Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 00:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Behandling af mdf plade før maling (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mindstorm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 13 September 2006 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

Jeg har fået lavet et kabinet til en sub, nu er det snart tid til at få den malet, men bør jeg ikke behandle mdf pladen med noget inden jeg sender den til maler, ellers tror jeg da at pladen suger alt malingen og kabinettet bliver grimt.

Hvad kan jeg behandle det med, skal man bare grunde det og så slibe grundmalingen ned så den bliver pæn?

Mindstorm
Til top Vis Mindstorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mindstorm

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 13 September 2006 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

Du kan enten grunde - slibe - grunde slibe så meget du orker inden du sender til maler eller du kan betale ham for at gøre det - en ting er sikker - hvis du ikke grunder og sliper vil resultatet afslører all de fejl der er i samlinger - niveau forskellige og der vil være forskel på flader og endestykker - endestykker suger som en svamp

Aftalt med din maler hvordan og med hvad du skal grunde - det nytter ikke noget at du bruger noget han ikke kan arbejde videre på

er du doven kan du springe maleren over og give den to gange med plast panel maling med en grov rulle - så bliver den lidt ujævn i overfladen og det sjuler det meste - men jeg synes ikke det er pænt.

Lige for tiden har de billig panelmaling og spartelmasse i netto

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 13 September 2006 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

Spartel - slibe - spartel - slibe - grunde - slibe ....

Så burde du have en overflade der er til at male på .. alt efter hvor perfektionistisk man er kan man gentage ovenstående flere gange for hver fase hvis man ikke har den perfekte jævne og glatte overflade.

Bare husk det er spartel og grunding som skal gøre arbejdet, malingen er kun til pynt

Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
Til top Vis MonoTovarisj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MonoTovarisj Besøg MonoTovarisj's Websted

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 14 September 2006 kl. 00:03 | IP-adresse registreret  

jeg tror maleren vil sætte pris på at du ikke gør noget selv, medmindre du er expert, hvad det jo ikke tyder på - ellers skal maleren bare bruge tid på at rette det du selv har lavet, så alt i alt vil det nok være billigere at lave maleren gøre sit arbejde fra bunden af 
Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 September 2006 kl. 08:35 | IP-adresse registreret  

Hmm .. jeg har vist læst dit indlæg skævt, jeg havde fået opfattelsen af at du selv ville male den .. men hvis den skal til maler så har jeg samme holdning som musicus at maleren hellere selv må gøre det.

Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
Til top Vis MonoTovarisj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MonoTovarisj Besøg MonoTovarisj's Websted

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 15 September 2006 kl. 09:05 | IP-adresse registreret  

Hej.

Blot skal du være opmærksom på at mdf's endetræ løfter sig lidt. Derfor er det nummer 1 at samle kabinetter i smig, hvis de skal males eller fineres med tynd finer.

mvh. Per.

Til top Vis PHN2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PHN2

popeye_2k
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 15 September 2006 kl. 09:26 | IP-adresse registreret  

En ide er lige at smøre endestykker med en gang trælim og så slibe dem ned bagefter, det lukker træet en smule..

Fik tippet af en pensioneret tømre sidst jeg var ude på firma værkstedet og rode

Mit Setup
Til top Vis popeye_2k's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af popeye_2k Besøg popeye_2k's Websted

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Sendt: 15 September 2006 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

Hej.

Godt tip med trælimen, men det kan man da ikke rigtigt slibe i? Skal man ikke tynde limen lidt op?

mvh. Per.

Til top Vis PHN2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PHN2

popeye_2k
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2006 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke selv afprøvet det endnu, så man skal nok eskperimentere lidt før man gør det på sit kabinet :-)

men tynde det lidt op er nok ikke en dårlig ide, så burde det trænge lidt længere ind og "lukke" træet.

Mit Setup
Til top Vis popeye_2k's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af popeye_2k Besøg popeye_2k's Websted

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Sendt: 15 September 2006 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

Håber dit kabinet er samlet i smig, da MDF pladen ellers vil arbejde lidt, med små revner/fuer til følge i sammen stykningen mellem pladerne.

De gange jeg har lavet kabinetter der skulle lakeres, har jeg hverken brugt søm eller skruer, da spartlingen med tiden ofte synker lidt sammen, og dette ses desværre meget let i en spejlblank overflade.

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

C K N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2003
Sendt: 16 September 2006 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

Lær at samle med dyvler. Det må være det næstbedste efter at samle i smig. Messingdimsen har jeg selv lavet, men de kan også købes i de fleste byggemarkeder

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 September 2006 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

C K N skrev:

Lær at samle med dyvler. Det må være det næstbedste efter at samle i smig. Messingdimsen har jeg selv lavet, men de kan også købes i de fleste byggemarkeder

Ehmm .. hvad er messingdimsen til ?

C K N
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 September 2006 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

MonoTovarisj skrev:
C K N skrev:

Ehmm .. hvad er messingdimsen til ?

Ahh, sorry... Du borer først hullet til dyvlen i den ene plade. Så putter du "messingdimsen" i og med den lille spids kan du så "prikke for" til hvor du skal bore i den anden plade. Dermed kan du forholdsvis let lave en god samling.

Lidt mere info om mit sidste projekt her

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 September 2006 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

Messigndimsen er normalt sort og er lige så tyk som dyvlen - du propper den del ned i duvel hullet - presse sammen med det andet stykke træ og i midten af dimsen er der en lille nå der lave en prik der hvor du skal bore så dyvlen passer over i det ny stykke træ - de koster ikke særligt megt - normalt er der fire dimser i et dyvel sæt - fåes til 6,8 og 10 mm dyvler - måske flere størrelse

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Sendt: 16 September 2006 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

Selv om man dyvler vil træet arbejde med tiden, så det bedste er at samle i smig, hvis der skal lakeres.

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 September 2006 kl. 07:58 | IP-adresse registreret  

må vi bede om en fingertap samling skjult bag smig tak -   

C K N
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 September 2006 kl. 10:17 | IP-adresse registreret  

Gorm skrev:

Selv om man dyvler vil træet arbejde med tiden, så det bedste er at samle i smig, hvis der skal lakeres.

Vi kan sagtens blive enige op at smig giver det bedste resultat ved samling, men det er nok de færreste der kan maskinerne til at save i smig. Hvis folk ikke selv saver det op, så får de et byggemarked til det. Og få savet op i smig er hundedyrt! Mener det er 50-70 kr pr. snit!

-og som jeg skrev tidligere så mener jeg at dyvle det sammen, må være det næstbedste...

-i øvrigt kan det godt betale sig at lade kabinetter stå et ½ års tid ubehandlet, da det jo som sagt arbejder. Derefter slibe dem igen. Men det er jo ikke alle der har tålmodighed til det...

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 September 2006 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

Man kan også bygge i birkefinér med lidt stil istedet for mdf som er et klamt dødt og æstetisk frastødende matariale med en vartikal brudstyrke som et stykke knækbrød - tanken om at ens dyre byg selv projekt bag den fine lakering eller do finering blot er en kasse samlet af papstøvs-lim-plader må da også være deprimerende - "call me old fashioned " men når man kaster 5 eller 10 K efter enheder og næsten ligeså meget i delfiltre og kabler så virker det mærkeligt lige at skulle spare en tudse på kabinettet - Birkefiner er vel tæt på at have de samme gode akustiske egenskaber, det er velduftende og er i sig selv ubehandlet både smukt, stærkt og kantslagfast.

popeye_2k
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 September 2006 kl. 08:54 | IP-adresse registreret  

C K N skrev:
Gorm skrev:

Vi kan sagtens blive enige op at smig giver det bedste resultat ved samling, men det er nok de færreste der kan maskinerne til at save i smig. Hvis folk ikke selv saver det op, så får de et byggemarked til det. Og få savet op i smig er hundedyrt! Mener det er 50-70 kr pr. snit!

-og som jeg skrev tidligere så mener jeg at dyvle det sammen, må være det næstbedste...

-i øvrigt kan det godt betale sig at lade kabinetter stå et ½ års tid ubehandlet, da det jo som sagt arbejder. Derefter slibe dem igen. Men det er jo ikke alle der har tålmodighed til det...

Hehe har da haft mine stående i rå plade i 1½ år, så tålmodighed er det mindste problem, kun et spørgsmål om dovenskab

+ at de skal laves helt om, ved bare ikke hvordan...

Mit Setup

Mingo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 18 September 2006 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

Hvordan får man en finish som Wilson Audio?

Der må være mange lag maling eller lignende.

Til top Vis Mingo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mingo

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes