Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 17:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: kabler ingen virkning (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mightyfish
Lukket konto
Lukket konto

bruger hedder nu: Live21

Bruger siden: 22 Juli 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 09 August 2006 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

Er det den nye redaktionelle holdning at kabler stortset er uden betydning ?

man kan ikke lave sådan en test uden at komme med hvad man har af udstyr.

iøvrigt er det da hul i hovedet at tale om dyre kabler når dem der er med i testen er i den lave prisklasse, ufatteligt begrænset række af kabler der er testet.

på baggrund af tre fabrikater er hans holdning nu klar

ja det er kritik, håber det kan bruges konstruktivt til ikke at lave sådan noget en gang til, for er for at sige det meget mildt bedre egnet til at blive postet i brugeranmeldelser

istedet for at udråbe den.. hmm oplvelse som gige havde til at dække alle kabler ku det måske mere passende være skrevet som hans oplevelse på ukendt setup, med tre fabrikater af en (for mig) helt ukendt "anmelder" .

vil ikke gå den igennem trin for trin, men alle de floskler der bliver slynget ud af den blå luft virker mere som fyld og imponator, end egentlig passende for "testen"

og ses dette som en sviner er den vist velfortjent. hvorfor vil han puste til en diskution der allerede kører med sådanne udtalelser ? umuligt at tage den novelle seriøst

"Problemet med lyd og hifi-udstyr er, at vil du høre en forskel, jamen så hører du en forskel. For din hjerne snyder dig til at høre denne forskel. Pure and simple. "

pænt dejlig arrogant holdning. og komplet latterligt statement uden at ville give oplysninger om setup

jeres andre test af kabler skal de skrottes, eller omskrives pga denne nye og mere oplysende test, for der er da absolut ingen sammenhæng.

iøvrigt for dårligt i lader branchemedlemmer sælge kabler på siden når deres eneste formål er at tjene kassen på uvidende hifi entusiaster.. hvad bilder i jer ind

og til slut en lille gåde til de skarpe: hvad mangler her

Forum Emner Indlæg Seneste indlæg
KOMMENTARER TIL ARTIKLER OG BRUGERANMELDELSER
Åbent forum ingen nye indlæg Kommentarer til publicerede nyheder
Kommentarer til publicerede nyheder på HIFI4ALL.DK
175 1070 07 August 2006 kl. 22:08
af Kurt von Kubik Vis seneste indlæg
Åbent forum ingen nye indlæg Kommentarer til indsigtsartikler
Kommentarer til redaktionelle indsigtsartikler
5 60 28 April 2006 kl. 22:04
af D.J. Vis seneste indlæg
Åbent forum ingen nye indlæg Kommentarer til besøgsatikler
Kommentarer til redaktionelle besøgsartikler
16 111 23 Juni 2006 kl. 07:18
af king Vis seneste indlæg
Åbent forum ingen nye indlæg Kommentarer til Brugeranmeldelser
Feedback og konstruktive kommentarer til Brugeranmeldelser

adamt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2006
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 09 August 2006 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

"Problemet med lyd og hifi-udstyr er, at vil du høre en forskel, jamen så hører du en forskel. For din hjerne snyder dig til at høre denne forskel.
Pure and simple. "

Lyder da ellers meget fornuftigt.

Anyways, jeg gider ikke være uvenner med nogen, men det er dybt latterligt med denne religionskrig omkring kablers magiske egenskaber.
Til top Vis adamt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af adamt

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 09 August 2006 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

Jeg må også sige at jeg studsede en del over den test.

I starten skrives der:

"Forskellen på kablerne i denne test er ikke stor, så du må endelig ikke tro at der er en verden til forskel. Tag mine udtalelser som en præcisering af forskellen. Og sådan forholder det sig altså også i forhold til meget dyre kabler. Forskellene er små, specielt når prisen stiger."

Senere:

"Så tror man at det ikke kan blive bedre?! Dette er ”hul igennem mk.II”. Det her er simpelthen for vildt!!! Perspektivet er som på Air Matrix og så lidt til, nærmest 4D. Det når helt ud i hjørnerne, der hvor hverken kost eller støvsuger kan nå ind. Hvis lyden var animeret på Air Matrix, så er det her computer-animeret. Superpræcist. Og super kontrol med HELE lydspektret!

Detaljerne? Jeg som troede at Air Matrix havde hevet alle detaljerne frem. Om igen! Der var mere hvor det kom fra. Utroligt at det overhovedet kan lade sig gøre! Alle mine plader blev egnet til testbrug med disse kabler. Hvem troede at der var perspektiv på en Peter Plys børneplade?! Stemmer er super skarpe, bedre end Air Matrix, som i forvejen er super på dette område."

Ja jeg ved godt der skrives "Tag mine udtalelser som en præcisering af forskellen." men jeg synes nu alligevel ikke at den måde der senere fabuleres med udråbstegn i flæng svarer til den ånd hvormed anmeldelsen startes.

Til sammenligning er der ikke meget begejstring at spore for Clearaudio kablet (ikke noget galt i det). Man får faktisk det indtryk at der er en verden til forskel (eller en fjerde dimension?) hvilket ligesom strider mod indledningen og konklusionen:

"Alle signal- og højtalerkabler i denne test er gode. Forskellene er som tidligere nævnt ikke store, og kræver at du sætter dig ned og lytter efter dem. Husk på, at bare fordi CD-afspilleren koster en bondegård, så behøver signalkablet ligeledes ikke, at koste en bondegård. Det samme gælder for højtalerkablerne. Hifi er et hobby område. Der er ikke noget rationelt ved hobbyer. De koster penge eller tid. Problemet med lyd og hifi-udstyr er, at vil du høre en forskel, jamen så hører du en forskel. For din hjerne snyder dig til at høre denne forskel. Pure and simple. Dette lever nogle kabel-producenter højt og fedt på."

Når man læser anmeldelsen virker det lidt som om den er skrevet af to forskellige personer. (Dr. Jekyll & Mr. Hyde?).
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

Mightyfish
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 09 August 2006 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

adamt, ja især når redaktionen vil puste til ilden.

hvordan er det der fornuftigt ? nok den mest arogante holdning jeg har læst..

hvem er gige ? hans udstyr ? alder ? preferencer osv ?

for han er da vist ingen guru, men prøver da godtnok at skrive som en.

hvad skal vi tillægge tests her  på siden, 4 anmeldere der kan høre forskel, og en der ikke kan ? eller er de alle blevet frelst af gige  ?

hurtigt, jeg ville somsagt ik gå i deltaljer, for gige er tydeligvis ikke en erfaren anmelder, og at påpege alle de ting vil fjerne fokus fra testens hovedpunkter. men ja, pænt underlig test

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 09 August 2006 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

Den sætning jeg lige falder over, er denne, som anmelderen har sat i parantes:

"(Jeg ved godt, at jeg tidligere skrev, at der ikke var en verden til forskel mellem kablerne i denne test. Men uden den aktive skærm er dette kabel altså noget ringere end de andre deltagere!)"

Man skriver sgu da ikke, at det der står højere oppe i teksten, alligevel ikke passer ??
Så går man da lige tilbage i teksten, og sletter det der er forkert.

Det kan gå, hvis det er en artikelserie, hvor man starter med én opfattelse, som så ændres.
Men i én sammenhængende artikel, virker det helt fjollet.

EDIT: Fandt lige en sætning mere, der springer i øjnene: "Dette kabel er ren narko. Har du først prøvet det, så hænger du på det. Du kan ikke give slip. Det her er high end. Basta!"

Og i konklusionen står en anden sætning, der ikke underbygger at et kabel skaber narkotisk afhængighed: "Forskellene er som tidligere nævnt ikke store, og kræver at du sætter dig ned og lytter efter dem."

Redaktionen burde have fanget dette, inden det røg på nettet.
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 09 August 2006 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

Testen af 230 V kablerne virker også halvhjertet. Som jeg ser det, er der da generel enighed om at billige netstøjsfilte, som det der er anvendt i testen, dræber dynamikken. Det kan vel sagtens være det der har udvisket forskellene mellem kablerne?!
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Mightyfish
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 09 August 2006 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

spencer, hehe elsker den måde han undergraver seriøsiteten af testen.. grinagtigt er desværre det ord jeg kom til at tænke på.

især med resten af redaktionens holdning til kabler

svend ja eller udstyret han har.. hvem ved, tror næppe han selv gør heller

perbnil
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter ønske

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 09 August 2006 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

Jeg synes det kunne være intressant og høre nogle andre fra redaktionen og deres holdning til dette her? og hvem Gige er og ikke mindst hvad udstyr testen er lavet på?
Til top Vis perbnil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af perbnil

Raincoat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2005
Sendt: 09 August 2006 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

Det faktisk bemærkelsesværdigt, at mange anmeldere ikke vil beskrive hvilken sammenhæng produkterne er blevet brugt i. Især når der tales ledning, giver det ingen mening, ikke at se på hele kæden.

Men hvad, manden skal da lige have en chance. Det er jo netop ikke en novelle, hvor den slags sproglige unøjagtigheder, ville være en dødssynd.    

Til top Vis Raincoat's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Raincoat Besøg Raincoat's Websted

harmonic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005
Sendt: 09 August 2006 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

jeg må gi jer ret magen til mundlbæ skal man lede længe efter

anmeldesen started nu meget godt egentlig og i et øjeblik troede jeg at der stod noget jeg ku bruge til noget   men sådan sku det ik være.

En ting er at man er begejstret for et hifi kabel  en anden er at lyde som en Tenager dreng der lige har fået en tur i en fomel 1 , det gør anmeldsen fuldstændig utroværdig ISÆR med den inledning.

ups nu støder jeg nok nogen

christian m
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2004
Sendt: 09 August 2006 kl. 18:19 | IP-adresse registreret  

Air Matrix styrer for vildt

Til top Vis christian m's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af christian m

Mightyfish
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 09 August 2006 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

perbnil. resten af redaktionen kan jo ikke gå ud og give os ret i diges historie er elendig fra ende til anden..

deres holdning staår allerede at læse.. et godt sted at starte er jo i de andre kabeltests

eller forum er os en guldgruppe, feks en høj fynbo der os er blevet taget i nu.. hrrmmm næsen  nu med billeder, sarte sjæle bør ikke åbne linket, for han har bestemt brug for en badering efter producenten var færdig med ham

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=2866&PN =3&TPN=22

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 09 August 2006 kl. 18:36 | IP-adresse registreret  

Hej...

Ja, jeg mindes ikke nogensinde at have læst en mere forvrøvlet og ynkeligt skrevet anmeldelse. Den rejser langt flere spørgsmål end den 'besvarer'. Selvmodsigelserne og flosklerne står nærmest i kø! Herre Jemini!

Jeg ved ikke hvem "Gige" er, men han giver indtryk af, gerne at ville fremstå som en særdeles erfaren anmelder, men det er jeg nu ikke så sikker på at han er.... 

Hvis "Gige" er en relativt 'grøn' anmelder, ville det måske have været på sin plads med lidt 'supervision' fra Redaktionens side? I det mindste kunne man have fjernet nogle af de mest visne sprogblomster fra teksten...?

Hilsen

Niels L.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

tubefreak
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 31 Maj 2004
Sendt: 09 August 2006 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

adamt Har fat i lidt af det rigtige, hjernen snyder og bedrager når den kan komme af sted med det. Men der ér forskel på kabler, det kan der ikke tvivles på. Jeg fandt denne lille link.

http://home.worldonline.dk/isl24678/kabler/leder_isolering.h tm

Til top Vis tubefreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tubefreak Besøg tubefreak's Websted

Mightyfish
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 09 August 2006 kl. 18:42 | IP-adresse registreret  

tubefreak, ja efter hans egne ord er kabler faktisk som narko  dog selvfølgelig er det minimal betydning det kan ha for lyden, men alligevel et bestbuy. basta !! 

hvad er definationen på skitzofreni ?

tubefreak
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 31 Maj 2004
Sendt: 09 August 2006 kl. 18:46 | IP-adresse registreret  

skitzofreni, det ved jeg ikke, jeg må lige spørge mit andet jeg.
Til top Vis tubefreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tubefreak Besøg tubefreak's Websted

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Sendt: 09 August 2006 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

Hej alle sammen!

Mit navn er Mikkel Gige, og jeg er fornyligt startet som skribent hos hifi4all.dk. Jeg har for en del år siden også været skribent hos Hifi & Elektronik indtil bladet lukkede.

Og så er det i øvrigt fuldstændig ligegyldigt hvor gammel jeg er! Jeg er voksen, og har børn. Er det svar nok. Og udtalelser om min person, fortæller vist mest om jeres alder, end min. Kom nu, udvis lidt modenhed og seriøsitet. Det lyder nærmest som at nogen har stjålet jeres madpakke.

Men det er dejligt at se at min kabeltest kan få gang i debatten.

Hele ideen med denne kabeltest startede med at jeg fik nogle kabler fra Silver Sonic ind af døren. Som så ofte tænkte jeg: "Nå ja, hvad pokker, så prøver vi igen". Og så fik jeg ellers en oplevelse som satte mit forhold til kabelbranchen på hovedet. I kan jo selv gå på nettet og læse tests om disse kabler hvis I ikke tror på mine ord.

Det er helt korrekt at forskellen på kabler ikke er voldsomt stor. Vi er jo ikke i tvivl om vi hører Mozart eller Rammstein, vel? Allerede her er vi nået 90% af vejen. De sidste 10% kan så deles ud på detaljer, perspektiv og så videre.

Og jo, vi lader os snyde når vi køber nyt udstyr. Det handler om følelser. Ville det ikke være skide ærgerligt, hvis du investerer i et sæt kabler til 20.000,- eller mere, og der så ikke er en kæmpe forskel. Der er forskel! Men den er lille. Og det bliver ofte dyrere, jo flere forbedringer du vil ha'. Vi er alle enige om hvor lang en meter er, men hvordan måler man et større perspektiv? Bedre detaljering?

Derfor skærer jeg tingene ud i pap, så alle kan læse præcis hvad forskellen er.

Jeg har lyttet til dyre kabler ved andre lejligheder, ellers ville det da være fuldstændig urimeligt at jeg udtalte mig. Ideen med denne test er at vise at de "billige" kabler sagtens kan konkurrere med de dyre drenge.

Det er lidt sjovt, at alle synes det er så spændende, hvilket udstyr vi bruger når vi tester. Hvis jeg fortalte jer hvilket udstyr jeg brugte, så ville de fleste per refleks korse sig, fordi det de selv har stående sgu' da er bedre. Om jeg bruger et anlæg til 20, 30, 40 eller 100.000,-, er fuldstændig ligegyldigt. Hovedsagen er at jeg kender alle facetter af lyden fra mit udstyr. Først da kan jeg nøgternt forholde mig til forskellene på kabler og udstyr.

Og nej, jeg er ikke skizofren. Det siger min usynlige ven i øvrigt også!

Tak for kampen.

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 09 August 2006 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Hej Gige

Tror du at dit netstøjsfilter kan have haft betydning for den performance du har fået ud af netkablerne? Og er du enig eller uenig i den generelle opfattelse af at den slags filtre dræber dynamikken?

Og tak for et klart og velformuleret indlæg

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Lofgren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juni 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 August 2006 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Hej Gige,

Jeg har læst din test og kan som de andre ikke lade være med at undre mig over nogle af de ting du skriver. For det første hvorfor starte med at fortælle om alle de forskelle der ikke er på det du skal til at teste... jeg ved godt at man laver en problemstilling som så skal ende ud med en konklusion som giver svaret på den. Dog konkluderer du blot med det samme at forskellen er lille omend der er nogen. ´

Herefter tester du clearaudio kablet, som du iøvrigt ikke vidstge lavede kabler ( hvilket viser noget om din dybdegående indsigt i kabeproducenter....og deres forskelle).

åååhh ja så flipper du ud over hvor fantastisk de næste kabler er.... kom nu ind i kampen... det er totalt useriøst og spild af læsernes tid. På dette tidspunkt er der jo ikke længere nogen som kan ta dig seriøst.

Og Jo det kan sagtens retfærdiggøres at kabler koster 40k eller mere hvis det er det ( ikke at jeg selv har). Som du selv siger er det de sidste 10%... eller det endelige samspil mellem dit anlægs enheder som man vinder. Du må forstå at alle ikke lever med anlæg i 50k-100k nogle har million anlæg og at kalde dem dumme fordi de har narret sig til at bruge penge på kabler ville nok være at tage munden for fuld.

Til top Vis Lofgren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lofgren

Holmbye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 09 August 2006 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

Hej,

Det glæder mig at nogen tog det op, syntes ikke det var passende at jeg selv gjorde det som branchemedlem.

Der er særligt en passage der virklig skære mig i øjnene, den kommer her:

"Og lyden… oh lyden. Hold da kæft, nu bliver jeg helt kåd igen. Der er simpelthen så meget hul igennem, at jeg slet ikke tror min egne ører. Jeg har hørt mange kabler i alle prisklasser, men det her slår alt."

Med alt respekt for at du har hørt mange kabler (det har jeg også) så syntes jeg at det er ekstremt upassende for en anmelder at konkludere at noget slår ALT, før man virklig har hørt ALT og det er vist ikke tilfældet ?

Og ja, det irritere mig særligt fordi jeg er branchemedlem. Det ville da overraske mig om du f.eks. bare har hørt alle kabler vi tilbyder i prisklassen !!!

Taget i betragtning at der findes flere tusinde forskellige kabler i prisklassen så ville det faktisk overraske mig hvis du havde hørt mere en bare få % af det udvalg der totalt set er i den prisklasse.

Ligesom at du skriver at man gerne vil være glad for noget man har købt dyrt, så vil man også gerne stå ved noget man har sagt eller skrevet. Derfor ville jeg da være betænklig ved i fremtiden at skulle sende dig kabler til test, du har jo allerede konkluderet hvilket der er det bedste. Den menneskelige psyke taget i betragtning må man formode at du vil forsvare dit standpunkt.

Jeg mener ikke på nogen måde at en anmelder ikke er i sin gode ret til at blive begejstret for et produkt og give udtryk for det (ligesom det også skal med hvis han er blevet skuffet) men at konkludere at noget slår ALT det mener jeg bestemt er at gå for vidt (medmindre man vitterligt har hørt ALT).

Med venlig hilsen

Til top Vis Holmbye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Holmbye

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum