Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2025 | 07:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Rumkorrektion (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 14 Januar 2004 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

Tak SATMIT, det var alt jeg ville høre! Måske er det navnet "Rumkorrektion" der er vildledende, og gør at folk tror at de kan nå den samme effekt bare ved at ændre rummet? Den korrigerer vel ligeså meget for højttalerens fejl?

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 14 Januar 2004 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

Nørd; ja, hovedregning er min force!!!

Hr bojer, du skal være mere end heldig, hvis du kan sætte dine højttalere op til bas uden rumresonanser og stående bølger, uden brug af bare en smule hovedregning, især i det lytterum jeg har set billeder af!!! Et målebånd og en ulige deling af rummet kan ordne meget!!!

Svend P.; fasedrej er normalt et problem højere oppe i frekvens, normalt i forbindelse med delefilterfrekvenserne og det tror jeg nok, at LINN har mere fod på end så mange andre!!! Når jeg ikke kender dit lytterum, kan jeg dårligt komme med løsningsmodeller, men jeg vil foreslå dig at halvere afstanden til 1,07meter, men mål og skriv dit lytterums dybde fra forvæg til bagvæg og bredden venstre til højre, så tænker jeg lidt over det!!! Prøv at flytte dine højttalere rundt i miljøet på hunecke.de/english/calculator, det er nemt!!!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

MHenckel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 September 2003
Lokalitet: København
Sendt: 14 Januar 2004 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

Nu findes der jo andre og meget billigere måde at lave rumkorrektion end TACT.

En måde er at hente DRC på;

http://freshmeat.net/projects/drc/?topic_id=114

Læs "readme" og download den guide der henvises til.

Ialt kan man komme igang for under et par tusinde/afhængigt af hvad man har i forvejen af målemikrofon, PC, lydkort, etc. Det kan gøres præcist så meget high end som man lyster - f,eks RME lydkort og Ekstern DA konverter.

Fra et praktisk & Teoretisk synspunkt så retter DRC fejl i højttalerne( fase og amplitude) og de fleste fejl som hidrører fra lytterummet mange gange bedre end placering af højttalerne uanset hvor mange placeringer der forsøges. Alle højtallere med delefiltre har jo fasefejl....også LINN´s ... Lad os se en impulse response som modbeviser dette. Om så disse fasefejl er hørbare ja det er en anden snak.  

Lyden der kommer ud af det er Neutral og måske lidt død i det. Måske er det "Spændende & dynamiske" i lydebildet måske bare farvninger i højttalere og lytterum ?

mvh

Morten

Til top Vis MHenckel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MHenckel Besøg MHenckel's Websted

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Sendt: 14 Januar 2004 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Svend P

Jeg opfatter TACT som en enhed, der sikrer, at lyden på målepunktet svarer til den lyd der kommer fra kilden. Dog med den modifikation, at man kan optimere til forskellige frekvenskurver - dvs. at man ikke nødvendigvis optimerer til en totalt lineær frekvenskurve. Sådan har jeg forstået det!

Så det er vel både rum og højttalerkorrektion og vel i princip også korrektion for effektforstærkens fejl - men så skal den godt nok være ringe.

Men tanken om at TACT kan rette højttalernes fejl er interessant, idet man jo i princip vil kunne udelade dele af delefiltret, og lade TACT om at lave en lineær frekvenskurve. Delefilterets opgave skulle så være at beskytte enhederne og forhindre at de arbejder udenfor deres optimale område. I teorien interessant - men i praksis???

SATMIT

Til top Vis SATMIT's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SATMIT

he-man
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Sendt: 16 Januar 2004 kl. 10:20 | IP-adresse registreret  

Ja der er fasedrej i alle højtaler, nogen absolut værre end andre. find hellere en forstærker, der kan kapere disse fasedrej osv. for den ødelægger mere ,end den gør godt. og til den pris, kan man sagtens finde en god forstærker. Så glem alt om "korrekt lyd". Så er der det og det galt, med højtaler.. rum.. forstærker osv. Så hellere spille med de "trods alt " små fejl der er, for der er mere liv i musikken på den måde. min erfaring med TACT'en er, at der er simpelthen ikke det samme "DRIVE" i det med den på..
Til top Vis he-man's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af he-man

Buddy
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 10 Maj 2003
Sendt: 16 Januar 2004 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

Hej he-man

Jeg tror nu ikke alle højtalere har fasedrej. For eksempel mener jeg, at elektrostater (Martin Logan og Innersound med flere) ikke har fasedrej.

Til top Vis Buddy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Buddy

KBAndersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 Januar 2004 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

TACT rules, sådan er det bare. Det tager LANG tid at få den optimalt indstillet. Og hjælp er helt sikkert krævet fra bla Peter Lyngdorf, ellers kommer man nok galt i byen og giver for hurtig op. Min bror har en og den virker bare. Ikke alt det der woodoo som dyre kabler, spikes, og alt mulig andet "pjat". Hvad med at åbne for den nye mulighed der er i en TACT enhed. Digitallyd har ændret sig meget siden man begyndte på det. Hvis jeg får råd til en TACT så skal der sådan en ind og stå på min reol. Og så kan man mere eller mindre skrotte alt det gejl mht kabler etc....

Nu får jeg nok "tæv", men sådan er det bare.

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2004 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

Så må jeg altså konstatere, at selv stereo-hififolket er delt i mindst 2 lejre! Gammelaudiophilerne som sværger til et, efter pengepungen, fornuftigt lydende anlæg med et sæt højttalere, der korrekt opsat i deres lytterum, vil give dem en god lyd i et og alt. Så kan man altid "tweake" lidt ekstra ud af opstillingen eller opgradere, som tiden går. Først og fremmest handler det om, at få hørt en masse musik undervejs!!!                                                                         Nyaudiophiler, de ikke så teknikforskrækkede, de skal eller vil gerne have det nyeste, mest versatile (unidisc), nyinnovative og helst af fagpressen hyldede produkter. Men om det er hyldet for med nye løsninger, at tage fat på gamle i teknikken kendte begrænsninger og problemstillinger eller det "bare" er dygtige udviklingsfolks udredning af nye ting, man kan få hurtige IC´ere til at hjælpe det almindelige menneske med, at få en mere perfekt hverdag. Sandheden er jo, at rumkorrigering er hundedyrt og åbenbart kun vanskeligt lader sig udnytte til det yderste!!! SACD og DVD-A giver størrere dynamikomfang, men er der nogen der har tænkt på det menneskelige øres dynamikomfang fra høretærskel til smertetærskel; det er omkring 80db og har man lige hørt en serie pistolskud, kan det godt være svært at høre løvets raslen på træerne bagefter!!! CD har max 96db og mange CD-afspillere er ikke særligt niveauliniære ved -80db og da slet ikke ved -90db; løvet vil altså rasle en kende for højt eller lavt, men det kan det menneskelige øre slet ikke opfatte, +/-1db er svært at høre forskel på!!! Alligevel vil folk have 120db´s dynamikomfang, diskant til langt ind i flagermus høreområde, ekstra materiale og allehånde kodninger, just in case... på en plade så omtålelig, at næste spørgsmål kommer til at handle om håndtering og rengøring af mediet!!!
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

musifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2003
Sendt: 17 Januar 2004 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

Ja, lad os sætte tiden i stå...

Jan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 August 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 23 Januar 2004 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

hejsa

Jeg kommer lige med et indlæg i denne spændende debat.
I skulle læse nogle af te Whitepapers der ligger om emnet på Infinity´s hjemmeside.

http://www.infinitysystems.com/homeaudio/technology/technolo gy_whitepapers.aspx

Jeg har lige erhvervet mig 2 Infinity subs Intermesso 1.2S med Rabos, og det virker. hvis man hører efekten af det, er man ikke længere i tvivl.

Alle rum har stående bølger og dermed vil der være en peak på en eller flere frekvenser, det er den man med Rabos kan dæmpe. På Intermesso kan man gøre det på en frekvens medens på dens slægtning Revel kan gøre det på 3 frekvenser.
Der sker det at man næsten altid vil justere styrken af sin sub efter den peak man har fordi det er den man måler, ellers vil det buldre for meget. Det resulterer i at man har langt mindre efekt på de andre frekvenser.
For mit vedkommende har mit ellers meget gode rum en peak på 8db ved 38hz denne frekvens kunne jeg dæmpe med Rabos og derefter justere hele styrken af suben. Jeg har således fået 6 db mere ved 60-100 hz og det kan høres. Min bas svinger nu inden for 7db fra 20hz til 100hz, hvor den før justeringen med rabos svingede 15db.

Jeg har en Meridian 568 processor og den sørger for deling af bassen og sender alt bas under 100hz til de 2 stereo subs. Det er selvfølgelig også med til at forbedre lydkvaliteten da jeg her får en mere liniært deling. den har styr på fase drej osv.
Efter jeg har fået de subber på oplever jeg lyden i mine ProAc Responce 2.5 som meget mere åbne og detaljerede.

Til top Vis Jan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2004 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

Endelig kommer der et konkurrende produkt til TacT's rumkorrektion: DEQX Calibrated™ PDC-2.6

Det er fra Australske Deqx, og koster 3000$

http://www.deqx.com/dsp-product/pdc26.html

Det omtales rosende af Abbey Road Studios (der selv har fået dem installet) her:

http://audioworld.com/cgi-bin/FrameIt.cgi?Url=http://www.dig italprosound.com/2004/01_jan/news/abbey_deqx.htm&ConfigF ile=FrameIt.cfg

Det tyder da på at rumkorrektion er på vej ned i en prisklasse hvor flere kan være med.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 24 Januar 2004 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

Jeg forstår det stadig ikke.

1) Man har et anlæg men "fejl" eller det spiller ikke rigtigt på nogle punkter.

2) Det hjælper altså ikke at rette fejl når først de er der, med modsatrettede fejl man skal altså undgå at fejlene kommer i første omgang.

3) Lad os forestille os at et anlæg ruller af på toppen og gør toppen blød, herefter hjælper det altså ikke at finde et "spidst" kabel eller benytte rumkorriktion for hvor skulle disse komponenter vide fra hvad den manglende information er som er væk ved denne afruldning ? De kan jo ikke opfinde manglende information.

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

Buddy
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 24 Januar 2004 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

Jamen Jonas. Overskriften er rumkorrektion og altså ikke anlægskorrektion.

Rumkorrektion kompenserer for et mindre uheldigt lytterum/opstilling af HT i lytterum. Selv de bedste (mest neutrale, hvad det så end er) komponenter nytter jo ikke hvis rummet de spiller i ikke er optimalt. Hvis man ikke er parat til at flytte eller ikke ønsker at stuen skal ligne et lydstudie er det da en valid løsning at anvende rumkorrektion.

Man bruger med andre ord ikke rumkorrektion fordi anlæget farver lyden, men fordi lytterummet farver lyden.

Hvis man havde det ideelle lytterum var rumkorrektion a la TACT (med flere)ikke nødvendigt, men det er der altså meget få eller ingen der har.

Uanset hvad så gælder det vel om at "fordybe" sig i musikken mest muligt. Hvis rumkorrektion a la TACT hjælper den enkelte med det, er det vel en meget fornuftig investering?

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2004 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

Buddy:

Det er forkert. Man korrigerer for helheden. Målemikrofonen ved jo ikke om det er anlægget eller rummet der har fejlen.

Jonas:

Jeg ved godt at det er imod din religion, og dermed er opgivet på forhånd, uanset resultaterne, men man kan jo godt opstille nogle rent matematiske krav til anlægget som skal overholdes. Frekvensgangen skal være ret, og fasen skal være lineær. Du kan sammenligne det med balanceaksler i bilmotorer. De stopper vibrationerne ved hjælp af negativ inteferens på samme måde. Uden nogle bivirkninger.

Og hvis du skal høre lyden som den blev indspillet i studiet, er der ingen vej udenom, jfr. mit link til Abbey Road Studio's indkøb af rumkorrektion.

Buddy
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 24 Januar 2004 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

Svend P: Du har selvfølgelig ret.

Min pointe var blot, at selv om man har det "perfekt neutrale" (hvis det findes)udstyr, vil rummet netop farve så lyden ikke længere er "neutral" når det når ørerne på lytteren.

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 01 August 2003
Sendt: 24 Januar 2004 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Hej drenge,

Jeg har faktisk lånt omtalte enhed af en forhandler nede i Berlin (det fortalte jeg Svend P) og kan p.t. oplyse følgende: Jeg smed 2 stk. B&W 802 Nautilus med 4 x DIY ICEpower effektorstærkere på en Sony ES afspiller og oplevede i min kælder (der er fyldt til bristepunktet med alt mulig skrammel, at bassen bla. lød uklar og andre uheldige reflektioner.

Smed så omtalte rumkorrektionsenhed på, en bærbar pc'er, udførte kalibrering med den avancede software, og vupti, så blev mit lydbillede meget klart, åbent og langt mere præcist.

Det skal siges at 802'erne ikke er tilspillede endnu (der går +200 timer) men denne ultra korte test imponerede mig! Det virker! Jeg har set og oplevet TAcT, og var ikke vildt imponeret primært pga prisen og den besværlig betjening.

Jeg skal desværre levere den tilbage på mandag, men vil bestille og købe en til eget brug, jeg er nemlig meget imponeret over hvad den kan kompensere for i et ikke optimalt lytterum. Og Jonas Bojer, du er lidt gal på den igen med dit budskab, et perfekt anlæg kan jo netop ikke tage højde for det rum udstyret er placeret i, det er jo netop det en rumkorrektionsened kan tage højde for, ved bla. at kompensere for uheldige reflektioner og resnonanser. Skulle Beolab 5 være en dårligere højttaler fordi den sidder en kraftik TI DSP'er i den som korrigere for bla. bas? Nope, den bliver kun bedre!

Hvad enten man kan li at høre det eller ej, så er digital signal processering kommet for at blive. Spørgsmålet er bare hvornår det kommer ned i en rimelig pris, så alle og enhver kan være med. Jeg vender tilbage med en mere uddybende forklaring og test når jeg har fået mit eget eksemplar og lavet en permanent opstilling.

Venligst,

Christian

Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta

Jan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 August 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 25 Januar 2004 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

Rumkorection kan sammenlignes med biler, der er mange der tuner deres Golf smider en støre motor i chip tuning osv. Men det blive først rigtig godt når man får trimmet undervognen.

Infinity / harman´s aukustikere skriver, at man ikke kan kompensere for et dårligt anlæg eller rum, men man kan få et godt anlæg til at spille endnu bedre i de rum man nu engang har. Altså træerne vokser ikke ind i himlen. og man kan ikke tilføje noget der ikke er der. Men det er heller ikke meningen.
Meningen er at man skal kunne få det til at spille lidt bedre i det rum man nu har, i stedetfor at begynde at lave altmuligt ved rummet for at få den absolut bedste aukustik, det ville selvfølgelig være den bedste løsning, men da vi "i DK i hvertfald" også skal bo i rummene så...
De der har et rum de kan indrette som det passer dem bør da gøre det i stedetfor, men der er også begrænsninger. Hvis man bliver nød til at flytte en væg 2 m og hæve loftet ½m så er det svært hvis det er et kælder rum.

I mit tilfælde har Infinity´s Rabos fuldstændig fjernet en lidt buldrende bas. Det er især i bassen det giver problemer, da det her er rummets dimensioner der skaber problemerne. Ved diskanten er det som regl overfalder der skaber uønskede reflektioner, og det er langt nemmere at ændre på.

Det med at anlæget fejler noget eller har svagheder, f.eks. en højtaler. Så var det da selvfølgelig optimalt hvis man kunne hyre nogle til at konstruere et højtaler der passede til rummet, altså simpelthen måle højtaleren i det rum den skal spille i og konstruere delefilter osv. efter det. men det er nok ikke nemt at sælge højtalere på den måde. Og det er vel i og for sig også rumkorection.

Det med DSP, så kan man sige de er kommet for at blive ja, men næsten alle der har en Cd spiller har en DSP de ved det måske bare ikke. Jeg har f.eks også talt med hifi intereserede der roste HDCD til skyerne. men sælsamme person rakker ned på DTS fordi det er et pakket format. Er HDCD måske ikke også det.

Til top Vis Jan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan

donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Sendt: 03 Marts 2004 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:
Hvis det KUN er området i den laveste bas, så er udregningerne altså ikke så svære, at lidt hoved/lommeregning ikke kan gøre en forskel. Det gælder først og fremmest om at have fod på afstandene højttaler-lytteposition-forvæg-bagvæg-sidevægge; ingen af disse mål må gå op i hinanden og slet ikke 1:2 eller 1:4, hellere lige dele af en ulige brøk, eks. 2:9. Det er for ikke at lave højere ordens, lige harmoniske forvrængningsmønstre. Jeg har selv sat mit anlæg op i x:9-dele af rummet og holdt mig væk af 3:9=1:3 og det hjalp meget med bassen og "målt" på Hunecke.de med forskellige Mission-højttalere ligger frekvensgangen meget tæt på frifeltsmålingerne, også i bassen. Til gengæld fåes ikke det lydtilskud af resonantbasgengivelse, som alle basreflekshøjttalere med for nær frontvæg placering giver, ikke i mit anlæg. Dybbas under 35-70hz lader sig kun vanskeligt afspille i mit lytterum, grundet væglængde på ca. 4,75meter=ca. 35hz!!!

Hvor dybt kan man mon så høre med lukkede hovedtelefoner? Afstanden fra trommehinde til telefon er vel en del under 4.75m.

Til top Vis donkeyshark's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af donkeyshark

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Sendt: 05 Marts 2004 kl. 00:59 | IP-adresse registreret  

Rumkorrektion kan faktisk laves for temmeligt små penge - under visse forudsætninger.

Jeg er så heldig at mit højttalersystem har en aktiv bund - der deles ved ca. 250 Hz. Da de største problemer i et rum som regel findes i basområdet, kan man nøjes med et "pille" ved dette område.

Det har jeg så forsøgt mig med - og til formålet indkøbt en Behringer Ultradrive Pro DCX 2496, som er en digital enhed, der både kan benyttes som equalizer og delefilter.

Mit rum har blandt andet en meget udpræget udslukning omkring 65 Hz (-10 dB), samt flere andre småunoder. Alle disse problemer er jeg blevet kvit. OK - det kostede en halv dags arbejde med målinger og justeringer af Behringer'en, men nu er frekvensgangen i bassen inden for 4-5 dB. Og nej, det er ikke plus/minus 4-5 dB!

Behringer'en benytter i øvrigt de samme D/A og A/D konvertere som TACT, men koster kun ca. 4k.

Når ovennævnte er sagt, skal det også siges, at lyden i Behringer'en ikke helt på højde med mit aktive analoge delefilter i den øvre bas, men til gengæld er Behringer'ens kontrol over den dybeste bund helt fænomenal. Det lille problem med den øvre bas kan dog skyldes, at Behringer'en bør udstyres noget kraftigere end jeg gør p.t. Dette arbejder jeg på at få løst.

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Marts 2004 kl. 06:47 | IP-adresse registreret  

donkeyshark; jeg skrev om lytterummets egenresonans!!!

Aksa; dine udfasninger kommer kun på grund af afstandene, du har valgt til din højttaleropstilling. Du kunne derfor have rykket dem rundt til vellyd meget billigere!!!

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes