Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 03:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Test af CD3 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
tarup 13
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 23 August 2006 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

Hej Kim

Det er da skønt, at få et velformuleret og underbygget svar. Det kan godt være at jeg ikke er så glad for forvrængning, som du tror. Men nu er det en saglig debat.

Forvrænger Mahler meget??, og har du hørt Mahler, med et fornuftigt setup?.

vh. Henrik

kontrast
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 13 Juni 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 August 2006 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

Hvad er det nu trådens emne er?
Til top Vis kontrast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kontrast

Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 August 2006 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

Hej Henrik

Jeg tror ikke jeg er den rigtige at spørge om højttalere... Det ville også være unfair for mig, hvis du spurgte Peter Gansterer om mine højttalere er gode...

Men jeg synes selvfølgelig det jeg laver er godt, og Peter synes nok også det han laver er godt...

Mvh Kim

Til top Vis Neeper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neeper Besøg Neeper's Websted

tarup 13
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 23 August 2006 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Neeper skrev:

Hej Henrik

Jeg tror ikke jeg er den rigtige at spørge om højttalere... Det ville også være unfair for mig, hvis du spurgte Peter Gansterer om mine højttalere er gode...

Men jeg synes selvfølgelig det jeg laver er godt, og Peter synes nok også det han laver er godt...

Mvh Kim

Du skriver "det samme gør sig gældende ved dit højttalervalg". Det kunne godt være du vidste noget om Mahler.

vh. Henrik

Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske

Sendt: 23 August 2006 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

Hej Henrik

Ja, jeg ved en del om Mahler. Og rigtig mange andre... Det er derfor jeg nu laver mine egne... Og derfor det ville være forkert af mig, at skrive negativt om mine kommende konkurrenter...

Mvh Kim

Til top Vis Neeper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neeper Besøg Neeper's Websted

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 23 August 2006 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

tarup, hvis du vil have en forholdsvis objektiv vurdering af vienna, kan du jo genlæse denne tråd:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=40396&P N=0&TPN=7

Kurt Kubik har da i hvert fald lavet en analyse der virker til at være teknisk plausibel.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Mulleblop
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 23 August 2006 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Neeper skrev:

Hej Henrik

Ja, jeg ved en del om Mahler. Og rigtig mange andre... Det er derfor jeg nu laver mine egne... Og derfor det ville være forkert af mig, at skrive negativt om mine kommende konkurrenter...

Mvh Kim

Er det ikke også noget med du har lavet den ene i gamuts L serie?

Til top Vis Mulleblop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mulleblop

Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske

Sendt: 23 August 2006 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

Hej Mulleblop

Jeg skulle lige til at skrive nej, men det passer ikke helt! Jeg har tegnet LC 5 center højttaleren, men ellers har jeg ikke "lavet" den...

Mvh Kim 

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Sendt: 23 August 2006 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

Neeper skrev:

Det er vel egentlig ofte årsagen til at mange starter en produktion... Man har hørt mange produkter, men synes ikke rigtig at nogen af dem når helt i mål, så man tager lidt herfra og lidt derfra, og måske endda kombineret med lidt nyt når man frem til sit eget lyd-ideal.

Hvordan skal det så også være muligt at skrive negativt om andre producenter/konkurrenter? Selv om prisen kunne få lov til at rende op i det astronomiske, så ville man aldrig kunne skabe dét produkt som alle ville synes var det bedste, det er bare umuligt. Desværre har mange svært ved at indse dette, og at forstå at vi hører altså bare forskelligt, at vi har forskellige præferencer som har stor betydning for de kompromisser der bliver indgået undervejs.

Neeper, det er en fornuftig holdning at have, men mange synes sikkert at den er woos-agtig - det skal dog ikke afholde dig fra at have den

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 August 2006 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:
tarup, hvis du vil have en forholdsvis objektiv vurdering af vienna, kan du jo genlæse denne tråd:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=40396&P N=0&TPN=7

Kurt Kubik har da i hvert fald lavet en analyse der virker til at være teknisk plausibel.

Nu ved jeg ikke lige om jeg vil kalde det en objektiv vurdering, for selve målingen gør jo at KvK er subjektiv vedr. sine kommentarer til deraf resulterende lyd. Den tekniske plausibilitet kan jeg ikke udtale mig om, men det lyder vel ganske fornuftigt, KvK har som regel styr på hvad han siger (er mit indtryk).

Når det så er sagt, så har jeg også indtryk af at Peter Gansterer, konstruktøren hos VA, ikke overlader meget til tilfældighederne, så det lydbillede f.eks. BCG byder på er et resultat af hans ønsker. Først bagefter laver han målinger for eventuelt at kunne finde små-skavanker der irriterer ham, så han kan justere derefter.

Det er vel lidt samme filosofi som Snell forfulgte i gamle dage, hvor Peter Snell ikke kiggede så meget på målinger, men mere på den endelige lyd, inklusive resonanser, som det eneste saliggørende. Om den filosofi er rigtig eller forkert skal jeg ikke udtale mig om, blot konstatere at sådan er der altså bare nogle konstruktører der arbejder, med de mål de nu engang har. Og ja, "high fidelity" i ordets grundbetydning er det ikke, men indenfor "hifi"-ens verden er det i orden, da det her vel mere drejer sig om nydelse af musik, ikke at det er 100% naturtro.

Til slut: Ja, jeg har selv et sæt BCG, men nej, det har intet med mine kommentarer at gøre, bortset fra at jeg selvfølgelig har læst lidt mere om VA end jeg normalt ville gøre.

kontrast
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 24 August 2006 kl. 07:09 | IP-adresse registreret  

Jamen, Kim, da et fåtal kan læse en måling og få noget ud af det, er KvK nødt til at fortælle om det kurven viser. Det er ikke at have en subjektiv mening, det er at fortælle om et måleresultat.

En af KvK s pointer med Vienna målingen er at vise at de ikke (kan) være tro mod det input de får, når ders målekurver ser ud som de gør. Samt at en VAs lydmæssige soundprofil vil være let genkendelig uanset hvad man har sat foran den. Og der igen ikke tro mod materialet.

Kabinettet resonnerer åbenbart meget og det er muligt at det er "indarbejdet" i delefilteret, det vides ikke, eller jeg ved det ikke, måske andre kan hjælpe til her?

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 August 2006 kl. 08:14 | IP-adresse registreret  

kontrast skrev:
Jamen, Kim, da et fåtal kan læse en måling og få noget ud af det, er KvK nødt til at fortælle om det kurven viser. Det er ikke at have en subjektiv mening, det er at fortælle om et måleresultat.

Jamen kontrast, det var heller ikke helt det jeg tænkte på, men jeg kan godt se at jeg har formuleret mig upræcist.

KvK tolker frekvensgangen, og det er fint. Men i hvert fald følgende kommentarer er subjektive:

"Set ud fra et synspunkt, hvor enhederne skal reproducere det indkomne signal med høj præcission, så er konstruktionen fejlbehæftet". Som skrevet af mig andetsteds er hifi jo efterhånden mere betegnelsen for musiknydelse end high fidelity, så betegnelsen fejlbehæftet er vel lige i overkanten.

"så spiller denne HT beviseligt ikke musik". Igen dømmer KvK dem der har VA højttalere til - beviseligt - ikke at høre musik, hvilket også også må siges at være en subjektiv vurdering.

kontrast skrev:
En af KvK s pointer med Vienna målingen er at vise at de ikke (kan) være tro mod det input de får, når ders målekurver ser ud som de gør. Samt at en VAs lydmæssige soundprofil vil være let genkendelig uanset hvad man har sat foran den. Og der igen ikke tro mod materialet.

Igen et spørgsmål om hvad man er ude efter, hvilket er subjektivt. KvK vil have high fidelity, andre vil have hifi, som vel kan omskrives til musiknydelse gennem kvalitetskomponenter. Og ja, jeg ved godt at vi ikke nødvendigvis er helt enige om hvad der er kvalitetskomponenter

kontrast skrev:
Kabinettet resonnerer åbenbart meget og det er muligt at det er "indarbejdet" i delefilteret, det vides ikke, eller jeg ved det ikke, måske andre kan hjælpe til her?

Det er jo en del af den totale lyd, dæmpet, moduleret, hvad ved jeg - sådan har Peter Gansterer ment det skulle være.

Men egentlig sjovt at der her lægges så meget vægt på en måling, hvor hårdt den fortolkes, og hvor sikker man er på den resulterende lyd. Hvor mange gange har jeg ikke efterhånden læst at man ikke skal lægge vægt på en højttalers målinger, men derimod på den lyd de leverer? Men her er der vel de sædvanlige uenigheder der spiller ind.

Hvad er rigtigt, hvad er forkert? Ingen af delene, vil jeg mene.

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 24 August 2006 kl. 08:28 | IP-adresse registreret  

Kim Petersen skrev:

Men egentlig sjovt at der her lægges så meget vægt på en måling, hvor hårdt den fortolkes, og hvor sikker man er på den resulterende lyd. Hvor mange gange har jeg ikke efterhånden læst at man ikke skal lægge vægt på en højttalers målinger, men derimod på den lyd de leverer? Men her er der vel de sædvanlige uenigheder der spiller ind.

Har du set denne tråd: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=23539

Den er ret sjov, da det viser sig at folk kan gætte hvilken højttaler det er ud fra målingen

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

kontrast
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 24 August 2006 kl. 08:38 | IP-adresse registreret  

Næ, det ved jeg heller ikke, for det er ikke sådan spørgsmålet skal formuleres.

Jeg er fortsat uenig med dig i at KvK er subjektiv - og desuden er det at være subjektiv ikke en dødssynd, det er en almen menneskelig tilstand som du osse selv befinder dig i. Hele tiden!

KvK er redelig, idet han offentliggør sit udgangspunkt, idet han skriver: "Set ud fra et synspunkt, hvor enhederne skal reproducere det indkomne signal..." Det er at gøre opmærksom på sin tilgang og det er helt proff at gøre sådan.

Man kan jo vælge et andet synspunkt at vurdere højttaleren ud fra, men han skal jo ikke klandres for det han kunne have gjort. Men hvis en HT ikke skal reproducere det indkomne signal "så godt som muligt/tættest op ad" hvad skulle den så lave???

Jeg synes det er ærgeligt at lisså snart en eller anden har lavet et stykke arbejde, her KvK, som han har bestræbt sig på at gøre så "videnskabeligt" som muligt, så kommer der nogle og drysser fløde og olie ud over de konkrete målbare postulater der er i hans behandling, så vi tilsidst står med noget dit og dat og ingenting. Og fem meninger om at "..bare musikken spiller så er det jo fint" og "bare du selv er glad for det så..."og så videre samt 20 tvivlsspørgsmål. Sådan er der altså ingen der bliver klogere.

Nå, vi snakker om noget andet end tråden handler om, men det er en trøst at det ikke var os som startede diskursen, det var tarup 13 selv.

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 August 2006 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

kontrast skrev:
Næ, det ved jeg heller ikke, for det er ikke sådan spørgsmålet skal formuleres.

Det kan vi kun være enige i, specielt når det ikke var et spørgsmål

kontrast skrev:
Jeg er fortsat uenig med dig i at KvK er subjektiv - og desuden er det at være subjektiv ikke en dødssynd, det er en almen menneskelig tilstand som du osse selv befinder dig i. Hele tiden!

Hvilket jeg heller ikke ligger skjul på. I sidste ende har jeg nok bare overfortolket sætningen "tarup, hvis du vil have en forholdsvis objektiv vurdering af vienna, kan du jo genlæse denne tråd" - der står jo "forholdsvis objektiv", my bad.

kontrast skrev:
KvK er redelig, idet han offentliggør sit udgangspunkt, idet han skriver: "Set ud fra et synspunkt, hvor enhederne skal reproducere det indkomne signal..." Det er at gøre opmærksom på sin tilgang og det er helt proff at gøre sådan.

Helt ok, jeg er også lidt oppe at køre for tiden, der slåsses efterhånden en del om retten til at have sin egen holdning  KvK har synligvis en del teknisk forståelse, men er også hurtig til at generalisere, hvilket jo så bare afspejler hans holdninger.

kontrast skrev:
Man kan jo vælge et andet synspunkt at vurdere højttaleren ud fra, men han skal jo ikke klandres for det han kunne have gjort. Men hvis en HT ikke skal reproducere det indkomne signal "så godt som muligt/tættest op ad" hvad skulle den så lave???

Nogle foretrækker faktisk at en højttaler kan få det meste til at lyde godt, dvs. den kandis-effekt som KvK nævner. Jeg vil høre god musik på et fornuftigt anlæg, ikke have at vide at indspilningen er fejlbehæftet.

kontrast skrev:
Jeg synes det er ærgeligt at lisså snart en eller anden har lavet et stykke arbejde, her KvK, som han har bestræbt sig på at gøre så "videnskabeligt" som muligt, så kommer der nogle og drysser fløde og olie ud over de konkrete målbare postulater der er i hans behandling, så vi tilsidst står med noget dit og dat og ingenting. Og fem meninger om at "..bare musikken spiller så er det jo fint" og "bare du selv er glad for det så..."og så videre samt 20 tvivlsspørgsmål. Sådan er der altså ingen der bliver klogere.

Besked modtaget. Men jeg synes også det er ærgeligt at så snart nogen påstår at de synes noget lyder godt eller skidt, så skal de enten afkræves en blindtest, eller de skal gennemføre så og så mange sceancer for at indse at de altså ikke har ret. At have en forskellig mening kan betyde at man har l**t i ørerne, det kan betyde at man ikke har hørt det under de rigtige betingelser, men oftest betyder det blot at vi opfatter lyd forskelligt, nogle er mere trænede end andre, og ikke mindst så har nogle altså bare bedre ører end flertallet (jeg er desværre ikke en af dem).

Hele opfattelsen af musik og hvad vi hver især vil have ud af den er jo netop blevet til noget dit og dat og mange forskellige meninger, og sådan skal det vel også være - ingen skal tvinges til en holdning, men må definere den for sig selv, uden nødvendigvis at synes at andres altså bare er forkert.

kontrast skrev:
Nå, vi snakker om noget andet end tråden handler om, men det er en trøst at det ikke var os som startede diskursen, det var tarup 13 selv.

Tråde bliver ofte hijack'et, men det synes jeg faktisk er i orden - hvorfor ikke diskutere de emner en tråd affører direkte i tråden?

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 August 2006 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:
Har du set denne tråd: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=23539

Den er ret sjov, da det viser sig at folk kan gætte hvilken højttaler det er ud fra målingen

Kan godt huske tråden, ja. Nu har jeg ikke læst den igennem igen, men som jeg ser det er nogle personer gode til udfra en måling af frekvensgangen gode til at identificere hvilket højttalermærke det sandsynligvis drejer sig om, men det fortæller vel blot egentlig at producenten har et ideal, og det kendetegner de fleste af deres højttalere. Målingerne kan også fortælle lidt om de forventninger man kan have til lyden, men vel ikke om højttaleren lyder godt eller skidt? Det sidste er jo også individuelt at bedømme.

MC955
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 07 August 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 24 August 2006 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Neeper skrev:

Hej Henrik

Mvh Kim

Det var da ? har du lige fundet udaf det ?

Så er der bare den store forskel på hvordan man laver det og om man høre på andre , eller man kun køre i et spor heletiden .

Jeg har selv oplevet det tit , man kommer med ider til de mærker man sælger , nogle siger nej dårlig ide andre høre efter så bliver det testet af , på mange måder får man rigtig gode produkter udaf dette .

Til top Vis MC955's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MC955

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 5
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes