Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 17:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Fiberbredbånd? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
troelsit
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 30 Oktober 2006 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

Præcis!!!! Det er ret uigennemskueligt

Jeg håber så sandelig EnergiMidt formår at oppe sig lidt, for jeg føler i hvert fald jeg kommer til at betale mere for et dårligere produkt, og det var ligesom ikke den oprindelige idé med Fiberbredbånd...

Jeg har iøvrigt også tænkt mig at sende en skrivelse til Energimidt og beder om en redegørelse for førnævnte kritikpunkter.

Til top Vis troelsit's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af troelsit

avsh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 Oktober 2006 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

Når læser de forudgående indlæg kan jeg ikke lade være med at komme med et par kommentarer...

El-selskaberner er i de fleste tilfælde forbrugerejet....

De skal ikke tjene penge til nogen.... (ingen aktionærer skal have udbytte)

Brug de demokratiske muligheder som et forbrugerejet selskab har for at få indflydelse på deres stategi....

De er i konkurrence med det "rå" kobber som ejes af TDC....

Det gør ikke noget det er et monopol, når man selv ejer det....

troelsit
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2006 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

At de ikke skal tjene penge til nogen kan måske netop være problemet....Så er de ikke drevet af konkurrencemæssige kræfter. Det virker ikke som om Energi Midt har ambitioner om at kapre kunder når de lancere et produkt under middel til en højere pris.

Jeg tror nu jeg starter med at kontakte dem direkte jævnfør tidligere nævnte kritikpunkter.

Hillig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 30 Oktober 2006 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

PHN2 skrev:

Hej.

Ja du har helt ret, specielt mht. monopoltilstande. Man må håbe, at der ikke går for lang tid inden fibermarkedet bliver liberalisret, så vi kan vælge mellem flere udbydere!

Man kan via Midtvest bredbånd, (som mærkeligt nok kan fåes i adskillige kommuner rundt om vores kommune) få viaskvats kanaler, endda marginalt billigere end energimidt. På Energimidts hjemmeside var en længere sølle forklaring på hvor dyrt ("adskillige millioner") det ville være at få viasat med, derfor har energimidt valgt ikke at tilbyde dén mulighed. Det er åbenbart ikke så dyrt for midtvest, idet de stadig kan være billigere. Der må være et eller andet de gør helt forkert hos energimidt mht. priserne???

mhv. Per.

Ang. prisen for energimidt ifht. Midtvest så er viasat's kanaler endnu ikke i prisen hos Midtvest - så vidt jeg lige ved/kan se. Så mon ikke de alligevel holder ca. samme niveau.
Dog synes jeg nu faktisk at det er billigt at bruge internet hos MidtVest-bredbånd. 300 for 2,5/2,5mbit pr. måned - det er en ok pris når det er samme upload/download vi snakker....

/Hillig

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Sendt: 30 Oktober 2006 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

Hej.

My bad. Jeg har læst det på et andet site, men kan selvf. ikke finde det nu. Se dog priser på andet fiber (gid man boede omkring Horsens mht. det)

http://www.enho.dk/2005/page.asp?ID=138&PageID=460

mvh. Per.

Til top Vis PHN2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PHN2

Nobody
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2006
Lokalitet: Jylland
Sendt: 30 Oktober 2006 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

Ang. viasat så bliver det højest sandsynligt en pakke for sig selv. Ligesom det er med parabol nu. Prisen bliver sikkert den samme. Viasat er begyndt at love parabol ejere 3 måneders gratis hvis de beholder parabolen. Jo man hører lidt når man monterer fiberbredbånd i 6 huse om dagen.

Hos MVB deler man tv signalet ud fra fordelerboksen via RJ45 kabler til en settopboks. Der skal en til hvert fjernsyn hvis man da ikke vel se de samme programmer.

Ja det kan undre en hvorfor EnergiMidt skal have så meget mere for deres pakker/tlf/internet i forhold til MVB og sikkert andre selskaber.

Ja man må håbe at monopolen bliver ophævet ret hurtigt. Så der bliver lidt konkurrence på det område.

Til top Vis Nobody's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nobody Besøg Nobody's Websted

troelsit
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2006 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

Kender du noget til EnergiMidts setup?

Nobody
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2006 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

Nej ikke udfra andet end billeder, men jeg vil da tro at det er noget nært det samme. Det ser det ihvertfald ud til, men hvordan tv´et bliver koblet til deres settopboks ved jeg ikke. Der var en der nævnte antennekabel, men mon ikke det er via scart, component, composit, eller HDMI.

Ved ikke om det var det du søgte svar på ?

Til top Vis Nobody's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nobody Besøg Nobody's Websted

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 Oktober 2006 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

Se engang på www.profiber.dk de har faktisk okay priser synes jeg. Gid jeg stadig boede i skærbæk

Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ

troelsit
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2006 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

Jeg har forstået det sådan at hos Energimidt behøver man ikke en STB per TV.... KUn hvis man vil nyde godt af deres såkaldte "digitale univers", som vist nok er email, hjemmeside og et par spil.

Jeg forstår bare ikke man ikke modner konceptet lidt mere og laver nogle attraktive produkter istedet for...Det er jo alt sammen noget man kunne for MANGE år siden da Selectoren kom

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 Oktober 2006 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

Ups ahvde ikke lige set den liste du skrev. Den passer dog ikke helt oprettelse er gratis hos profiber. Hvis man tilmelder sig inden de graver kablerne ned. Kender mange i snoghøj skærbæk osv. som har fået det ind gratis, så ved ik helt hvor de har priserne fra.

Man kan også vælge at få lagt det ind, men ikke benytte sig af det. Så kan man altid koble sig på senere

Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ

Nobody
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2006 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

troelsit skrev:

Jeg har forstået det sådan at hos Energimidt behøver man ikke en STB per TV.... KUn hvis man vil nyde godt af deres såkaldte "digitale univers", som vist nok er email, hjemmeside og et par spil.

Jeg forstår bare ikke man ikke modner konceptet lidt mere og laver nogle attraktive produkter istedet for...Det er jo alt sammen noget man kunne for MANGE år siden da Selectoren kom

Jeg burde måske lige læse det materiale igennem som de har sendt ud. Jeg kan nemlig heller ikke få MVB, men EnergiMidt istedet. Selvom jeg kører og monter for MVB

Nobody
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2006 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

troelsit skrev:

Lige hurtigt læst i deres materiale. Så forstår jeg det sådan, at hvis man vil se digitalt tv. Så skal man have en settopboks sluttet til sit tv. Det giver så også mulighed for det du nævnte ang. film emails osv

troelsit
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2006 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

Det er cool hvis de leverer digitalt! Det er sådan noget jeg kan bruge til noget.

At jeg kan lave en hjemmeside på mit tv giver jeg ikke meget for

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2006 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

Hej.

Nja digitalt og digitalt. Der findes kun scart bagpå setup boxen, men den helt nye box tilbyder (trommehvirvel) component...WTF?? Jeg giver ikke så meget for den reklamegas de fortæller på deres borgermøder fra energimidt. "fra setupboxen kan man få den digitale kvalitet". Det er sgu lidt svært når der kun er analoge udgange til tv'et! Mange på mine forældres alder har ikke indsigt eller lyst til at sætte sig ind i det tekniske og regner med at man kan stole på hvad en repræsentant fra udbyderen fortæller. Det er jo heller ikke direkte løgn det de fortæller, men heller ikke hele sandheden.

Når der på møderne bliver spurgt til hvorfor den høje pris på ex. net-forbindelsen, så er svaret at man ikke kan sammenligne en asymetrisk og en symetrisk forbindelse rent prismæssigt. Jeg mener at I den virkelige verden kan man alligevel ikke bruge 2 Mb opload til noget. Den optager kun båndbredde.

Det er helt rigtigt, at man misser chancen for at modne produkterne. Hvorfor ser man ikke mod Norge, hvor de nu er ved at skifte til setupboxe med digi-ud. Svj kan se, så er det samme firma der laver boxene i hhv. Norge og DK. Pointen i at først få nogle forældede boxe, hvorefter man igen skifter til noget der reelt også er forældet er helt hul i hovedet.

Jeg tror de fleste energiselskaber har synet et chance for at lave penge uden at udnytte potentialet ordentligt. Så længe der er monopol på fiberen og selskaberne er enedes om ikke at grave på tværs af hinanden, så kan vi forbrugere ikke vælge det vi har lyst til. Så behøver selskaberne ikke være dygtige, for man kan ikke skifte til konkurrenten. Hvis ikke priserne bliver væsenligt anerledes så tror jeg ikke jeg vælger at blive tilsluttet, selvom jeg har gravet kablet ned.

Hvis man ex. kunne få iptv ind på pc eller setupbox via en slags cam, ville jeg til enhver tid slå til. Det må kunne laves rent teknisk, så der også kan tages vare på copyright mv.

Fagre nye digitale tidsalder...Nej man bliver nødt til at få de digitale signaler ind som analoge...

mvh. Per.

theben
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Oktober 2003
Sendt: 30 Oktober 2006 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

Profiber og meget godt med digitalt, men når det her forum nu omhandler HTPC, så vil jeg nu klart foretrække at man kunne modtaget signal direkte i sin HTPC istedet for at skulle have en topset box og så endda en topsetbox pr tv man måtte have, hvis man altså skal se hver sit program - hvis man er to voksne og 2 børn som hver har deres tv, så kan det nu godt blive en lidt dyr affære. Ang priser på f.eks. profiber (Trefor) ydermere skal man lige notere sig at ud over boxe og internet forbindelse skal man betale kr 99,00 i gebyr pr måned ved 1 stk tv er prisen som jeg ser det - internet forbindelse 1 mbit 149,00 + bredbåndstv 240,00 + gebyr 99,00 = kr 488 ,00 og så man en box ved siden af sin HTPC med de ulember det nu måtte give, dertil skal man så lige regne strømforbrug til 2 enheder (router + topsetbox)

Tallene er taget fra www.profiber.dk

Det vi vil have er et signal som vi kan slutte direkte i rumpen på sin HTPC og ikke alle de seperate enheder, det er vel derfor vi har valgt en HTPC nemlig all in one, det kan da godt være at vi skal have indbygget noget isenkram til at dekode signalet, men bare det er i en enhed.

Det lugter lidt for meget af pengemaskine, men det har de jo ikke fra fremmede, de så hvor let det gik og stadig går med deres el.

troelsit
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 07:56 | IP-adresse registreret  

I USA kan man sagtens smide signalet gennem HTPC og dekode det....

Men vi må nok bare erkende at vi har trukket en nitte med EnergiMidt.

Jeg er også helt enig med dig Per i det med borgermøderne! Jeg tror faktisk de målretter sig efter det grå guld, når de kommer med sådanne argumenter... "Digital kvalitet" - det kan alle jo komme og sige. Men "digital signal" er skam noget helt andet.

Og ja, selvfølgelig kan man da ikke bruge 2mbit upload i praksis. Medmindre man selvfølgelig har den helt store FTP-server kørende, men det er nok ikke de fleste pensionister der gør så meget i det
Jeg fandt iøvrigt deres salgsmateriale omkring hvilken hastighed man skal vælge. Det er jo nærmest grinagtig den måde man argumenterer for de forskellige hastigheder på....Goddag mand økseskaft

2/2 Mbit/s – giver dig masser af muligheder. Brug e-mail, netbank og surf uden irriterende ventetid – og køb musik og send billeder uden problemer. Et rigtigt godt startabonnement.
5/5 Mbit/s – er perfekt, hvis du har unge mennesker i huset. Her kan du også nemt arbejde med større billeder, spille online, hente film og se streamet video.
10/10 Mbit/s – Vælg det, hvis du har et større behov, f.eks. hvis du arbejder med hjemmesider. Her er du ikke begrænset af at skulle arbejde lokalt og uploade - du kan simpelthen arbejde online.

Kous
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 08 Januar 2007 kl. 00:39 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke været på i lang tid, så jeg skriver lige en lille smøre der gerne skulle besvare de fleste spørgsmål der har været siden.

• HDMI? Nej der er i øjeblikket mulighed for HDMI udgang fra Settop boksen.
  • HTPC istedet for settop boks? Nej Settop Boks'en er registreret med MAC-adressen i vores system.
  • ViaSat kanaler? Nej. Viasat kræver at kunderne får en ekstra settop boks for at kunne se kanalerne. Plus en tillægspris (på en seperat regning) der er magen til den du giver når du har ViaSat via parabol. Og endelig er der seperat kundeservice vedrørende viasat kanalerne. http://www.fiberbredbaand.dk/portal/page/portal/Energimidt/R esource/docs/nyheder/IngenFordeleViasat.pdf
  • DVB signaler? Ja men kun de programmer du i dag kan modtage med en alm. DVB-T modtager. Settop boksen har intet at gøre med DVB.
  • Skal man bruger Settop Boksen for at se tv? Nej. Den skal kun bruges hvis du ønsker at bruge vores "Digitale Univers" (Spil, primitiv internet, email, filmleje og IP-TV
  • IP-TV? Ja det får du når du ser tv via settop boksen. Det er dog IKKE noget med DVB signaler at gøre.
  • Prisen er for høj! Så bliv ved TDC.
  • I har monopol på fiberen! Ja, godt regnet ud. Hvorfor bekæmpe andre fiberudbydere når vi sammen kan bekæmpe den største tele og internet udbyder i danmark? Desuden ejes EnergiMidt af brugerne, så der er ingen Dyremose-wannabe der render med pengene.
  • Man kan dit og dat i andre lande! Ja men vi er i Danmark og har været slaver under en monopol-virksomhed med meget kobber i jorden. Vi er bagefter hvad fiber angår.
  • Hvorfor har i ikke HDTV? Fortæl mig lige hvilken kanal du vil se...
I mange tilfælde er man loyal over for det firma man arbejder i, og det gælder også mig. :D
Derfor vil jeg gerne ridse et par ting op hvor jeg syntes at EnergiMidt skiller sig ud fra både kobberforbindelser og andre fiberudbydere.

• Når de fleste fiberudbydere installerer fiber hos en kunde, går der ca. 2 arbejdsdage før det virker hos kunden. Hos EnergiMidt virker det inden vi kører.
  • EnergiMidt har en reaktionstid på 8 timer. Fra kunden har ringet, til sagen er under behandling. TDC har 16 dage!
  • Keep It Simple! EnergiMidt har valgt fiberudstyr efter dette ordvalg. Dvs. at kunderne ikke skal have ekstra dekoderbokse, trække nye kabler til alle tv osv. Vi bruger de eksisterende kabler og du skal ikke skifte kanaler med en helt ny fjernbetjening.
  • EnergiMidt er de første i Europa med GPON (Gigabit Passive Optical Network). Alt hvad der hedder tv, telefon og internet bliver nu ført ud til kunderne med en 2,5 gigabit internetforbindelse.

Det var hvad jeg havde på hjertet for denne gang :D
Nej vent lidt. Jeg har lige en ting mere...

Om 2-3 år mener fremtidsforskere at Danmark vil få Franske tilstande. Umiddelbart lyder det ikke attraktivt, men det er dog kun en fordel.
På grund af alle de nye udbydere af internet, presser de hinanden i priserne. Og konkurrence er jo altid med til at presse prisen og hæve kvaliteten. I Frankrig får man i dag en 20mbit internet (synkron), fri telefon og et utal af tvkanaler for 3-400 danske kroner.
Jeg kan desværre ikke finde noget sted på nette der kan bekræfte, denne udtalelse jeg har hørt/læst i medierne.
Så lad være med at pylre om priserne, og glæd jer over at i har fået endnu en udbyder. Priserne skal nok komme ned!
Til top Vis Kous's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kous

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2007 kl. 03:28 | IP-adresse registreret  

Hej.

Så lige at der var kommet et svar i tråden og ville lige give mit besyv med igen

Jeg har haft fiber nu siden ca. 1. dec. og er nogenlunde tilfreds. Self. har jeg ikke noget digitalt signal direkte i min htpc, men på tv via setup boxen er billedet rigtigt flot. og det via komposit ( s-vhs er optaget af htpc). Der dog nogle vildt irriterende billedudfald på ind i mellem. Det er lidt forskelligt, men nogen gange er det hvert 2-3 min hvor den fryser kortvarigt. Deres epg kører ikke ret godt, jeg tror den har været oppe max. 10 dage i den periode jeg har haft dét. Internettet har været nede ialt et par døgn i samme periode og det er ikke godt nok!

Når det kører kører det til gengæld godt.

mvh. Per.

troelsit
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2007 kl. 08:47 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg har også haft fiber siden 1/12 - og er overordnet godt tilfreds. Jeg synes dog selve servicen er temmelig ustabil. Vores Internet har været nede 3-4 gange og det samme med Ivisjon. Det svarer ca. til et nedbrud per uge, hvilket er lige i overkanten.

Kvaliteten gennem Ivisjon er høj høj klasse. Billedet på mit plasma er noget af det bedste og skarpeste kvalitet jeg nogensinde har set - Dejligt .
Desværre er de interaktive services i Ivisjon præget af et uhyggeligt langsomt menusystem, som grænser til at være ubrugeligt! Der er forsinkelser på 1-3 sekunder fra man trykker på fjernbetjeningen. Det lyder ikke af meget, men det duer simpelthen ikke i praksis. Derfor bruger jeg ikke email, EPG, filmleje, osv. Tastaturet er desværre også IR, og man skal pege direkte på STB hvilket man aldrig gør, da den ligger på et bord, osv...

Jeg ser meget frem til en Set Top Box med HDMI-udgang - og mht. hvilke HD-kanaler vi vil se, så har Canal + deres C More HD, som I sansynligvis vil kunne transimtere, da I jo allerede har et samarbejde med dem.
Om ikke andet ville det da være en attraktiv start for jer (og kunderne) - hvis ikke nødvendig rent konkurrencemæssigt.

Jeg vil da mene det er bedre markedsføring at vise en HD-kanal end at "spille Sodouko og tjekke mails på sit tv" som er jeres Ivisjon-slogan idag 

Priserne er justeret nu, og nu er det egentlig fair nok - så ikke noget at komme efter der.

Fortsat go dag

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum