Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 22:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: dali 850 vs 450 vs 109!!! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
him self
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 31 August 2006 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

hvilken af de tre ovenstående højtalere er bedst i et stereo setup.. her tænkes der på lydkvaliteten og INTET andet (pris, størrelse etc.). de skal stå på et 20 m2 værelse.. kom med jeres bud på den bedste og begrund hvorfor...
Til top Vis him self's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af him self

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 31 August 2006 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

DALI 450 uden tvivl! 850 bliver for voldsom.

him self
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 August 2006 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

til værelset eller sådan generelt??

him self
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 August 2006 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

er 4 stk. 8 tommer ikke meget passende til 20 m2???

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 31 August 2006 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Jeg kan kun snakke for 850. Og selv på et 16 kvm værelse synes jeg ikke de er voldsomme, om Hurtig er let at skræmme, eller om jeg bare er ualmindelig sej ved jeg ikke, men de spiller som en drøm, bassen er stram og dynamisk, og når du fyrer op for noget Rammstein, Greenday osv. får man virkeligt nogle kontante hyg lige i mellemgulvet, mellemtonen er behagelig, sprød og detaljeret. Diskanten er som regelt meget god, stemmer går fint igennem, det eneste der kan være et problem er; som så mange gange før nævnt; at den kan blive skinger en gang imellem, det kommer dog meget an på hvilket musik du spiller, rock som er indspillet meget lyst har en tendens til at skrige lidt ved høje niveauer, men til 2-4k som de går for er det til at leve med. Nu har jeg både hørt dem på mit eget 16 kvm værelse, og i et 50 kvm rum med en halvmur 2/3 dele væk fra anlægget. Lyden kommer bedre ud i det store rum, og der er bedre harmoni i lyden. Men der er ingen tvivl om at 850 stadigt vil lyde godt på 20 kvm, men om 450 er bedre kan jeg desværre ikke afgøre, tror det har noget med temperament, udstyr og rummet at gøre.

Hvad der er bedst kommer an på så meget, men du går ikke fejl af rød serien!

Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

him self
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 August 2006 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

jeg er selv lidt bas-fanatiker (man er vel 16) men jeg vil ikke gå på kompromis med lyd kvaliteten men 850 lyder da som et fornuftigt valg.. jeg har længe haft et godt øje til rød serien, og er ligesom du ascari, i besiddelse af 6.6b...  jeg kan forestille mig at den og 850'erne er et godt match.  ja, nej??

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 31 August 2006 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Helt enig, har selv lige haft 850 på "besøg" i min stue i nogle dage, og selvom den er 30-35 kvm, så var den mere end alt rigeligt efter min smag. Selvfølgelig kan det være anderledes i andre rum af samme størrelse, grundet møbelering m.v. men alligevel vil jeg mene at 450éren er fin.

Hos mig var 850eren lidt for "umba umba" agtig.

Michael

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 31 August 2006 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Dali 850 uden tvivl. 450 bliver for svag

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

zirio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2005
Lokalitet: København
Sendt: 31 August 2006 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Nu er Ascari jo ved at næsten have lavet et indlæg til alle mine emner, så man kan vil kalde ham min "halv-mentor" på Hifi...

Men jeg har selv et par Dali 109 og de kan fandeme spille kanont højt, jeg er dog en "grådig 17 bass-dreng", så jeg måtte lige have et par CV Al-1000 som front...

Men kvalimæssigt, at jeg helt sikkert enig med de andre 850

Mit Hifi

Til top Vis zirio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zirio

him self
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 August 2006 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

rattanhuset skrev:

Hurtig skrev:

Helt enig, har selv lige haft 850 på "besøg" i min stue i nogle dage, og selvom den er 30-35 kvm, så var den mere end alt rigeligt efter min smag. Selvfølgelig kan det være anderledes i andre rum af samme størrelse, grundet møbelering m.v. men alligevel vil jeg mene at 450éren er fin.

Hos mig var 850eren lidt for "umba umba" agtig.

Michael

ok, det vil jeg tage til efterretning.. men hvordan vil du ellers beskrive lyden fra de to ht'ere?? kan man evt. sammenligne med nogle af de nye dali modeller??

him self
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 August 2006 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

ser man bort fra at bassen i 850 måske kan være lidt dominerende umba umba (som rattanhuset så smukt udtrykte det) hvilken af 450 og 850 spiller så genrelt bedst??

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 31 August 2006 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

him self skrev:
ser man bort fra at bassen i 850 måske kan være lidt dominerende umba umba (som rattanhuset så smukt udtrykte det) hvilken af 450 og 850 spiller så genrelt bedst??

Det synes jeg er meget svært at svare på, idét jeg mener at det kommer meget an på hvad de er spændt efter og hvilket rum de spiller i. Hvad der lød "umba umba" agtigt hos mig behøver ikke gøre det et andet sted i en anden stue på samme størrelse, men til 20kv/m synes jeg 850éren er for voldsom. Lyden ledte mig hen på tankerne af en "Gellerup BMW" som an bliver overhalet af med 4 unge mennesker i. Det eneste der manglede var hjulene

Ej seriøst, jeg kan godt lide deres lyd, den er svær at beskrive synes jeg, men hvad der slog mig i forhold til mine egne ht er, at de vil "frem i bussen" og er mere frigjorte end mine egne. Om det også forholder sig sådan med de mindre modeller ved jeg ikke... Igen synes næsten du skal se om du kan få chancen for at give begge modeller et lyt i dine omgivelser.

Michael

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

chubbz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 31 August 2006 kl. 23:29 | IP-adresse registreret  

Til dit rum vil begge HT'ere være fine.  Dog skal du lige have i tankerne at en Dali 850 skal have masser af kvalitets-strøm før at den spiller rigtigt fedt.  Dvs. en god kraftig forstærker.

Der er masser af potentiale i den HT.

Til top Vis chubbz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chubbz

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 August 2006 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

him self skrev:
jeg er selv lidt bas-fanatiker (man er vel 16) men jeg vil ikke gå på kompromis med lyd kvaliteten men 850 lyder da som et fornuftigt valg.. jeg har længe haft et godt øje til rød serien, og er ligesom du ascari, i besiddelse af 6.6b...  jeg kan forestille mig at den og 850'erne er et godt match.  ja, nej??

Jeg er uden tvivl tilfreds, nu er det No 6.6 jeg har, ved ikke hvor stor forskel der er, men effektmæssigt er det det samme. Jeg stod selv med valget, skulle det være 450 eller 850, og jeg har ikke fortrudt et øjeblik at jeg valgte 850, den opfylder mine krav til god lyd meget godt! Om 450 ville være bedre for mig på nogen punkter kan godt være, men jeg tror næppe den kan følge med når mine 850'ere får lov at strække sig, og Classicen får lov at arbejde sig til varmen, samt når jeg ser film med surround, hvor fronterne og mine "store" sideht'ere trækker det bas der skal til, 850'erne giver så de dybeste toner af de to  (jeg har ikke brug for en sub).

Det gode ved alle højttalerne, både 850, 450 og 109, er at hvis du er utilfreds med købet kan du altid sælge dem igen for det samme som du selv gav, der er altid folk der er på udkig efter de modeller, da de har et rigtigt godt pris/ ydelses forhold.

Men mit råd ville være 850 til at starte med, da du kan lide god bas, og ikke vil have lyden ødelagt pga. at højttaleren halter andre steder. 850 ser jeg som den teoretisk bedste løsning. Hvis bassen er for meget er det 450'eren du skal kigge på.

Håber du finder den rigtige løsning :-)

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 August 2006 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

zirio skrev:

Nu er Ascari jo ved at næsten have lavet et indlæg til alle mine emner, så man kan vil kalde ham min "halv-mentor" på Hifi...

Men jeg har selv et par Dali 109 og de kan fandeme spille kanont højt, jeg er dog en "grådig 17 bass-dreng", så jeg måtte lige have et par CV Al-1000 som front...

Men kvalimæssigt, at jeg helt sikkert enig med de andre 850

Mit Hifi

Du er da velkommen

him self
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 September 2006 kl. 00:03 | IP-adresse registreret  

rattanhuset skrev:

him self skrev:

Det synes jeg er meget svært at svare på, idét jeg mener at det kommer meget an på hvad de er spændt efter og hvilket rum de spiller i. Hvad der lød "umba umba" agtigt hos mig behøver ikke gøre det et andet sted i en anden stue på samme størrelse, men til 20kv/m synes jeg 850éren er for voldsom. Lyden ledte mig hen på tankerne af en "Gellerup BMW" som an bliver overhalet af med 4 unge mennesker i. Det eneste der manglede var hjulene

Ej seriøst, jeg kan godt lide deres lyd, den er svær at beskrive synes jeg, men hvad der slog mig i forhold til mine egne ht er, at de vil "frem i bussen" og er mere frigjorte end mine egne. Om det også forholder sig sådan med de mindre modeller ved jeg ikke... Igen synes næsten du skal se om du kan få chancen for at give begge modeller et lyt i dine omgivelser.

Michael

mange tak for beskrivelsen!!

ja det er jo også lidt et spørgsmål om ens egne præferencer.. om som du selv skriver kan rummet jo også have voldsom indflydelse på lyden, men jeg tror jeg vil gå efter et par 850, og hvis det bliver muligt lige give 450 et lyt på vejen

mortenkongsfelt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005
Lokalitet: København
Sendt: 01 September 2006 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

Jeg stod selv med samme overvejelse i sin tid - havde læst en masse godt om begge højtalere, men besluttede mig alligevel for Dali 450! Jeg mener den er mere "homogen".

Mit lytterum er på ca 18 m^2, næsten kvadratisk, og jeg kunne ikke ønske mig en større højtaler! Til et rum på din størrelse, vil 450 kunne give dig rigeligt af dynamik og sagtens fylde dit lytterum ud - selvfølgelig er vi meget forskellige, men tror bare at 850 vil blive for stor - men igen handler det om temperament og musiksmag osv...

Hvad har du af forstærker til at drive den? For som andre siger, så er storebroderen meget effektkrævende, og det bør du nok også tage med i dine overvejelser.

Til top Vis mortenkongsfelt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mortenkongsfelt

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 September 2006 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

mortenkongsfelt skrev:

Jeg stod selv med samme overvejelse i sin tid - havde læst en masse godt om begge højtalere, men besluttede mig alligevel for Dali 450! Jeg mener den er mere "homogen".

Mit lytterum er på ca 18 m^2, næsten kvadratisk, og jeg kunne ikke ønske mig en større højtaler! Til et rum på din størrelse, vil 450 kunne give dig rigeligt af dynamik og sagtens fylde dit lytterum ud - selvfølgelig er vi meget forskellige, men tror bare at 850 vil blive for stor - men igen handler det om temperament og musiksmag osv...

Hvad har du af forstærker til at drive den? For som andre siger, så er storebroderen meget effektkrævende, og det bør du nok også tage med i dine overvejelser.

Han har en Classic No 6.6B, den har samme effektdel som min Classic No 6.6, og den har rigeligt med kraft til dem

him self
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 September 2006 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

når jeg lige sidder og kigger på billeder af 850'eren ser det ud som om den har skum-ophæng.. er det tilfældet?? i så fald, hvor lang tid vil det så holde sådan gns. det er jo snart en ældre højtaler

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 September 2006 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Det er gummi, og jeg har set 12 år gamle 850'ere (det vil sige de er fra 94 hvor den udkom)  der spillede uden det mindste brok, og ophænget ser særdeles strålende ud. Ingen grund til bekymring

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes