Forfatter |
|
Neeper Lukket konto

Lukket efter eget ønske
Bruger siden: 11 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 762
|
Sendt: 15 Juni 2006 kl. 02:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej him self
Ikke for at ødelægge dine drømme, men det vil blive meget svært bare at komme i nærheden af lyden fra GamuT L3.
Med mindre man forstår ohms lov perfekt, hvordan reaktive og kapacitive komponenter opføre sig og påvirker hinanden, psyko akustikkens forunderlige verden, og ikke mindst har noget ordentligt måleudstyr og kan finde ud af at bruge det. Akustiske målinger er noget frygteligt noget.
Og hvordan skal akustisk dæmpning anvendes og i hvilken udstrækning? I en L3 sidder der 18 delefilter komponenter, og det har taget Lars Goller næsten 1 år at trimme lyden ind på plads med måleudstyr og masser af lyttetest. Lars regnes af mange som en af de mest kompetente højttalerkonstruktører.
Man kan ikke selv bare lige lave en kopi. Det er lidt som at købe hjulene og topstykket fra en Ferrari og så montere det på den gode gamle Opel Kadet, og så har man en Ferrari... næsten da...
Grunden til jeg skriver dette, er ikke at for at skræmme dig væk fra dit projekt, men måske spare dig for at bruge dine penge forkert.
Enhederne er absolut nogle af verdens bedste, men desværre også meget svære at arbejde med.
18W bas/mellemtonen har et niveau hæv i mellemtonen som der også skal kompenseres for i filteret. Grunden til dette hæv er ikke en opbrydning, men derimod en masseafkobling som sker som bivirkning af at enheden er konstrueret til at være dynamisk lineær, ikke frekvens lineær.
Diskanten kan meget nemt komme til at lyde ret dårligt hvis ikke filteret er helt optimalt. Der skal et forholdsvis stejlt filter på, og dette kan ikke beregnes, men skal laves med måleudstyr og en masse lytteforsøg. De "computer optimerede filtre" kan man printe ud og bruge til at tørre sig bag i med. Bedre er de ikke værd. At omsætte elektriske signaler til korrekt akustisk lyd er meget komplekst.
Du vil højst sandsynligt kunne opnå en bedre lyd ved f. eks. at bruge Vifa ring radiatoren (Nå ja, nu Peerless V-Line). Den er noget nemmere at arbejde med. Den er meget billigere, og resultatet vil nok blive bedre.
Mvh Kim
|
Til top |
|
|
Nilsson Forum Bruger

Bruger siden: 22 Maj 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 143
|
Sendt: 16 Juni 2006 kl. 21:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
him self Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 142
|
Sendt: 17 Juni 2006 kl. 12:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej nilsson..
det ser dælme spændene ud!! hvor kan man bestille sådan et sæt???
mvh. him self
|
Til top |
|
|
vægter Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 53
|
Sendt: 17 Juni 2006 kl. 12:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
Sendt: 21 Juni 2006 kl. 20:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Det var da utrolig. Dem jeg har lavet ER lavet med måleudstyr og lytte timer. Alt er planlagt klar til at blive lavet af folk. Det er de samme enheder, sikker med andre bløddele, men det gør dem vel ikke dårligere. Min koster ca 10.000kr pr stk med de dyreste stumper (der kan rives en del af med billigere terminaler og filterkomponenter), og gamut L3 mener jeg koster 19000 pr stk.
DET ER CA HALV PRIS ! Hvad er det i mener der ikke kan betale sig?
Men man skal selvfølgelig kunne lide at bygge. Ikke kun for at spare penge, da man jo ikke får en L3, men en anden højttaler med næsten samme enheder. De er ikke tunet ind på samme måde, filterne er forskellige osv. Men det gør jo ikke nogen af dem dårlige.
NEEPER > hvem siger han skal noget af det du snakker om, når alt er lavet på forhånd? Han skal samle højttaleren ud fra mine tegninger, og så spiller det.
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

|
Sendt: 21 Juni 2006 kl. 20:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
For at svare på dine spørgsmål, så er de enheder der kommer tættest på Gamut enhederne følgende :
Scan-Speak 18W/8531G00 Scan-Speak R2904/700005
I mine bruger jeg en coated version af 18W istedet (18W/8530G00).
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
Sendt: 21 Juni 2006 kl. 20:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
syncroniq skrev:
gamut L3 mener jeg koster 19000 pr stk.
|
|
|
Nope. De koster 20 k for et sæt. Eller gjorde i hvert fald da jeg skrev indlægget.
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

|
Sendt: 21 Juni 2006 kl. 20:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger

|
Sendt: 22 Juni 2006 kl. 09:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
kontrast Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 13 Juni 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 558
|
Sendt: 22 Juni 2006 kl. 09:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmmm, det gælder jo slet ikke længere, Svend P.
Nypris er omkring 37-38K og det er kun få demomodeller som sælges til 20K.
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger

|
Sendt: 22 Juni 2006 kl. 09:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
kontrast skrev:
Hmmm, det gælder jo slet ikke længere, Svend P.
Nypris er omkring 37-38K og det er kun få demomodeller som sælges til 20K.
|
|
|
Arrrhhgggh. Det var jo derfor jeg skrev:
Svend P skrev:
Nope. De koster 20 k for et sæt. Eller gjorde i hvert fald da jeg skrev indlægget.
|
|
|
Da tråden var aktuel, kostede de 20 k. Hvad de koster nu kan jeg jo ikke stå inde for.
|
Til top |
|
|
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
Sendt: 22 Juni 2006 kl. 10:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
syncroniq skrev:
Hey,
Det var da utrolig. Dem jeg har lavet ER lavet med måleudstyr og lytte timer. Alt er planlagt klar til at blive lavet af folk. Det er de samme enheder, sikker med andre bløddele, men det gør dem vel ikke dårligere. Min koster ca 10.000kr pr stk med de dyreste stumper (der kan rives en del af med billigere terminaler og filterkomponenter), og gamut L3 mener jeg koster 19000 pr stk.
Men man skal selvfølgelig kunne lide at bygge. Ikke kun for at spare penge, da man jo ikke får en L3, men en anden højttaler med næsten samme enheder. De er ikke tunet ind på samme måde, filterne er forskellige osv. Men det gør jo ikke nogen af dem dårlige.
NEEPER > hvem siger han skal noget af det du snakker om, når alt er lavet på forhånd? Han skal samle højttaleren ud fra mine tegninger, og så spiller det. |
|
|
Med al ære og respekt, og nu med chancen for at få ørene i maskinen:
Hvorfra ved jeg du kan finde ud af at bygge/konstruere en højttaler? 20.000,- er jo stadig mange penge at lægge på bordet for en højttaler man ikke har hørt før køb?
Fik, igår, en meget behagelig samtale med GamuT's chefingeniør, uha jeg fik da lige udvidet min horizont omkring højttaler konstruktioner, ikke specifikt om GamuT men også alm.
Ved jeg om du ligger inde med sådan en viden? Nej det gør jeg ikke...
Mvh.
|
Til top |
|
|
MikeAalborg Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 23 September 2005 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 284
|
Sendt: 22 Juni 2006 kl. 10:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
God formiddag..
Beklager, men jeg bliver noget mistænkelig når et tidligere branchemedlem reklamerer for egne produkter på denne måde.. Er det ikke lidt af en gråzone? tidligere branchemedlem med egen hjemmeside der modtager donationer og sælger bannerreklamer på denne, og dermed har en skattepligtig indkomst på sine konstruktioner
Mvh MikeAalb __________________ Mvh
Mike
|
Til top |
|
|
nosferatu89 Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2005 Lokalitet: Østjylland
|
Sendt: 22 Juni 2006 kl. 11:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lav en ny tråd og diskutér synqronics baggrund ( går da ud fra at det er ham? ).
Ikke ødelægge endnu en tråd - på forhånd tak 
Nosferatu __________________ "iPod? Fordi jeg ikke kan gå rundt med mit anlæg i lommen"
|
Til top |
|
|
MikeAalborg Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 23 September 2005 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 284
|
Sendt: 22 Juni 2006 kl. 11:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
nosferatu89 skrev:
Lav en ny tråd og diskutér synqronics baggrund ( går da ud fra at det er ham? ).
Ikke ødelægge endnu en tråd - på forhånd tak 
Nosferatu
|
|
|
Tak moderator nosferatu89, men jeg syntes det er relevant for vurderingen af synqronics indlæg..
Mvh MikeAalb __________________ Mvh
Mike
|
Til top |
|
|
kontrast Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 13 Juni 2005 Lokalitet: Århus
|
Sendt: 22 Juni 2006 kl. 11:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Enig med Milu og MikeÅlborg - det er tæt på direkte reklame for Syncronics egne produkter. Og det at fremstille sagen som om det blot gælder om at købe enheder som er næsten magen til og vupti så er den der.
Et DIY byggesæt kommer ikke engang tæt på.
|
Til top |
|
|
Fiend Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 29 December 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 213
|
Sendt: 22 Juni 2006 kl. 11:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gamut er dælme ikke 40.000kr. værd..... Er selv højttaler bygger, selvfølgelig hvis de bruger diamant kabler kunne man måske komme derop......
Jeg har hørt Syncroniq`s højttalere og de spiller formiddabel til hans priser så at latterlig gøre ham finder jeg ikke værdigt....men man kunne lette rumpen og mødes så man kunne høre disse højttalere..... __________________ Spændingsfilm, hvor mange volt er de på??
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger

|
Sendt: 22 Juni 2006 kl. 13:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fiend skrev:
Gamut er dælme ikke 40.000kr. værd.....
|
|
|
Du er læser nr. 500 der ikke har læst tråden ordentligt. Du har vundet en gåtur rundt om huset. Så kan du lære det!
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

|
Sendt: 22 Juni 2006 kl. 13:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Mit sidste arbejde har intet med min hjemmeside at gøre. Jeg tjener INTET på min side. Donations knappen har ikke været brugt (ikke 1 kr er gået ind) og bliver det nok heller ikke. Jeg laver det i min fritid, og sælger INTET. Ser du nogle bannere på min side ? NEJ VEL ? Og dem der kunne komme, bliver ikke nogle der koster penge, men nogle jeg vælger ud der skal kører fordi de passer ind.
Det er sjovt når man prøver at hjælpe folk, at folk så altid prøver at svine en til. Jeg har lavet højttalere i over 10 år, har Clio måleudstyr derhjemme, og lever og ånder for det. Hvis du ikke mener jeg har kompatancen, så lad være med at bygge dem. Jeg prøver bare at give folk alternativer til de byggesæt der findes på markedet nu. Ik andet.
Mine højttalere er dokumenteret på siden med målinger. De er omtalt herinde af folk der har hørt dem. Så er det op til dig selv at vælge om du stoler på det, og så går igang med at lave en kopi. Alt hvad du skal bruge ligger på siden. Om du køber dem i DK, Tyskland eller hvor du kunne tænke dig det, er jeg ligeglad med.
Mit tidligere job har været at stå i en butik, der solgte højttalere og PA udstyr. Hvad har det med min hjemmeside at gøre?
Er det mig, eller er det svært at hjælpe folk ? Skal man helt lade være ?
|
Til top |
|
|
Fiend Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 29 December 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 213
|
Sendt: 22 Juni 2006 kl. 13:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P.
Jeg må indrømme det, jeg har sgu mistet mit gangstativ sidst jeg var på det lokale bibliotek..... sidder her forresten endnu.....
Jeg har intet imod GamuT, og må egentlig reklamere så meget de vil, men det er mange penge for en meget lille højttaler.... __________________ Spændingsfilm, hvor mange volt er de på??
|
Til top |
|
|