Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 04:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Jording (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Sendt: 30 Juli 2006 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:
miju skrev:

Så jeg kan ikke se hvordan det skulle være ulovligt! DET HAR IKKE NOGET DIREKTE MED HUSETS INSTALATION AT GØRE..

Det er forbundet til et apparat der er forbundet til 230 V forsyningen. Altså har det noget med husets installation at gøre.

ja ja.. så siger vi det!... 

Så bryder alle der har lavet jordspyd i haven og ikke betalt en instalatør for det (og det er godtnok mange) altså loven?

NÅ men ok...  Jeg får sgu som sagt bare en instalatør bekendt jeg har til at "kikke" på det.. (så har jeg min røv på det tørre..)

Har ellers brugt jordspyd i de sidste 15 år.. (efter anbefalig fra High Fidelety i sin tid) med pause her i 2 år grundet flytning, man har nu etableret det igen med ganske stor lydforbedring til følge! havde sgu helt glemt hvor meget det gør! (især jording af netkablernes skærm har givet et ekstra "pif" udover hvad jeg ku huske..)

Men du mener så altså at de anbefalinger der har været i HF. samt på nettet mm. til at lave sig et jordspyd i haven er ulovligt!?.. (selv om det ikke er at pille i instalationerne / stikkontakterne mm. men blot "hægte" et stykke "ledning" til apperat kabinettet eller Ground skruen?)

Og min Pc. jording er så også ulovlig?? (hvad med alle de jeg kender der smækker et kabel fra stel på anlæget til radiatoren? (kender en del der har gjort det)

Hvorfor er det iøvrigt ikke lovligt? hvad kan der ske ved det?? kan det have nogle "farlige" bivirkninger eller noget? (har aldrig hørt om andet end posetiv effekt)

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 Juli 2006 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

Men du mener så altså at de anbefalinger der har været i HF. samt på nettet mm. til at lave sig et jordspyd i haven er ulovligt!?.. (selv om det ikke er at pille i instalationerne / stikkontakterne mm. men blot "hægte" et stykke "ledning" til apperat kabinettet eller Ground skruen?)

mvh.

Ja, og det stod også i artiklen fra HF at det ikke var lovligt at gøre selv.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 30 Juli 2006 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

OK.. tjaaa DU! må jo om nogen så vide det jo

Jeg lar min kammerat kikke på det for en god ordens skyld...

mvh.

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 30 Juli 2006 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

Slettet

Venligst

"dolph"

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 November 2005
Sendt: 30 Juli 2006 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

jord kører igennem til de stikkontakter der er forsynet med det dertil indrettede hul - hfirelæet ser kun faserne og nul,og sammenligner den strøm der passerer ud i installationen,med den strøm der returneres tilbage gennem nullen - overstiger differencen 30 miliampere,slår relæet fra.

returstrømmen benævnes forbrug,i modsætning til strøm der forlader kredsløbet ved passage til jord,hvilket kaldes fejlstrøm.

iflg stærkstrømsbekendelsen må installationer "bag" stikkontakterne kun foretages af fagmænd.

hvor svært det kan være at forstå,afhænger helt af hvem der prøver..

mvh/slowon

Til top Vis slowon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slowon

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 30 Juli 2006 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

slowon skrev:

jord kører igennem til de stikkontakter der er forsynet med det dertil indrettede hul - hfirelæet ser kun faserne og nul,og sammenligner den strøm der passerer ud i installationen,med den strøm der returneres tilbage gennem nullen - overstiger differencen 30 miliampere,slår relæet fra.

returstrømmen benævnes forbrug,i modsætning til strøm der forlader kredsløbet ved passage til jord,hvilket kaldes fejlstrøm.

iflg stærkstrømsbekendelsen må installationer "bag" stikkontakterne kun foretages af fagmænd.

mvh/slowon

Så er jordspyd med tilhørende ledning ind til stellet på et apperat i anlæget er "FORAN" stikkontakterne (og ikke "bag")

Det har jo faktisk INTET med stikkontakten at gøre, og der pilles ikke i denne eller eksisterende instalation.. eller??

Og så formoder jeg at det så IKKE er ulovligt at lave eller???

Er det DET du her med siger????

For det er jo så lidt i kontrast til hvad Sven P siger.... eller??

mvh.

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: København
Sendt: 30 Juli 2006 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

Hei.

Det ble meget diskusjon hvorvidt det var lovligt eller ikke, men hvis jeg nå selv tar ansvar for det, og laver en jorforbindelse mellem jorpunkt i stikdåsen og jordspyd i haven, kan det på nogen måde medføre fare? Jeg kobler selvsagt af eksisterende jord, så i praksis taler vi om en forbindelse mellem stel på HiFi'en og jordingsspyd.

Det jeg kan se selv er:

* Jording går ikke via jordfejlbryder.

*Det er svært at teste hvor effektiv jordingen i realiteten er uden de måleinstrumenter en fagmand har.

Så hvad tror i? Og jeg tenker nu kun konkret i forhold til sagen, ikke i forhold til loven.

Theo

Til top Vis Nightpuma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nightpuma Besøg Nightpuma's Websted

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003
Sendt: 30 Juli 2006 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Nightpuma skrev:

Hei.

Det ble meget diskusjon hvorvidt det var lovligt eller ikke, men hvis jeg nå selv tar ansvar for det, og laver en jorforbindelse mellem jorpunkt i stikdåsen og jordspyd i haven, kan det på nogen måde medføre fare? Jeg kobler selvsagt af eksisterende jord, så i praksis taler vi om en forbindelse mellem stel på HiFi'en og jordingsspyd.

Det jeg kan se selv er:

* Jording går ikke via jordfejlbryder.

*Det er svært at teste hvor effektiv jordingen i realiteten er uden de måleinstrumenter en fagmand har.

Så hvad tror i? Og jeg tenker nu kun konkret i forhold til sagen, ikke i forhold til loven.

Theo

Hvorfor mon lovgivningen er som den er?

Det kunne være fordi det er noget farligt noget at beskæftige sig med hvis man ikke er uddannet til det.

Du spørger selv på en måde som afslører at du ikke ved ret meget om jording og konsekvenserne af en hjemmelavet (og evt. forkert) jording.

Forhold dig til det du ved:

- 220 volt kan slå ihjel

Er det så smart at rode med det selv?

"There are more love songs than anything else.
If songs could make you do something we'd all love one another."
- Frank Zappa
Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003
Sendt: 30 Juli 2006 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

miju skrev:
slowon skrev:

mvh/slowon

Så er jordspyd med tilhørende ledning ind til stellet på et apperat i anlæget er "FORAN" stikkontakterne (og ikke "bag")

Det har jo faktisk INTET med stikkontakten at gøre, og der pilles ikke i denne eller eksisterende instalation.. eller??

Og så formoder jeg at det så IKKE er ulovligt at lave eller???

Er det DET du her med siger????

For det er jo så lidt i kontrast til hvad Sven P siger.... eller??

mvh.

Næh det hænger fint sammen for du må kun lave el foran stikkontakterne, hvis du laver det på en forsvarlig _og_ autoriseret måde _og_ med godkendte materialer.

Etablering af jordspyd skal udføres af en autoriseret el-installatør - slå dog en sådan op i de gule sider og spørg selv, hvis du/i ikke tror på os der påstår dette. Det tager kun 5 minutter...

"There are more love songs than anything else.
If songs could make you do something we'd all love one another."
- Frank Zappa
Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

DPetersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 30 Juli 2006 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

Lad elektrikeren lave det.

En hfi-relæ virker ved nulling, men støjen er der stadig til dit anlæg.

Lad elektrikeren slå et jordspyd ned, og sæt det i tavlen, hvorfra du trækker et nyt kabel ud til din "HIFI stikkontakt"

Desuden skal jordspyddet måles angående modstanden til jord for at der ikke er nogen der dør ved for meget overgang på stel. Dette er ud fra HFI relæets opgivede værdier.

Man må ikke slå to forskellige jordspyd ned, montere dem så tæt sammen at man kan nå de 2 forskellige stel. Fordi:

Hvis disse 2 jordspyd er på 2 forskellige grupper på hver deres fase der hver har deres overgang, men som lige er under det tilladte før HFI-relæet slår fra. Hvad vil der så ske hvis vi siger at disse 2 grupper er til en cdafspiller og en forstærker, og man rører ved stel på begge ting på en gang.??

Ja spænding løber den nemmeste vej, og det ene jordspyd har garanteret ikke samme modstand som det andet, så man bliver forbindelsen mellem jordspydende og man får for meget spænding igennem sig.

Derfor skal alt forbindes til samme jordspyd.

Til top Vis DPetersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DPetersen

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Sendt: 30 Juli 2006 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

Der har ikke rigtig været noget fremme om modstanden den må være temmelig stor vist nok over 1600ohm og så er det nok ikke så meget ved rent HiFi mæssigt.Elektrikkeren har et sådan indstrument til at måle dette.Så prøv også at få dette målt om mulig vist lidt besværlig så det ud til.

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

hynne
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 30 Juli 2006 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

Hvad man ikke må og må kan goft sagt siges, at alt det du kan tage med når du flytter, det må du selv lave, alt det andet er for elektrikeren, og den der med det er ikke 230v, stærkstrømsbekendktgørelsen gælder fra 0-1000v

Nulling er tilladt i hele frederiksberg, og i københavn hvis elektrikeren får lov af KE, i de fleste etageejendomme vil der blive udført nulling

Til top Vis hynne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hynne

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 30 Juli 2006 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

Slettet

Venligst

"dolph"

DPetersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2004
Sendt: 30 Juli 2006 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

Jo lidt har det måske at sige, men hvis overgang til stel kun har jordledningen som den eneste vej til at forsvinde væk i så er der jo ikke noget problem, størrelsen af jordmodstanden må ikke overskride 1666,66 ohm på grund af vores sikkerhed vedrørende spænding igennem os.
Til top Vis DPetersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DPetersen

MaltheK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 30 Juli 2006 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Hej Nightpuma,

Jeg har selv sat det jordspyd i haven og forbundet det med stik-kontakten til mit hifi. Det er der ikke noget farligt i, hvis man ved hvordan man gør.

grunden til at det muligvis er ulovligt er for mig at se at elektriker-faggruppen ønsker at tjene nogen nemme penge. Tænkt at det skal koste op imod 1000 kr at skifte en stikkontakt, eller lave en jordforbindelse..

Jeg har desværre også set en del "professionelt" elektrikerarbejde være udført på decideret uforsvarlig vis- det er tydeligt at mange elektrikere og håndværkere generelt vælger de nemme løsninger, når det tager for lang tid at gå ind til benet. Ærgeligt for branchen, synes jeg.

Man skal selvfølgelig ikke selv rode sig ud i noget med strøm, hvis man bare er det mindste usikker på fremgangsmåden, så hellere betale sig fra det!

Til top Vis MaltheK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MaltheK

hynne
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 30 Juli 2006 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

MaltheK  Det er ikke fordi vi ønsker at tjene nemme penge, der fordi der er en lovgivning der skal overholdes, ligesom fartgrænserne på vejne, det er ikke noget problem at køre 160km/t,hvis man ved hvordan, Det fine jordspyd du har lavet har du fået målt overgangsmodstanden til jord på det? og er det udlignet til resten af installation, og hvad kvadrat kabel er der brugt og er jorddåsen montret rigtigt? Det er nu mærkeligt at folk let kan bruge 10-20-30000 på et anlæg, men 1000-2000 kr på en elektriker på at få lavet det forsvarligt og lovligt, næhh nejj, vi gør det selv jeg forstår det ikke?
Til top Vis hynne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hynne

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: København
Sendt: 30 Juli 2006 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

Hei DPetersen og MaltheK.

Tak for konstruktive svar.

Theo

Til top Vis Nightpuma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nightpuma Besøg Nightpuma's Websted

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 31 Juli 2006 kl. 00:10 | IP-adresse registreret  

Har her til aften haft en kammerat der er instalatør hjemme og kikke på det jeg har lavet.

Det gjorte var for såvind ganske ok.. MEN! der var lige et par detaljer der ikke var helt ok..

Det skærmede mic. kabel brugt var ikke lige efter reglerne, og ikke hvad han kunne sige god for at anvende (selv om det efter hvad han mente reelt nok ikke havde praktisk betydning, så er reglerne altså at der skal rigtig 2,5 mm solid core instalations kabel / leder til... ) så  det er nu udskiftet med et et sådant 2,5 mm. skærmet instalationskabel hvor så den tradisionelle grøn/guld leder bruges... ellers er det forbundet på samme måde.. (det kostede mig 350 kr..et nyt og længere jordspyd inc.)

Vi trak det nye kabel i stedet for det gamle, dette er nu forbundet som før, altså jord leder til pre. skærm forbundet kun i jord enden og svævende i apperat enden.. (det tog lidt forklaring før han ku se fidusen med skærmen på jordforbindelsen.. han ville normalt bare trække den ene gul/grønne leder ud..) 

Han havde så også ydderligere et noget længere jordspyd med som han mente var mere effektivt som blev "banket" ned istedet for det andet.

Jord spyd forbindelsen til mine netkablers skærm, er ikke under noget regulativ eller andet.. spydet er forbundet til skærmen i netkablet, og denne er ikke forbundet til noget, men svæver i apperat enden.. og derfor ikke en del af nogen instalation eller i kontakt med anlæget elektrisk set.. så det var helt ok og ikke noget problem..

At lede atsmosferisk støj / indstråling og andet ikke direkte forbundet til eller i forbindelse, direkte eller inddirekte med instalationen, til et jordspyd er ikke noget der hidhøre under noge regulativer han var bekendt med eller havde noget med at gøre..

Så nu burde det være ok..

Alt i alt er instalationen (jordforbindelsen stort set den samme som jeg selv hade lavet men med længere jordspyd og 2,5 mm. rigtig jord instalations kabel (skærmet endda) og den skulle faktisk nu være endnu bedre og effektiv (ikke at jeg kan høre forskel dog)

mvh.

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 31 Juli 2006 kl. 00:18 | IP-adresse registreret  

Slettet

Venligst

"dolph"

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 31 Juli 2006 kl. 08:56 | IP-adresse registreret  

niklasthedolphi skrev:
miju skrev:

Har her til aften haft en kammerat der er instalatør hjemme og kikke på det jeg har lavet.

Det gjorte var for såvind ganske ok.. MEN! der var lige et par detaljer der ikke var helt ok..

Det skærmede mic. kabel brugt var ikke lige efter reglerne, og ikke hvad han kunne sige god for at anvende (selv om det efter hvad han mente reelt nok ikke havde praktisk betydning, så er reglerne altså at der skal rigtig 1,5 mm solid core instalations kabel / leder til... ) så  det er nu udskiftet med et et sådant 1,5 mm. skærmet instalationskabel hvor så den tradisionelle grøn/guld leder bruges... ellers er det forbundet på samme måde.. (det kostede mig 350 kr..et nyt og længere jordspyd inc.)

Vi trak det nye kabel i stedet for det gamle, dette er nu forbundet som før, altså jord leder til pre. skærm forbundet kun i jord enden og svævende i apperat enden.. (det tog lidt forklaring før han ku se fidusen med skærmen på jordforbindelsen.. han ville normalt bare trække den ene gul/grønne leder ud..) 

Han havde så også ydderligere et noget længere jordspyd med som han mente var mere effektivt som blev "banket" ned istedet for det andet.

Jord spyd forbindelsen til mine netkablers skærm, er ikke under noget regulativ eller andet.. spydet er forbundet til skærmen i netkablet, og denne er ikke forbundet til noget, men svæver i apperat enden.. og derfor ikke en del af nogen instalation eller i kontakt med anlæget elektrisk set.. så det var helt ok og ikke noget problem..

At lede atsmosferisk støj / indstråling og andet ikke direkte forbundet til eller i forbindelse, direkte eller inddirekte med instalationen, til et jordspyd er ikke noget der hidhøre under noge regulativer han var bekendt med eller havde noget med at gøre..

Så nu burde det være ok..

Alt i alt er instalationen (jordforbindelsen stort set den samme som jeg selv hade lavet men med længere jordspyd og 1,5 mm. rigtig jord instalations kabel (skærmet endda) og den skulle faktisk nu være endnu bedre og effektiv (ikke at jeg kan høre forskel dog)

mvh.

Vil det sige at skærmen på dine strømkabler er en pseudo skærm?

"dolph"

Ja... Jeg her ikke jord i min instalation i huset og kablerne er derfor konfigureret med 2 pol stik..

Derfor er skærmen på netkablerne forbundet til en lille ledning i stik enden, der så kan forbindes til et jordkabel,  men svævende i apperat enden, altså ikke forbundet her..... (lidt som på psudobalancerede kabler, men her med en forbindelse til jordspyd og ikke kontakten/hustes instalation eller anlæget.

Jordlederen i kablerne (den 3 grøn / gule leder) er derfor heller ikke i anvendelse.

Men nu har jeg så istedet jordspyd forbindelse til anlæget, samt den flydende skærm er forbundet til sit eget jordspyd, dette for at forhindre / reducere ind og udstråling der så istedet havner i jord..

mvh.

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum