| Forfatter |
|
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 13 Maj 2006 kl. 20:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
R2D2, jeg må lige pointere at det var IKKE mig som foreslog pushpull, men der blev stilllet et simpelt spørgsmål til hvordan enheder skullle forbindes
Men at en 15" i dipol ikke spiller mere bas end en lille reolhøjtaler, det tror man kun indtil man har prøvet det. Hos mig spiller en 15" med modificeret membran mere, bedre, og dybere bas end mine dobbelte paralelkoblede 8" ScanSpeak, og så er den 15" ikke engang monteret i en baffel
Men tanken om mere end dobbelt membranvægt og dobbelt kraftig magnetsystem - kunnne måske være interessant alligevel, det virker jo IKKE som det var tanken at det skullle være en "party"højtaler - har man først hørt dipol bas og kan li det er der ingen vej tilbage
MEN, jeg husker dog ved nærmere eftertanke at HighFidelitys pushpull havde enheder koblet sammen så bageste enhed spilled ind i kabinet - så det foreslåede må så vel betegnes som dipol pushpull variant
|
| Til top |
|
| |
ibizanezer Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2006 Lokalitet: Fyn Vest
Status: Offline Indlæg: 15
|
| Sendt: 14 Maj 2006 kl. 09:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da jeg begyndte at designe kabinettet i mit hoved... undersøgte jeg lige hurtigt på nettet ang 15" subs og de var tit og ofte ikke større end diameteren på bassen altså 45x45x45 cm.
Og med alle de brianner der køre rundt med 15" bass i deres bagagerum.. der er nok ikke mange der har et kabinet på 140 liter... nok nærmere 40 l
Med disse tanker mente jeg at det godt kunne lade sig gøre med denne kabinet størrelse og 15" bass..
der kommer lige lidt mere specifik tegninger med mål over højttaleren idag...
så kan folk der har lyst til at prøve at regne liter indholdet ud jo prøve det.. Vi kan jo altid se om vi får det samme resultat..
|
| Til top |
|
| |
ibizanezer Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Maj 2006 kl. 09:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg flækkede lige hurtigt denne kasse sammen af noget 25 mm MDF. For at finde ud af om det kunne lade sige gøre med en enhed hver vej...

|
| Til top |
|
| |
ibizanezer Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Maj 2006 kl. 09:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Basserne er med doppelt svingspole på 4 Ohm stk. regnede med at koble svingspolerne i serie som de er org. og få 8 Ohm

Mellemtonerne er på 4 Ohm

Diskanten 8 Ohm

|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Maj 2006 kl. 11:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå, men det har du da gjort rimelig grundigt, men du ændrer betingelserne for delefilteret, da 2stk basser har endt på 4ohm, så med det sammme filter sat til 8ohm basenhed vil du få højere delefrekvens og formentlig andre unoder. En mulighed kunne være kun at bruge den ene svingspole.
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 14 Maj 2006 kl. 11:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
ibizanezer skrev:
|
Da jeg begyndte at designe kabinettet i mit hoved... undersøgte jeg lige hurtigt på nettet ang 15" subs og de var tit og ofte ikke større end diameteren på bassen altså 45x45x45 cm.
Og med alle de brianner der køre rundt med 15" bass i deres bagagerum.. der er nok ikke mange der har et kabinet på 140 liter... nok nærmere 40 l
|
|
|
Men de eksempler du nævner er jo netop aktive løsninger med egen forstærker til bassen. Så kan man derigennem kompensere for kabinettets "fejl", og få det til at spille med samme niveau som resten, og rimeligt lineært. Du kan ikke spille nær så højt når basserne kommer i et lille kabinet som i det store.
Og så forstår jeg nu heller ikke at du vil genbruge 1515'eren Især diskanten kan da skære igennem metal?!
|
| Til top |
|
| |
ibizanezer Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Maj 2006 kl. 23:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har da heller ikke noget imod at bruge sep. forstærker til basserne...
Og til dem der ikke forstår hvorfor jeg vil genbruge mine enheder fra mine CV 1515.. har ikke råd til andet.. kunne da godt spare sammen et års tid.. men det har jeg ikke lyst til at vente på.. jeg har ingen højttalere så længe mie vegaer er splittet ad.
|
| Til top |
|
| |
a_frisk Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 60
|
| Sendt: 14 Maj 2006 kl. 23:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
På www.q-sound.dk kan du erhverve et par vifa diskanter for en plovmand.
Jeg vil vove at påstå der er bedre lyd i dem, end i dine vegaer.
Mvh Anders
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Maj 2006 kl. 00:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og med anden diskant skal der laves nyt filter....en ren "lavine"....med rette omhu skal du nok få det til at spille....formentlig skal der ændres på dæmpning af enheder
|
| Til top |
|
| |
tarup 13 Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 1646
|
| Sendt: 15 Maj 2006 kl. 18:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Ibizaneezer
Undskyld, men det er lidt ærgeligt at mont. CV enheder i det flotte og unikke kabinet. Selv om SS enheder laver en lavine med delefilter osv. så vil lyden også blive langt bedre.
PS. Jeg har haft 8 par forskellige cv højttalere, så jeg kender lyden.
vh. Henrik
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Maj 2006 kl. 18:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Klart der findes bedre enheder men han har jo pointeret at han har småt med penge og intet ved om delefiltre
Ibizanezer, nu du har et fint "test-kabinet" kunne du jo prøve at montere begge enheder "ryg mod ryg" i modfase, og så høre resultatet
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 15 Maj 2006 kl. 22:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen hvad med at samle 1515'erne igen, sælge dem, og købe nye enheder for pengene?
|
| Til top |
|
| |
tarup 13 Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 1646
|
| Sendt: 15 Maj 2006 kl. 22:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
|
Jamen hvad med at samle 1515'erne igen, sælge dem, og købe nye enheder for pengene?
|
|
|
Supergod ide' 
|
| Til top |
|
| |
ibizanezer Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Maj 2006 kl. 23:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
For at være ærlig.. så har de to CV 1515 sgu været med til lidt for mange børnefødselsdage.. Kabinetterne er ret busted... Frontstoffet hænger i laser efter div. katte.. alt i alt de ser overhoved ikke pæne ud... mit bud er at jeg vil max få 4-5000 for dem og har selv givet lidt over 10 kilo. vil sgu hellere bruge dem på noget sjovt..
Hvis de ikke kommer til at spille 100 % efter mit hoved ryger de da bare til salg.. og så må jeg prøve igen.. det er sjovt at bygge kabinetter men det er knap så sjovt t få dem afstemt så de lyder godt..
|
| Til top |
|
| |
ibizanezer Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Maj 2006 kl. 21:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og til musicus.. Jeg ar prøvet alle mulige kombinationer med de to enheder i lukket kabinet..
Dog ikke med røven (magneten) uden for kabinettet..
Og det spiller ikke fantastisk... det lyder som en tom papkasse og en 4 årig dreng med et bordben..
|
| Til top |
|
| |
ubl_ Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 374
|
| Sendt: 19 Maj 2006 kl. 19:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
cool udformning af kabinet.
Med hensyn til den bøjelige mdf, hvor har du købt den henne? For jeg synes ikke rigtig at jeg kan finde et eneste byggemarked hvor de sælger den type mdf!
|
| Til top |
|
| |
ibizanezer Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Maj 2006 kl. 17:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er købt ved et firma i odense der hedder møller sørensen... men de sælger ikke til private.. så jeg fik den lokale trælast til at bestille dem hjem..
http://www.mollersorensen.dk/
man kan få det i 6 og 9 mm.. skåret på langs og på tværs... koster ca. 250 kr plus moms pr. plade og næsten 500 i fragt..
|
| Til top |
|
| |
ibizanezer Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Maj 2006 kl. 20:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lige prøvet et par ting med mit test kabinet... og resultatet er forbløffende...

|
| Til top |
|
| |
ibizanezer Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Maj 2006 kl. 20:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den forrestes bas's magnet er ca 50 mm fra den bagerste centerdome... har fjernet delfilter helt..
Har monteret 100 mm port a' 12 cm i længden.. i røven af kabinettet...
|
| Til top |
|
| |
Makrelsalat Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 992
|
| Sendt: 30 Maj 2006 kl. 21:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
ibizanezer skrev:
Den forrestes bas's magnet er ca 50 mm fra den bagerste centerdome... har fjernet delfilter helt..
Har monteret 100 mm port a' 12 cm i længden.. i røven af kabinettet... |
|
|
Hvordan lyder det så? Og har den bagerste basenhed plads nok til at bevæge sig? :) __________________ Med venlig hilsen
Rasmus
|
| Til top |
|
| |