Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 22:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Afstemninger - Polls
 HIFI4ALL Forum : Afstemninger - Polls
Emne Emne: Vienna Acoustics Højtaler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 10
Spørgsmålet: Hvad skifter du til næste gang
Poll valg Stemmer Afstemningsresultat
90 [30,41%]
156 [52,70%]
10 [3,38%]
27 [9,12%]
13 [4,39%]
Dette emne er lukket; der kan ikke stemmes

Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hclyd
Lukket konto
Lukket konto

Lukket konto efter brugers ønske!

Bruger siden: 06 Juni 2006
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 16 Juni 2006 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

Hej. Jeg har lige læst det nye regelsæt for branchemedlemmer, så det er desværre nok ikke meget tilbage for mig at skrive om.

Jeg håber i kan få armene ned igen, og ramme tastaturet igen  . Og til sidst, test er til vejledning, men jeres lyt afgør valget.

Mvh.

tarup 13
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 16 Juni 2006 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

hclyd skrev:

Hej. Jeg har lige læst det nye regelsæt for branchemedlemmer, så det er desværre nok ikke meget tilbage for mig at skrive om.

Jeg håber i kan få armene ned igen, og ramme tastaturet igen  . Og til sidst, test er til vejledning, men jeres lyt afgør valget.

Mvh.

Hvorfor har du ikke noget at skrive om, efter det regelsæt?? Der er da alle muligheder for at komme med gode råd, og selv få nogen.

vh. Henrik

PTHJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 17 Juni 2006 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

hclyd skrev:

Mvh.

Hej

Jamen, selv om du ikke mere må reklamere for, og rose dine egne højtalere. Kan du vel godt deltage.

Mvh

Til top Vis PTHJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PTHJ

janwa
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 17 Juni 2006 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

Kan vi ikke få branchemedlemmer helt ud af Hifi4all´s forum, så at det blive et rent privat forum, for private der er intresset i dettes forum´s indhold og ikke har andre intresser

Hvis vi ikke havde branchemedlemmer i dette forum, ville vi ikke havde denne evig debat, som ikke omhandler dette tråd indhold.
Til top Vis janwa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janwa

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 17 Juni 2006 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

janwa skrev:
Kan vi ikke få branchemedlemmer helt ud af Hifi4all´s forum, så at det blive et rent privat forum, for private der er intresset i dettes forum´s indhold og ikke har andre intresser

Hvis vi ikke havde branchemedlemmer i dette forum, ville vi ikke havde denne evig debat, som ikke omhandler dette tråd indhold.

Jeg er uenig. Personligt sætter jeg pris på at forhandlere kan bidrage med deres egne meninger og oplevelse, de skal blot afholde sig fra at pushe deres varer, og at omtale andre forhandlere negativt.

Husk at vi private medlemmer heller ikke altid er gode til at begrave stridsøksen

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

janwa
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 29 Januar 2006
Sendt: 17 Juni 2006 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

Desvære ville branchemedlemmer på den ene aller anden måde lave reklame for deres vare 

OK private medlemer er ikke selv for gode, men de er ikke bunde af en bestemt vare

Ellers køre debaten over i min tråd "branchemedlemmer", så at min tråd om Vinna Højtaler ikke ødlægges af debat om branchemedlemmer 
Til top Vis janwa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janwa

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 Juni 2006 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

janwa skrev:
Desvære ville branchemedlemmer på den ene aller anden måde lave reklame for deres vare 

Sålænge det ikke er direkte in-your-face reklame har jeg faktisk ikke noget imod det, men reglerne skal jo følges. Det der er vigtigst at få væk er den negative omtale af andre forhandlere, som de faktisk burde vide kun er til skade for sig selv.

janwa skrev:
OK private medlemer er ikke selv for gode, men de er ikke bunde af en bestemt vare

Det er blot på en anden måde, nemlig at den vare man selv har købt ofte er det bedste der findes - hvor ofte læser man ikke at "jeg har lige fået en ny (x) ind af døren, og det er simpelthen det bedste jeg nogensinde har hørt", og "jeg har en (x), den synes jeg du skal købe".

janwa skrev:
Ellers køre debaten over i min tråd "branchemedlemmer", så at min tråd om Vinna Højtaler ikke ødlægges af debat om branchemedlemmer 

Nuff said

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 August 2006 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Sikke da en omgang hva´?

Vienna mig her og der og så Karton og Linn.

Som et forsøg på at få fokus tilbage på højttalerne, vil jeg lige bede om fokus på nedenstående:

506VABFIG1.jpg

Fig.1 Vienna Acoustics Beethoven Concert Grand, electrical impedance (solid) and phase (dashed). (2 ohms/vertical div.

Det du kigger på er impedanskurven for en VA Beethoven Concert Grand.
En impedanskurve er en måling af hvor megen energi der hentes ud af effektforstærkeren der skal drive højttaleren. Og som du ser, så hentes der mindre end 1/3 energi ud af effekttrinnet fra 1,5 KHz - 3KHz, ligesom energi behovet falder over 10KHz.
Noget af det mest intelligente man så kan gøre er, at spørge sig selv - hvis højttalerens frekvensgang er rimeligt liniær, så afgiver den jo en rimeligt ensartet energi over hele frekvensspektret. Hvor kommer den energi så fra, som ikke kommer ud af effekttrinnet?

Fænomenet har en helt bestemt betegnelse, nemlig: Resonans.

Præcist som når man slår på en klokke eller på en guitarstreng - den kører videre af sig selv efter man har knipset på den. I en højttaler ændrer det konstruktionen fra formidler til instrument.

Med andre ord spille højttaleren helt af sig selv og er dermed umulig at kontrollere for forstærkeren uanset dennes kræfter - dejlig rumgengivelse på alle optagelser er nok den mest populære betegnelse for det aktuelle fænomen.
Måske nok højttaleren falder i manges smag, og måske er det helt bevidst fra VA´s side, at man laver kandiseret lyd på den måde. I hvert tilfælde er det ret konsekvent.
Set ud fra et synspunkt, hvor enhederne skal reproducere det indkomne signal med høj præcission, så er konstruktionen fejlbehæftet.
Hvis det der er på CDén, LPén eller hvad ved jeg er musik, så spiller denne HT beviseligt ikke musik. I øvrigt bekræfter impedanskurven 100% de oplevelser jeg har haft med VA.
Kandiseret Østrigsk lyd - ligesom alle andre ting fra Østrig typisk også er kandiserede.

Det er altså noget pladder du fyrer af, Søren!

Du kan ikke aflæse frekvenskurven ud fra impedanskurven. Der er selvfølge relationer, men man kan drage direkte paralleler.

Spidsen ved 3K er delefrekvensen, og vil altid være der, medmindre man kan acceptere 3 ekstra komponenter i delefilteret over indgangsterminalerne på højttaleren. Sagt på en anden måde, er den der ikke, er der korrigeret for det. Jo højere pukkel jo stejlere filter.

De resterende pukler handler hhv. om:

De nederste ved ca. 18hz og 45hz:
Dette viser portressonansen på basreflekporten, som ligger ca. midt imellem de 2 pukler. I dette tilfælde ligger portresonansen tættere på 45hz-puklen, fordi man har valgt en "disko-dasko-afstemning", da 18hz-puklenl er højere end den ved ca. 45hz. Det giver et høj Q, hvilket et stigende output før bassen ruller af, men stejlere afrulning og akustisk fasedrej til følge.

Puklen ved 200hz:

Må være delefrekvens mellem mellemtone og bas.

Kendetegende for de nederste 3 pukler er, at kabinettet virker for dæmpet, da puklerne er små og runde i toppen. Det tyder på at der er for meget dæmpemateriale i kabinettet, som sænker farten på luften. Det er nu ikke så ringe, da man afhjælper et akustist problem akustisk, frem for at korrigere elektrisk. Ellers er der sat LCR-led på for at minimere puklerne. Jeg håber dog på det førstnævnte... Sidstnævnte mulighed kan være mikromagneter på basserne.

Dette er også hvorfor puklen ved 3K ser så voldsom ud i forhold til de 3 andre, for den er ikke dæmpet.

Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 23 August 2006 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

David skrev:

Du kan ikke aflæse frekvenskurven ud fra impedanskurven. Der er selvfølge relationer, men man kan drage direkte paralleler.

Jamen det er altså det du kan.
Hvis de ikke følges ad, så resonerer højttaleren.

Spidsen ved 3K er delefrekvensen, og vil altid være der, medmindre man kan acceptere 3 ekstra komponenter i delefilteret over indgangsterminalerne på højttaleren. Sagt på en anden måde, er den der ikke, er der korrigeret for det. Jo højere pukkel jo stejlere filter.
Det passer ikke.
Man kan udmærket få en helt flad impedansmæssig overgang uden at korrigere, længere er den ikke. Coupé, Diva og Grand + alle efterfølgerne har ingen korrektion og alligevel er de helt flade.

Dette viser portressonansen på basreflekporten, som ligger ca. midt imellem de 2 pukler. I dette tilfælde ligger portresonansen tættere på 45hz-puklen, fordi man har valgt en "disko-dasko-afstemning", da 18hz-puklenl er højere end den ved ca. 45hz. Det giver et høj Q, hvilket et stigende output før bassen ruller af, dog med stejlere afrulning og akustisk fasedrej til følge.

Puklen ved 200hz:

Kendetegende for de nederste 3 pukler er, at kabinettet virker for dæmpet, da puklerne er små og runde i toppen. Det tyder på at der er for meget dæmpemateriale i kabinettet, som sænker farten på luften. Det er nu ikke så ringe, da man afhjælper et akustist problem akustisk, frem for at korrigere elektrisk. Ellers er der sat LCR-led bassen. Jeg håber dog på det førstnævnte... Sidstnævnte mulighed kan være mikromagneter på basserne.

Dette er også hvorfor puklen ved 3K ser så voldsom ud i forhold til de 3 andre, for den er ikke dæmpet.

Kabinetafstemningen kan man ikke skjule, uanset om det er lukket eller åbent.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003
Sendt: 24 August 2006 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
David skrev:

Jamen det er altså det du kan.
Hvis de ikke følges ad, så resonerer højttaleren.
Nej, det kan man ikke uden at korrigere for det, eller undlade at lave delefilter efter bogen, men med stort overlap mellemenhederne. Det giver ingen impedanspukkel, som eneste fordel. Ulempen er fasedrej. Der opstår ikke resonanser, hvis de to ikke følges af, det er noget ævl at fyre af...

Det passer ikke.
Man kan udmærket få en helt flad impedansmæssig overgang uden at korrigere, længere er den ikke. Coupé, Diva og Grand + alle efterfølgerne har ingen korrektion og alligevel er de helt flade.

Forklar venligst hvordan - det er jeg spændt på at høre.

Dette viser portressonansen på basreflekporten, som ligger ca. midt imellem de 2 pukler. I dette tilfælde ligger portresonansen tættere på 45hz-puklen, fordi man har valgt en "disko-dasko-afstemning", da 18hz-puklenl er højere end den ved ca. 45hz. Det giver et høj Q, hvilket et stigende output før bassen ruller af, dog med stejlere afrulning og akustisk fasedrej til følge.

Puklen ved 200hz:

Kendetegende for de nederste 3 pukler er, at kabinettet virker for dæmpet, da puklerne er små og runde i toppen. Det tyder på at der er for meget dæmpemateriale i kabinettet, som sænker farten på luften. Det er nu ikke så ringe, da man afhjælper et akustist problem akustisk, frem for at korrigere elektrisk. Ellers er der sat LCR-led bassen. Jeg håber dog på det førstnævnte... Sidstnævnte mulighed kan være mikromagneter på basserne.

Kabinetafstemningen kan man ikke skjule, uanset om det er lukket eller åbent.

Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 24 August 2006 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

David : Spidsen ved 3K er delefrekvensen, og vil altid være der, medmindre man kan acceptere 3 ekstra komponenter i delefilteret over indgangsterminalerne på højttaleren. Sagt på en anden måde, er den der ikke, er der korrigeret for det. Jo højere pukkel jo stejlere filter.
KVK : Det passer ikke.

David : Forklar venligst hvordan - det er jeg spændt på at høre.

JA! det vil vi mege gerne heve en konkret forklaring på hvordan det lader sig gøre?? har de opfundet den superledende modstandsfrie svingspole???

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 24 August 2006 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

David : Spidsen ved 3K er delefrekvensen, og vil altid være der, medmindre man kan acceptere 3 ekstra komponenter i delefilteret over indgangsterminalerne på højttaleren. Sagt på en anden måde, er den der ikke, er der korrigeret for det. Jo højere pukkel jo stejlere filter.
KVK : Det passer ikke.

David : Forklar venligst hvordan - det er jeg spændt på at høre.

JA! det vil vi mege gerne heve en konkret forklaring på hvordan det lader sig gøre?? har de opfundet den superledende modstandsfrie svingspole???

mvh.

Hifiigen har vist svaret her.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 August 2006 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Opråb til det danske net-folk: Vil I ikke lige være flinke at benytte Citér-funktionen noget mere så det er nemmere at gennemskue hvem der svarer på hvad? Jeg ved godt det koster lidt mere tid, men set fra mit synspunkt er det vel-investeret

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 25 August 2006 kl. 08:46 | IP-adresse registreret  

Kim Petersen skrev:
Opråb til det danske net-folk: Vil I ikke lige være flinke at benytte Citér-funktionen noget mere så det er nemmere at gennemskue hvem der svarer på hvad? Jeg ved godt det koster lidt mere tid, men set fra mit synspunkt er det vel-investeret

Det gør jeg også oftest.. men nogle gange kan der gå ged i det...  så sorry jeg har belastet dit sarte sind med lidt besværligt dedektiv arbejde!...

mvh.

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 August 2006 kl. 09:00 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

Kim Petersen skrev:

Det gør jeg også oftest.. men nogle gange kan der gå ged i det...  så sorry jeg har belastet dit sarte sind med lidt besværligt dedektiv arbejde!...

Du risikerer så bare at ingen forstår hvad der bliver svaret på, og så får du ingen respons - det er vist sket for dig tidligere

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 25 August 2006 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

Kim Petersen skrev:
miju skrev:

Kim Petersen skrev:

Du risikerer så bare at ingen forstår hvad der bliver svaret på, og så får du ingen respons - det er vist sket for dig tidligere

sh*t happens!!

mvh.

Dolkin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 30 August 2006 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

Kan vi ikke lige få afsluttet sagen mellem David og KvK om, hvorvidt mine højttalere lyder godt eller ej - jeg er så spændt

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 30 August 2006 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

Dolkin skrev:
Kan vi ikke lige få afsluttet sagen mellem David og KvK om, hvorvidt mine højttalere lyder godt eller ej - jeg er så spændt

Jeg tror ikke diskussionen gik på om de lød godt eller ej, men mere om de reproducerede neutralt eller ej. Og så tror jeg nok KvK fik blandet trådene sammen, idet Hifiigens svar faldt i denne tråd, så vidt jeg kan se:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=32824&P N=1&TPN=3

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Dolkin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 30 August 2006 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

Hej Svend.

Jeg ved det godt. Ville faktisk gerne have hørt en afslutning på sagen - fik vist formuleret mig lidt ironisk.

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 August 2006 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

Dolkin skrev:

- ENIG !!!!!!!!!!!!!!!!.
Jeg er også edder-spændt på at se/læse om hvor gode mine VA BCG er i "virkeligheden"

....ingen tvivl om at de - i nogles øjne/ører - er frygtelig upopulære......modtog tilmed ganske uopfordret en mail fra een af trådens debattatører ( ("anti-VA" ) en graf over hvor frygtelig en højtaler jeg har...men pyt, jeg er da heldigvis ganske aldeles ligeglad med hvad andre mener om mine højtalere......ligeledes lytter jeg til musik  for - tra-la-la-la - ( "fanfare" ), for netop at høre MUSIK, ikke for at høre en liniær sinuskurve (?) blive gengivet "snor-lige"...og netop MUSIK - på den måde JEG nyder - DET formår VA i DEN GRAD at videreformidle/spille

mvh

<< Forrige Side af 10 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes