkendte kabler mm. (et posetivt bekendskab var der generel enighed om)

Så kom turen til de nye lækre "highend" kabler...

Jeg fortalte at det ene var et ren sølvkabel til omkring 7500 kr.

Og det andet var et kobber kabel til 6900 kr.

Begge med speciel dobbel skærmning og teflon ydder isolation kombineret med speciel "materiale skånende koldtrukket isolation" og begge 99,99999 % ren sølv og henholdsvis kobber.

JA! der blev smurt tykt på med de tekniske beskrivelser af disse kablers fortræffelighed og specielle super konstruktion..

Og så havde jeg selvfølgelig et rent stripline kabel uden "maskering" der blev presenteret som hvad det nu VAR! et DIY. LcAudio kabel jeg havde fået for 250 kr. ( exc.WBT stikkene) enkelte kendte dette endda ret godt, da de selv havde haft og brugt dette...

Så begynte showet..

Der blev lyttet intenst i flere timer skiftet frem og tilbage...

Først og ret hurtigt blev Stripline kablet i sig selv, dømt ude!...  slet ikke i klasse med de andre.. lyst, tyndt og "blod" fattigt mm.

De andre kabler var i en HELT! anden klasse og kvalitet, selv om der var store forskelle på de to...

Der blev der lytet til det sorte og det blå kabel ("kobber" vs. "Sølv") og her kom så "religionen" op i folk..

Der blev af sølv tilhængerne talt om mere hurtighed og hul igennem, flere detaljer og mere opløsning.

Og af kobber tilhængerne ( Anti sølv folket) snakket om sølv lyd, lys klang og tynd bund, over analytisk lyd, kobberets mere varme og fyldighed samt mere neutrale og korrekte gengivelse..

Og sølv folkene talte om kobber kablets mangel på opløsning og detaljering samt farvning af lyden i forhold til sølv kablet samt lidt langsommer gengivelse  ..

Forskelle på de perspektivske egenskaber blev livligt debateret længe og med divergerende opfattelser..

Alt i dyb overbevisning og seriøsitet!!

Mig og en kammerat der var med i denne lille "spøj" havde ganske svært ved at holde os alvorlige må jeg sige... 

Der blev gevaldig røde øre da sandheden senere blev afsløret!

Hvad siger dette eksperiment???????????????

For mit vedkommende så underbygger det i meget høj grad netop placebo effekten sant psykoakustik mm. og at RIGTIG! meget er ren og skær indbildning og pjat! voodoo & fup!..

(Ikke forstået at der ikke er forskelle på kabler osv. for DET ER DER da! men mere hvor store er de reelt? og hvor påvirkelige er vi netop overfor hvad vi har hørt, får fortalt, prisen og udseenet mm.??)

mvh.

Uha - I er nogle onde onde mennesker. 
Hvordan kan man dog finde på at lave en practical joke, med noget så alvorligt som højttalerkabler ? 

janwa
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 21 Maj 2006 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Der er eller en placebo artikel det nye nummer af HIGHfidelity (nr. 4 - 2006) side 72 "Tweak me up" 

Eller et blad der gå ind for placebo effekten
Til top Vis janwa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janwa

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 21 Maj 2006 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

janwa skrev:
Der er eller en placebo artikel det nye nummer af HIGHfidelity (nr. 4 - 2006) side 72 "Tweak me up" 

Eller et blad der gå ind for placebo effekten

Er der nogen vilde ting, som at hænge ferritringe i gardinerne, og den slags ?

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 21 Maj 2006 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Tak for et gennemført forsøg, Miju! du har lige reddet min aften - og den var ellers god i forvejen. Det bliver spændende at læse kabelentusiasternes kommentarer

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 21 Maj 2006 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:

Tak for et gennemført forsøg, Miju! du har lige reddet min aften - og den var ellers god i forvejen. Det bliver spændende at læse kabelentusiasternes kommentarer

Nu er den jo særligt stærk, der hvor der sidder to lejre, der bestemt ikke skal kunne lide 'hinandens' kabler.
Det kan jo godt være, at flere faktisk ikke har kunnet høre forskel, men blot siger det, for at være for eller imod sølv eller kobber. 

EDIT: De lyttede jo på samme kabel hele tiden, men vidste det ikke.
Ville de indrømme overfor 'den anden lejr' at de ikke kunne høre forskel på sølv og kobber ?
Det tror jeg faktisk ikke. (En lidt flabet joke I lavede der, men friskt gjort !)

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 21 Maj 2006 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

he he he... ja...  det gav stof til eftertanke og selvransagelse blandt deltegerne..

Jeg er helt sikker på jeg selv ville falde i med begge ben!!..

(iøvrigt var det signal kabler ikke højtaler kabler  )

Det skumle var de begge grupper for og imod sølv eller kobber, sad seriøst og diskuterede de forskelle der var på de to presenterede kabler og deres hver især fortreffeligheder og mangler / svagheder mm. dette taget i batragtning at det var 100% samme kabel og stik mm. eneste forskel var farven...  og flere hævdede at ikke bare høre små forskelle / nauancer men store radikale forskelle...  (en mente at det ene kabel var decideret forfærdeligt at lytte på og det andet var så godt at det gad han godt prøve mere seriøst i sit anlæg da det måske var bedre end det han nu havde  og som er noget i den "billigere" ende af Nordost)

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 21 Maj 2006 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

OK - totalt vildt, med så forskellige indtryk.
Det giver virkelig noget at tænke over, for deltagerne i forsøget, og os andre.

Følte de sig fuppet bagefter, eller syntes de det var en fed joke ?

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2004
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 22 Maj 2006 kl. 09:00 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:

Min kommentar er at man ikke skal tage alt for gode varer når der læses på nettet, hverken når det kommer fra Don Coreleone eller andre...

Sonus faber Club International
Til top Vis shras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shras Besøg shras's Websted

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 22 Maj 2006 kl. 10:18 | IP-adresse registreret  

shras skrev:
jazzman skrev:

Min kommentar er at man ikke skal tage alt for gode varer når der læses på nettet, hverken når det kommer fra Don Coreleone eller andre...

He he, jeg havde nøjagtig samme tanke.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 Maj 2006 kl. 10:23 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:
shras skrev:
jazzman skrev:

He he, jeg havde nøjagtig samme tanke.

Hehe -  hvem har ikke hørt sætningen "jo jo, det er sandt, for jeg har selv læst det på internettet". (Jeg har hørt den et par gange)

janwa
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 22 Maj 2006 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

Men Spencer har du prøvet at sætte ferritringe i ørene, ved så bare om venster eller højer er best

Hvad vej er best at vende anlæget mod Øst, vest, nord eller syd  

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 Maj 2006 kl. 10:30 | IP-adresse registreret  

janwa skrev:
Men Spencer har du prøvet at sætte ferritringe i ørene, ved så bare om venster eller højer er best

Hvad vej er best at vende anlæget mod Øst, vest, nord eller syd  

Ja, det bedste tweak jeg har lavet, var at få min nabo til at aflive alle hanerne i hans hønsegård.
Det tweak kan vist ikke overgås af noget der kan købes i USA eller på Hawaii.

Alternativet var lukkede hovedtelefoner, i stil med dem der bruges til intern kommunikation i helikoptere (har prøvet dem, faktisk).

janwa
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 22 Maj 2006 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

Det med den lukket hovedtelefon kan god give dig ret i, og så kan man jo heller høre nabon der banker og ringer på døren 

Efter havde læst dette, må man sige at meget HIGH-END er en fis i en horn lygte, så heller købe et bilige anlæg, og vær glad for alle de penge du så spare, som så kan bruges til at gå til live koncerte, eller en tur i nature og opleve en verden uden forstærkning og de problemmer det giver

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 22 Maj 2006 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

He he he... Nu mangler vi bare en af tweak-o-manerne, der fortæller at det sikkert er den forskellige farve på plastic-slangen der har været årsag til, at kablerne har lydt forskelligt, og at der altså er mere mellem himmel og jord... Men gad vide om ikke disse folk holder lidt lav profil i denne tråd lige pt??

Det jeg synes er vildest i denne test er, at man kan fortælle at det ene kabel er af sølv, og så kan sølv tilhængerne høre de positive sølv-egenskaber, mens kobber-folk kan høre sølvets negative sider.
Når man så om et identisk kabel fortæller det er kobber, kan sølv-folket ikke lide det grundet kobberets typiske uheldigheder, mens kobber-folket kan høre kobberets fortræffeligheder.

Der skal ikke herske tvivl om, at kabler lyder forskelligt. Men denne test viser med AL TYDELIGHED, at placebo-effekten giver anledning til væsentlig større forskelle, end kablerne i sig selv.
I princippet kunne man jo sælge kabler til 7500,- som man påstod var ren sølv, og få folk til at elske dem for den lækre lyd, til trods for at der var tale om et billigt standard-kabel... Gad vide om ikke det sker ret tit i HiFi-verdenen???
Ingen vil alligevel finde ud af det, viser denne test med stor sikkerhed!

Dr. Lyd
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 22 Maj 2006 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

Man kan bilde folk hvadsomhelst ind....næsten. Men en naturlig skepsis og en ikke forhastet tilgang til tingene hjælper.

Miju`s eksperiment vidner godt herom. Indbildning og tro flytter bjerge

<< Forrige Side af 11 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum