| Forfatter |
|
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 31 Juli 2006 kl. 10:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
miju skrev:
|
så er reglerne altså at der skal rigtig 1,5 mm solid core instalations kabel / leder til... ) så det er nu |
|
|
Øhh, er det
Don Corleone
der er din installatør? Reglerne siger at det skal være 2.5 mm2 solid core.
|
| Til top |
|
| |
osprey Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1053
|
| Sendt: 31 Juli 2006 kl. 10:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Miju
Een af mine bedste bekendte gennem 25 år, er faktisk nå så kun næsten, rigtig installatør og hvis noget er rigtig er det det der med de 2,5 Kvadrat mm. Noget med opleve hvis en sådan ikke er monteret korrekt. Jeg vil endda tro kobberledningen der monteres på Jordspyddte skal være endnu sværere men det er så noget andet. 
|
| Til top |
|
| |
hynne Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 32
|
| Sendt: 31 Juli 2006 kl. 12:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
MiJU
Ham din "installatørven" burde hvis tage nogle kurser i udligningsforbindelser, det i har lavet høre bestemet under SB, da det er udligningsforbindelser, også kan man diskutere om det er en h.udligning eller supp., og det burde min. have været 2,5mm eller bedre endnu 6mm2.
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 31 Juli 2006 kl. 16:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
miju skrev:
|
så er reglerne altså at der skal rigtig 1,5 mm solid core instalations kabel / leder til... ) så det er nu |
|
|
Øhh, er det
Don Corleone
der er din installatør? Reglerne siger at det skal være 2.5 mm2 solid core.
|
|
|
Ja men du har da så ganske ret! det er MIG der har skrevet forkert!! (jeg bruger 1,5mm. kabel til så meget så jeg pr. automatik skriver 1,5 )
Har lige kikket på kablet og jo vist det er nok 2,5 mm. (tror jeg, har ikke lige målt med skydelære) men det er i allfall noget kraftigere end de 1,5 mm. kabler jeg har liggende...
(OG nej!! Don = Christian er ikke instalatør!.. (han er læge) og bor iøvrigt i Ystad. hvorfor fanden han så skal trækkes ind i alt!???????????????????????????????????????????????????????? ??????????)
Min instatalatør kammeret hedder iøvrigt Morten!.. og ved udemærket hvad han laver da han driver eget inatalatør forretning / firma..
Har lige snakket med ham iøvrigt, og han siger at 2,5 mm. kabel er rigeligt, ( og 6mm. er VILD overdimmensionering!... ) og jordspydet skal min. være 16 mm. i diameter og min. 2,5 m. langt.
(Det hos mig anvendte er 20 mm. og 3m. langt!... )
Desuden mener han faktisk at man godt SELV! må lave en sådan HIFI jordforbindelse.
MEN! man må ikke selv lave en jordforbindelse til husets instalation selv.. han mente at en hifi jording er UDENFOR stikkontakten og instalationen og derfor under gældende regler her for og hvad man selv må..
Ville man etablere jord forbindelse via STIKKONTAKTEN altså 3ben/pol stik så er der INDE BAG stikkontakten og den del af instalationen man IKKE må pille ved selv, det skal instalatøren gøre for en.
Han mener IKKE at stel på apperatet er en del af instalationen i lovens /EL reglernes øjne!... (han har ikke kunne finde et ord om hifi anlæg og dets stel og jordforbindelse til det, og hvad man må og ikke må med dette, i noget materiale han kender til.)
Derfor var den instalation jeg selv havde lavet IKKE ulovlig!.. og gældende regler for jord med hensyn til jordspydets dimmensioner samt jord kablert ditto KUN gælder når der skal etableres hvad han kalder rigtig jord I HUSETS INSTALATION!.. og det som han sag hifi "pjat" ikke er her indunder...
Men når jeg nu ville det så kunne vi godt lave det efter gældende dimminsionering for "rigtig" jord instalation, det kunne på ingen måde skade, tværtimod sage han.
Billeder af den nye jord instalation følger snarlig på under "mit hifi / stereo udstyr" (til afløsning af de af de gamle og "ulovlige" ??? instalation)
mvh. __________________ M.
|
| Til top |
|
| |
MaltheK Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 864
|
| Sendt: 31 Juli 2006 kl. 16:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Hynne, nu er der jo ikke tale om en stald, våbendepot eller et badeværelse /vådrum for så vidt, men om et stykke afgrænset elektronik i en dagligstue som ønskes tilkoblet en seperat jordforbindelse. Udligningsforbindelser har jo til formål at holde steldele indbyrdes eller ydre steldele og andre ledende elementer på samme eller omtrent samme potentiale (eksempelvis fodermaskine og betongulv i en stald), og under normale omstændigheder i hjemlige omgivelser er der vel ikke behov for at iværksætte sådanne tiltag, når der skal jord i stik-kontakten?
hvad angår tykkelsen på beskyttelseslederen, mener jeg kun at minimumsstørrelsen på de 2,5 mm er gældende, når der er tale om hovedudligningsforbindelser samt eventuelle supllerende.
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 31 Juli 2006 kl. 18:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
MaltheK skrev:
|
Hej Hynne, nu er der jo ikke tale om en stald, våbendepot eller et badeværelse /vådrum for så vidt, men om et stykke afgrænset elektronik i en dagligstue som ønskes tilkoblet en seperat jordforbindelse. Udligningsforbindelser har jo til formål at holde steldele indbyrdes eller ydre steldele og andre ledende elementer på samme eller omtrent samme potentiale (eksempelvis fodermaskine og betongulv i en stald), og under normale omstændigheder i hjemlige omgivelser er der vel ikke behov for at iværksætte sådanne tiltag, når der skal jord i stik-kontakten?
hvad angår tykkelsen på beskyttelseslederen, mener jeg kun at minimumsstørrelsen på de 2,5 mm er gældende, når der er tale om hovedudligningsforbindelser samt eventuelle supllerende.
|
|
|
Til det du siger der (markeret med rødt) kan jeg kun gentage hvad en instalatør jeg kender har sagt!...
Han mener at man godt SELV! må lave en sådan HIFI jordforbindelse.
MEN! man må ikke selv lave en jordforbindelse til husets instalation selv.. han mente at en hifi jording er UDENFOR stikkontakten og instalationen og derfor under gældende regler her for og hvad man selv må..
Ville man etablere jord forbindelse via STIKKONTAKTEN altså 3ben/pol stik så er der INDE BAG stikkontakten og den del af instalationen man IKKE må pille ved selv, det skal instalatøren gøre for en.
Han mener IKKE at stel på apperatet er en del af instalationen i lovens /EL reglernes øjne!... (han har ikke kunne finde et ord om hifi anlæg og dets stel og jordforbindelse til det, og hvad man må og ikke må med dette, i noget materiale han kender til.)
Derfor var den instalation jeg selv havde lavet IKKE ulovlig!.. og gældende regler for jord med hensyn til jordspydets dimmensioner samt jord kablert ditto KUN gælder når der skal etableres hvad han kalder rigtig jord I HUSETS INSTALATION!.. og det som han sag hifi "pjat" ikke er her indunder...
__________________ M.
|
| Til top |
|
| |
DPetersen Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1013
|
| Sendt: 31 Juli 2006 kl. 18:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er uenig!
Ja undskyld mig, men er det ikke en fast installation du laver. Kommer forsyningen til apperatet ikke fra en gruppe i huset. Hvis jeg sætter et jordspyd ned og monterer den direkte på rivnettet i for eksempel et badeværelse, gælder det så ikke for installationen fordi den ikke kører igennem tavlen eller en stikkontakt først??
Kald det hifi/køleskab/hvad du vil tilslutning, men jording er for din egen skyld og skal udføres efter hpfi-relæets/installationens bestemmelser.
|
| Til top |
|
| |
DPetersen Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Juli 2006 kl. 18:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men man må godt selv lave en jording hvis man er instrueret af en sagkyndig person
(elektriker, installatør), så man ved hvad man laver.
|
| Til top |
|
| |
Nightpuma Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 660
|
| Sendt: 31 Juli 2006 kl. 18:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hei.
Når det gjelder hvad som er lovligt og fornuftig, så har i etter hvad jeg har forstået en riktig merkelig regel her i DK. Det er lov at montere stikdåser MED og UDEN jord i samme rum. Det er jo livsfarlig.
Puma
|
| Til top |
|
| |
DPetersen Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Juli 2006 kl. 18:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kommer an på årstallet installationen er lavet i. De sidste 30 år ca. har man skulle trække en jord rundt med i installationen. Hvis du i en ældre installation skal lave f.eks. 3 nye stikkontakter, så skal du lave en ny jord til installationen.
Men du har på en måde ret. Skal du kun lave 1 ny stikkontakt i din stue, så behøver du ikke at jorde denne. Men der skal i sådanne installationer være PFI-/HPFI-relæ
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 31 Juli 2006 kl. 18:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
DPetersen skrev:
|
Jeg er uenig!
Ja undskyld mig, men er det ikke en fast installation du laver. Kommer forsyningen til apperatet ikke fra en gruppe i huset. Hvis jeg sætter et jordspyd ned og monterer den direkte på rivnettet i for eksempel et badeværelse, gælder det så ikke for installationen fordi den ikke kører igennem tavlen eller en stikkontakt først??
Kald det hifi/køleskab/hvad du vil tilslutning, men jording er for din egen skyld og skal udføres efter hpfi-relæets/installationens bestemmelser.
|
|
|
I lovens "øjne" / regulativernes, er det IKKE! når det "bare" er et hifi anlæg!
Det kan være at du i princippet / teorien har ret, men ikke efter reelle regler og love / krav mm.
Som her nævnt er det bedst at rådføre sig med en kyndig person, men heller ikke DET er noget krav, når man "bare" tilslutter et jordspyd et af sine apperater i anlæget og dette på apperatets stel. (der står INTET nogetsted om jording af HIFI anlæg eller andre tin om det så er en barbermaskine eller en kaffemaskine!.. KUN! hvis du har tænkt dig at lave pågældende jording gennem stikkontakten!.
|
| Til top |
|
| |
Nightpuma Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 660
|
| Sendt: 31 Juli 2006 kl. 18:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hei.
Ja om det er PFI-/HPFI relæ, er selvsagt risikoen mindre. Jeg så for meg hvis du holder den ene hånden på preampen (jordet) og slår på lampen(ikke jordet) med den andre hånden, og lampen har overslag til stel. Da stritter håret :-)
Puma
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 31 Juli 2006 kl. 18:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Miju, jo mere du skriver, jo mere bliver det klart hvor lidt du ved om emnet. Det passer simpelthen ikke.
http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B20011250205-regl
SB skrev:
|
11.2 Bestemmelserne gælder for:
- Strømkredse, der forsynes ved nominelle spændinger til og med 1000 V vekselspænding eller 1500 V jævnspænding.
Ved vekselstrøm er de foretrukne frekvenser, der er taget hensyn til i bestemmelserne, 50, 60 og 400 Hz. Brug af andre frekvenser til specielle formål er ikke udelukket.
- Strømkredse - bortset fra interne kredse i apparater - der opererer med spændinger større end 1000 V, og som stammer fra en installation med en spænding, der ikke overstiger 1000 V vekselspænding, f.eks. elektrostatiske filtre.
- Alle ledninger og ledningssystemer som ikke udtrykkeligt er dækket af standarderne for brugsgenstande.
- Alle brugerinstallationer uden for bygninger.
- Fast installation for telekommunikation, signalering, styring e.l. (undtagen indre ledninger i apparater).
Note Se i øvrigt noten i 3.1 i kapitel 30 angående installationer for telekommunikation.
Udvidelse eller ændring af en installation. Bestemmelserne gælder også for de dele af den eksisterende installation, der påvirkes ved udvidelsen eller ændringen.
|
11.3 Bestemmelserne gælder ikke for: |
- Udstyr for elektriske baner o.l.
Note Undtagelsen gælder kun rullende materiel, banesystemer og udstyr hertil, der er omfattet af egne standarder.
- Automobilers elektriske udstyr.
- Installationer på skibe.
- Installationer i flyvemaskiner.
- Offentlig gade- og vejbelysning.
Note Se dog kapitel 714.
Installationer i miner.
Radiostøjdæmpningsudstyr undtagen i den udstrækning, det har indflydelse på installationens sikkerhed.
Elektriske hegn.
Note Er i Danmark omfattet af Stærkstrømsbekendtgørelsens afsnit 9.
Lynbeskyttelse af bygninger.
Note Atmosfæriske påvirkninger er dog omfattet af bestemmelserne i det omfang, de påvirker den elektriske installation (f.eks. med hensyn til valg af overspændingsafledere).
11.4 Bestemmelserne er ikke beregnet til at gælde for
- systemer for offentlig elektricitetsfordeling, eller
- produktion og transmission for sådanne systemer.
Note Lande, der ønsker det, kan imidlertid bruge bestemmelserne helt eller delvis til disse formål.
I Danmark gælder bestemmelserne for offentlig elektricitetsfordeling.
|
11.5 For elektrisk materiel gælder bestemmelserne kun for dets valg og anvendelse i installationen.
Dette gælder også for sammenbygninger af elektrisk materiel, der opfylder de relevante standarder |
|
|
|
og så er jeg spændt på om du i mit link kan finde hvor det står hvilke dimensioner jordspydet skal have. Jeg kan ikke!
|
| Til top |
|
| |
DPetersen Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Juli 2006 kl. 19:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej miju
Ja da bekendtgørelsen er lidt tåget på dette område, så bliver vi jo nok heller ikke helt enige.
Brugsgenstanden er jo ikke en del af den faste installation, men der anbefales sikkert en jord med til tilslutningen fra den faste installation. Hvis producenten ikke anbefaler dette, og man jorde anlægget, så ændre man på brugsgenstandens forudsætninger for hvordan denne skal bygges osv., og derved overtager man ansvaret for disse.
Man kan dreje/bøje ords betydninger i reglementet, men når alt kommer til alt og man som sagkyndig skal tage ansvar for det man anbefaler/laver, så skal man tænke sig om når det gælder jording. Hvis fasen ryger over på stel i forstærkeren og overgangsmodstanden ikke er god nok og personen dør af dette??
Jeg ved godt hvad jeg ville gøre.
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 31 Juli 2006 kl. 20:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
|
Miju, jo mere du skriver, jo mere bliver det klart hvor lidt du ved om emnet. Det passer simpelthen ikke.
http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B20011250205-regl
og så er jeg spændt på om du i mit link kan finde hvor det står hvilke dimensioner jordspydet skal have. Jeg kan ikke!
|
|
|
jeg aner ikke en SKID! om det.. jeg har forespurt hos en instalatør jeg kender!.. og jeg ved kun hvad han har sagt!
han siger kun hvad jeg allerede HAR skrevet.. men gentagelse fremmer forståelsen! så :
Han mener at man godt SELV! må lave en sådan HIFI jordforbindelse.
Han mener IKKE at stel på apperatet er en del af instalationen i lovens /EL reglernes øjne!...
(han har ikke kunne finde et ord om hifi anlæg og dets stel og jordforbindelse til det, og hvad man må og ikke må med dette, i noget materiale han kender til.)
Bemærk det markerede og med fed skrift!!!!!!!
Manden har været instalatør i 30 år. og har eget El instalatør firma med tilhørende forretning for el artikler og lamper mm. så han ved for helvede hvad han snakker om?? (eller er du danmarks klogeste instalatør???)
Som han sage, det hifi "pjatrøv" høre ikke under nogen regler eller love han kender til eller har kunne finde noget om..
Laver du jord i dine INSTALATIONER! skal han ind om!.. det må man nemelig ikke.. men jordspyd til anlæget grinede han faktisk lid ad og undrede hvorfor??
Jeg forklarede ham at jeg ikke havde jord og der derfor var stelstrømme på overfladen af anlæg og det kunne være dårligt for lyden, og det var DERFOR!..
Det kunne han så godt se, men mente ikke at det ville hidhøre under noget der vedkommer ham og de regler der er for den slags jord forbindelse han beskeftiger sig med og i den forstand han normalt tænker på dette..
(Her står det da dig frit for at være uenig!... )
Men han kikkede ud med de ønskede materialer og vi har lavet det efter nogle af de regler der normalt er for alm. jordforbindelse som han kunne finde noget om og så'n umidelbart vidste, (2,5mm. grøn /gul kabel og min 2,5 m langt & Ø 16 mm. spyd) og således blev min jord lidt mere efter "bogen" og efter hans udsagn ganske meget overkill for at forbinde en pre. amp.
mvh.
__________________ M.
|
| Til top |
|
| |
hynne Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Juli 2006 kl. 20:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
som der vist er skrevet før det farlige, der opstår er at du har en jord på din stikk, en anden på dit hifi, en tredje på dit vandrør. ligemeget hvordan det bliver kaldt en hifijord eller ander julelege så er det jo en udligning der bliver lavet. så hvorfor ikke lave det rigtigt fra starten af, og lav en stjernejord. altså et kabel fra jordspyd til h.udligningskinne og der efter en jordledning til hver apparat eller stikk.?
Det korte af det lange er at det, du laver er udligningsforbindelse, det svare jo til dem der tro at man kan udligne ,vaskemaskinen med en stump ledning til et vandrør. og det er omfattet af SB så hifijorden er det samme
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 31 Juli 2006 kl. 20:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 31 Juli 2006 kl. 21:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
niklasthedolphi skrev:
|
Jamen Hallo..........................
Miju har tidligere svaret at det han har jordet er en pseudo skærm som hverken var forbundet til el-nettet eller til stel på hans gear. Alene med den funktion at forhindre indstrålingsstøj og deslige. Hvorvidt det har nogen effekt vil jeg undlade at kommentere min holdning omkring.
Dermed har det intet med en el-installation at gøre. Den kan ikke blive srømførende med mindre naboen er sur på ham og kortslutter hans spyd med de nærliggende højspændingskabler. 
Venligst
"dolph"
|
|
|
Precis... takker for støtten..
Men uenigheden er vistnok mest over at jeg tillige har et jordspyd med kabel op til stel på min pre. amp. for at fjerne stell strømmene i anlæget.
Jeg tror at det er DEN forbindelse der er noget uenighed om hvorvidt den er at se som i forlængelse af den deciderede instalation i huset og derfor under de regler der er her for..
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 31 Juli 2006 kl. 21:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
hynne Forum Bruger

|
| Sendt: 01 August 2006 kl. 17:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
for lige at køre det her emne helt ud så, har snakket med sikkerhedsstyrelsen, og der skulle ikke være noget i vejen for at lave det på den som miju´s installatør har sagt, da det ses som en "støjjord" og ikke en udligning.DER skal dog være hpfi eller hfi relæ foran....
|
| Til top |
|
| |