Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 00:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Skal sub være samme mærke som højtalere? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mikkel Drewsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 22 August 2006 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg har et surroundsystem primært sammensat af B&W højtalere (front + center). Jeg har igennem længere tid haft en KEF subwoofer, som jeg har været meget glad for. Nu er den så gået i stykker, og jeg skal enten ofre en masse på at få den fixet eller købe en ny.

Mit spørgsmål er så; er det at anbefale/et must, at subwooferen er af samme fabrikat som resten af højtalerne? Jeg synes det har fungeret fint med B&W/KEF-sammensætningen, men har jo altså heller ikke hørt det anderledes.

Vil gerne høre jeres mening - lyder det bedre, hvis det er samme fabrikat? (Dvs., skal jeg købe en B&W sub, eller kan jeg godt udvide min søgning til andre mærker -og hvad er i så fald anbefalelsesværdigt?)

Til top Vis Mikkel Drewsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel Drewsen

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 22 August 2006 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

Du kan roligt køre med et andet mærke subwoofer. Det gør jeg selv. En god subwoofer vil passe til alle højttalere, uanset mærke.

(og så overlader jeg herefter ordet til ManicMiner, der nok vil fortælle dig hvorfor du skal købe en SVS)

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Mikkel Drewsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 August 2006 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

Okay, fedt nok.

Jeg snakkede nemlig med en sælger i HIFI Klubben, og han mente jo det ville være dumt ikke at købe en B&W sub. Men han skal jo selvfølgelig også tjene penge...

Til top Vis Mikkel Drewsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel Drewsen

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Sendt: 22 August 2006 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

Her kommer så subwoofer-fantomet to the rescue, ta-daa!

Den eneste grunden for at købe en sub af samme merke er for at designet skal matche.

Spørgsmålet om hvilken sub det skal være behøver ikke at være så svært at resonere sig frem til:

• Hvor stort er rummet den skal stå i, og er det lukket eller åbent?
  • Skal den bruges til musik, film eller begge dele?
  • Hvad er det absolut aller meste du kunne være villig til at bruge på en subwoofer?

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

Kjeldbjerg25
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 22 August 2006 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

Sjovt nok stillede jeg mere eller mindre samme spørgsmål til chefen i HifiKlubben i Herning, og han svarede at det ingen betydning havde om wooferen var samme mærke som resten af højttalerne.

Mikkel Drewsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 August 2006 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:

Her kommer så subwoofer-fantomet to the rescue, ta-daa!

Den eneste grunden for at købe en sub af samme merke er for at designet skal matche.

Spørgsmålet om hvilken sub det skal være behøver ikke at være så svært at resonere sig frem til:

• Hvor stort er rummet den skal stå i, og er det lukket eller åbent?
  • Skal den bruges til musik, film eller begge dele?
  • Hvad er det absolut aller meste du kunne være villig til at bruge på en subwoofer?

Genialt Manic Miner...

1. Subben skal stå i et ca. 15 m2 stort værelse. Skal kunne stå rimeligt tæt op ad en væg (20 cm). Det er et lukket rum, og afstanden fra sub til lytteposition er ca. 2,5 meter.

2. Den skal stort set udelukkende bruges til film, da jeg er fuldt ud tilfreds med basgengivelsen i mine fronter (B&W 602 S3). Men hvis jeg finder ud af at den sub jeg køber lyder mega fedt til musik også er det ikke udelukket at den skal supplere højtalerne en gang imellem.

3. Det absolut meste... Svært. Omkring 4000 kr. vil jeg tro. Er jo studerende  ...

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 22 August 2006 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Så skal du købe en SVS!!!

PS. Ha ha, Manic, det var en fælde, og jeg kom før dig!

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 August 2006 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

Så lenge det står film på programmet er SVS PB10 svær at komme udenom, den er på tilbud i hvid og koster 4800kr ferdig leveret.

http://www.lsound.no/nor/index.php?side=info&id=3538

Dens mest unige egenskab er at den kan spille meget dybt, og samtidigt levere riktigt høje lydtryk i de dybe frekvensene, faktisk så høje at den kan sammenlignes med subs der koster mange, mange ganger mere.

Se på den til at begynde med

Mikkel Drewsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 August 2006 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

Hmm... I hvid!? Det står nok ikke lige så godt til resten af setup'et. Det er alt sammen sort!

Og 4.800 kr bliver simpelthen for dyrt

Men tak for forslaget!

Andre gode forslag er meget velkomne. Kan det overhovedet lade sig gøre at få en hæderlig sub til 3-4000 kr??

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 22 August 2006 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

Mikkel Drewsen skrev:
Andre gode forslag er meget velkomne. Kan det overhovedet lade sig gøre at få en hæderlig sub til 3-4000 kr??

Kig evt. efter en brugt Dali SWA15. Den er ganske fin og kan fås til de penge du ønsker...

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 August 2006 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

Uanset hvilken du vælger der er billigere end PB10 så vil det være et stort steg nedover i lydtryk og dybde. For max 4k så er der feks XTZ 99W12, den koster ca 3400kr i mat sort. Den finder du hos www.fyndborsen.se. Jeg har ikke hørt den selv, men hjemme i Norge så har den status som "om du ikke har råd til en PB10 subben"

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 22 August 2006 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

Hvad med noget Audiopro? De har jo et godt ry og kan fås ret billigt i TC. 

Mikkel Drewsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 August 2006 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Raskolnikov skrev:
Hvad med noget Audiopro? De har jo et godt ry og kan fås ret billigt i TC. 

Det ser faktisk meget fornuftigt ud. Tror jeg vil tage ned og lytte lidt på det!

Audio Pro Sub Supreme: 2.999 kr for en 10" sub med 175 watt forstærker. Hvis den lyder godt er det nok lige sagen. Tak for svarene.

ChrisB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 22 August 2006 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv lige købt en Audio Pro sub Focus i Tape Connection for ca. 3500 (var det vist). Jeg skal da ikke betvivle at en SVS er en bedre, dybere og mere kontrolleret sub, men jeg synes faktisk Audio Pro giver rigtig meget til prisen. Resten af mine højttalere er iøvrigt Dali, så nej den SKAL ikke være samme mærke som resten af dine højttalere ;)

Men selvflg siger sælgeren i HFK at du skal have en B&W, for så er du jo nødt til at købe den hos ham ;) Jeg fik også at vide at Dali var de eneste rigtige (i HFK), men jeg er nu fint tilfreds med min Audio Pro.

Til top Vis ChrisB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ChrisB

Mikkel Drewsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 August 2006 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

ChrisB skrev:
Men selvflg siger sælgeren i HFK at du skal have en B&W, for så er du jo nødt til at købe den hos ham ;) Jeg fik også at vide at Dali var de eneste rigtige (i HFK), men jeg er nu fint tilfreds med min Audio Pro.

Ja, det er jo ikke så underligt at de anbefaler det. De skal jo gerne have bixen til at løbe rundt. Umiddelbart kunne det jo også være fedt med en B&W sub, men den billigste i 600 serien koster altså 1300 mere end en tilsvarende Audio Pro sub. Så det er da værd at tjekke ud.

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 August 2006 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

Man burde måske oprette en tråd med tittelen "ting sælgere i HFK har fortalt dig", for de kan godt nok til tider være på grænsen til det kriminelle

Sub Focus kan ganske riktigt ikke konkurrere med PB10'ern. Om vi feks tager 30hz så kan Focus der levere 87db med 15%THD, PB10 kan levere 102db med 9%THD. Differansen på 15db er 5.6x, du skal mao ha 5.6stk Sub Focus for at tilsvare lydtrykket fra en enkel PB10 ved 30hz. Nede ved 20hz er forskellen så stor at du skal ha en million-milliard Focus

Dette er et typisk eksempel på hvorfor jeg plejer og sige at det er et stort skrit ned i lydtryk og dybde ved at vælge noget andet i PB10's prisklasse...

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Sendt: 22 August 2006 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

SVS PB10 er uden tvivl det bedste vælg i prisklassen så længe man kan leve med størrelsen og farverne.

Ja, jeg har selv en, men efter at have læst utallige test af subs så er der kun en vinder til den pris og det er PB10 hvis vi kun taler om ren ydelse.

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe

eyvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 22 August 2006 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

I denne prisklassen finnes det ingen alternativ til PB10. Jeg ville ventet med å kjøpe sub til jeg hadde råd til en PB10.
Har du aldri hatt en sub før vil du nok bli fornøyd med AudioPro, som i mine øyne er et bedre valg en de billge B&W sub'ene, men den vil  ikke være i nærheten  av  hva  SVS  vil prestere.

Min Stereo
Til top Vis eyvind's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af eyvind

Mikkel Drewsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 August 2006 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

Det kan være at jeg også lige skal tage med at jeg bor på et værelse i et bofællesskab med temmeligt tynde vægge, så det er ikke ofte jeg for alvor kan fyre op for volumen... Så det er ikke sikkert, at jeg har behov for de enorme lydtryk SVS PB 10 tilsyneladende leverer.

Selvfølgelig må sub'en gerne kunne spille højt, men lige så vigtigt (eller vigtigere) er det, at den spiller fast og tight, og ikke bare buldrer, som mange billige subs har tendens til at gøre. Nogen der har erfaring med Audio Pro Supreme Subben?

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Sendt: 22 August 2006 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

Skal den spille musik eller film eller begge?
Audipro skulle nemlig være meget tight i det og derfor velegnet til musik.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes