Forfatter |
|
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
Sendt: 26 Maj 2006 kl. 22:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Paralelkoble komponenter
Sjovt nok foretrækker jeg det stik modsatte, nemlig for enhver pris undgå paralel kobling af flere komponenter, da jeg synes paralelkoblede komponenter giver "ringning" og upræcis lyd
Eller man måske bare skal være varsom med generalisering
|
Til top |
|
|
Fiend Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 29 December 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 213
|
Sendt: 26 Maj 2006 kl. 23:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ringning.....det forstår jeg ikke, hvad mener du??
Jeg har rent faktisk ikke hørt nogle højttalere spille mere præcise end mine egne, mon du har brugt forskellige størrelse komponenter for så bliver lyden nemlig temlig upræcis som en lettere maskering....
|
Til top |
|
|
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
Sendt: 27 Maj 2006 kl. 09:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fiend skrev:
Jeg parallel kobler spolerne, ville aldrig serielkoble da dette ikke giver den virkning jeg ønsker.....samtidig anvender jeg samme værdig på disse spoler netop for timingen imellem spolerne ikke generer forvrængning. Det samme gør jeg med kondensatorer så længe dette er muligt. Netop for at undgå kæmper, samtidig falder modstanden i delefiltret når man parallel kobler flere komponenter.. |
|
|
Men hvis du parallelkobler spolerne er du jo nødt til at bruge spoler af større værdi, da induktionen (som er den egenskab du gerne vil have, når du anvender spoler) falder ved parallelkobling. Den halveres ved parallelkobling af to ens spoler, bliver en trediedel ved parallelkobling af tre ens spoler osv. Altså skal de enkelte spoler laves af længere tråd, og så er du jo lige vidt.
Jeg forstår det simpelthen ikke.
|
Til top |
|
|
Fiend Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 29 December 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 213
|
Sendt: 27 Maj 2006 kl. 12:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boye:
Du mener altså at hvis man anvender 2 spoler i parallel eks. 2 x 1mH så har man reelt kun en værdi på 0,5mH. Dette er blot et eksempel!
Mit basfilter i mit trevejs system er opbygget med parallel kobling af komponenter og kan da høre det fungere fint, ingen diskant lyde fra 12" som du påstår der skulle være......
Nu forstår jeg ikke??
|
Til top |
|
|
kongen Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 244
|
Sendt: 27 Maj 2006 kl. 12:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
bennoman75 Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 136
|
Sendt: 27 Maj 2006 kl. 15:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan i ikke finde et andet sted at muderkaste om hvem der ikke kan finde ud af at læse sin 1G fysikbog.
Denne tråd er tiltænkt dem der søger inspiration til at starte et 3 vejs projekt.
Tråden er ikke til dem der vil debatere hvilken filter konstruktion der er bedst og om 2 paralelt koblede emnere giver samme resultet som den ene alene.
Stop så den barnlige debat og fiend det kan godt være at du har ret i det med dine spoler men så tror jeg det er mere held end noget andet. for Kongen har ret.
IKKE MERE PARALELLE KOMPONENTER SNAK TAK
__________________ Livet er for kort til dårlig lyd
My speakers
|
Til top |
|
|
kongen Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 244
|
Sendt: 28 Maj 2006 kl. 13:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej bennoman,
Jeg har kigget lidt på dit filter og du har nogle gevaldige spoler og kondensatorer i det - hvor i alverden får man fat i de størrelser? Spolerne kan specialvikles men koster også derefter - er den store spole en luftspole? Hvad med kondensatorerne - jeg kan finde op til 100uF i fx. jantzen hos frequence, men kender du nogle steder hvor de har den størrelse eller bruger du flere kondensatorer til at lave de store værdier?
Mht. finish er det så samme metode som med din 4-vejs konstruktion (spartle - grunde - slibe - male osv.) ?
Og beklager men det var ikke ment som mudderkastning!
kongen
|
Til top |
|
|
bennoman75 Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 136
|
Sendt: 28 Maj 2006 kl. 13:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alle komponenter til filter er købt ved Audiotechnology. Mundorf kondensatore er det der er anvendt og primært crosscoils men i enkelte tilfælde til kompensationer er der anvendt specielt fremstillede spoler men først når der er behov for spoler på mere end 20mH
Med hendsyn til lakeringen er det følgende process der er anvendt:
sprøjtespartel-mellemslib-et lag af den blivende farve for at se de synlige fejl i den endlige lag og en efterfølgende spartling- en slibning mere - og tilsidst en omgang farve mere og så var det det.
__________________ Livet er for kort til dårlig lyd
My speakers
|
Til top |
|
|