Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. maj 2025 | 07:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: 3 vejs projekt "AudioTechnology" (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 26 Maj 2006 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Paralelkoble komponenter

Sjovt nok foretrækker jeg det stik modsatte, nemlig for enhver pris undgå paralel kobling af flere komponenter, da jeg synes paralelkoblede komponenter giver "ringning" og upræcis lyd

Eller man måske bare skal være varsom med generalisering

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

Fiend
Lukket konto
Lukket konto
Konto lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 29 December 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 26 Maj 2006 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

Ringning.....det forstår jeg ikke, hvad mener du??

Jeg har rent faktisk ikke hørt nogle højttalere spille mere præcise end mine egne, mon du har brugt forskellige størrelse komponenter for så bliver lyden nemlig temlig upræcis som en lettere maskering....

Til top Vis Fiend's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fiend

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 Maj 2006 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

Fiend skrev:
Jeg parallel kobler spolerne, ville aldrig serielkoble da dette ikke giver den virkning jeg ønsker.....samtidig anvender jeg samme værdig på disse spoler netop for timingen imellem spolerne ikke generer forvrængning. Det samme gør jeg med kondensatorer så længe dette er muligt. Netop for at undgå kæmper, samtidig falder modstanden i delefiltret når man parallel kobler flere komponenter..

Men hvis du parallelkobler spolerne er du jo nødt til at bruge spoler af større værdi, da induktionen (som er den egenskab du gerne vil have, når du anvender spoler) falder ved parallelkobling. Den halveres ved parallelkobling af to ens spoler, bliver en trediedel ved parallelkobling af tre ens spoler osv. Altså skal de enkelte spoler laves af længere tråd, og så er du jo lige vidt.

Jeg forstår det simpelthen ikke.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

Fiend
Lukket konto
Lukket konto
Konto lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 29 December 2003
Sendt: 27 Maj 2006 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Boye:

Du mener altså at hvis man anvender 2 spoler i parallel eks. 2 x 1mH så har man reelt kun en værdi på 0,5mH. Dette er blot et eksempel!

Mit basfilter i mit trevejs system er opbygget med parallel kobling af komponenter og kan da høre det fungere fint, ingen diskant lyde fra 12" som du påstår der skulle være......

Nu forstår jeg ikke??

Til top Vis Fiend's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fiend

kongen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 27 Maj 2006 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Yes sir den er god nok. Ligesom parallelle modstandes resistans bliver induktansen til 1 / ( (1/L1) + (1/L2) + ... ) H. Se her på siden: http://www.ibiblio.org/obp/electricCircuits/Ref/REF_1.html#x tocid270467

Og for kapacitet gælder det at de bliver ved parallel kobling (nemlig summen af de enkelte kapaciteter).

Sådan er det.

Til top Vis kongen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongen

bennoman75
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2006
Sendt: 27 Maj 2006 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

Kan i ikke finde et andet sted at muderkaste om hvem der ikke kan finde ud af at læse sin 1G fysikbog.

Denne tråd er tiltænkt dem der søger inspiration til at starte et 3 vejs projekt. 

Tråden er ikke til dem der vil debatere hvilken filter konstruktion der er bedst og om 2 paralelt koblede emnere giver samme resultet som den ene alene.

Stop så den barnlige debat og fiend det kan godt være at du har ret i det med dine spoler men så tror jeg det er mere held end noget andet. for Kongen har ret.

IKKE MERE PARALELLE KOMPONENTER SNAK TAK

My speakers
Til top Vis bennoman75's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bennoman75

kongen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 28 Maj 2006 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

Hej bennoman,

Jeg har kigget lidt på dit filter og du har nogle gevaldige spoler og kondensatorer i det - hvor i alverden får man fat i de størrelser? Spolerne kan specialvikles men koster også derefter - er den store spole en luftspole? Hvad med kondensatorerne - jeg kan finde op til 100uF i fx. jantzen hos frequence, men kender du nogle steder hvor de har den størrelse eller bruger du flere kondensatorer til at lave de store værdier?

Mht. finish er det så samme metode som med din 4-vejs konstruktion (spartle - grunde - slibe - male osv.) ?

Og beklager men det var ikke ment som mudderkastning!

kongen

Til top Vis kongen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongen

bennoman75
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2006
Sendt: 28 Maj 2006 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

Alle komponenter til filter er købt ved Audiotechnology. Mundorf kondensatore er det der er anvendt og primært crosscoils men i enkelte tilfælde til kompensationer er der anvendt specielt fremstillede spoler men først når der er behov for spoler på mere end 20mH

Med hendsyn til lakeringen er det følgende process der er anvendt:

sprøjtespartel-mellemslib-et lag af den blivende farve for at se de synlige fejl i den endlige lag og en efterfølgende spartling- en slibning mere - og tilsidst en omgang farve mere og så var det det.

My speakers
Til top Vis bennoman75's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bennoman75

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes