Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. maj 2025 | 04:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: HTPC spørgsmål (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Banno
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Status: Offline
Sendt: 09 December 2003 kl. 00:12 | IP-adresse registreret  

Lidt flere Z2 firmware rygter:

"However, for 50 Hz material I usually take 1024x576 as there is a little juddering with 1280x720@50 Hz while it's running perfectly smooth with 59,40 Hz. I'm wondering whether the firmware update which is currently being finalised by Sanyo will fix this or not."

Er der andre som har nyt i denne sag, så os stakkels PAL brugere kan bruge et DVI-D kabel!

Mvh. Per

Til top Vis Banno's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Banno

Banno
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2003 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Fandt en interessant snip på avsforum:

"Hello,
I have ATI AIW 9000 Pro to PLV-Z2. I have tested with DVI-D cable and As You have, "Adapter-DVI-I" to "VGA-cable" to "Adapter DVI-I" (pure analog) (The adapter is only a mechanical interface, no signal transforming...)

I manage to have 1280x720 with both interfaces. On static pictures I cant see ANY different in quality between DVI-D and VGA. Im in PAL country, and with VGA I can manage to have 1280x720 with 50 Hz totally judderfree. With DVI-D I get judders and other problems as the DVI-D is only 60 Hz on the Z2 and I want to run 50Hz.
The VGA 1280x720 is totally pixelperfect, cant see any advantage to use DVI-D over VGA for the moment."

Kun 1 persons mening, men hvis Sanyo ikke kommer med en firmware update, er en analog løsning måske ikke ren dommedag!

Mvh. Per

Banno
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2003 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

Hej alle,

Jeg mener nu at have fundet løsdelene til min HTPC og vil gerne høre om der er noget jeg mangler eller I mener jeg har gjort helt forkert:

• Case: Accent HT-200B m. VFD display
  • PSU: Antec TruePower 380W
  • MB: Asus A7N8X DeLuxe
  • CPU: Athlon XP 2500+ Barton
  • Ram: 2x256 MB Samsung PC2700 ram
  • Grafikkort: Sapphire Radeon 9600 Pro Ultimate
  • HD: Barracuda 120GB
  • DVD: Pioneer DVD-120S (slot-in)
  • Køling: Alpha PAL8045T køleprofil m. en 80mm Pabst blæser

Lyden trækker jeg fra bundkortet via S/PDIF.

Casen er total pebret, men er simpelthen den flotteste jeg har kunnet finde. Jeg skal som tidligere nævnt bruge HTPC'en til hovedsagligt at se film på, så måske er noget af indmaden overkill?

Mvh. Per

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 December 2003 kl. 03:09 | IP-adresse registreret  

Det ser ganske fornuftigt ud, jeg ville bare vælge Intel P4 hvis jeg var dig. Den har mindre varmeudvikling end AMD. Og så ville jeg vælge Zalmans store køleprofil der kan køre low-noice-mode.

PSU'en er et rigtig godt valg, hd og optisk drev ligeledes. Du behøver dog ikke 2 x 256MB ram stænger, 2 x 128 kan gøre det, med mindre du skal lege med HDTV. Grafikkortet findes ej heller bedre, du behøver dog ikke en Ultimate udgave, men lidt blær skal der også være plads til 

Husk at anvende TerekTheater DVD afspilleren ellere anden sw dvd-afspiller med Ravision codec. Det er det bedste der findes på marked. Og du får fantastisk flotte og højt interpolerede billeder og stills. Ligeledes PowerStrip for optimal indstilning af din VGA/DVI udgang på grafikortet.

Hvad har du tænkt dig at bruge af remote?

Venligst, Christian

PS: Fedt kabinet du har valgt  jeg forstår dig godt

Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta

tranum1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 11 December 2003 kl. 07:38 | IP-adresse registreret  

Det ser rigtigt fint ud. Jeg ville dog også vælge Intel.

Alpha køleren er totalt fed. Kører selv med en til min Atlon 2600+. Har dog installeret den med en 80-120mm adapter, og således påmonteret en 120 mm pabst blæser. Den flytter væsentligt mere luft end en tilsvarede 80mm ved samme støjniveua. Husk at sætte den til at trække luften væk fra CPU'en, ikke puste. Jeg havde sat min til at puste først, men det viste sig at den var mere effektiv i sugepositionen. Nu skal du selvfølgelig lige sikre dig at adapter og køler/blæser kan være i kabinetet, ellers må du droppe adapteren.

Jeg har tidligere skrevet om mine erfaringer med software codecs, og jeg er ikke så imponeret af Theater Teks dekoder evner. Men jeg formoder at Ctacta har styr på sine ting, så jeg vil da give den endnu en chance. Kører du med DXVA slået til eller fra, ctacta?

Hvis du ikke har tænkt dig at lege med ffdshow og Dscaler er CPU'en en smule overkill, men den er jo billig så .... Har du derimod tænkt dig at lege med ffdshow, så kan du ikke få power nok.

Har du tænkt dig at køre XP så synes jeg ikke du skal gå efter mindre end 512mb ram. Men igen, hvis den kun skal bruges til DVD-afspiller uden ffdshow, så kan du sikkert godt nøjes med 256mb. Godt at købe mærkevare, hvis du gerne vil have en stabil afspiller. Samsung er ok.

Ellers har du valgt nogle rigtigt gode komponeneter.

Radeon 9600Pro Ultimate er overkill til DVD-afspilning, men den har dog passiv køling, så det er jo kun pengepungen det går ud over, ikke støjniveuet.

Pioneer er nice. Jeg er selv stor tilhænger af slot-in. Husk Pioneers software til at få drevet sat ned i hastighed, så det ikke lamer så meget.

Antec har ctacta målt på, og den skulle efter ctacta's udsagn være bedre end Enermax, så det bliver nok ikke meget bedre. Sådan en vil jeg selv prøve næste gang.

husk at slå Apic til i bios (jeg formoder at bundkortet understøtter Apic) inden du installerer XP. Så får du ikke kun 15 irq'er men 25, hvilket gør at lydkort og grafikkort kan få hver sin. Så er der større chance for at du vil få hakkefri afspilning. Men husk at det skal gøres inden du installerer XP, ellers beder du ligefrem om problemer.

God fornøjelse

Kenneth

Til top Vis tranum1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tranum1 Besøg tranum1's Websted

Webmonkey
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2003
Lokalitet: København
Sendt: 11 December 2003 kl. 08:55 | IP-adresse registreret  

C K N skrev:

Til dem der vil have et lækkert kabinet til HTPC'en så faldt jeg lige over denne artikel....

http://www.tweakup.dk/article/221/dk/

Det er godt nok rimeligt dyrt... ca. 3000 spir... men puha da da....

Der er også crtcinema.com /PSIs Vision II case i shoppen på:

crtcinema.com

Banno
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 December 2003 kl. 09:01 | IP-adresse registreret  

Mit valg af CPU er baseret på valget af bundkort, som kun understøttet Athlon, men som har indbygget Soundstorm. Så skal jeg ikke ud og investere i et lydkort, som alligevel ikke performer bedre (medmindre man finder den helt store tegnebog frem, naturligvis). Og Barton CPU'en får man jo praktisk talt smidt i hovedet idag.

Tak for heads up omkring CPU blæseren - synes nok at jeg havde læst om et eller andet omkring dette på et tidspunkt, men kunne ikke huske hvad det var, hehe.

Grafikkortet er også valgt på grund af den passive køling. Og så kan det jo også trække de fleste spil, hvis fristelsen skulle blive for stor.

Jeg bestilte den tilhørende IR remote til Accent caset. Aner ikke om det er et godt eller skidt køb, da jeg intet aner om remotes til HTPC og hvad mulighederne er. Jeg har dog valgt bare at springe ud i det og købe den, da "optimering" af kommunikation ligger i fase 2 af mit HTPC/Projektor projekt. Hvis man som jeg er startet på praktisk talt bar bund vidensmæssigt, kan det hele godt blive lidt overvældende, så jeg har bevidst valgt at lægge ud med at få styr på billedsiden. Så kommer "finjusteringen" i fase 2!

Jeg vil nu fortsætte med at undersøge softwaren nærmere.

Endnu engang, tak for de mange gode råd og svar!

Mvh. Per

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 01 August 2003
Sendt: 11 December 2003 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

tranum1 skrev:

Jeg har tidligere skrevet om mine erfaringer med software codecs, og jeg er ikke så imponeret af Theater Teks dekoder evner. Men jeg formoder at Ctacta har styr på sine ting, så jeg vil da give den endnu en chance. Kører du med DXVA slået til eller fra, ctacta?

Til

Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta

tranum1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 December 2003 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

Ok. Det er rigtigt at når DXVA (hardware decoder hjælp) er slået til, så er den god. Faktisk ser jeg ikke rigtigt nogen forskel på Theater Tek og WinDVD hvis begge benytter DXVA. Men jeg synes faktisk at Zoomplayer med WinDVD 5's dekoder i fuld software mode (uden DXVA) giver det flotteste billede. Når man kører uden DXVA, giver det også mulighed for at bruge ffdshow, også kan man virkeligt få nogle gode billeder, hvis man har hardwaren.

Dog synes jeg at Theater Tek er nemmest at bruge og den er også nemmest at få til at køre uden hakkeri.

Deinterlaceren i den nye WinDVD 5 Platinum er nu også ret god.

Til top Vis tranum1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tranum1 Besøg tranum1's Websted

Banno
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 December 2003 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

Hej igen igen,

Har studeret lidt mere omkring frekvenser og et spørgsmål er dukket op, da der vist er noget jeg ikke har helt styr på.

Hvis projektoren eks. kører 60hz, skal HTPC'en så også køre i 60hz (jvf. indstillingerne i indstillingerne)? Eller er de ligeglade med hinanden?

Mvh. Per

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 12 December 2003 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

Hej

Tak til alle for råd om valg af software. Nu skal jeg bare have helt styr på hvilke typer sw, som supplerer hinanden og hvilke, som kan erstatte hinanden, og hvordan man sætter det til at arbejde sammen.

Ctacta: Når du skriver Ravision codec, mon ikke du så mener Ravisent codec?

Det ser ud til at komponenterne, som Per og jeg har valgt til vores HTPC'er er meget lig hinanden, og andre svar tyder på, at det skulle kunne komme til at virke. Det glæder mig.

Kabinettet er der dog sparet lidt på. Det blev det omtalte Antec Overture, som jeg modtog i går. Meget nydeligt til prisen, men dog ikke samme klasse som Accent. (Da m-e.dk ikke kunne sige, hvornår de ville kunne levere, flyttede jeg bestillingen til PC-focus, som har fået det på lager.)

Mit dvd-drev blev dog et Pioneer dvd-121, som jeg endnu ikke har fundet en region free firmware-opdatering til endnu. Håber det løser sig.

Jeg ser frem til at skulle samle stumperne i weekenden.

Hvad mener du, Per? Er det ikke med dit grafikkort, du sætter Projektorens frekvens? Altså vil Projektoren ikke automatisk køre 60Hz Hvis HTPC'en gør det? Eller er der mulighed for at sætte dem til forskellig frekvens?
(spørger jeg, der endnu ikke har en projektor)

Med vanlig hilsen
Boye

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

Banno
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 December 2003 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

Boye skrev:

Hvad mener du, Per? Er det ikke med dit grafikkort, du sætter Projektorens frekvens? Altså vil Projektoren ikke automatisk køre 60Hz Hvis HTPC'en gør det? Eller er der mulighed for at sætte dem til forskellig frekvens?
(spørger jeg, der endnu ikke har en projektor)

Det jeg tænkte på var problematikken omkring eks. PAL afspilning via Z2'erens DVI-D (som kører 50hz, som jeg forstår det), hvor Z2'eren ignorerer inputtet og selv sætter frekvensen til 60hz.

Mit spørgsmål var velsagtens: Betyder den frekvens, som er sat op på HTPC'ens grafikkort noget eller sættes den ønskede frekvens i projektoren, hvis den ellers understøtter den?

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 12 December 2003 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

Jeg forestillede mig bare, at det var ligesom når man med en almindelig skærm sætter opløsning og frekvens på grafikkortet; men det er måske anderledes med en proj. med DVI?

Jeg håber også, at nogen kan komme med et kvalificeret bud, da en Z2'er er blandt mine kandidater.

Forresten, tillykke med dit kabinet og god fornøjelse med projektet.

Boye

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

tranum1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 December 2003 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

Jeg tror faktisk ikke at man kan tale om at en LCD projektor kører ved 50 eller 60 Hz, men at dens input kører ved feks 50 eller 60Hz (Jeg tror nok jeg selv er kommet med denne talefejl). En LCD-skærm opdaterer jo ikke hele billedet et vist antal gange pr. sek. Hver enkelt pixel i billedet kontroleres, og vises. Man taler istedet om "Response Time" når man taler LCD. Response time er den tid en pixel tager om at ændre "udseende". Det fede ved LCD er jo så også at billedet ikke flimrer. Vi behøver ikke 100hz teknologi osv.

En LCD projektor skal så tage et f.eks 50hz input, og vise det på panelerne. Hvordan den parrer disse to forskelligheder sammen, aner jeg ikke. Det er så åbenbart her at Sanyo ikke har lavet deres projektor ordentligt, fordi den ikke synes om et 720p, 50hz input over DVI. Man kan naturligvis ikke bare sende 60hz afsted istedet, hvis det er pal (25fps) vi vil se. Dvs. ønsker du at se pal, vil du sætte frekvensen til 50Hz på HTPC'en, da pal kører 25 billeder pr. sek., og hvilket så også vil passe med de 50hz (opdateringer pr. sek.). 50 er jo som bekendt deleligt med 25, hvilket også vil gøre at hvert af de 25 billeder vil blive vist i 2/50 = 1/25 af et sekund. Prøver vi istedet med 60Hz, ja så går det galt, nogle af de 25 billeder vil simpelthen blive vist i længere tid end andre, da 60 ikke er deleligt med 25. Og så hakker det.

Sanyo skriver i deres manual at de accepterer 60hz, 720p over DVI og VGA, men ikke 50hz. De skriver at den accepterer 50hz, 575p over DVI og VGA.  Det er åbenbart de data de ganranterer virker, men nogle skriver dog at 50hz, 720p over VGA også virker. At de ikke gør dette over DVI, er simpelthen uacceptabelt. Ja, man kan køre over VGA istedet, og nogle mener ikke det giver den store forskel. Man kan også køre 575p over DVI, men det er ikke at fortrække, da man jo så skal bruge den interne scaler.

Så for dem der ønsker at bruge sin projektor via en HTPC, er Sanyo Z2 lidt af en skuffelse. Ide'en med at vælge en HTPC til DVD-afspilning, er for mig, at kunne køre DVI og fordi jeg ikke ønsker at bruge projektorens interne scaler.  Måske er Panasonic AE500 et bedre bud, eller måske holder Sanyo det de lover med den næste firmware update.

Beezer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juli 2003
Sendt: 08 Januar 2004 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Matlock skrev:

Her er et dyrt  htpc kabinet som jeg er faldet for....Accent HTPC HT-200B

http://www.kanam.co.kr

Review http://www.ocprices.com/?rev_id=148

har set det til £198 pund

Fedt kabinet

Hvor sælges dette?

Til top Vis Beezer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Beezer

Matlock
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 09 Januar 2004 kl. 06:27 | IP-adresse registreret  

Beezer skrev:

Fedt kabinet

Hvor sælges dette?

Jeg har lige bestil det i USA hos http://www.digitalconnection.com $229 og er spændt på hvordan det kommer til at gå. Her mangler jeg at få en mail på hvor meget transporten kommer til at koste men de skrev i en mail før jeg bestilte at det ville blive omkring 90$ og så skal der lægges dansk moms til.

Ingen told   mit lokal told og skat kontor sagde der ikke var told på computerdele. Den Europæiske forhandler er http://www.quietpc.com 

Til top Vis Matlock's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Matlock

C K N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 11 Januar 2004 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

Sælges også i Norge til 308 €   http://www.vendur.no/catalog/index.php?cPath=2

Men da det er Norge kommer der vel også moms ovenpå....

HT-400 er ellers også ret lækkert...

Martin_Kbh
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 25 Januar 2004 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

http://m-audio.rjmg.com/index.cfm?pid=3253

Nogen der kender dette kort? DTS pass through?

Tak!

Til top Vis Martin_Kbh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Martin_Kbh

Martin_Kbh
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 27 Januar 2004 kl. 09:55 | IP-adresse registreret  

Hej…Go tråd i har fået gang i her.

Jeg har selv et Matrox G450 på et Intel bundkort PIII 1000mHz som analogt kører ganske fortrinligt, men nu har jeg jo planer om at invitere en AE-500 ind i stuen.

Jeg vil gerne køre DVI-D i projektorens "native" opløsning som er 1280x720 og kan derfor ikke helt finde ud af hvilket kort jeg skal vælge for digital overførsel. At der er DVI udgang på et kort er vel ikke ensbetydende med et perfekt match vel…jeg kan forstå, at der stor forskel på den reelle ydelse både analogt og digitalt? Endvidere vil jeg gerne kunne køre min PC-monitor som "Main" og AE-500 som "second" uden at skule skifte stik hele tiden.

Kan ikke finde ud af om jeg skal købe en DVD2900 eller gå HTPC vejen…tror at den sidste er noget sjovere(har allerede droppet DVD2900).

Dog er jeg lidt bange for at brænde diverse relæer i mit anlæg pga af computerens nulspænding – kan man ikke afværge dette med diverse stel-ledninger? Der er jo ikke meget ved, at køre det digitale signal optisk når man kan køre coax – har besluttet mig for et Hoontech/ST Audio DSP24 Value m/Digital & MIDI I/O.

Til top Vis Martin_Kbh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Martin_Kbh

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Sendt: 27 Januar 2004 kl. 10:03 | IP-adresse registreret  

Fornuftigt at føde din AE500 med DVI-D. Jeg har ikke stødt på at grafikkort har været hæmmet ved færre mulige opløsninger over DVI sammenlignet med alm. RGB. Hvis du søger på DVI ovre på www.avsforum.com vil du hurtig kunne danne dig et overblik over hvilke kort folk bruger.

Jeg kan ikke se at du skulle være nød til at skifte stik, da din skærm bruger den almindelige RGB udgang og projektoren DVI udgangen.

Til top Vis Thue K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thue K

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes