Emne: Kan man høre en sikring??? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
amigo Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 94
|
| Sendt: 19 August 2006 kl. 08:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Helt utroligt - naturligvis er der forskel på sikringer !
Hvis man vælger en sikring, der er for lille, kommer der ikke det, der ligner musik ud af højtalerne !
Det må da være noget, som alle kan høre. Konklusionen må være helt klar - vælg dine sikringer med omhu !
Fantastisk at nogen kan bide på den. Man burde jo være gået ind i HiFi
industrien. Der må jo vitterlig være nogen, som køber den slags.
Venligst
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 19 August 2006 kl. 11:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Drop nu al snakken om "mere mellem himmel og jord", og lad os holde os til det konkrete!
Se nu eks på testen af "eksperterne" fra High Fidelity. De har jo netop lyttetestet disse vidunder-sikringer. De påstår at sikringerne har en enorm virkning. Sikringerne har angiveligt fjernet nogle ret store skavanker i testudstyret. Her snakker vi om MEGET større lyttevindue samt MEGET sortere baggrund og i det hele taget fjernelse af MASSER af baggrundsfnidder. Det lyder virkelig imponerende, og set som isoleret test, kunne det faktisk lyde som om man skulle prøve dette vidundermiddel.
Problemet er bare, at hvis man husker lidt tilbage, vil man nok komme i tanke om, at selv samme testhold tidligere har testet den benyttede CD-afspiller. Og den gang var de også virkelig imponerede, bl.a. over et kæmpe lyttevindue og en utroli sort baggrund uden nogen form for baggrundsfnidder. Pudsigt ikke, for nu fortæller de os så, at det tilsyneladende var løgn og latin, idet disse tvivlsomme sikringer angiveligt skulle kunne fjerne STORE mænger baggrundsstøj osv.
Glem alt det pjat med "mellem himmel og jord"... Vi behøver ikke en gang snakke EMC, for det er slet ikke på det plan vi skal bevæge os. Sagen er den, at disse sikringer givetvis ikke giver den fjerneste hørbare forskel. Men HF lever ligesom de fleste andre i denne branche af, at sælge kæmpe sensationer. Og HF har opdaget, at mange af dets læsere er helt vilde med woodoo, da det jo giver en vis form for accept af, at man kan pille/rode/rage alt det man vil med alverdens tvivlsomme vidundermidler. Man skal bare påstå, at man kan høre forskellen, så er er acept!
Denne gang dummede de sig måske bare lidt, idet de påstår at forskellen består i, at de fjerner nogle ret voldsomme skavanker i et produkt, som de tidligere har rost for netop ikke at have disse skavanker. Er det kun mig der kan se det upålidelige i det???
Men der er sikkert stadig folk der vil forsvare med "mere mellem himmel og jord".... Igen... den sidste idiot er ikke født endnu!
Og drop det pjat med, at jeg ikke tør deltage i blindtest!! Jeg vil gerne slå fast, at jeg MEGET gerne vil være med ved en blindtest af disse sikringer! Så hvis der virkelig findes folk, der stoler på at de kan høre forskellen på sikringerne, så sig endelig til. Det vil glæde mig at deltage!!! __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
xo Forum Bruger

Bruger siden: 04 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1010
|
| Sendt: 19 August 2006 kl. 11:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jammen jeg forsikrer dig - der er forskel.  Nej det lyder da godtnok som en gang woodoo og HF er da også som minimum skyld i overdrivelse med den beskrivelse, det har du da helt ret i. Jeg syntes heller ikke man kan sammenligne det her tweak med f.eks. fødder eller spikes under højtalere, det kan enhver jo høre forskel på uden at skulle anstrenge sig. Det er også lidt sjovt at man skal hive fat i "strenge", den mindste bestanddel i en teori for at legitimere gisninger om hvorfor det mon kan høres. Jeg syntes den blindtest er en god ide.
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 19 August 2006 kl. 11:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
| ...
Denne gang dummede de sig måske bare lidt, idet de påstår at forskellen består i, at de fjerner nogle ret voldsomme skavanker i et produkt, som de tidligere har rost for netop ikke at have disse skavanker. Er det kun mig der kan se det upålidelige i det???
... |
|
|
Nej, det er vist vaskepulverreklamen igen, hvor det nye vaskepulver har 'dobbelt virkning'. Noget bavl, da der ikke længere findes vaskepulver med 'enkelt virkning'. Det hele har jo 'dobbelt virkning' nutildags, hvorfor den nye styrke vaskepulver, egentlig må kaldes 'normal virkning', da de jo alle har det.  At noget der ikke har fejl, kan forbedres meget, er også noget sludder.
|
| Til top |
|
| |
Dr. Strangelove Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 158
|
| Sendt: 19 August 2006 kl. 12:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror at denne tråd oprindeligt stillede spørgsmålet om nogen havde erfaringer med apparatsikringer. Men den har vist mest udviklet sig til en diskussion om religion - der må være gået en sikring et eller andet sted  Jeg tror ikke på tweaks før jeg har hørt dem. Nogle virker - andre virker ikke på mit anlæg men måske på andres - virkningen af kabler i alle afskygninger, afkoblingsfødder, frysning af CD'er etc. er efter min mening systemafhængigt - både i forhold til hvordan de virker (lyder) og i hvor stor udstrækning de gør en forskel (hvis de gør en forskel). Men til sagen - jeg har skiftet mine sikringer - og hos mig virker de. Jeg har ikke foretaget blindtest - hverken enkelt eller dobbelt - har udelukket brugt ørene og min hukommelse. Om den så har svigtet - eller jeg ubevidst gerne vil have dem til at virke kan jeg jo kun spå om (ubevidst er nu en gang ubevist). Med fare for at blive hængt ud som plagierende er min oplevelse noget i retning af de HF beskrev. Jeg har ydermere haft samme oplevelse hos en bekendt der også har prøvet det af. Om der er teoretisk belæg for at det virker kan man helt sikkert diskutere, om man kan høre det er helt sikkert individuelt - og systemafhængigt. Men hos mig bliver de siddende - og måske jeg endda kan finde på at skifte hovedsikringen
__________________ Dr. Strangelove
...Tubes rules
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 19 August 2006 kl. 12:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har måttet kassere en gammel sikringsholder, på et tidspunkt, der var kraftigt korroderet. Men det var typen, med en fjeder der presser op på bunden af sikringen, og altså med en meget lille kontaktflade.
Sikringen fejlede ikke noget, og kunne bruges igen.
De holdere der sidder i hifi-udstyr, har stor anlægsflade, og et hårdt tryk. Jeg tror ikke der bliver problemer de første 30 år, med den type.
Det er let at måle, om der er 'hul igennem' med et multimeter. Ikke meget voodoo her.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 August 2006 kl. 13:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Hurtig skrev:
| ...
... |
|
|
Nej, det er vist vaskepulverreklamen igen, hvor det nye vaskepulver har 'dobbelt virkning'.
Noget bavl, da der ikke længere findes vaskepulver med 'enkelt virkning'. Det hele har jo 'dobbelt virkning' nutildags, hvorfor den nye styrke vaskepulver, egentlig må kaldes 'normal virkning', da de jo alle har det. 
At noget der ikke har fejl, kan forbedres meget, er også noget sludder.
|
|
|
Ja, det er simpelthen utroligt, at man for bare 10 år siden overhovedet var i stend til at vaske tøj. For med alle de MEGA fremskridt der er sket, må vaskepulver virkelig have været dårligt for 10 år siden. Og tænkt så 30-40år tilbage... Her kan man nemt fristes til at tro, at tøjet faktisk blev mere beskidt at blive vasket, da datidens vaskepulver må have været helt utrolig dårligt. Det havde jo ikke engang "aktivt ilt"  
På samme måde har jeg det med HiFi. Jeg er dybt imponeret over, at min gamle DOXA overhovedet er i stand til at spille musik. Tænk på alle de fremskridt der er sket siden den forlod Lauvlands loddekolbe.... Måske er det min underbevidsthed der gør, at jeg tror jeg hører musik... Der er jo mere mellem himmel og jord....           __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
Mellemhjulet Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 793
|
| Sendt: 19 August 2006 kl. 13:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
|
Se nu eks på testen af "eksperterne" fra High Fidelity. De har jo netop lyttetestet disse vidunder-sikringer. De påstår at sikringerne har en enorm virkning. Sikringerne har angiveligt fjernet nogle ret store skavanker i testudstyret. Her snakker vi om MEGET større lyttevindue samt MEGET sortere baggrund og i det hele taget fjernelse af MASSER af baggrundsfnidder. Det lyder virkelig imponerende, og set som isoleret test, kunne det faktisk lyde som om man skulle prøve dette vidundermiddel.
Problemet er bare, at hvis man husker lidt tilbage, vil man nok komme i tanke om, at selv samme testhold tidligere har testet den benyttede CD-afspiller. Og den gang var de også virkelig imponerede, bl.a. over et kæmpe lyttevindue og en utroli sort baggrund uden nogen form for baggrundsfnidder. Pudsigt ikke, for nu fortæller de os så, at det tilsyneladende var løgn og latin, idet disse tvivlsomme sikringer angiveligt skulle kunne fjerne STORE mænger baggrundsstøj osv.
Glem alt det pjat med "mellem himmel og jord"... Vi behøver ikke en gang snakke EMC, for det er slet ikke på det plan vi skal bevæge os. Sagen er den, at disse sikringer givetvis ikke giver den fjerneste hørbare forskel. Men HF lever ligesom de fleste andre i denne branche af, at sælge kæmpe sensationer. Og HF har opdaget, at mange af dets læsere er helt vilde med woodoo, da det jo giver en vis form for accept af, at man kan pille/rode/rage alt det man vil med alverdens tvivlsomme vidundermidler. Man skal bare påstå, at man kan høre forskellen, så er er acept!
Denne gang dummede de sig måske bare lidt, idet de påstår at forskellen består i, at de fjerner nogle ret voldsomme skavanker i et produkt, som de tidligere har rost for netop ikke at have disse skavanker. Er det kun mig der kan se det upålidelige i det??? |
|
|
Du skulle låne årgang 1976 af High Fidelity på biblioteket. I det ene nummer skriver testholdet en længere smøre om lydforskellene på 4 Quad 405 effekttrin, som skulle være temmelig store. Så udfordre Quad importøren til blindtest af disse 4 effetktrin. Dette bliver så beskrevet i et senere blad samme år. Testholdet kunne ikke høre forskel på Quad forstærkerne. Det er faktisk skideskægt at læse anmeldesen af Quad forstærkerne, når man ved de ikke kunne skelne i en blindtest.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 August 2006 kl. 15:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man hører hvad man tror man hører. Og når man er naiv nok til at tro på lydgevinsten ved specielle sikringer, kan man også bilde sig selv ind at den er der.
Dog undrer det mig meget, at HF testholdet kunne bilde sig selv ind, at sikringen kunne fjerne kæmpe store skavanker, som de selv tidligere har udtalt ikke eksisterer i det benyttede udstyr.
Den med de 4 QUAD forstærkere har jeg faktisk aldrig læst. Men det er sgu sjovt... Det er bare jammerligt, at der alligevel er folk der hopper på ideen. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 21 August 2006 kl. 09:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
Denne gang dummede de sig måske bare lidt, idet de påstår at forskellen består i, at de fjerner nogle ret voldsomme skavanker i et produkt, som de tidligere har rost for netop ikke at have disse skavanker. Er det kun mig der kan se det upålidelige i det??? |
|
|
Overfortolker du det ikke lidt? High Fidelity har vel ikke påstået at cd-afspilleren har eller ikke har haft skavanker som er blevet afhjulpet af nogle sikringer, men derimod at cd-afspilleren f.eks. havde et stort lyttevindue, som - efter deres mening - så er blevet endnu større ved at skifte sikringer.
Det er vel nærmere et spørgsmål om at det bliver endnu bedre? En anlæg er jo heller ikke helt perfekt på noget som helst tidspunkt, der kan stadig laves forbedringer, selv om man mange gange tror at nu kan det ikke blive bedre.
Om sikringerne har nogen effekt eller ej forbeholder jeg mig ret til ikke at have nogen mening om 
|
| Til top |
|
| |
MRC_Hans Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juni 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 320
|
| Sendt: 21 August 2006 kl. 13:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig: God pointe!
Det minder mig of en vits, der verserede for nogle år(tier) tilbage, fra før vi alle kørte med injektionsmotorer. En avis havde samlet alle de auto tweaks de kunde finde, og lagt de påståede forbedringer i benzinforbruget sammen. De nåede så til ca. 115% og sluttede artiklen med: Husk at tage benzindækslet af, så den overskydende benzin kan løbe ud.
Det kunne også være morsomt at lægge alle de mange audio tweaks sammen. Sikke et "lyttevindue" man kunne få. Det ville vist være det man i ejendomsmæglerbranchen kalder panoramudsigt.
Jeg har også bemærket, at disse anmeldelser oftest bruger sådan nogle svævende betegnelser, som aldrig kan overføres på noget måleligt. Det er altid "lyttevindue", "fast bas", "sort baggrund", osv. Det er aldrig "mere liniær frekvensgang", "højere diskantafskæring", "bedre signal/støj forhold", "mindre liniær forvrængning", eller andre ting der faktisk kan efterkontrolleres .
Mvh Hans
|
| Til top |
|
| |
gl.jas Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1469
|
| Sendt: 21 August 2006 kl. 13:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
jensby skrev:
gl.jas skrev:
|
Vi er et par stykker som har afprøvet disse hifi-sikringer, og efter en del skift frem og tilbage, må konklusionen være: De gør en forskel, og de bliver siddende.
|
|
|
|
|
|
Hej gk.jas,
Det lyder fantastisk! Desværre nåede vi ikke så langt, at vi fik eftervist effekten ved en stribe dobbelt blind-test.
Hvordan har I verificeret deres forskel? Sat dem i, og så lyttet, eller ved kontrollerede blind-test, hvor der med statistisk sandsynlighed kan høres forskel?
Hvis jeg selv satte dem i, ville jeg sikkert også kunne høre forskel, simplethen fordi hjernen ved det skal være blevet bedre, men jeg er mere kritisk på det kan eftervises i en stribe blindtests...
/Jensby
[/QUOTE]
Vi var også selv en smule overrasket over effekten, og lad mig understrege, at der er tale om en lille, men ikke ubetydelig effekt.
Rent praktisk skiftede vi sikringerne i cd-spillen, og genlyttede. Så skiftede vi tilbage til orginalerne, lyttede, tilbage til hifi-sikringerne, og "konkluderede" foreløbigt, at hifi-sikringerne forbedrede lyden.
Herefter skiftede vi til hifisikringer (også) i ampen, og senere tilbage igen(for begge apparater), og nu var tvivlen fjernet. Hifisikringerne forbedrede, marginalt, men en positiv forbedring er det.
Det er svært at forklare eksakt hvori forbedringen ligger, men jeg vil sammenligne lyden "før" , med en tuner som ikke er helt fastlåst på stationen. Med hifi-sikringer i er lydbilledet mere klart , altså fastlåst på stationen, dog taler vi stadig marginale forskelle, men absolut hørbare.
Mht dit argument, at man VIL høre forskelle, holder den ikke her på matriklen. Min sparringspartner er en særdeles kritisk lytter, og selv havde jeg også min tvivl, men efter en del genlytninger på de 2 sæt sikringer, måtter vi erkende at der vitterligt er forskel. Men hvorfor ikke? Alle komponenter i hele ens "setup" har betydning, lige fra kabler, stik, afkoblinger, strømforsyninger, opstillinger, rum, lodninger, og meget meget mere....
Som en lille krølle på tråden kan jeg indskyde, at der var samme problematikker for 30 år siden da man begyndte at diskutere ht-kabler, og for 20 år siden da man diskuterede signal-kabler, og for 10 år siden da den spæde start på net-kabler startede, og sådan vil det altid være, og i den forbindelse skal man vide, at der findes mange anlæg hvor "forbedringer" ikke på nogen måde er hørbar....
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 21 August 2006 kl. 13:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
MRC_Hans skrev:
| Det minder mig of en vits, der verserede for nogle år(tier) tilbage, fra før vi alle kørte med injektionsmotorer. En avis havde samlet alle de auto tweaks de kunde finde, og lagt de påståede forbedringer i benzinforbruget sammen. De nåede så til ca. 115% og sluttede artiklen med: Husk at tage benzindækslet af, så den overskydende benzin kan løbe ud. |
|
|
Det er vel det generelle problem hvis man skal sætte et tal på en forbedring: Hvor meget er det mon? Der kan vel også være tale om at f.eks. to forbedringer hver for sig repræsenterer 5%, men når de begge implementeres er totalen kun 7%. 115% er dog stadig godt klaret 
MRC_Hans skrev:
Jeg har også bemærket, at disse anmeldelser oftest bruger sådan nogle svævende betegnelser, som aldrig kan overføres på noget måleligt. Det er altid "lyttevindue", "fast bas", "sort baggrund", osv. Det er aldrig "mere liniær frekvensgang", "højere diskantafskæring", "bedre signal/støj forhold", "mindre liniær forvrængning", eller andre ting der faktisk kan efterkontrolleres . |
|
|
Sådan er det jo når man skal beskrive lytteindtryk: Man finder superlativerne frem - husk blot kabeltesten 
Hvis jeg skal relatere mine indtryk til en test kan jeg ikke bruge de tekniske termer til noget, idet musik opleves og ikke måles. Hvis vi skal være helt fair så har jeg også læst artiker hvor nogle konkrete lytteindtryk kortsluttes til en måling, f.eks. tilbagetrukkede stemmer kan ses i et lille fald i mellemtonen, eller manglende luft i lydbilledet kan relateres til et fald i den øverste diskant.
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 21 August 2006 kl. 13:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
gl.jas skrev:
| [Som en lille krølle på tråden kan jeg indskyde, at der var samme problematikker for 30 år siden da man begyndte at diskutere ht-kabler, og for 20 år siden da man diskuterede signal-kabler, og for 10 år siden da den spæde start på net-kabler startede, og sådan vil det altid være, og i den forbindelse skal man vide, at der findes mange anlæg hvor "forbedringer" ikke på nogen måde er hørbar.... |
|
|
Uden i øvrigt at have en holdning til om sikringer har en betydning for lyden eller ej, vil jeg dog lige indskyde, at for 10 år siden diskuterede man grønne tusher's virkning på cd-lyden. Det gør man ikke mere. Man skal bare have for øje, at det er ikke altid at skeptikerne tager fejl.
|
| Til top |
|
| |
gl.jas Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1469
|
| Sendt: 21 August 2006 kl. 13:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
gl.jas skrev:
| [Som en lille krølle på tråden kan jeg indskyde, at der var samme problematikker for 30 år siden da man begyndte at diskutere ht-kabler, og for 20 år siden da man diskuterede signal-kabler, og for 10 år siden da den spæde start på net-kabler startede, og sådan vil det altid være, og i den forbindelse skal man vide, at der findes mange anlæg hvor "forbedringer" ikke på nogen måde er hørbar.... |
|
|
Uden i øvrigt at have en holdning til om sikringer har en betydning for lyden eller ej, vil jeg dog lige indskyde, at for 10 år siden diskuterede man grønne tusher's virkning på cd-lyden. Det gør man ikke mere. Man skal bare have for øje, at det er ikke altid at skeptikerne tager fejl.
Vi er skeptiske/kritiske når vi bedømmer:
"Mht dit argument, at man VIL høre forskelle, holder den ikke her på matriklen. Min sparringspartner er en særdeles kritisk lytter, og selv havde jeg også min tvivl, men efter en del genlytninger på de 2 sæt sikringer, måtter vi erkende at der vitterligt er forskel."
|
|
|
Jeg mener ikke holdninger bør komme på tale i denne sammenhænge, men alene erfaring gjort fra egen oplevelse/afprøvning. Jeg kender ikke en eneste "hifi-nørd", der investerer penge og tid i sin hobby, uden at være kritisk, specielt ikke når vi taler om store investeringer, men selv en lille investering som en hifi-sikring, kræver et kritisk øje. Hvorfor sætte den i hvis den ikke virker forbedrende...?
Desuden kan man finde mange andre "tusch-lignende" episoder i hifi-historien, men det betyder ikke at en hifi-sikring er af samme kaliber.
|
| Til top |
|
| |
MRC_Hans Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juni 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 320
|
| Sendt: 21 August 2006 kl. 16:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
gl.jas skrev:
|
Desuden kan man finde at væmange andre "tusch-lignende" episoder i hifi-historien, men det betyder ikke at en hifi-sikring er af samme kaliber.
|
|
|
Selvfølgelig ikke, i sig selv. Der er mange ændringer og forbedringer, der HAR betydning. Det tuchen og en række andre ting viser er, at man ikke kan stole på subjektive observationer, når det gælder hørelse. Du hører en forskel, men måske er den der ikke alligevel.
Jeg har mødt folk, der sværger på, at den grønne tusch forbedrer lyden af deres CDer. Også efter, at jeg har forklaret, hvorfor det er fysisk umuligt.
Mht sikringerne, så kan der godt være forskel på sikringer: Nogle har større spændingstab end andre. Det kunne teoretisk have indflydelse på udstyrets performance. Men det kan man let måle på strømforsyningen; hvis outputspændingen ikke ændrer sig, så ændrer lyden sig heller ikke. Der samme gælder forøvrigt netkabler. Hvis der ikke er nogen ændring i performance fra netdelen, ja så kan den heller ikke påvirke lyden.
Jeg ved, at det for mange er en svær en at sluge: Man har jo SELV HØRT forskellen. Til det er så bare at sige, at ens opfattelse af lyd er meget påvirket af ydre omstændigheder (ikke blot lyden). Der var én (i en anden tråd) der jokede med farven på hylden, men det er ikke kun en joke. Hvis sofaen eller væggen har en rædselsfuld farve, er det ikke sikkert man nyder musikken nær så meget.
Der er en hel række tweaks, der ikke har den ringeste indflydelse på lyden, men de kan godt have indflydelse på ens oplevelse af lyden.
Mvh Hans
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 21 August 2006 kl. 16:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
|
Drop nu al snakken om "mere mellem himmel og jord", og lad os holde os til det konkrete!
Men der er sikkert stadig folk der vil forsvare med "mere mellem himmel og jord".... Igen... den sidste idiot er ikke født endnu!
Og drop det pjat med, at jeg ikke tør deltage i blindtest!! Jeg vil gerne slå fast, at jeg MEGET gerne vil være med ved en blindtest af disse sikringer! Så hvis der virkelig findes folk, der stoler på at de kan høre forskellen på sikringerne, så sig endelig til. Det vil glæde mig at deltage!!!
|
|
|
Hej...
Det bliver så urimligt forumet her....så firkantet at jeg ikke fatter mange af jer overhovedet gider at være hifi-entusiaster....det er mere som brokkehoveder som skal bide hovedet af alt som ikke ligner jer selv. Jeg synes også at Hurtiges retorik og manglende respekt for andre gør helt ondt.
Du skriver: der er sikkert stadig folk der vil forsvare med "mere mellem himmel og jord".... Igen... den sidste idiot er ikke født endnu!
Jeg kunne nemt komme i tanke om en idiot mere Hurtig....men intolerence er snart det træk som kendtegner danskerne idag. Når jeg skriver det, så er det fordi jeg mener at der er en vis stereotype som gør sådan..og det er ikke positivt ment. Hvis man er så overbevist om at ting ikke virker, hvor overhovedet tweake på sit anlæg? Det svarer lidt til at bruge søndagen i kirken selv om man ikke tror en dyt på gud.....hvad er pointen med at nedgøre tweaks....mobning af alt som ikke ligner os selv....dansk front...nævn selv flere.
Der er sku da ikke en af dem som kritiserer disse sikringer, som kunne finde på at købe en audiophil-sikring. Jeg er med på en blindtest...bla bla bla..
Hurtig......køb dog sikringerne, lytte til dem, skriv tilbage med skyggen af saglighed. Så vil jeg tilgive dig den tråd som jeg synes ligger langt under det du ellers har forfattet til siden her. Du kan selvfølge også skrive noget om jeg også er en idiot og vi kan forsætte den sædvaneligt taberretorik.
Mvh
Bradford
__________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
| Til top |
|
| |
mhansen Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 688
|
| Sendt: 21 August 2006 kl. 17:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg forstår simpelthen ikke, at det, der kunne blive en spændene og måske lærerig tråd, næsten altid ender i det rene ingenting. Folk der bruger tid på dette forum, er vel alle mere eller mindre intresseret i at få det optimale ud af deres anlæg. Jeg er i hvertfald.
Hvis man mener noget er det rene woodoo så skriv hvad man mener om det. Det er fint nok. Men at blive ved med hele tiden at finde på nye indlæg med diverse forklaringer på hvorfor netop det og det tweak er det rene svindel, er sgu trættende at læse.
Efter første indlæg fra diverse skribneter som mener det er woodoo eller indbildning, er jeg ikke et sekundt i tvivl om hvad folk mener. Jeg behøver ikke 4 siders tæmmelig kedelig læsning, som i bund og grund er samme historie igen og igen, men bare omformuleret lidt hver gang. Det er dræbende for disse tråde, og jeg får i hvertfald intet ud af dem.
Mht hifi sikringer, er det helt klart noget jeg vil prøve, og har det bare den mindste effekt til det positive, så er det jeg har i mit udstyr fremover.
Jeg kan forstå hvis min "mor" synes jeg er ude på et skråplan hvis jeg fortalte hende at jeg f.eks. skiftede diverse sikringer ud på mit anlæg for at få minimale forbedringer. Men at folk her på hifi4all, hvor man er blandt andre med forhåbentlig samme interesse for at få den optimale lyd ud af sit anlæg, skal opleve at diverse tweaks bliver "haglet" ned med diverse forklaringer på, at man er ude i hampen, fordi man vil prøve noget nyt, eller har gode erfaringer med et eller andet, forstår jeg simpelthen ikke.
Slet ikke når folk har en stærk mening om noget de aldrig selv har prøvet.
Til sidst vil jeg sige, at dette er et venligt ment indlæg, og jeg ikke ude på at træde nogen over tærende, men håber på at få en mere kontruktiv debat i gang, hvor man kan blive klogere.
|
| Til top |
|
| |
FLEX Branchemedlem

Ansat v. Nordost
Bruger siden: 19 Juli 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 714
|
| Sendt: 21 August 2006 kl. 21:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
God aften.
Jeg er selv en af de "sidste idioter", der har valgt at hoppe på sikringsvognen... Uden den mindste form for fortrydelse.
Der er ingen tvivl om, at disse sikringer ikke er et tweak, der får en til at sidde med kæben hængende ned på gulvet... og så alligevel får de mig til at løfte brynene en ekstra gang. De er med til at skabe en bedre deffinition af de enkelte instrumeneter og det som tidligere syntes en smule grumset bliver nu mere finkornet og korrekt gengivet.
Disse sikringer er i hvert fald kommet for at blive!
Jeg sammenligner dem lidt med effekten af netkabler, dog er netkablers indvirkning betragteligt større end sikringernes, men hvorfor sige nej til lige lidt ekstra, når potentialet nu ligger og venter på at blive udnyttet.
Jeg søger hele tiden, at finde vejen til endnu bedre lyd, selv om jeg er ganske tilfreds med mit set-up's nuværende performance, men for ganske få kroner kan man komme et skridt videre i sin søgen på en fornuftig lyd.
Mange mener endvidere, at netkabler heller ikke har en indflydelse på lyden, men jeg vil vove at påstå (med fare for at blive gjort offentligt til grin), at hvis man ikke kan høre om man har koblet det ene eler andet netkabel/audiofil sikring ind i sin samlede hifi-kæde, så er der noget grundlæggende galt med ens set-up's grundperformance. Måske, man skulle gøre sig selv den tjeneste at tjekke fasen på netdelen og evt. sørge for en grundig rengøring af kabler og stik.
Jeg håber, at denne debat vedr. sikringernes direkte indvirkning på den samlede lyd vil fortsætte, men ud fra reelle lytteindtryk og ikke ud fra hvad en eller anden selvbestaltet hifi-guru tror og mener at vide.
Fortsat god debat.
FLEX
|
| Til top |
|
| |
mhansen Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 688
|
| Sendt: 21 August 2006 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
FLEX skrev:
|
God aften.
Jeg er selv en af de "sidste idioter", der har valgt at hoppe på sikringsvognen... Uden den mindste form for fortrydelse.
Der er ingen tvivl om, at disse sikringer ikke er et tweak, der får en til at sidde med kæben hængende ned på gulvet... og så alligevel får de mig til at løfte brynene en ekstra gang. De er med til at skabe en bedre deffinition af de enkelte instrumeneter og det som tidligere syntes en smule grumset bliver nu mere finkornet og korrekt gengivet.
Disse sikringer er i hvert fald kommet for at blive!
Jeg sammenligner dem lidt med effekten af netkabler, dog er netkablers indvirkning betragteligt større end sikringernes, men hvorfor sige nej til lige lidt ekstra, når potentialet nu ligger og venter på at blive udnyttet.
Jeg søger hele tiden, at finde vejen til endnu bedre lyd, selv om jeg er ganske tilfreds med mit set-up's nuværende performance, men for ganske få kroner kan man komme et skridt videre i sin søgen på en fornuftig lyd.
Mange mener endvidere, at netkabler heller ikke har en indflydelse på lyden, men jeg vil vove at påstå (med fare for at blive gjort offentligt til grin), at hvis man ikke kan høre om man har koblet det ene eler andet netkabel/audiofil sikring ind i sin samlede hifi-kæde, så er der noget grundlæggende galt med ens set-up's grundperformance. Måske, man skulle gøre sig selv den tjeneste at tjekke fasen på netdelen og evt. sørge for en grundig rengøring af kabler og stik.
Jeg håber, at denne debat vedr. sikringernes direkte indvirkning på den samlede lyd vil fortsætte, men ud fra reelle lytteindtryk og ikke ud fra hvad en eller anden selvbestaltet hifi-guru tror og mener at vide.
Fortsat god debat.
FLEX
|
|
|
Hej Flex
Hvor kan man købe sådanne sikringer, og hvilke steder har de haft størst virkning.
Måske det står et eller andet sted i tråden, men gider ikke lige at bladre igennem
mvh MH
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|