Emne: Optisk og godt lydkort el. coax og dårlig ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 13 September 2006 kl. 18:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
|
Jeg har nu købt det M-audio Firewire Audiophile lydkort jeg linkede til før:

Så er jeg spændt på at finde ud af, hvordan det samlede HTPC system gør sig imod Kubikkens cd løsning! Time will tell.
|
|
|
Hvordan tester man det? Har den der squeezebox en SPDIF udgang eller hvad? Vds. at den kan fikse f.eks. MP3 til 16 bit eller har jeg uforstået noget?
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 13 September 2006 kl. 20:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Øhh, nu ved jeg ikke lige hvad du mener, KvK? Jeg har ikke købt en Squeezebox, men et eksternt lydkort til min HTPC. Og måden man tester på om den løsning er bedre end Kubikkens Denon, er ved at slæbe hele computeren om til ham!
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 13 September 2006 kl. 21:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
Øhh, nu ved jeg ikke lige hvad du mener, KvK? Jeg har ikke købt en Squeezebox, men et eksternt lydkort til min HTPC. Og måden man tester på om den løsning er bedre end Kubikkens Denon, er ved at slæbe hele computeren om til ham! |
|
|
Øhh! Et dummy spørgsmål så: Hvad er det lige en SB laver så da?? Og er det så sådan, at din HTPC har SPDIF udgang? Og at din HTPC også har 1394 udgang, som så føder den dersens M fidus, som SÅ laver hokus pokus og analog musik + diverse 1.0, 2.0, 3.0, 3.1, 5.1, 7.1, 9.1, 11.1, 19.7, 31.112, 414.233 og andre logiske følger deraf?
|
| Til top |
|
| |
Go4it Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1186
|
| Sendt: 13 September 2006 kl. 21:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
micma18 skrev:
Go4it skrev:
| Hej Svend, jeg har selv længe tænkt på en eller anden form for HTPC. Og med de mange muligheder der nu er indenfor dette område, har det (for mig) altid været lydkortet der (teoretisk) blev til en slags "flaskehals", fordi der altid er et eller andet der ikke passer osv. Anyway, så har jeg lige læst det nye nr. af HF, hvor de tester (noget jeg ikke havde hørt om før) nogle såkaldte squeezeboxe/wi-fi afspillere som fungere som en slags "link" imellem PCen og det bestående anlæg - og med den store fordel at man ikke behøver et lydkort (yes!). Fordelen er bl.a. at du kan sende lyden videre digitalt (spdif), og dermed udnytte DACen i din TacT! Jeg vil nu gå i gang med at lave en dedikeret "MusikServerPc" = MSPC (fik lige inspiration til et nyt begreb), med en stor HD osv. og så prøve denne spændende SqueezeBox der kan så mange ting... |
|
|
Sqeezeboksen er jo stadig et lydkort... Om det så er trådløst og UPnP enhed eller hvad de nu har presset ned i den, det gør jo ikke nogen forskel! Det svare jo i bund og grund bare til at køre alm s/pdif fra et lydkort... |
|
|
Ja ok, det har du da ret i! Men det jeg mente var et "traditionelt" Pci kort - en SqueezeBox kan en del mere, og lydkvaliteten? det vil vise sig om det er 2500 værd...
|
| Til top |
|
| |
Go4it Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1186
|
| Sendt: 13 September 2006 kl. 21:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
|
Jeg har nu købt det M-audio Firewire Audiophile lydkort jeg linkede til før:

Så er jeg spændt på at finde ud af, hvordan det samlede HTPC system gør sig imod Kubikkens cd løsning! Time will tell. |
|
|
Ser lovende ud - og et eksternt lydkort med Firewire må være sagen hvis det skal være seriøst. Det kan i bedste fald være bedre end hr. kubiks CD (som jeg ikke kender en dyt til  )
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
| Sendt: 13 September 2006 kl. 22:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spændende hr. Svend.
Overvejer selv et kort at smide i røven på min CD afspiller... Så kom endelig med en vurdering!
Jeg kan se den er 24/96 findes der en med 24/192? (Hvad min CD max. kan modtage)
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 13 September 2006 kl. 22:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Svend P skrev:
Øhh, nu ved jeg ikke lige hvad du mener, KvK? Jeg har ikke købt en Squeezebox, men et eksternt lydkort til min HTPC. Og måden man tester på om den løsning er bedre end Kubikkens Denon, er ved at slæbe hele computeren om til ham! |
|
|
Øhh! Et dummy spørgsmål så: Hvad er det lige en SB laver så da?? Og er det så sådan, at din HTPC har SPDIF udgang? Og at din HTPC også har 1394 udgang, som så føder den dersens M fidus, som SÅ laver hokus pokus og analog musik + diverse 1.0, 2.0, 3.0, 3.1, 5.1, 7.1, 9.1, 11.1, 19.7, 31.112, 414.233 og andre logiske følger deraf? |
|
|
Læs mere om Squeezeboxen her:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=38436
Det jeg gør, er at gå fra computerens motherboard, ud i lydkortet via en 1394 firewire forbindelse. Lydkortet har så SP/DIF ud, der skal forbindes til hhv. min Tact's digitale indgang og din Audio Alchemy's indgang
|
| Til top |
|
| |
Patriarken Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 957
|
| Sendt: 14 September 2006 kl. 06:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa Man fornemmer overkill. Fordelen ved digitalt er at selve streamen der sendes altid er den samme i dens oprindelse og dertil hvor den dekodes. Såvidt jeg ved er allle de dersens dyre løsninger overkill når vi snakker digital lyd. Bevares der er teoretiske muligheder for jitter osv, men helt ærligt det en teoretisk mulighed og sjældent noget der forekommer i praksis, med mindre at man kører med med et billigt optisk kablet der er formet som en musetrappe. Desuden er det jitter man kan opleve oftest et resultat af codecfejl på din computer og ikke pga et dårligt lydkort. Jeg vil når dette er sagt pointere at muligheden for codec og driverfejl oftest er større hvis man bruger onboard lyd ift til mine erfaringer, hvilket antageligt skyldes at signalbehandlingen er hardware assisted men i sin enkelthed foretages af et codec i driveren på onboard lydkortet. mvh Anders
__________________ DK's bedste HTPC Forum
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
| Sendt: 14 September 2006 kl. 18:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Patriarken skrev:
Hejsa
Man fornemmer overkill. Fordelen ved digitalt er at selve streamen der sendes altid er den samme i dens oprindelse og dertil hvor den dekodes. Såvidt jeg ved er allle de dersens dyre løsninger overkill når vi snakker digital lyd. Bevares der er teoretiske muligheder for jitter osv, men helt ærligt det en teoretisk mulighed og sjældent noget der forekommer i praksis, med mindre at man kører med med et billigt optisk kablet der er formet som en musetrappe.
Desuden er det jitter man kan opleve oftest et resultat af codecfejl på din computer og ikke pga et dårligt lydkort. Jeg vil når dette er sagt pointere at muligheden for codec og driverfejl oftest er større hvis man bruger onboard lyd ift til mine erfaringer, hvilket antageligt skyldes at signalbehandlingen er hardware assisted men i sin enkelthed foretages af et codec i driveren på onboard lydkortet.
mvh Anders
|
|
|
Der vil i praksis altid være Jitter, og det er bla. der det dyre elektronik gør sig gældende! Men rigtig nok, så er det i langt de fleste tilfælde ikke på det område lydkort producenterne bruger pengene, når de laver dyre løsninger... Men jitteren vil jo altid opstå på elektronik som har bare den mindste form for slew-rate. Og smith-triggeren i alle IC kredsløbene vil i den forbindelse også skabe jitter, da den forskyder bittene. For ikke at snakke om kablernes kapacitet osv. Og hvad angår optiske overførsler, så er diodens turn-on/turn-off tid jo alt sigende for jitter... Så lige meget hvilken form for komponenter signalet passere, så vil de tilføje jitter!
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|