Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. maj 2024 | 06:21   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: DIY HT 4 vejs AudioTechnology (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bennoman75
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 April 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 136
Sendt: 26 Maj 2006 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

Hvis der er nogle spørgsmål til dette projekt så lav et indlæg

Dette projekt havde sin spæde start for ca 8 år siden hvor Per Skaaning og jeg snakkede om at prøve at lave en 4 vejs højtaler med Per's enheder hvor der skulle anvendes en diskant, 4",8" og 15" projektet blev flere gange tilsidesat for andre projektor (kone, hus, m.m.)

Efter 3 år uden det store tidsforbrug på projektet fra min side. Fik jeg endligt taget mig sammen til at få slået den første streg på en serviet ved min mindste kusines konfirmation. Det endlige design gik der 2 år men at komme frem til, inden det endlige design fremkom havde der været 5 forskellige design ideer fra Dobbelt d’Appolito, Tredobelt d’Appolito og andre konstruktioner men det ende gang efter gang inde i mit hoved med at være en "simpel" 4 vejs konstruktion.

Endnu en gang fik jeg fremstillet kabinettet ved MITO nord ( Lars Mikkelsen ) Det varede 2 måneder længere en planlagt prisen var 10.000kr pga. alle de krumme flader.

Lars havde dog ikke helt fuldt mine instrukser med hendsyn til behandlingen af MDF pladerne så der kom lidt problemer ved de foreste hjørner på kabinetterne og det måtte repareres. Det er vigtigt at vide at når kabinetter skal være krumme skal pladen gerne have lidt tid til at finde den rette krumning hvilket MDF er fantastisk til hvis pladen får tid til det, men pladerne var blevet tvunget i den form jeg ønskede. Hvilket resulterede i revnedannelser i siderne ved toppen af pladerne  ikke så fedt men det blev rettet

Nu var det igang med delfilter konstruktion, Som ikke er så lige til når der er tale om en 4 vejs højtaler. Det er ret atypisk at man rammer en kabinet konstruktion som gør at alle enheder tilsluttes fase korrekt, Men det skete her.

Uden Per Skaanings hjælp havde jeg aldrig fået lavet dette filter.

 

Da filteret endligt var færdigt skulle elektronikken pilles ud og kabinetterne skulle males.

Her sprøjte grundes kabinetterne.

Efterfølgende blev de spartlet mellemsleget og grundet igen og spartlet og slebet igen hvorefter de blev malet sorte, og mellemslebet igen og spartlet igen og malet sorte igen.

 

Herefter har kabinetterne fået 2 gange sort basefarve dvs. glans 3. Fronten fik en omgang struktur lak.

Så blev fronten af kabinetterne tapet af så resten af kabinettet kunne få en klarlak med en glans på 97 og med 0,2% alu.

Før den klare lak

Efter den klare lak

Der kom så klar lak på 3 gange her kommer et par billeder af hvordan de kom til as se ud inden de blev samlet.

Hov her er jeg.

Her er det muligt at få en fornemmelse af hvad de 0,2 % alu gør.

Nu var det med at få kasserne monteret op med enheder og montere filteret udenfor kassen så det var muligt at lave de sidste finjusteringer.

Det endlige filter så sådan ud.

For jer der gerne vil se selve filter konstruktionen kommer den her. Ja efter at filteret var tilspillet og tilpasset ved lydning blev det monteret ind i kasserne.

 

 

Lidt data på enhederne og delinger:

Diskanten er en FTT 75 "Michael børrsens Bånddiskant"

Høje ende mellemtone C-quenz 15cm

Lav ende mellemtone C-quenz 23 cm

Bas Flex units 15 "

Følgende er efter bedste hukommelse!!

Delings freq.

Diskant til høj ende mellemtone 6000 Hz

Høj ende mellemtone til lav ende mellemtone 550 Hz

Lav ende mellemtone til Bas 120 Hz

Port afstemnings frekvensen er 24 Hz 

Frekvens området for højtaleren er ca 30000 til 17 Hz

Følsomheden ligger på minimum 91dB.

Imperdansen er 3.5 oHm ± 0,5 

Her er der noget at tænke over og jeg håber at det giver nogle af jer blod på tanden så der kommer bedere lyd til folket.

Økonomi:

Følgende er ikke et forsøg på at blære sig eller for at skræmme folk væk, men der er omkostninger ved at bygge et projekt som dette og det skal man altid have med i tankerne Før man starter et gør det selv projekt.

Prisen for et projekt var ca.

kabinetter 10000 kr

lakering ca 8000 kr

Føder til kabinettet ca 1000 kr

højtaler komponenter og delfilter komponenter ca 32000

pris alt ialt ca 51.000 kr

Lidt om Designet af kabinetterne:

Jeg har forsøgt at lave et design som gjorde at kabinettet fik et slankt visuelt indtryk set forfra, på den bekostning som er dybden af kabinetterne i og med at dybden blev lidt størrer en ønsket valgte jeg at lave bagsiden krumme fremad for ikke at højtaleren virkede så bastandt selv om det er et kabinet med 135 litter til Flex units 15" ,20 liter til C-quenz23, 9 liter til C-quenz 15 og 1 liter til FTT75. Alt i alt synes jeg at det blev et godt slut resultat.

Ting jeg ville gøre anderledes hvis dette skulle gentages:  15" enheden ville jeg flytte så langt ned som muligt for at ungå de afskårende chassis rammer som ikke var helt problem fri at montere eller også ville jeg gøre kabinetterne 50 mm bredere for neden for at give plads til chassiet for   15 " uden efter bearbejdning. 

Resultatet af projektet har gjort følgende :

Det er en dejlig tilfredsstillende fornemmelse at sætte sig ned for at høre musik selv den dag idag 2,5 år efter projektet var færdigt. Sammen med denne tilfredstillelse følger en fortsat tom fornemmelse når jeg lytter til andre højtalere så det er svært at besøge butikker, for at lytte til grej for gang på gang at forlade en butik med en fornemmelse af at det var "godt nok". Så det er jeg stoppet med.

En sjælden gang forvilder jeg mig ud for at høre på hvilket anlæg der potientielt bliver det næste. Af en eller anden grund vil jeg gerne have alle mine hifi komponenter fra den samme producent fordi der ligger den samme lyd filosofi bag alle komponeter.

Så i øjeblikket står det på REGA udstyr. 

Placering:

Det har rent faktisk vist sig at højtaleren er meget taknemelig med hendsyn til placering hvilket de sidste billeder viser, Grunden til den store frihed med hensyn til placering er måske den lave afstemning frekvens som der er benyttet til 15"

Så Drenge og Piger

Jeg håber at der er nogen af jer der tør give sig i kast med et lignende projekt, arbejdsmængden der skal lægges i et sådan projekt er enorm men den tilfrdsstillelse, der er hver gang man sætter sig ned for at høre musik er det hele værd.

Så smøg ærmerne op og kom igang.

God fornøjelse alle sammen.

Hilsen Bent

 

Som en hjælp til dem som får lyst til at prøve kræfter med en super højtaler vil prøve at lave dokumentation som det nu er muligt. 

Hvis der er nogle interesserede i at konstruere en kopi af denne HT synes jeg at vi skal prøve at få lavet en lytte dag. så i ved hvad i kan forvente jer. alt korrspondance skal forgå i PM regi. 

Jeg håber der er nogen der tør gå i gang med lignende

 



__________________
Livet er for kort til dårlig lyd

My speakers
Til top Vis bennoman75's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bennoman75
 
Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2051
Sendt: 26 Maj 2006 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

Og så er der nogen som påstår at hifi er død  - Jeg må sige at den lever i bedste velgående, efter jeg har set dit suveræne projekt  RESPEKT !
Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted
 
Kasper B. P.
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Maj 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 215
Sendt: 26 Maj 2006 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

Nøj hvor ser de bare godt ud - hvilket projekt!  



__________________
/Kasper
Til top Vis Kasper B. P.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kasper B. P.
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 26 Maj 2006 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Absolut nydeligt!

Kan du fortælle mere om hvad der ligger til grund for valget af enheder, og den specielle udformning af kabinettet?

Nogle målinger?


__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
wrong
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 3644
Sendt: 26 Maj 2006 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

Hold da kæft hvor flot.

Kan du fortælle lidt om hvad du bruger af elektronik til at trække disse perler.

MVH WRONG



__________________
Vinyl er hyl!
Skateboarding kicks ass...
Til top Vis wrong's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wrong Besøg wrong's Websted
 
bennoman75
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 April 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 136
Sendt: 26 Maj 2006 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

Grunden til jeg harvalgt de skrå flader iforhold til at have en lodret front med forskydninger som giver den nødvendige tidskorektion og fase forhold, er de udfasnings problemer der ligger i en konstruktion med flade der står vinkelret på den flade som enheden er monteret i samtidigt med øgede difraktions problemer at tage hendsyn til.

Derfor valgte jeg at vinkle frontpladerne iforhold til hinanden.

Et længere forhold til Audiotechnology enhederne og deres fantastiske egenskaber og deres suveræne gengivelse af musik. Samtidig er det ikke længere væk at hvis der var problemer kunne jeg ringe og snakke med dem omdet.

En stor del af udfordringen med at bygge en 4 vejs højtaler som indeholder en 15 " enhed er at få den til at syne "lille" og exkulsiv i fremtoning. Den her højtaler blev bygget som et forsøg på at få så meget ud af en gulv højtaler som over hoved muligt uden at det skulle ligne et køle svale skab.   



__________________
Livet er for kort til dårlig lyd

My speakers
Til top Vis bennoman75's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bennoman75
 
bennoman75
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 April 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 136
Sendt: 26 Maj 2006 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

Det som jeg har til at trække disse " perler" er :

Rega CD Planet

Rega Forforstærker Crusa

Rega Effektforstærker Exon

og ikke mere



__________________
Livet er for kort til dårlig lyd

My speakers
Til top Vis bennoman75's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bennoman75
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 26 Maj 2006 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

Tænkte nok det var noget med tidskorrektion og fase, der gav anledning til den buede front.
Er selv i gang med lignende eksperimenter.

Det er svært at komme uden om store højttalere, når man vil have det ypperste i lydkvalitet. Og du er da sluppet meget godt afsted med en "kæmpehøjttaler" der syner af mindre.

En 4-vejs højttaler er en kompliceret sag, men lykkedes sammensætningen, mener jeg også gevinsten er der. Men det tager lang tid, og er ret svært. Kæmper selv med en mulig 4-vejs superhøjttaler til mig selv.



__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 4050
Sendt: 26 Maj 2006 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

Uha da, der er rigtig gang i byggeriet på denne side. Nu er det anden gang idag jeg ser noget smukt DIY for det må man bestemt sige at dette projekt også er, farven kan man diskuterer, men selve bygning lader intet tilbage. Det er bare flot.

 

Michael

 

PS. Jeg kan se du bor i Århus, så hvis du skulle have lyst til at lave en lyttesession en dag, så må du endelig sige til

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset
 
nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3481
Sendt: 26 Maj 2006 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

Hej Der !

Flotte kabinetter

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4
 
miju
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 2652
Sendt: 26 Maj 2006 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

Hold da heeeelllt... *******  wow!!!

Jeg bukker mig i støvet!   truely impressed!!

HVOR ER!!! det bare FLOT! og sikken en finish

Virkelig en fryd at se..  det er DIY der virkelig sparker røv på selv de dyreste færdig konstruktioner..

Hvem sage at DIY ikke kan matche færdig ht. ???

Mega seriøst...  jeg er bare SÅ imponeret...

mvh.



__________________
M.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju
 
Henrik300
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3209
Sendt: 26 Maj 2006 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Kan kun bifalde de andres holdning til dit projekt, det er super flot. Har selv været i gang, i samme farve dog uden alu.

Jeg har også delfilteret ved siden af og det er sku lidt ærgeligt når man nu har bygget en så flot ht. Er der en årsag til at du har valgt at delfilteret skulle være ved siden af? og skal du ikke lave en flot kasse til den + evt. fylde den med sand?



__________________
Hilsen Henrik
Til top Vis Henrik300's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Henrik300 Besøg Henrik300's Websted
 
Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1916
Sendt: 26 Maj 2006 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Fantastisk imponerende

Det er sku godt at se folk der tør tænke stort... og realisere.



__________________
AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
Panasonic PX71, PS3, ReadyNAS Duo
Til top Vis Frede1977's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frede1977 Besøg Frede1977's Websted
 
bennoman75
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 April 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 136
Sendt: 26 Maj 2006 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

Delfilteret var kun udenfor HT til det var endligt tilspillet og tilpasset det er inden i HT idag

Jeg ville ikke drømme om at have det uden for højtaleren med mindre det var bygget som et aktiv filter og hvad der til høre.



__________________
Livet er for kort til dårlig lyd

My speakers
Til top Vis bennoman75's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bennoman75
 
Gorm
Branchemedlem
Branchemedlem

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1408
Sendt: 27 Maj 2006 kl. 00:20 | IP-adresse registreret  

Ja hvad skal man sige, måske "Total i orden" 

mvh.

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted
 
brianm
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 656
Sendt: 01 Juni 2006 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

SÅDAN!!!!! De denondefløjteme blevet flotte. Tllykke med resultatet. Max point herfra.

mvh

Til top Vis brianm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brianm Besøg brianm's Websted
 
jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 6631
Sendt: 01 Juni 2006 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

Ser nice ud .

Hvor var det du fik dem malet , synes jeg kender dette sted .

 

 

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen
 
Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 824
Sendt: 02 Juni 2006 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

Det må jeg sige, det ser dælme godt ud 

Lækkert håndværk, kanon effekt med sort og 3 gange lak med 2% alu

Til top Vis Dan R. Hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dan R. Hansen
 
Transient
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
dobbeltprofil!

Bruger siden: 12 September 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 506
Sendt: 12 Juni 2006 kl. 00:03 | IP-adresse registreret  

 

Hej Benno

Tak for sidst !

spændende læsning om dit projekt. Jeg er stadig imponeret over Deres finish. Glæder mig til at høre Dem for fuld udblæsning d. 25 !. Det kan kun lyde af høj klasse !

Mvh. Fischer fra Tilst



__________________
Mit legetøj
" Hør ikke på andre, men brug dine egne ører "
Mvh Transient   
Til top Vis Transient's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Transient
 
AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Februar 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2298
Sendt: 12 Juni 2006 kl. 00:11 | IP-adresse registreret  

Flot håndværk! Minder lidt om Wilson Audio

__________________
"Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you."
Til top Vis AM-E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AM-E
 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes